Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: Fun Cub

  1. #1

    Standard Fun Cub

    Hur pass nybörjar vänlig är multiplex fun cub att flyga? Är det bara glömma eller funkar det bra. Är den kul att flyga hur beter den sig i luften och på marken när man ska starta?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du har flygandet "i blodet" så kan den fungera som nybörjarkärra om du får hjälp med inflygning och inställning samt med start och landning de första försöken. Tror absolut att den är kul nog för en nybörjare - kanske lite "för kul" om man har lite för stora roderutslag. Den är ju konstruerad för att vara just en "kul" flygmaskin för de som redan kan flyga så då är den säkert kul nog även för nybörjare. Sen finns nog svagheter även på denna kärra men det kanske nån ägare kan berätta om.
    Jag har sett motorer lämna motorfästet men det berodde nog snarare på att ägaren ville ha en ännu roligare flygmaskin genom att sätta i en överdimensionerad motor. Sen har jag också sett att landställsinfästningen kan ge med sig även om själva stället är väldigt flexibelt. Men det behöver ju inte vara nåt typproblem.
    Men det är i grunden ingen nybörjarkärra vilket man skall vara medveten om. Det finns ju Easy Cub om man är på jakt efter en lite enklare och mera nybörjaranpassad kärra - fast Fun Cub är säkert roligare när man väl lärt sig.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Skaffade en funcub när jag skulle pröva elflyg efter 30 års uppehåll då jag flugit fullskala. Det var lite knöligt i början men kärran tålde mycket stryk, den är inte lätt att flyga sönder och ev skador är lätt att laga. Håller med om att stället är klent infäst, jag skar ut en bit av kroppen och satte i en träkloss som jag fäste stället på sen har det hållit bra. Som fullskalacuben så behöver den både skev och sidoroder för att svänga rent, jag rekommenderar att koppla skev och sidoroder med mixfunktion eller y-kabel så blir den mycket snällare. Starten är enkel full gas och höjdroder så startar den på två meter, har roat mig att starta från trädgårdsbordet. Ofta så kastar jag kärran och landar i långt gräs, inga problem om man bara ser till att dra av gasen så inte propellern skadas. Klaffarna behövs egentligen inte och ska inte användas innan man är van, det blir lite instabilare då den står näst intill stilla med klaffar och man får kompensera med gaspådrag. Cuben är kul och flyga och kan användas även om man inte har tillgång till fält och den tål att flyga in i träd och stolpar, tänk bara på att dra av gasen om du tappar kontrollen.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Massa text...

    Hälsningar
    Roger
    Idag håller jag med till 100%
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag Känner ca 3 pers som haft funcuben som första plan och det har gått bra för dom.
    Har själv inte testat någon än så jag kan inte säga hur lätta eller svåra dom är.
    Får ibland känslan av att vissa på detta forum gör allt dom kan för att skrämma upp nybörjare och säga att allt
    är jätte svårt, men kan ha fel.
    Visst finns det garanterat lättare kärror att lära sig flyga med men hur kul är det ?
    Jag lärde mig med en bixler , lättare än så blir det nog inte, men kul att flyga är den inte heller, sålänge man inte har den till fpv.
    Lite utmaning måste det ju vara, har man kört lite simulator eller har någon med sig som kan ta över kontrollerna
    så är det inga som helst problem att flyga andra saker heller.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Jag lärde mig med en bixler
    Lär man sig med en bixler? Hade du klarat av att flyga en medelstor flymaskin av aerobatictyp efter bixlern? Jag tror majoriteten inte hade landat en .60 size extra 300 med stället i behåll efter en sommar med blixlern.

    Alla går in med olika förutsättningar på alla plan både vad gäller intresse, ambitioner, ekonomi, begåvning/talang rent allmänt. Skrämmer man upp om man ger en tydlig helhetsbild? Jag tycker inte det. Man får ta till sig och försöka applicera råden på sig själv.
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du lär dig absolut grunderna med en bixler, skulle rekomendera fler om dom är väldigt osäkra på flygningen, för lättare
    blir det inte.
    Jag gick vidare och flög små warbirds ca900mm sen konstaterade jag att flygplan är inget för mig jag håller mig till helikoptrar för det är så enormt mycket roligare enligt mig.
    kör fortfarande plan men bara i fpvsyfte. har en parkzone wildcat hängande på väggen , men den kommer nog få hänga kvar eller säljas.

    Just denna tråd va inget sådant jätte exempel på skrämma trådskapare som jag sett på andra ställen i forumet
    jag vill bara säga till trådskaparen att den ska se vad många säger inte vad en säger.
    Även om jag säger att det är lätt så behöver det fortfarande inte vara så. vi är alla olika.
    Gillar bara inte tekniken som en del använt i en del trådar. bla i en annan tråd ." köp den och du kommer krasha"
    jag flög en sån och det gick bra ?

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Lär man sig med en bixler? Hade du klarat av att flyga en medelstor flymaskin av aerobatictyp efter bixlern? Jag tror majoriteten inte hade landat en .60 size extra 300 med stället i behåll efter en sommar med blixlern.

    Alla går in med olika förutsättningar på alla plan både vad gäller intresse, ambitioner, ekonomi, begåvning/talang rent allmänt. Skrämmer man upp om man ger en tydlig helhetsbild? Jag tycker inte det. Man får ta till sig och försöka applicera råden på sig själv.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    jag flög en sån och det gick bra ?
    Något för dig ;-)

    http://www.rcuniverse.com/market/item.cfm?itemID=877178
    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: Fun Cub

    Den behöver jag mer erfarenhet för. Men kul vore det.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har flugit FunCub i över 120 timmar vid det här laget i så gott som alla väder och från varierande underlag (snö, vatten, grus, asfalt, gräs...) och kan sammanfattningsvis konstatera att FunCub är ett välflygande flygplan som är (mycket) tåligt.
    Som ren nybörjarmaskin kan den fungera men det finns bättre val (Easy Cub, Bixler, Easy Star m.fl.)

    Eftersom FunCubs layout liknar en vanlig Piper J-3 Cub så krävs det sidroder för att den ska svänga rent. Som nybörjare kan man ordna detta genom att mixa in lite sidroderutslag med skeven. Klaffarna behöver man inte använda som nybörjare, men om man fäller ut klaffarna 20-25 grader så får man å andra sidan ett väldigt snällt flygplan med låg flygfart och väldigt snälla stallegenskaper.

    Landställsinfästningen har hållt bra för mig. Eftersom pianotrådsstället är mjukt ska det till mycket hårda landningar för att infästningen ska gå sönder. Motorinfästningen är också med råge tillräckligt stark om man inte går till excesser vad gäller motorstyrka.

    Starten är väldigt enkel, man drar på lite drygt halvgas, Cuben rullar 5-10 meter medan man håller den på kurs med sidrodret och när den nått flygfart lättar den av sig själv.
    Även flygningen är okomplicerad, speciellt med skev>sida-mixning. En sak att vara lite uppmärksam på är att vingen är ganska tunn vilket gör att Cuben, sitt utseende till trots, kan flyga ganska snabbt, undvik därför att flyga på fullgas då risken ökar att man villar bort sig.

    Att gå direkt från en FunCub till en Extra 300 i 60-storlek är inte att rekommendera.

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tycker absolut att Fun Cub är en bra nybörjarmodell, flyger bra och tål mycket stryk.
    Den tål ganska hög last också, har konverterat den till tvåmotorig och installerat en komplett FPV-utrustning i den med betydande viktökning och flyger fortfarande bra. Drivlinan med två stycken motorer blev ca 20 gram lättare än med den rekommenderade drivlinan med en motor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA190080.jpg 
Visningar:	471 
Storlek:	106,6 KB 
Id:	32941
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12
    pers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    163
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    gran
    Klubb
    flyger här och där..

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Tycker absolut att Fun Cub är en bra nybörjarmodell, flyger bra och tål mycket stryk.
    Den tål ganska hög last också, har konverterat den till tvåmotorig och installerat en komplett FPV-utrustning i den med betydande viktökning och flyger fortfarande bra. Drivlinan med två stycken motorer blev ca 20 gram lättare än med den rekommenderade drivlinan med en motor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA190080.jpg 
Visningar:	471 
Storlek:	106,6 KB 
Id:	32941
    cool den där vill man ju se en film med när den flyger..mvh per

  13. #13

    Standard

    Hej, spännande tråd - håller just på och färdigställer en Funcub. Har satt i en kraftig motor och får lite problem med CG, batteriet hamnar nästan längst bak i hålrummet för att det ska blir rätt balans. Några bra råd??

    När jag ändå är inne på tråden - hur viktigt är det med vattenroder - duger det med med det vanliga rodret för att taxa på sjön?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01366.jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	82,8 KB 
Id:	32942  
    Senast redigerat av Pelleflygare den 2012-10-19 klockan 18:12.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: Fun Cub

    Kan funcuben med potifronkorvar vara bra för vinter fpvflyg kanske?

    tycker mig ändå kunna utyda att ts fått svar på frågan och även jag att funcubben inte alls är så dum för nybörjare?

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15
    pers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    163
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    gran
    Klubb
    flyger här och där..

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Hej, spännande tråd - håller just på och färdigställer en Funcub. Har satt i en kraftig motor och får lite problem med CG, batteriet hamnar nästan längst bak i hålrummet för att det ska blir rätt balans. Några bra råd??
    kör du med hjul eller pontoner

  16. #16
    pers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    163
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    gran
    Klubb
    flyger här och där..

    Standard

    jag har mitt batterie också väldigt långt bak funkar väldigt bra

  17. #17

    Standard

    Pontoner, kör mest från sjön! Har en Seawind som ligger i malpåse efter mycket flyg och plask samt en Parkzone Icon A5 för lite mer skalflyg - hoppas kunna busflyga lite mer med Funcuben.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    När jag ändå är inne på tråden - hur viktigt är det med vattenroder - duger det med med det vanliga rodret för att taxa på sjön?
    Jag sjöflyger utan vattenroder. Det fungerar bra med rätt teknik. Det gäller att inte "feg"-köra när man taxar i sidvind utan att köra med ganska mycket gaspådrag och höjdroder så att pontonerna gräver ner sig i vattnet. Då blir kursstabiliteten ganska bra. Taxar man för långsamt utan vattenroder fungerar FunCub obönhörligt som en vindflöjel.

    Varför monterar du en stor, tung motor i ditt flygplan? Det finns absolut ingen anledning att övermotorisera ens om man vill sjöflyga.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av per Visa inlägg
    kör du med hjul eller pontoner
    Spelar ingen roll för tyngdpunkten. Jag växlar ganska flitigt mellan hjul- och flottörställ och har aldrig behövt flytta tyngdpunktsläget vid byte.

    Hamnar tyngdpunkten fel pga. för tung motor är det den enklaste sak i världen att sätta fast några blyvikter i stjärten. Hävarmen gör att det inte brukar behövas så mycket av den varan. Jag brukar använda självhäftande balansvikter till bilhjul.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag nämnde i mitt första inlägg - överdimensionerad motor innebär stor risk att den lämnar kroppen. Håller också med Michael - har inte sett nåt behov av att överdimensionera drivlinan på denna kärra. Och flaps tycker jag absolut man skall undvika när man är nybörjare för man har så mycket annat som skall klaras av simultant.
    Och idag verkar jag och Henke vara helt överens för jag håller också med om hans fundering runt detta om en som bara flugit elkärror typ Bixler verkligen lärt sig att flyga såpass bra att han t ex klarar att flyga och landa en .60 size aerobatic utan skador... Nej, tyvärr tror jag liksom Henke inte det. Men det var ju å andra sidan inte frågan i tråden men det kan förtjäna påpekas att det kan vara stor skillnad på en enkel EPP-kärra av nybörjartyp och en lite större och mera avancerad kärra. Men givetvis också stora skillnader mellan olika personer - det var därför jag skrev att den som "har flygandet i blodet" säkert klarar av att börja med en Funcub. Jag har en klubbkompis som gjort den resan så jag vet att det går men alla klarar det inte. Man skall inte avskräcka nybörjare men man måste också vara realistisk och vi som har pysslat med detta under många år har antagligen också lite mera erfarenhet att falla tillbaka på när det gäller nybörjare och vad dom klarar eller inte klarar. Sen finns det alltid undantag - som t ex min klubbkompis Kalle som gick direkt på en Funcub och började den karriären med att flyga själv. Där blev jag imponerad kan jag säga ! Men det är inte det vanliga utan de flesta behöver mera hjälp och lättflugna maskiner - även om sim-flyget gjort mycket för att snabba upp inlärningsprocessen på "fysiska" kärror.
    Hälsningar
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •