Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Arttech Wingdragon + HTC Legend

  1. #1
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard Arttech Wingdragon + HTC Legend

    Skulle ge mig på att klistra fast min Htc Legend under min wingdragon, mindre lyckat blev den turen.
    Kastade iväg planet, lyckades inte få upp den på bra höjd, så det blev en crasch i grannens granhäck ... bruten vinge å bakrevingen lär nog bytas också.

    Tejpade ihop vingen med lite silvertejp (vad går inte att laga med silvertejp) :P
    Provade att skicka iväg planet igen, fast nu utan telefon, men nej , tog mig över ett lägre träd och craschade in i grannens rabatt, va en smula nära husväggen

    Tur nog att ett craschkit bara kostar 199:-
    Blev en kortfilm och närbild på en granhäck åtminstone :P

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Du får be grannen flytta sina häckar å rabatter å hus...! :-))
    Retroholic!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nu kan jag låta tråkig men lär dig flyga ordentligt innan du försöker dig på att filma från kärran med hjälp av din telefon. På en mindre kärra som Wingdragon så är 100--150 g extralast rätt mycket och risken är uppenbar att du även kan slå sönder telefonen - inte minst beroende på att du fortfarande är i nybörjarstadiet som jag förstått.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Silvertejp is da shit, lite tungt kanske :-)
    Jag har också på sista tiden haft himla roligt med min gamla Wingdragon. Jag har bytt motor till en 2600kv borstlös på 260w som göra att den går som en skållad katt och med skevroder är den dessutom mycket akrobatisk... Jag knäckte vingen i en lite mindre genomtänkt vändning men tack vare pvc kroppen var det bara att byta vinge och påt igen...

  5. #5
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Ja den är rätt rolig faktiskt, och ett stort plus är ju att den är så billig som den är, och att reservdelarna är billiga också =)

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Silvertejp is da shit, lite tungt kanske :-)
    Jag har också på sista tiden haft himla roligt med min gamla Wingdragon. Jag har bytt motor till en 2600kv borstlös på 260w som göra att den går som en skållad katt och med skevroder är den dessutom mycket akrobatisk... Jag knäckte vingen i en lite mindre genomtänkt vändning men tack vare pvc kroppen var det bara att byta vinge och påt igen...

  6. #6
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Hej!
    Du låter absolut inte tråkig Med facit i hand var det ju idiotiskt av mig att försöka Och visst är jag i nybörjarstadiet att köra plan, men det gick så förbannat bra att jag blev förmodligen lite styv i korken och ville filma huset uppifrån

    Tur är ju att det är billiga delar till planet, och jag hoppas och ber att nästa plan blir ett där det finns å kommer finnas bra å billiga reservdelar =)

    //Magnus


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Nu kan jag låta tråkig men lär dig flyga ordentligt innan du försöker dig på att filma från kärran med hjälp av din telefon. På en mindre kärra som Wingdragon så är 100--150 g extralast rätt mycket och risken är uppenbar att du även kan slå sönder telefonen - inte minst beroende på att du fortfarande är i nybörjarstadiet som jag förstått.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Största risken är ju att du kvaddar telefonen och den är väl antagligen lite dyrare än reservdelar till maskinen så det vore ju synd på den om inte annat...
    Träna på öppna och fria ytor så är det inte så kinkigt var du landar. Det värsta är då att du kan få gå en bit och hämta kärran men hellre det och en hel kärra än misslyckade landningsförsökj på trängre utrymmen.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Är väl en ganska naturlig process, att prova vad man tror att man klarar av för att ev senare upptäcka att man inte mäkta med det man försökte. Bara ta nya tag och ligga i - övning ger färdighet.

    /Bo

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Skulle ge mig på att klistra fast min Htc Legend under min wingdragon, mindre lyckat blev den turen.
    Kastade iväg planet, lyckades inte få upp den på bra höjd, så det blev en crasch i grannens granhäck ... bruten vinge å bakrevingen lär nog bytas också.

    Tejpade ihop vingen med lite silvertejp (vad går inte att laga med silvertejp) :P
    Provade att skicka iväg planet igen, fast nu utan telefon, men nej , tog mig över ett lägre träd och craschade in i grannens rabatt, va en smula nära husväggen

    Tur nog att ett craschkit bara kostar 199:-
    Blev en kortfilm och närbild på en granhäck åtminstone :P

    Hoppas det var inte mitt fel..............LOL

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post259403


    Lycka till.....

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Det som gäller i första hand är att öva öva och öva med rc-simulatorn tills du har har bra koll på kontrollerna, dvs svänger åt rätt håll när kärran är på väg mot dig. Regel nummer två, en så liten kärra orkar inte lyfta med någonting större än en keychain camera och absolut inte en mobiltelefon. Det går kanske bra i planflykt med så fort du börjar svänga, och kanske svänger kraftigt så förlorar du fart och därmed också lyftkraft och flygplanet kraschar i bästa fall i grannen rabatt. Det lilla planet är inte designat för att flyga med last. Så skit i det tills du har råd och lust att skaffa en Easystar (som vi från början rekommenderade dig att köpa). Träna och flyg som någon sa över stora öppna ytor och inte i grannens trädgård...

    Lasse

  11. #11
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Hej igen.
    Ja nu har jag ju lärt mig en liten läxa åtminstone

    Tanken var god men idéen var mindre lyckad grabben tyckte chraschen va rolig iaf
    Bor på landet omgiven av åkrar, så jag har massa plats att träna på, förutom ett gäng hästar å kossor som kan ligga illa till i värsta fall
    Ska köpa ett kitt imorn å laga kärran igen

    //Magnus


    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Största risken är ju att du kvaddar telefonen och den är väl antagligen lite dyrare än reservdelar till maskinen så det vore ju synd på den om inte annat...
    Träna på öppna och fria ytor så är det inte så kinkigt var du landar. Det värsta är då att du kan få gå en bit och hämta kärran men hellre det och en hel kärra än misslyckade landningsförsökj på trängre utrymmen.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Haha Nejdå inte ditt fel den här gången åtminstone

    Citat Ursprungligen postat av mickmick

    Hoppas det var inte mitt fel..............LOL

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post259403

    Lycka till.....

  13. #13
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Blir absolut att öva mer både i simulatorn och irl, för en Crasch va ju inge roligt

    Hur är det att flyga med el plan på vintern när det är kallt ute?
    Tänkte om jag ska leka med mitt ett tag sen köpa ett annat, vill ju ha nått liknande easystar, som glider fint men samtidigt kan gå lite snabbt när man vill.

    Så ett easystar blir nog mitt nästa om inte någon annan har ett bättre förslag.

    Men jag lägger ner min mobil kamera idé för den här gången åtminstone


    Citat Ursprungligen postat av radioactive
    Det som gäller i första hand är att öva öva och öva med rc-simulatorn tills du har har bra koll på kontrollerna, dvs svänger åt rätt håll när kärran är på väg mot dig. Regel nummer två, en så liten kärra orkar inte lyfta med någonting större än en keychain camera och absolut inte en mobiltelefon. Det går kanske bra i planflykt med så fort du börjar svänga, och kanske svänger kraftigt så förlorar du fart och därmed också lyftkraft och flygplanet kraschar i bästa fall i grannen rabatt. Det lilla planet är inte designat för att flyga med last. Så skit i det tills du har råd och lust att skaffa en Easystar (som vi från början rekommenderade dig att köpa). Träna och flyg som någon sa över stora öppna ytor och inte i grannens trädgård...

    Lasse

  14. #14
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Nu har jag lärt mig nånting iaf
    Skam den som ger sig


    Citat Ursprungligen postat av bem
    Är väl en ganska naturlig process, att prova vad man tror att man klarar av för att ev senare upptäcka att man inte mäkta med det man försökte. Bara ta nya tag och ligga i - övning ger färdighet.

    /Bo

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Hur är det att flyga med el plan på vintern när det är kallt ute?
    Inga problem, det värsta är att man blir så frussen om fingrarna.
    Jag har iaf lite svårt för att flyga med handskar, får ingen bra känsla i spakarna då.
    Finns ju iofs sändarväskor att köpa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...FReady%5F.html

    Ska du flyga fler ackar vid samma tillfälle kan du med fördel förvara de oanvända ackarna inne i jackan/varm bil el likn då de tappar effekt när de är kalla.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Så då är det inte helt idiotiskt att köpa ett plan även om det vore mitt i vintern alltså

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963

    Inga problem, det värsta är att man blir så frussen om fingrarna.
    Jag har iaf lite svårt för att flyga med handskar, får ingen bra känsla i spakarna då.
    Finns ju iofs sändarväskor att köpa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...FReady%5F.html

    Ska du flyga fler ackar vid samma tillfälle kan du med fördel förvara de oanvända ackarna inne i jackan/varm bil el likn då de tappar effekt när de är kalla.

  17. #17
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Så då är det inte helt idiotiskt att köpa ett plan även om det vore mitt i vintern alltså
    Nä det tror jag inte. Fördelen med vintern är ju att snön i viss mån kan mildra en hård landning eller krasch, såvida den inte har frusit hård efter tö (skare). Flygtiden kanske minskar lite om batteriet är kallt, men har du flera så kan du som någon sa, skydda dom på lämpligt varmt ställe

    En Easystar är nog i mitt tycke det bästa köp du kan göra, då får du en bra radio och ett bra flygplan med bra flygegenskaper. Du kan ju antingen vänta tills våren med att köpa det och träna med lillplanet så länge, men jag tyror nog ändå att du kanske är sugen på något bättre. Men använd lillplanet som tränngsobjekt!!

    Lasse

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En "vinterkärra" med skidor, sen kan man rita långa, fina spår i nysnön...
    Skaffa en sån sändarväska som det länkades till tidigare i tråden - dom fungerar utmärkt även på senhösten och våren.
    Sen kan du flyga det mesta under vintern men en enkel elkärra med landställ och skidor är klart roligast tycker jag själv.
    Lekte en vinter i elflygets barndom (nåja - inte riktigt så länge sen) med en enkel GWS Moth som vinterkärra och det fungerade alldeles utmärkt. Inte så stor kärra utan den skall få plats i "bilskuffen" ihopmonterad så att det är snabbt gjort att komma "till skott".
    Hälsningar
    Roger

  19. #19
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    WIngdragon + mobiltelefon är inte någon av mänsklighetens största prestationer...
    Men låt för all del inte det avskräkacka dig, att filma från luften är kul, och förr eller senare är dina flygkunskaper, planet och vikten på kameran i fas, och det funkar klockrent...

    Att flyga när det är vinter och kallt ute är mest synd om piloten, men ackarna har en tendens att tappa orken i minusgrader, så förvara dem i innerfickan tills det är dags att flyga, och tejpa över eventuella häl för kylluft i flygplanskroppen så brukar det gå bra, åtminstone tills man får permafrost i fingrarna.

    När vi rekommenderar Easy Star så beror det på att det är en väldigt bra nybörjarmodell, men begreppet Easy Star innebär egentligen en modell från Tyska Multiplex som är utan skevroder, och som många andra lyckade konstruktioner har den kopierats rejält, och finns åtminstone i tiotalet versioner, de flesta med skevroder, vilket absolut är att föredra. Priserna på kopiorna ligger på cirkus en femhundring i Asien och ungefär det dubbla här hemma, och vanligen ingluderar det motor, fartreglage och alla servon, det som behövs innan flygning är sändare och mottagare, batteri och laddare.

    Simulator är absolut inte fel, men det finns gott om exempel på folk som har lärt sig flyga utan, vanligtvis till högre kostnader och en hel del garv...
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #20
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    En Easystar verkar ju helt klart ett trevligt plan, kikat på det på youtube blandannat.

    Men jag tänker såhär, mitt wingdragon kostade 999:- ett easystar kostar 1295:- ungefär, vad kan jag få för annan rolig kärra för lite mer pengar? upp till 2000:- ungefär, några hundra hit å dit gör inget.

    Så kanske man har ett plan att växa i 2år ungefär, tills man är redo för ett ännu värre.

    Alltid ett plus om det går att kasta upp, har inget bra ställe att starta ifrån. Åker är 4meter ifrån huset ,så i princip kan jag sitta i sovrummet å köra om jag vill de.
    Men mitt puttefnask plan kommer givetvis vara mitt tränings objekt

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Nä det tror jag inte. Fördelen med vintern är ju att snön i viss mån kan mildra en hård landning eller krasch, såvida den inte har frusit hård efter tö (skare). Flygtiden kanske minskar lite om batteriet är kallt, men har du flera så kan du som någon sa, skydda dom på lämpligt varmt ställe

    En Easystar är nog i mitt tycke det bästa köp du kan göra, då får du en bra radio och ett bra flygplan med bra flygegenskaper. Du kan ju antingen vänta tills våren med att köpa det och träna med lillplanet så länge, men jag tyror nog ändå att du kanske är sugen på något bättre. Men använd lillplanet som tränngsobjekt!!

    Lasse

Liknande ämnen

  1. Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 21:45
  2. material i vingarna wingdragon vs. ez hawk
    Av immo i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 20:00
  3. Borstlös setup till Arttech wingdragon?
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 21:32
  4. Uppgradera wingdragon sportster
    Av /Maiden/ i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 18:45
  5. Arttech su-27
    Av Piddos i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •