Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60

Ämne: Apm

  1. #21

    Standard

    Ja det fungerade bra, har maiden idag och allt fungerade bra. hur gjorde ni compass kalibreringen? utomhus eller inomhus? den verkar krånglig med tanke på sladden....

  2. #22


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    du svarade själv....du gick ut och fick satellitkontakt - som kan vara svårt eller omöjligt inomhus beroende på hur man bor....
    Jadu, och det vore så enkelt. Den har legat ute på den där altanen flera timmar under helgen utan att hitta några satelliter.
    Däremot om jag kopplar modulen direkt till datorn via USB, då hittar den satelliter även inomhus. Var kanske lite otydlig hur jag testat, men du kan vara lugn för att jag tänkt på samma sak som du...

  3. #23
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    pezon_ Jag bor vid ett av dom bästa modellflygfälten i sverige... :-) Den nedlagda F16 basen ligger vid Lunda mellan Uppsala och Östhammar. Missar man landningen här så ska man nog fundera på att byta hobby ;-)

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Är de så svåra att få till de där APM?

    Jag har själv funderat på Pixhawk, men man blir lite orolig när det är så många som inte får till det.

    Kanske för många parametrar eller för många finesser?
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Är de så svåra att få till de där APM?

    Jag har själv funderat på Pixhawk, men man blir lite orolig när det är så många som inte får till det.

    Kanske för många parametrar eller för många finesser?
    Ken

    Har APM 2.6 med uBlox GPS antenn och extern magnetometer, gick väldigt smidigt och lätt att installera… Välja firmware, Kalibrera radion, kompassen, autotune och min Tricopter flyger rikigt bra!...

    Har bara KK kortet att jämföra med och den jämförelsen är inte korrekt i vilket fall. Nästa projekt blir Fixed-wing FPV med Pixhawk!

  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kanske är många lata och inte läser bruksanvisningen, eller är svår att förstå?
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Kanske är många lata och inte läser bruksanvisningen, eller är svår att förstå?
    Ken
    Kan vara en teori. Om du går in på följande länk https://code.google.com/p/arducopter/ så hittar du verkligen allt om APM, tidiga modeller till senare/ste. Jag tycker den är oerhört förklarande steg för steg, kanske är en bra början och läsa lite innan man bestämmer sig om man ska köpa systemet?

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    54
    Jobb
    Dr
    Klubb
    Mora MFK

    Standard

    Tyvärr är det där den "gamla sidan". Den nu aktuella är denna:

    http://copter.ardupilot.com/

    /J

  9. #29

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pille Visa inlägg
    Tyvärr är det där den "gamla sidan". Den nu aktuella är denna:

    http://copter.ardupilot.com/

    /J

    Perfekt, ännu bättre!

  10. #30

    Standard

    Vad kör ni för vibrationsdämpning?

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Grimm Visa inlägg
    pezon_ Jag bor vid ett av dom bästa modellflygfälten i sverige... :-) Den nedlagda F16 basen ligger vid Lunda mellan Uppsala och Östhammar. Missar man landningen här så ska man nog fundera på att byta hobby ;-)
    Lyckost!
    Hittade den på kartan, visst är det "Bollungen"?
    Jag bor i Sigtuna och vårt fält är nedlagt pga nån markägare som vill bygga villor där om 10-15år...
    Det finns ett privat alternativ, Hova (http://www.urbanair.se/index.php/flyg/modellflyg), har dock inte testat det.
    Men det är bara 9,3 mil till ert fält... Får nog pallra mig dit i sommar!
    /Fredrik

  12. #32
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    pezon_ Du är välkommen men hör av dej när du tänker komma för det är en låst grind och det är inte tillåtet att flyga alla dagar på grund av bullerrestriktioner och andra aktiviteter på fältet...
    Klubbens hemsida. http://www.osthammarsmfk.se/

  13. #33
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Vad kör ni för vibrationsdämpning?
    Jag kör med en 5mm gummiskiva (typ neopren) och sedan kardborre för att fästa APM:en funkar för mig i alla fall...
    EDIT! Satte på vibrationsdämpare mellan centrumplattan och underdelen av min f800 och då steg plötsligt vibrationsnivåerna kraftigt. Det beror nog på att själva propeller/motorplattan kan nu röra sig friare, mindre vibrationer till kameragimbalen men jag blev tvungen att tillverka två kolfiberplattor med dämpare mellan. Blev väldigt stor skillnad på vibrationerna.. Och ganska snyggt åxå...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0031.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	43179  
    Senast redigerat av Grimm den 2014-01-17 klockan 21:20.

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Grimm Visa inlägg
    pezon_ Du är välkommen men hör av dej när du tänker komma för det är en låst grind och det är inte tillåtet att flyga alla dagar på grund av bullerrestriktioner och andra aktiviteter på fältet...
    Klubbens hemsida. http://www.osthammarsmfk.se/
    Tackar.
    Såg att du jobbar på ARN med simulatorer... Du råkar inte jobba med Andreas Wänblad? Vi gick 4-årig teknisk ihop.
    I så fall hälsa!
    Jag har en muntlig inbjuda att se och ev testa simulatorerna, men det har aldrig blivit av...

  15. #35
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pezon_ Visa inlägg
    Tackar.
    Såg att du jobbar på ARN med simulatorer... Du råkar inte jobba med Andreas Wänblad? Vi gick 4-årig teknisk ihop.
    I så fall hälsa!
    Jag har en muntlig inbjuda att se och ev testa simulatorerna, men det har aldrig blivit av...
    Ja Andreas jobbar här... :-) Världen är liten! Ska hälsa!

  16. #36

    Standard

    APM 2.6 med GPS ... låter som man borde ha en sådan. =) Tänkte till Quad och till Bormatec Maja.

    Om jag har använt tre st KK2.0 (uppgraderat till 1.6 via USB och knapprat på KK2.0an ett tag) samt använt heli-gyro Spartan ds760 och flugit med, som jag ställt in via USB med tex laptop med Windows. Har jag då kommit över tröskeln och förbi svårighetsgränsen för att klara av en APM jämfört med om jag pillat med tex en Naza? =)

    Finns ju även CC3D till quad... hur är APM mot den?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    @ålänning

    Det klarar du!
    Kolla även på Pixhawk, den kör samma programvara men har mer kraftfull hårdvara.

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Måste bara fråga. Har en APM på gång och har läst på RC-groups och kollat instruktionsvideos på youtube, men blir inte klok på hur jag ska förse kortet med ström. Jag har en quad utan servo
    1. Använda en UBEC som sägs här http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1840891
    2. Använda en power module som förser FC med ström plus en esc och resten med kapad röd kabel. http://www.youtube.com/watch?v=TFCmUuvcH04
    3. använda en esc eller flera med jumper. http://www.youtube.com/watch?v=TFCmUuvcH04
    Hur har ni gjort?
    Peter

  19. #39

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Power module och bortplockad röd på esc.
    Då får du mätning av spänning och ström på köpet.

  20. #40

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Mottagaren strömförsörjs från power module genom att låta bygeln sitta kvar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •