Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Ny Octoram på Hobbyking

  1. #1
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard Ny Octoram på Hobbyking

    Har beställt en!

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ame_895mm.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	26455(1).jpg 
Visningar:	393 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	34017

    Tänkte egentligen bygga en egen Hexa (igen), men känner jag mig själv blir det aldrig klart. Beställde ramen ovan för att komma igång.
    Har sedan innan 9 motorer som väntar (beställde 3 för många, så varför inte köra octo?).

    Det blir ett bygge med:
    8x Turnigy D3536-910kv motorer, 350W var på 4S.
    Börjar med 12"-proppar, billiga. Får se om jag går vidare till trä sedan när jag hittat rätt storlek och vinkel. Har också köpt 10x45 samt 11" för att kunna testa lite.
    Plush 40Amp reglage. Har inte kollat om det är sorten som går att flasha om än.
    2st 3300mAh 25-50C 4S lipo att börja med, större ackar sedan om det blir mer flyga av. Fick dessa till bra pris på kampanj.
    Hobbykinbgs Bumblebee Gimbal är också på order, men slut i lager.

    Börjar också med KK-kontroller för att komma igång, men en fullkittad APM2.5 står på inköpslistan i år.

    Planen är att flyga med en Nex-5 och Gopro på en gång, samt en 5,8Ghz videolänk.

    Nu ska jag bara plugga på hur man balanserar proppar och motorer..

    /Magnus

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Priset är fantastiskt, kan inte bygga det billigare själv. Den svaga punkten i HK octa verkar vara ben infästningen till centerplattan. Detta med tanke på att en octa väger en hel del. Med KK Kort blir den lätt att flyga men tipsar om att köra den FPV, svårt att lokalisera läget i luften på den(min erfarenhet).

    Lycka till
    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard Octocopter byggtråd, del 1.

    Hej!
    Nu har både jag och Hobbyking-paketen anlänt från en utlandsresa.
    Har ikväll packat upp och monterat ramen.

    Initiala reflektioner:
    * Tjockare glasfiber än man trodde, skidsen och motorfästena är hela 3mm tjocka, känns ganska massiva på ett bra sätt.
    * Jag har monterat glasfiberdelar förut, detta var den mest välpassande byggsatsen jag upplevt. Behövde inte Dremla någonting. Fuskade lite och använde hammaren för att få i den sista biten, men det sitter nu också väldigt tight och bra.
    * Gott om plats inuti Alu-armarna att dra kablage om man vill.
    * Snyggt fräst, rena mjuka jämnrunda former. Inte en massa fnas.

    Summerat: Bättre upplevelse än förväntat. För priset är det oslagbart anser jag.

    Vad hittar vi i lådan? Ser inte så mycket ut?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-05 09.54.09 em.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	34756

    Delarna uppradade.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-05 09.54.41 em.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	34757

    Benen monterade
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-05 09.55.42 em.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	34758

    Sedan gick det som det alltid gör när jag meckar, vad annars? Ett ben på varje håll. Suck. Banka isär. Gör om gör rätt!

    En övre och en undre basplatta, med nylonfästen för KK Multicontroller eller liknande.
    Det finns också 4 försänkta skruvar som pekar neråt, under basplattan. Det framgår ingenstans vad de är till, mer än att det ska sitta en mutter under. Konstigt, men väldigt bra för mig som tänker bygga någon form av Gimbal-fäste under.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-05 09.55.58 em.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	34759

    Gott om plats inuti armen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-05 09.55.30 em.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	27,3 KB 
Id:	34760

    Armarna löst monterade. Köpte också en Gimbal från BumbleBee, den ska monteras på på något sätt. Det ska gå!
    Ja, jag fuskade lite med hammaren.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-05 09.53.28 em.jpg 
Visningar:	297 
Storlek:	117,8 KB 
Id:	34761

    Ovan tog en knapp timme i lugn och ro.
    I nästa avsnitt, montering av motorer och fartreglage.

    /Magnus

  4. #4
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Svar till mig själv, om någon undrar. Det går sakta framåt, har spenderat några timmar med att löda kontakter och skarva kablar till motorerna. Funderar på hur jag ska bygga eldistrubitionen, lutar åt att jag åker ner till Mekonomen och köper ett par kopparringar som man har när man byter olja på motorn. Bauhaus hade inget som passade. På dem lödar jag sedan fast en massa kontakter.

  5. #5
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    "Fördelaren" från ElectronicaRC verkar vara lite klen för de strömmarna? Har tidigare tittat på http://www.buildyourowndrone.co.uk/H.../ac-pdbhex.htm. Räknade på det för mitt eget okto-bygge med 5S * 2* 5000mAh dock ligger mina motorer på lite högre effekt. Men ändå - du vill absolut inte ha något som självgenererar värme. Jag har på andra fora blivit avrådd från liknande kretskortslösningar även om de i vissa fall har har gått att använda om man kunnat löda på extra mycket lödtenn. Tänk på att ju smalare ledningarna ev är - dess bättre fungerar de som "smältproppar". Inget får ju vara smalare än sammanlagda ledningarna från dina båda ackar.

  7. #7
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bägtjesen Visa inlägg
    "Fördelaren" från ElectronicaRC verkar vara lite klen för de strömmarna? Har tidigare tittat på http://www.buildyourowndrone.co.uk/H.../ac-pdbhex.htm. Räknade på det för mitt eget okto-bygge med 5S * 2* 5000mAh dock ligger mina motorer på lite högre effekt. Men ändå - du vill absolut inte ha något som självgenererar värme. Jag har på andra fora blivit avrådd från liknande kretskortslösningar även om de i vissa fall har har gått att använda om man kunnat löda på extra mycket lödtenn. Tänk på att ju smalare ledningarna ev är - dess bättre fungerar de som "smältproppar". Inget får ju vara smalare än sammanlagda ledningarna från dina båda ackar.
    Jag använder den på både min Hexa och Quad utan problem , nu kör jag bara med 2216 motorer iofs , det finns en kraftigare variant för 100 A http://www.electronicarc.com/catalog...19eefd036f53ad
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bägtjesen Visa inlägg
    "Fördelaren" från ElectronicaRC verkar vara lite klen för de strömmarna? Har tidigare tittat på http://www.buildyourowndrone.co.uk/H.../ac-pdbhex.htm. Räknade på det för mitt eget okto-bygge med 5S * 2* 5000mAh dock ligger mina motorer på lite högre effekt. Men ändå - du vill absolut inte ha något som självgenererar värme. Jag har på andra fora blivit avrådd från liknande kretskortslösningar även om de i vissa fall har har gått att använda om man kunnat löda på extra mycket lödtenn. Tänk på att ju smalare ledningarna ev är - dess bättre fungerar de som "smältproppar". Inget får ju vara smalare än sammanlagda ledningarna från dina båda ackar.
    Nyfiken:
    Vad har du för rigg där du kör 5S accar?
    Motorer och reglage?

    Mvh

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Det är ett CarbonCore 1000 (1m) med Hi-Model 40A ESC och Tiger Motors MT 2826/8 550Kv med APC 13x4E och EP. 2x5000mAh Zippy. Den är specad för att säkert lyfta och hantera en last på 3kg.

    Om jag minns rätt så räknade vi fram att den inte skall gå för fullt men teportat kunna dra 224A från 18,5V.

    Jag såg att det det var ett annat inlägg också med en kraftigare "fördelare" från ElectronicaRC. Skall titta på det som alternativ, annars är jag inne på något liknande koppar varianten, men jag har räknat på resistansen hos andra metaller också kontra deras specifika vikt, och silverlod är inte uteslutet.

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    "Teportat" skall naturligtvis ha varit temporärt...

    När jag räknar på bygget som magnusvr tänker göra så 350W för varje motor och nyladdad 4S nominellt 14.8V Lipo ger ca 23,65A per motor eller totalt mer än 189A.

    Vid lite urladdat Lipo - 3,3 Volt/cell 4s totalt 13,2 - och man söker samma effekt, 350W, ligger strömmen på ca 212A! Detta bör man nog ha i minnet när man väljer kabeldimensioner (gemensam kabel från Lipos eller var sitt par till "fördelaren"?).

    en "fördelare" som klarar 100A klarar som värst miondre än hälften av behovet. "Rather safe that sorry"?

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Visst tror jag att man skall dimensionera efter full effekt, men trolig effekt blir nog Max. 10-15A vid hovring per motor. Fler motorer ger mer lyftkraft per W och motor.

    Följer spännt denna tråd.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej Gott folk!

    Det närmar sig. Irriterande när man i flera månader siktat på att bygga klart under julhelgen, så saknar man 20cm kabel i rätt dimension! Tur att det finns vänner i närheten mer bra förråd.

    El-distrubition version 0.1 blev en hybridlösning:
    In: 2 st 10cm parallellkopplade AWG12 med de stora röda 4mm kontakterna, ska klara ca 150A styck kont.
    Ut: Hobbykings hexa-dist-sladd med AWG10 in och 6xAWG14 ut. Denna ska driva 6 av motorerna.
    Ut2: En AWG14-sladd till en XT60, till APM's nya Powermodul. Denna ska driva 2 motorer då powermodulen klarar max 100A.
    Jag hade KANSKE kunna köra allt genom denna, men jag vill inte vara i närheten av gränsen.
    På detta vis får jag strömavläsning på 1/4 av effekten, så jag får själv multiplicera i huvudet. Ska kontakta de som gör Mission-planner mjukvaran och be om en Pre-scaler-funktion.

    Ovan sladdar är ihopmonterade i en ihoplödad dubbel sockerbit modell grövre.

    Lägger ut bild senare, men jag tror det ska kunna klara strömmarna.
    Och som Kenneth sade, detta är en grovt överdimensionerad lösning, tror jag att jag kommer att lasta mer än 50% av max under grov flygning.

    /M

  13. #13
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej igen!

    Idag är kidsen hos mormor, jösses vad underbart att få jobbar en hel eftermiddag ostört! Lycka!

    Jag har gjort klart min "PDU, Power Distribution Unit" som det heter inom IT.
    Såhär får det bli tills vidare. Kommer någon med en snygg färdig lösning som klarar uppåt 300Amp så är jag intresserad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-27 06.58.02 em.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	77,8 KB 
Id:	35317
    Kontaktdon från en sockerbit modell större. Sammanlödade. Kablar AWG 10 och 12 till ackar/kabelknippe mot ESC:er.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-27 06.54.42 em.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	169,5 KB 
Id:	35318
    PDU färdig. 2 Ackar in, 8 ESC och en Powermodul till APM ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-27 07.00.16 em.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	94,8 KB 
Id:	35319
    Trångt i mitten, men helt OK. Hittade några M3 distanser (från ett gammalt datorchassie?) som passar bra att bygga vidare på. APM:en och all utrustning behöver något att sitta på.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto 2012-12-27 06.53.40 em.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	131,5 KB 
Id:	35320
    Tillverkade en platta i kolfiber som APM:en kan sitta på. Fäst i tre skruvar mot ramens glasfiber. Hål för genomföring av kablage.
    Imorgon blir det nog en till platta ovanpå, där jag sätter GPS-mottagaren och Telemetri-länken, kanske också själva RC-mottagaren.

    Någonstans ska det också bli plats för OSD, videosändare och BEC.

  14. #14
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Angående el-frågan så är det denna motorn jag köpt:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ner_Motor.html

    Turnigy D3536/9 910KV Brushless Outrunner Motor

    Spec.
    Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8V
    RPM: 910kv
    Max current: 25.5A
    No load current: 1.5A
    Max power: 370W
    Internal resistance: 0.063 ohm
    Weight: 102g (including connectors)
    Diameter of shaft: 5mm
    Dimensions: 35x36m
    Prop size: 7.4V/12x5 14.8V/10x7
    Max thrust: 1050g

    Tanken är som sagt att den ska vara väldigt överdimensionerad och att jag bara ska använda kanske 30-50% av kraften normalt sett.
    Jag börjar med 12x45-proppar och mäter / ser hur det går.

    /M

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Skall du köra på 2S rekommenderas 12 x 5"
    För fyra celler gäller endast 10 x 7"

    Skall du köra på 4S och 12 x 4.5" bör du nog se upp så du inte bränner upp något, då det är på gränsen, räknade lite på det och kom fram till ett realistiskt varvtal på 9610 rpm, klarar slow flyer propparna det?

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Jo, jag får helt klart mäta strömmen. Det kommer nog också att bero på hur jag lastar den.
    Med bara en GoPro eller med GoPro, all FPV-utrustning samt en systemkamera...

    Jag har 10x45 hemma, samt nånting med 11x samt 12x7. Får prova mig fram lite.

    Idag har jag gjort våning 2 (kolfiber) på elektronik-centralen. Har monterat APM, GPS, RC-mottagare och Telemetri, samt kopplat ström i riggen och konfat fartreglagen. Håller just nu på att få igång radio-telementrin. När jag har länk ska jag binda mot min Futaba och börja konfa den. Börjar se ljuset i tunneln...

    /M

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Skall du köra på 2S rekommenderas 12 x 5"
    För fyra celler gäller endast 10 x 7"

    Skall du köra på 4S och 12 x 4.5" bör du nog se upp så du inte bränner upp något, då det är på gränsen, räknade lite på det och kom fram till ett realistiskt varvtal på 9610 rpm, klarar slow flyer propparna det?

    Balsa regn

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Jag har idag provat min okta med 1.2kg last och den hoverade på exakt halvtid linjärt. 4 celler och 700kv och 11x4.5, stiger som en raket, cirka 10 min rundflygning.

    Bara som referens för din del
    2 x 2 S3300mAh vikt 4 kg

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Jag har idag provat min okta med 1.2kg last och den hoverade på exakt halvgas linjärt. 4 celler och 700kv och 11x4.5, stiger som en raket, cirka 10 min rundflygning.

    Bara som referens för din del
    2 x 4S3300mAh vikt 4 kg

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Grattis! Låter perfekt!

    För min egen del: ett litet baksteg.
    Kopplade in allt ikväll, kalibrerade radio, hade igång APM, fick GPS-lock (inomhus!), fick till slut telemetrin att funka, kalibrerade ESC:erna, testade att spinna upp motorerna lite.. allt funkade! Lycklig! Bara att strapsa fast sladdarna och sedan ut för första provturen imorgon!

    Testade att spinna mptprerna en gång till, lite fortare, sen en gång till och var på kanske 5-10% gas när "POOOOOOOFFFFFFF", jag har skapat en rökmaskin! JÄKLAR vad rök den gjorde!
    Tror det varade ca en sekund innan jag slet ut lipot.

    Antagligen är det något med min Eldistribution som gått åt skogen. Misstänker en avskavd sladd eller något, med kortslutning som följd.
    Lipot verkade inte ha tagit skada, det var fint balanserad på 4,18 volt efteråt.
    Ska montera ner imorgon och kolla upp det... hoppas inget dyrt blivit fräst.

    /Magnus

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Skit händer ibland, hoppas inget allvarligt hänt.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Hobbyking´s motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-06-30, 09:29
  2. Hobbyking
    Av bataki i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 09:25
  3. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28
  4. FPV från hobbyking
    Av warriorswede i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •