Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nytt fartreglage

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Nytt fartreglage

    Hej

    Jag var ute på KMFK igår och fick hjälp av en kille som också var medlem i KMFK att testflyga min KDS. Han rekommenderade mig att byta fartreglaget på KDS, jag har detta nu som standard, http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=3383, han tyckte att det var lite klent så jag tänkte byta till detta, http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=3705.

    Nu till frågan, måste man göra om "setup" i sändaren när man byter fartreglage och klarar motorn av ett kraftigare reglage, tror jag har en Typhoon 22,8 motor i KDS nu, han som sålde den till mig sa att han hade bytt original motorn i KDS mot en kraftigare??

    Denna motor sitter i min begagnade KDS i nuläget, http://www.rfmodel.com/upload/data/i...Y2218-3450.jpg.
    Senast redigerat av teamleader den 2013-07-02 klockan 19:25.
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Öhh va?

    Last är det som förstör batteri, motor eller fartreglage.
    Last får man av propeller vars storlek, stigning och varvtal avgör last.
    Om man har last eller ej mäter man på marken. I luften är lasten lägre då IAS är lägre i luften än marken. IAS=In Air Speed.

    Man kan inte svara på din fråga utan att du berättar
    1) Propeller
    2) Exakt motor, Typhonn 22,8 finns inte på internet
    3) Fartreglage; Ena länkade fartreglaget är till bil/flyg, det andra till flyg. Det till bil/flyg är förstås dyrare men inte bättre.
    4) Batteri
    5) Servo - antal och typ. Ditt billiga fartreglage har linjär BEC. detta fungerar inte för vildaste flaxande på roder eller för digitala servo. Men det borde fungera på nybörjarplan.

    Bäst är om du mäter för då kan du avgöra själv.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Om "killen" inte menade att BEC i kdsreglaget var klent, där har scorpion bättre prestanda. Motorn märker inget grovt sagt, viktiga är att reglaget kan leverera mer ström än drivlinan behöver. Ingen setup behöver ändras i radion men det nya reglaget kan behöva ställas in.

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Hej

    Jag var ute på KMFK igår och fick hjälp av en kille som också var medlem i KMFK att testflyga min KDS. Han rekommenderade mig att byta fartreglaget på KDS, jag har detta nu som standard, http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=3383, han tyckte att det var lite klent så jag tänkte byta till detta, http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=3705.

    Nu till frågan, måste man göra om "setup" i sändaren när man byter fartreglage och klarar motorn av ett kraftigare reglage, tror jag har en Typhoon 22,8 motor i KDS nu, han som sålde den till mig sa att han hade bytt original motorn i KDS mot en kraftigare??
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om den inbyggda BEC'en är för klen så är ju ett annat alternativ att ersätta den med en separat, switchad BEC. Fungerar fartreglaget bra f ö så är nog det den enklaste och billigaste lösningen.
    Roger

  5. #5
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Öhh va?

    Last är det som förstör batteri, motor eller fartreglage.
    Last får man av propeller vars storlek, stigning och varvtal avgör last.
    Om man har last eller ej mäter man på marken. I luften är lasten lägre då IAS är lägre i luften än marken. IAS=In Air Speed.

    Man kan inte svara på din fråga utan att du berättar
    1) Propeller
    2) Exakt motor, Typhonn 22,8 finns inte på internet
    3) Fartreglage; Ena länkade fartreglaget är till bil/flyg, det andra till flyg. Det till bil/flyg är förstås dyrare men inte bättre.
    4) Batteri
    5) Servo - antal och typ. Ditt billiga fartreglage har linjär BEC. detta fungerar inte för vildaste flaxande på roder eller för digitala servo. Men det borde fungera på nybörjarplan.

    Bäst är om du mäter för då kan du avgöra själv.
    Jag har helikopter, inte plankor.
    Mathias, simulatortränad.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Jag har helikopter, inte plankor.
    Hej,
    Men oavsett vad du flyger så är ju Freddans kommentarer tämligen tillämpliga om du byter ut propeller mot rotor. Ja, inte ordagrant kanske men principerna.
    Roger

  7. #7
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om den inbyggda BEC'en är för klen så är ju ett annat alternativ att ersätta den med en separat, switchad BEC. Fungerar fartreglaget bra f ö så är nog det den enklaste och billigaste lösningen.
    Roger
    Får se hur jag gör, kanske köper en helt ny byggsats av rubinrc istället, jag gillar att bygga ihop mina egna grejor, jag funderar på denna, http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=1761.
    Mathias, simulatortränad.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du nu har en OK heli så träna med den istället - sen när allt känns bra med din nuvarande heli så kan du ta nästa steg.
    Roger

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Hej

    Jag har detta nu som standard, http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=3383, han tyckte att det var lite klent så jag tänkte byta till detta, http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=3705.

    Oavsett vilket så behöver du tänka om lite. Om någon rekommenderar dig en kraftigare pryl så är det dumt att fundera över att köpa en som är klenare.
    Superhero

  10. #10
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Oavsett vilket så behöver du tänka om lite. Om någon rekommenderar dig en kraftigare pryl så är det dumt att fundera över att köpa en som är klenare.
    Jag har aldrig sagt att jag ska köpa ett klenare, jag skrev att det fartreglaget som sitter i KDS nu är för klent så jag tänkte byta till ett kraftigare skorpion reglage istället.
    Mathias, simulatortränad.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    Jag har aldrig sagt att jag ska köpa ett klenare, jag skrev att det fartreglaget som sitter i KDS nu är för klent så jag tänkte byta till ett kraftigare skorpion reglage istället.
    Fast det du länkade till var ju "klenare" som motorreglage betraktat - även om den hade en bättre inbyggd BEC. Så Henke har ju rätt.
    Roger

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På vilket sätt är reglaget för klent?

    Blir det varmt när du maxar servo fram och tillbaks så är det klen BEC,

    Blir det varmt när du kör på halvgas är det för klent ur motorregleringssynpunkt. Då ska du byta till ett som tål mer A (Ampere).

    Vill du byta till fler seriella LiPo celler? Då ska du byta till ett som tål mer V (Voltage=Spänning).

    Välj helst ett reglage avsett för helikopter då dessa har support för superlångsam start, och inte nödvändigtvis stänger av motorn tvärt när spänningen börjar ta slut.
    fredrik

  13. #13
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fast det du länkade till var ju "klenare" som motorreglage betraktat - även om den hade en bättre inbyggd BEC. Så Henke har ju rätt.
    Roger
    Då blev ju länken fel.
    Mathias, simulatortränad.

  14. #14
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    På vilket sätt är reglaget för klent?

    Blir det varmt när du maxar servo fram och tillbaks så är det klen BEC,

    Blir det varmt när du kör på halvgas är det för klent ur motorregleringssynpunkt. Då ska du byta till ett som tål mer A (Ampere).

    Vill du byta till fler seriella LiPo celler? Då ska du byta till ett som tål mer V (Voltage=Spänning).

    Välj helst ett reglage avsett för helikopter då dessa har support för superlångsam start, och inte nödvändigtvis stänger av motorn tvärt när spänningen börjar ta slut.
    Motorn är lite "trött" och orkar inte riktigt lyfta helin mer än typ 30 cm ovan mark. Det KDS reglaget jag har nu står så här på: BEC - 5V/2A, DC 7,4 V-14,8V. Men detta rekommenderade han mig att byta. Helin "drar" sig även lite bakåt samtidigt som den lyfter dessa 30 cm. Starten blir inte 100% vertikal som annars.
    Mathias, simulatortränad.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    BEC-kapaciteten har ju inget att göra med vilken effekt du kan få ur motorn. Den kan förutom själva motorn även t x bero på batteriet och vilken utväxling du har mellan motor och huvudrotor.
    Att den drar sig i närheten av marken är fullt normalt (inom vissa gränser) - det har nog de flesta helisar jag sett gjort. Annars kan det ju också vara en trimnings-fråga men det beror knappast på ditt fartreglage.
    Var det en erfaren heli-flygare som hjälpte dig ? Har din heli någonsin fungerat bättre eller var detta första flygningen ?
    Roger

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Detta verkar märkligt.
    Ett 40A fartreglage ska utan problem kunna klara av de strömmar som kan komma ifråga vid nybörjar/sport-flygning med en 450-helikopter.Eftersom du håller på med hovring är det inte heller några extrema påkänningar på servona så den BEC som finns i fartreglaget bör även den kunna klara av strömförsörjningen till servona.

    Om helikoptern inte orkar lyfta ur markeffekten så är det något i drivlinan som är radikalt fel Det återstår då några frågetecken som måste redas ut för att vi ska ha möjlighet att reda ut problemet:

    1) Exakt vilken motor är det du har? Typhoon 22/8 kan jag inte lokalisera på någon hemsida. Ge besked gärna med länk.
    2) Hur många tänder har piniongen, dvs. kugghjulet på motoraxeln.
    3) Hur har du pitch- och gaskurvorna inställda i sändaren? Svar med procentsatser samt min- och max pitchvinkel i grader behövs.
    4) Vad har du för batteri i helikoptern? Är det ett 3S LiPo med ca. 2200 mAh, 25C eller något annat?? Är batteriet någorlunda fräscht? Har du provat att mäta dess kapacitet genom att ladda ur det med hjälp av din batteriladdare?
    5) Hur varmt blir fartreglagets kylplatta/kylfläns? Ljummet/varmt/hett?

    Vad gäller att helikptern rör sig bakåt då den lyfter, vill helikoptern driva baklänges även efter att den nått kommit upp på sin nuvarande maxhöjd? Börja med att kolla tyngdpunktens lägae och att swashplattan inte lutar bakåt.

  17. #17
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    BEC-kapaciteten har ju inget att göra med vilken effekt du kan få ur motorn. Den kan förutom själva motorn även t x bero på batteriet och vilken utväxling du har mellan motor och huvudrotor.
    Att den drar sig i närheten av marken är fullt normalt (inom vissa gränser) - det har nog de flesta helisar jag sett gjort. Annars kan det ju också vara en trimnings-fråga men det beror knappast på ditt fartreglage.
    Var det en erfaren heli-flygare som hjälpte dig ? Har din heli någonsin fungerat bättre eller var detta första flygningen ?
    Roger
    Ja, han som testflög den var rätt duktig och hade en del erfarenhet, nej jag har aldrig haft den i luften förut så detta var första gången, jag köpte den begagnad så jag har aldrig sett om den flugit bättre.
    Mathias, simulatortränad.

  18. #18
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Detta verkar märkligt.
    Ett 40A fartreglage ska utan problem kunna klara av de strömmar som kan komma ifråga vid nybörjar/sport-flygning med en 450-helikopter.Eftersom du håller på med hovring är det inte heller några extrema påkänningar på servona så den BEC som finns i fartreglaget bör även den kunna klara av strömförsörjningen till servona.

    Om helikoptern inte orkar lyfta ur markeffekten så är det något i drivlinan som är radikalt fel Det återstår då några frågetecken som måste redas ut för att vi ska ha möjlighet att reda ut problemet:

    1) Exakt vilken motor är det du har? Typhoon 22/8 kan jag inte lokalisera på någon hemsida. Ge besked gärna med länk.
    2) Hur många tänder har piniongen, dvs. kugghjulet på motoraxeln.
    3) Hur har du pitch- och gaskurvorna inställda i sändaren? Svar med procentsatser samt min- och max pitchvinkel i grader behövs.
    4) Vad har du för batteri i helikoptern? Är det ett 3S LiPo med ca. 2200 mAh, 25C eller något annat?? Är batteriet någorlunda fräscht? Har du provat att mäta dess kapacitet genom att ladda ur det med hjälp av din batteriladdare?
    5) Hur varmt blir fartreglagets kylplatta/kylfläns? Ljummet/varmt/hett?

    Vad gäller att helikptern rör sig bakåt då den lyfter, vill helikoptern driva baklänges även efter att den nått kommit upp på sin nuvarande maxhöjd? Börja med att kolla tyngdpunktens lägae och att swashplattan inte lutar bakåt.
    Det var många saker som detta kan bero på, jag kan tyvärr inte ge svar på alla men några kan jag ge: på punkt 4 är det ett splirrans nytt Gense Ace LiPo 2200 Mah 25C, på fråga 5 har fartreglalet ingen kylfläns men blir inte heller varmt. Fråga 2 och 3 kan jag inte svara på. Fråga 1 är motorn denna, http://www.rfmodel.com/upload/data/i...Y2218-3450.jpg. Han som sålde den har kraschat den ett par gånger. Jag köper hellre en ny byggsats än laga allt detta.
    Mathias, simulatortränad.

  19. #19
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    [QUOTE=teamleader;317392]Det var många saker som detta kan bero på, jag kan tyvärr inte ge svar på alla men några kan jag ge: på punkt 4 är det ett splirrans nytt Gense Ace LiPo 2200 Mah 25C, på fråga 5 har fartreglalet ingen kylfläns men blir inte heller varmt. Fråga 2 och 3 kan jag inte svara på. Fråga 1 är motorn denna, http://www.rfmodel.com/upload/data/i...Y2218-3450.jpg. Förlåt att jag läste fel på motorn. Han som sålde den har kraschat den ett par gånger. Jag köper hellre en ny byggsats, en T-Rex 500E, än laga allt detta.[/QUOTE
    Mathias, simulatortränad.

  20. #20
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om du nu har en OK heli så träna med den istället - sen när allt känns bra med din nuvarande heli så kan du ta nästa steg.
    Roger
    Med dessa fel så är helin inte okej.
    Mathias, simulatortränad.

Liknande ämnen

  1. fartreglage
    Av bajkarn i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 16:13
  2. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 00:14
  3. Fartreglage val
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 11:04
  4. Broms på fartreglage?
    Av T5 i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •