Reklam

 
Sidan 36 av 107 FörstaFörsta ... 2631323334353637383940414686 ... SistaSista
Resultat 701 till 720 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #701


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med dig helt Elflygarn i ditt sista inlägg - alltså att det finns ett antal andra saker som kan motivera ett Taranis-köp även för en gammal gubbe som undertecknad...
    Sen tycker väl inte heller jag att det är nån nackdel med telemetri men frågan var snarast om vi vanliga söndagsflygare verkligen kommer att nyttja det i nån högre utsträckning sen nyhetens behag lagt sig. Men som sagt - det är trots allt ett eget val så var och en avgör själv om behovet finns. Kan kanske bli en Taranis även här när den uppdaterade modellen dyker upp.
    Roger

  2. #702
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej Alla Taranis-ägare.. :-)
    Tyvärr så hittade jag inget bättre tråd att ställa frågan.
    I taranis finns det "färdiga" program för helikopter, det är ju bra, ganska enkelt att ställa in. i flesta fall.
    Till de vanligaste varianter på kollektiv pitch 90, 120, 140 graders är ok, där man använder cyklic 1,2 3 servon. Men till min Raptor 50 finner jag det lite mer egendomligt..
    det fungerar inte med cyklic pitch, .. Är det någon som vill och kan hjälpa mig att programmera rätt.
    Är det för krångligt att skriva och förklara här eller fel tråd, pm:a ditt telefonnummer så ringer jag upp dig..
    Mvh Micke

  3. #703
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Inte bara att du har missat pitchkurvorna?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #704

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Hej Alla Taranis-ägare.. :-)
    Tyvärr så hittade jag inget bättre tråd att ställa frågan.
    I taranis finns det "färdiga" program för helikopter, det är ju bra, ganska enkelt att ställa in. i flesta fall.
    Till de vanligaste varianter på kollektiv pitch 90, 120, 140 graders är ok, där man använder cyklic 1,2 3 servon. Men till min Raptor 50 finner jag det lite mer egendomligt..
    det fungerar inte med cyklic pitch, .. Är det någon som vill och kan hjälpa mig att programmera rätt.
    Är det för krångligt att skriva och förklara här eller fel tråd, pm:a ditt telefonnummer så ringer jag upp dig..
    Mvh Micke
    Ge oss lite mer info om hur det beter sej. Cyclic pitch = lutning fram/bak, normalt höger spak fram/bak. Den behöver man inte göra något speciellt med. Har du bara CYC1, CYC2 och CYC3 ut till de tre swash-servona i mixern ska cyclic pitch komma automatiskt på höger spak.
    Så ge lite mer info om vad som (inte) händer.

  5. #705
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej håkan och Fluf, börjar med Fluf, Pitchkruvorna finns redan färdigt i programmet, ..
    Normalt är det 3 servon som jobbar för kollektiv pitch, alla 3 servorna jobbar när helikoptern ska lyfta men på Raptorn är det 1 servo som lyfter en komplex brygga och 1 servo som jobbar för cyclic pitch och 1 för lutning. dessa fungerar var för sig om jag i programmet använder de förinställda cycl 1, 2 ,3, så jobbar alla servona samtidigt, framåt, uppåt och sida... och revers när man drar spak på andra hållet..
    Provat att plocka bort cyclic pitch och fått det synbart att fungera ,men är osäker på utfallet när det väl ska upp i luften..
    även pitchkurvorna är anslutna till servorna men som sagt . Osäker till tusen.
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Ge oss lite mer info om hur det beter sej. Cyclic pitch = lutning fram/bak, normalt höger spak fram/bak. Den behöver man inte göra något speciellt med. Har du bara CYC1, CYC2 och CYC3 ut till de tre swash-servona i mixern ska cyclic pitch komma automatiskt på höger spak.
    Så ge lite mer info om vad som (inte) händer.

  6. #706
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Du ska inte ha någon ccpm mixning på en sådan heli, alltså inget av 90, 120 140grader, kan inte taranis men ibland finns det "normal" eller "ett servo" , det blir precis som ett flygplan men med pitch och throttle kurvor :-)

  7. #707

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja så är det tydligen på Raptor 50. Ta då bort Heli-mixningen "---". Använd inte CYK1, CYK2 och CYK3 utan direkt Ske och Hjd. Till Pitch-servot är det lämligt att lägga in en pitch-kurva i mixern, den styrs av Gas. Motsvarande till Throttle-servot, en/flera gas-kurvor som också styrs av Gas.

  8. #708
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Jag förstod så att inget av dessa skulle fungera, dock hittade inget att stänga av.. 90 120 140 graders.. i taranisen..
    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Du ska inte ha någon ccpm mixning på en sådan heli, alltså inget av 90, 120 140grader, kan inte taranis men ibland finns det "normal" eller "ett servo" , det blir precis som ett flygplan men med pitch och throttle kurvor :-)

  9. #709
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Då är vi 2 som tänker lika, jag har kladdat lite med detta i dag, blev samma som du beskrivit, . Tack ni som svarat på mitt anrop. :-)
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Ja så är det tydligen på Raptor 50. Ta då bort Heli-mixningen "---". Använd inte CYK1, CYK2 och CYK3 utan direkt Ske och Hjd. Till Pitch-servot är det lämligt att lägga in en pitch-kurva i mixern, den styrs av Gas. Motsvarande till Throttle-servot, en/flera gas-kurvor som också styrs av Gas.

  10. #710
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Som en information, Har precis kommit hem från vårt flygfält och flugit upp 3 tankar med bränsle med min Raptor 50.. allt avlöpte helt galant.. Taranis fungerar bra till den med..

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Ja så är det tydligen på Raptor 50. Ta då bort Heli-mixningen "---". Använd inte CYK1, CYK2 och CYK3 utan direkt Ske och Hjd. Till Pitch-servot är det lämligt att lägga in en pitch-kurva i mixern, den styrs av Gas. Motsvarande till Throttle-servot, en/flera gas-kurvor som också styrs av Gas.

  11. #711

    Standard

    Hur ska man ställa in sändaren för att få ut 16 kanaler i en x8r mottagare? fått min okto u funka nu med 8 kanaler med behöver några kanaler till

  12. #712

    Standard

    Om jag fattat det rätt:
    Vill du 16 kanaler behöver du två x8r.
    Räcker det med 12 kanaler så behöver du en s-bus till pwr decoder som är ett "grenuttag" och här behöver du även en servo channel changer för att tala om att dom 4 kanalerna är kanal 9-12 (inte 1-4). Totalt ca $35.
    Men.......man borde ju kunna ändra kanalerna i mottagaren till kanal 5-12...eller? I så fall behövs inte channel changern.

  13. #713

    Standard

    Jag fattade det som kanal 1-8 är går genom s-bus och 9-16 går genom mottagaren servo utgångar

  14. #714

    Jonos avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Processoperatör
    Klubb
    Örnsköldsviks Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Jag fattade det som kanal 1-8 är går genom s-bus och 9-16 går genom mottagaren servo utgångar
    Om du byglar kanal 1&2 och kanal 3&4 innan du binder i D16 mode får du kanal 1-8 på s-bus och 9-16 på mottagarutgångarna.
    Så kör jag på min Y6.
    Mvh Jörgen

  15. #715

    Standard

    Tack Jörgen
    ska jag ställa 1-16 i channelrange?

  16. #716

    Jonos avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Processoperatör
    Klubb
    Örnsköldsviks Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Tack Jörgen
    ska jag ställa 1-16 i channelrange?
    Ja så gjorde jag.
    Mvh Jörgen

  17. #717

    Standard

    nu funkar det!! Tackar
    Nästa problem. Ska ställa in så jag kan tilta kameran nu. Fått det o funka på en slider men drar jag den åt ett håll så tiltar den framåt men slutar inte tilta för äns ja drar tillbaka till mitten igen. antar att jag ställer in nått där också i sändaren

  18. #718

    Standard

    Hej. Har en Taranis på ingående och läser på och verkar få grepp på hur jag ska få upp min helikopter i luften. Dock skulle jag vilja ha total flygtid loggad för helikoptern (alla flygningar) men kan inte hitta något om det, någon som vet om/hur man gör? Samma när jag skaffat GPS, logga total flyg distans, max fart etc för alla flighter. Någon som vet?

  19. #719
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    nu funkar det!! Tackar
    Nästa problem. Ska ställa in så jag kan tilta kameran nu. Fått det o funka på en slider men drar jag den åt ett håll så tiltar den framåt men slutar inte tilta för äns ja drar tillbaka till mitten igen. antar att jag ställer in nått där också i sändaren
    Det är nog snarare en inställning i mjukvaran till gimbalet. Brukar finnas "speed mode" eller "stick/rate mode". Prova att ändra där först.

  20. #720

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det kanske är en inställning i mjukvaran som PinDuke skriver. Men ifall det inte är det, alltså du vill låta en spaks utslag styra hastigheten på ett servo istället för dess läge som vi oftast gör, så finns det en lösning t ex här http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=856 . Inget man kommer på själv sådär direkt.

Sidan 36 av 107 FörstaFörsta ... 2631323334353637383940414686 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •