Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Störning Boscam 5.8 Ghz

  1. #1

    Standard Störning Boscam 5.8 Ghz

    Hej,

    Jag får mycket störningar när jag monterar mottagaren bakom FPV displayen som sitter monterad på min radiosändare. Vill gärna inte ha videomottagaren på separat stativ.

    Någon som provat skärma en Boscam mottagare med plåtarna?


    Thomas



    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Det är nog lättast att titta på antennplaceringarna först

    Jag har också Boscam 5.8 GHz och vissa mottagningsproblem, men jag har inte felsökt mina ännu. Men 5.8 GHz är vad jag förstått lättare att störa än andra tillgängliga frekvenser så även små diffar från icke-optimal placering kan spela roll skulle jag tro.

    Vad har du för antenner, vart sitter de, och i vilken riktning är de vända? Både på marken och i planet.

    Har du möjlighet att lägga upp en bild på din "markstation" från en tänkt siktlinje mellan markstationen och planet? Och kanske en på antennmonteringen i planet?
    Senast redigerat av High Five den 2013-11-30 klockan 02:47.

  3. #3
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av border2 Visa inlägg
    Hej,

    Jag får mycket störningar när jag monterar mottagaren bakom FPV displayen som sitter monterad på min radiosändare. Vill gärna inte ha videomottagaren på separat stativ.

    Någon som provat skärma en Boscam mottagare med plåtarna?


    Thomas



    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    Om du använder original whipantenner är det bara att byta, dom kommer inte fungera bra i den höjden bakom en skärm.
    Har du CL/SPW eller Helix skall det inte vara några problem att få bra bild även om mottagaren är monterad bakom skärmen i maghöjd.

  4. #4

    Standard

    Tackar, har köpt CL från AliExpress som ska på. Störningarna blir betydligt mindre om jag stänger av sändaren, så därför funderar jag på att skärma mottagaren för jag vill ha den bakom displayen. Jobbigt att säga med stativ med mottagaren.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Det låter mer som att det är din sändare som är den som stör. Vad är det för sändare? Är den köpt i Sverige bör man kunna ställa krav hos återförsäljaren. Om jag antar att den är 2.4 (eftersom du inte skrev det...) så ska den ju verkligen inte störa på 5.8, det är inte ok och det finns ingen garanti att den är störningsfri på massa andra frekvenser och mot annan elektronik eller andra plan.

    Delar du nån elektrisk koppling mellan radiosändaren och FPV-mottagaren, t.ex. samma batteri? Eller är det en radiostörning?

  6. #6

    Standard

    Tackar! Ja, det verkar vara sändaren sin stör (2.4). Har skruvat två metallbläck i sändarens hölje som FPV-diplayen är fäst på. Kanske är det dom för över signaler från sändarens inre...? Inget gemensam batteri. Ska nog prova att ta bort metallbläcken och se om det blir bättre.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Sitter metallblecken ihop med varandra någonstans eller bredvid varandra?
    Sitter dom skruvade i någon metall i någon av enheterna?
    Sitter skruvarna på båda fästena synliga på utsidan?

    Testa att ta på dessa med fingrarna och se om störningen ändras.

    Är dom skruvade i enbart plasten så borde dom inte agera antenner för störningar
    mellan enheterna men det är lite lurigt om detta inte sker i bland på höga frekvenser.

  8. #8

    Standard

    Tackar! Kul att det finns experter som hjälper till. Som jag kommer ihåg det är blecken skruvade endast i plasten på sändare och display. Blecken sitter inte ihop. Skruvarna är dock ganska långa på utsidan. Ska prova att ta på metall bläcken och kapa Skruvarna och se vilken effekt det ger.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Ingen expert är jag. Bara amatör som gillar radio/sändare.

    Troligen så stör radion genom mottagaren.
    Blir det störningar om du slår av mottagaren och har monitorn igång?
    (Man kanske inte kan slå av mottagaren och samtidigt ha monitorn igång för
    då får man väl ingen bild att se störningarna på ) Kanske koppla in videon på den istället?

    Som High Five skrev: Har du möjlighet att lägga upp en bild på din "markstation" från en tänkt siktlinje mellan markstationen och planet? Och kanske en på antennmonteringen i planet?
    Störningarna blir betydligt mindre om jag stänger av sändaren
    Men det blir inte bra? Som någon sa: Testa att flytta lite på mottagaren/antennen
    lite och se om det hjälper bättre.
    //Tony

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •