Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Hjälp med val av styrkort

  1. #21

    Standard

    Ok tack nu har man lite meta kött på benen.

  2. #22
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Har för övrigt ett HK-kort ligger hemma och skräpar... Aldrig använt. Levereras programmerat med valfri setup för 300 spänn inklusive porto.

  3. #23

    Standard

    En varning, KK kort med piezo-gyron är inget vidare i svenskt klimat om man hade tänkt flyga ute.
    De driftar och är allmänt opålitliga i kalla eller föränderliga temperaturer. Men till busflygning då man inte bryr sig om kostnaden av propellrar och motoraxlar kan det ju funka.
    (Tips: HK V2 (större minne) kostar 158kr + 21kr frakt från HK...)
    Men som nybörjare skulle jag aldrig välja KK, inte om man vill ha kvalitativ flygtid.

  4. #24
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    En varning, KK kort med piezo-gyron är inget vidare i svenskt klimat om man hade tänkt flyga ute.
    De driftar och är allmänt opålitliga i kalla eller föränderliga temperaturer. Men till busflygning då man inte bryr sig om kostnaden av propellrar och motoraxlar kan det ju funka.
    (Tips: HK V2 (större minne) kostar 158kr + 21kr frakt från HK...)
    Men som nybörjare skulle jag aldrig välja KK, inte om man vill ha kvalitativ flygtid.
    Man av ordning undrar då - Vad rekommenderar du för kort till nybörjare?
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  5. #25
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Håller inte riktigt med om att KK-korten är så dåliga för nybörjare. Har flugit ganska mycket, både tri och quad, med ett par billiga HK-KK-kort, och har aldrig kraschat pga korten. På sätt och vis kan det nog vara bättre att lära sig flyga "på riktigt" med enklare kort, än att hoppa på något svindyrt helstabiliserat system. Inte mycket till utmaning kvar om man bara skriver in koordinater i datorn...

    Själv flyger jag med Openpilot Copter Control-kort, funkar riktigt bra till en rimlig peng. Men ack så svåra att få tag på...

    Sänker priset på mitt kort till 200 spänn, räknade nog lite högt på dollarkursen.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tycker KK-korten fungerar bra. Särskilt med den nya firmwaren. En annan sak att tänka på är ju att det är enkelt att hålla på med, den uppfattningen har jag inte fått av de andra nämnda alternativen.

    Köp ett KK-kort så kan du flyga direkt utan en massa läsande på obegripliga sidor.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Hej! Kan informera om att kort köptes på:http://dyi.nu/?webshop_showproduct=142.. Fungerar hur bra som helst och bra service med snabb leverans... Kan glädja mig själv med att min tricopter nu har c:a 3 timmars flygtid utan någrasom helst missöden eller kraschliknande fadäser... Kvalitet för rätt pengar måste jag säga!!!

    Har redan planer på FPV mm, då detta verkligen var helt rätt flygetyg för min smak.....
    Tack alla som engagerat sig i ämnet, flyg så det ryker! ;o)

    MVH Peter

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Måste bara lägga in den här videon som finns i tråden för KK 4.7 firmwaren på RcGroups. Rätt säker kille, ser stabilt ut tycker jag. http://www.youtube.com/watch?feature...=eVynj5ItlQU#!

  9. #29

    Standard

    Ja för priset är de ok, har själv tre stycken olika KK.
    Men funkar era i kyla? Mina blir helt galna av tempförändringar.
    Menade mer att tex. MWC (eller Open Pilot) med accelerometrar ger betydligt snällare
    karaktär. Man hinner ju lätt titta på radion, trimma och ta det lugnt.
    KK är ju mer som att flyga heli. Men iofs, kan man flyga KK, kan man flyga allt.

  10. #30
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Mitt KK-kort made by Dadde tycker till och med änu sämre om kyla än vad jag gör, det vill inte starta upp om det är för kallt, typ under +6 grader.

    Det armerar öht inte fartreglagen, ibland inget av dom, ibland funkar en eller två motorer.
    Kopplar man ur batteriet och på igen en 20-25 gånger så går det ibland.

    Men det säkraste om man vill vinterflyga är att koppla in batteriet innomhus på en rumstempererad trikopter, och sen gå ut och flyga, då är det inga problem...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #31

    Standard

    Går det inte att isolera korten lite under vintern för att reducera temperaturändringar?
    Mikado Logo 550 | Kontronik

  12. #32
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det går säkert att lösa, men jag bryr mig inte för jag tappar flyglusten när det är för kallt...
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #33

    Standard

    Beror med största sannolikhet på fartreglagen och inte KK-kortet. Kalibrera om "throttle range" på dem när det är kallt och de kommer fungera i både kyla och värme. Jag har haft motsvarande problem som satte igång redan när det var under +15 och det var rent kopplat till fartreglagen och inte kontrollerkortet (som var ett OpenPilot CC).

    Det kan till och med räcka med att kalibrera om dem inomhus (dvs. när det är varmt).

    Ett sätt att testa det är att gå utomhus och sedan värma fartreglaget med handen tills det sätter igång.

  14. #34
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tackar för tipset. Jag ska prova det där med mina Plush reglage.
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Min kan också uppföra sig konstigt i kylan! Den kan nämligen vid fullt pådrag uppåt helt plötsligt tappa effekten på ett esc vilket medför att det är katastrof-läge på spakarna för att få ner tricoptern igen, fullt åt ena hållet för att ballansera upp den!

    Tursamt har jag fått ner den hel i dessa tillfällen och lärt mig att inte ge fullgas uppåt, utan mjuka rörelser! Då flyger den galant...

    MVH Peter

  16. #36

    Standard

    Jag har både Jakub kort och de två varianterna av KH korten och har inga problem med kyla. Det viktiga är att låta komponenterna aklimatisera sig. Ta aldrig ut sakerna från värmen och flyg direkt, utan låt de ligga i den temp de ska användas. Provflyger alltid ca 1min å sen landar, stänger av moterna och dra på gas igen då gyrona kalibreras varje gång man går från noll till lite gas. På det sättet får man bra kalibrerade gyron, kanske behövs nån klick på trimmen också... Jag flyger året runt och förra vinter trots -30 var det inga som helst problem.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #37

    Standard

    Ska ge KK en chans igen, hört gott om 4.7
    (kommer dock aldrig hänga på något dyrt på något med piezogyron)
    Ursäkta mitt korståg med MEMS fanan

  18. #38

    Standard

    Jo 4.7 är riktigt bra men tråkig, går inte att rolla å loopa med... Lärt oss den hårda vägen...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #39

    Standard

    Haha! Det förklarar en del... bla. ett totalhaveri efter polarn gjort en flip som blev en loop med 10m diameter
    Vems och vilken version ska man köra om man vill öva "Wathox style"?
    Själv nöter jag bara stabila snygga kameraåkningar.

  20. #40

    Standard

    4.5 eller 4.6 funkar, i 4.7 har han ändrat till en PID kontroller (mkt stabilare) så pottarna ställer bara värdena på PID kontroller medans äldre versioner ställer gainen på gyrona. Ställ gyrona precis på gränsen till att de inte funkar då funkar aerobatiken bäst

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. KK styrkort i flygplan?
    Av pernstig i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 10:35
  2. Support tråd för RCExplorer - KK styrkort för multirotorplattformar
    Av dadde i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 15:13
  3. Vinn ett RCExplorer - KK styrkort!
    Av dadde i forum FPV Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 05:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •