Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Rök på tvåcylindrig bensinare

  1. #1

    Standard Rök på tvåcylindrig bensinare

    Funderar på att sätta rök på min 2-cylindriga bensinare, 3w-85 boxer. Ska man sätta nipplar på en eller två cylindrar?

  2. #2

    Standard

    Bägge tycker jag låter klokast... OM rökdimman påverkar hur dämpen arbetar. Dessutom ser det rätt ballt ut med rökpuffar ur bägge pipor. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Ok, tack för svaret. Har rök på min ZDZ 50cc byggt av en vanlig el-bränslepump till en fältlåda som fungerar bra.
    Funderar på att köpa något färdig till min 3W, den här kanske.

    http://www.modellhobby.com/branslepu...skywriter.html

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    På tal om rök på dubbla dämpare. Fick hem dessa 2 idag till min da 120. Vart ska man sätta rök nipplarna för bäst effekt? Det finns en förhjöd plutt på dämparna där jag hittat en bild på en som satt sina nipplar på men är det bästa platsen? Har läst att de ska sitta så nära utloppet från motorn som möjligt.

    Funderar på att sätta den vid sidan av fästet till motorn, då borde den spruta på de varmaste delarna i dämparn..


    //Sebbe
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160303_173419.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	57447   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	muffler.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	75,0 KB 
Id:	57455  
    Senast redigerat av Sebbe den 2016-03-03 klockan 18:27.

  5. #5

    Standard

    Undrar också var man ska sätta nipplarna, jag har bra rök på min ZDZ 50 men får lätt motorstopp vid låga varv efter man kört rök. Dras tydligen in i cylindern bakvägen. Kör med fullgas en stund före landning utan rök så stiftet får bli rensat. Någon rutinerad rökare kanske kan svara.

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    På tal om rök på dubbla dämpare. Fick hem dessa 2 idag till min da 120. Vart ska man sätta rök nipplarna för bäst effekt? Det finns en förhjöd plutt på dämparna där jag hittat en bild på en som satt sina nipplar på men är det bästa platsen? Har läst att de ska sitta så nära utloppet från motorn som möjligt.

    Funderar på att sätta den vid sidan av fästet till motorn, då borde den spruta på de varmaste delarna i dämparn..


    //Sebbe

  6. #6


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ska inte rökvätskan värmas genom att köras igenom en lång kopparrörsspiral inne i ljuddämparen innan den sprayas in i avgaserna?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7

    Standard

    Så har det inte visats nåt med mitt Sullivan-kit. Vet att en gjorde så med metanolflyg (2-takt), för där är det ju inte så mycket hetta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ingen personlig erfarenhet av rök, men det här är kanske två intressanta artiklar?

    http://www.modelairplanenews.com/blo...smoke-muffler/
    http://www.modelairplanenews.com/blo...-smoke-system/

  9. #9


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Ska inte rökvätskan värmas genom att köras igenom en lång kopparrörsspiral inne i ljuddämparen innan den sprayas in i avgaserna?
    Det är väl inte nödvändigt att förvärma rökvätskan på bensinare men man tycker ju att det borde vara en fördel iallafall.
    Jag har hårdlött ett kopparrör utanpå krökarna och vätskan sprutas in strax före canistern. Tycker att jag har rätt bra rök. Är en DLE 111.
    Den figurerar en del i den här filmen:
    Senast redigerat av administrator den 2016-03-12 klockan 11:28.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  10. #10

    Standard

    Kan det va så att jag ser en skillnad... de som förvärmer får en rökdimma, medan de som pytsar rakt in får en helt annan rök? Tänker på filmerna man ser. Eller? Vissa har ju så det droppar ut rök. Röken är mer skarp eller vad man ska säga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du har rätt, oljan måste förvärmas för bästa rök. Jag brukar linda ett kopparrör runt kröken med metall epoxi.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    Sedan att tänka på, att bara spruta in rökvätska utan kontroll brukar göra att motorn inte går rent. Vätskan skall doseras med precis den mängd som skapar bästa röken, justering kan göras med stypningar eller varvtalsregulator till pumpen. Det är ganska lätt att fylla ljuddämparna med vätska som sedan ryker en stund efter det att man stänkt av pumpen eller får motorn att tex gå dåligt på tomgång som är ett tydligt tecken på överskott.

  13. #13

    Standard

    Tack för alla svar, kommer sätta kopparör med munstycke stax före canistrarna när det ska rökas på

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hej Christer,
    Ser fram emot rökpaus på Genlanda...

    MVH Kent

  15. #15

    Standard

    Ser fram emot hårdlödning vid Genlanda Flygindustrier
    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Hej Christer,
    Ser fram emot rökpaus på Genlanda...

    MVH Kent

  16. #16
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    På min DC 3a hade jag rök på bägge bensinarna med insprutning direkt framför avgasporten, funkade alldeles utmärkt utan förvärmning !



  17. #17

    Standard

    Där på Ivves gula raket ser man hur det droppar ur rök så som det blir utan förvärmning, coolt! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Det rök ju fint som snus det där
    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    På min DC 3a hade jag rök på bägge bensinarna med insprutning direkt framför avgasporten, funkade alldeles utmärkt utan förvärmning !



  19. #19

    Standard

    Jo precis, förstår vad du menar
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Där på Ivves gula raket ser man hur det droppar ur rök så som det blir utan förvärmning, coolt! =)
    Senast redigerat av Christer J den 2016-03-25 klockan 10:13.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •