Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Jag har köpt en hel hög med flygplan :banghead:

  1. #1
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard Jag har köpt en hel hög med flygplan :banghead:

    7 st välvårdade metanol flygplan men med 27 mhz 35 mhz mottagare och diverse nickel cadmiumbatterier av varierande kvalitet, de flesta batterier är sämre.
    Nu vill jag rusta upp alla flyg till 2,4 ghz och då till spektrum mottagare.

    jag har en hel hög av lipos( 2s och 3s som var tanken att jag kunde använda som mottagar acc,
    Då till frågorna,
    Vad använder ni för "downstep" för att få ned till 4-6 volt till servorna?
    eller är det helt tokigt att använda lipos ? eller ska jag ha " vanliga" uppladdningsbara AA batterier för att driva mottagare och servo...
    Tacksam för tips.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    En UBEC (Universal Battery Eliminator Circuit) funkar utmärkt, modell lite beroende på hur många och hur stora servon, digitala/analoga, det rör sig om.
    T.ex:
    http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=285
    http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=148
    Senast redigerat av jocke1963 den 2011-05-14 klockan 08:07.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Halloj,

    Jag är absolut ingen expert på ämnet, men jag hade en närmare 20 år gammal kärra som jag fick igång för något år sen. Jag var på väg att köpa lipo till den, men fick rådet att inte göra det eftersom det är väldigt stor risk att bränna ut gamla servon som fastnar då de inte klarar belastningen som ett lipo kan ge ifrån sig.

    För övrigt kan nämnas att jag funderar på att byta ut nämnda servon ändå då de är fullsize servon med dålig precision i dagens mått och väger 30-40g, har sämre styrka än ett 9grams servo idag, och går lååååångsamt (gissningsvis 0.4sekunder mellan ändlägen)

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns fyra sätt.
    1) är att köra med LiFe som finns på Lindinger. Dessa ger en spänning som är OK för de flesta servon och mottagare.
    2) är att använda LiPo direkt och högspänningsservo märkta "HV" och givetvis mottagare som tål högre spänning. Dessa "HV" servo är dyrare.
    3) är att köra med LiPo och BEC. Storleken bestäms av vad servona drar. Jag använder Turnigy 5A. Den räcker till 4 analoga och 1 digitalt servo. Det fungerar bra i upp till 1.20 (20 cc) metanolkärror. Har jag fler, större, eller större andel digitala servo så använder jag en BEC/VR som klarar mer ström.
    4) använd 4- eller 5-cells NiMH. Här föredrar jag NiMH med låg självurladdning. Alla såna NiMH har inte lågt inre motstånd. De kan då få mottagaren att balla ur, inte roligt alls.

    Metod 3 och 4 använder jag själv, lite olika beroende på plan. Jag håller på att konvertera min flotta till metod 3.

    Mottagare finns lite billigare i England inwoodmodels AR600 37£ och hongkong Orange RX pirat 8$ än i Sverige.
    m.v.h. //Fredrik]
    fredrik

  5. #5
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack för tipsen, kommer kolla genom allt du skrivit...
    Mvh Micke

  6. #6
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej! någon av skärrorna är säkert så gamla, någon motor måste jag koka i vatten för att få till att snurra igen.... servorna är dock inte så gamla, men visst tekniken går framåt och är kanske en vits att byta dessa till nyare..

    Mvh Micke

  7. #7
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Jag har sett den tidigare, men inte vågat att köpa, då är det kanske minimal risk att göra det då?

    Mvh Micke
    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    En UBEC (Universal Battery Eliminator Circuit) funkar utmärkt, modell lite beroende på hur många och hur stora servon, digitala/analoga, det rör sig om.
    T.ex:
    http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=285
    http://www2.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=148

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Hej! någon av skärrorna är säkert så gamla, någon motor måste jag koka i vatten för att få till att snurra igen.... servorna är dock inte så gamla, men visst tekniken går framåt och är kanske en vits att byta dessa till nyare..

    Mvh Micke
    Ta bort förgasaren och o-ringen mellan förgasare och vevhuset och stoppa den i ugnen i stället. Det är stelnad ricinolja som får motorn att becka igen. När du sätter fast förgasaren igen så behövs en ny o-ring. Det kan också behövas byta bakre kullager i motorn, om den är kullagrad. Vad är det för servon och motorer?
    Jag byter bara servon som strular, jag har upp till 10 år gamla servon som fungerar så länge som det inte blir oxid på kolbanan till återkopplingsmotståndet.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Jag har sett den tidigare, men inte vågat att köpa, då är det kanske minimal risk att göra det då?

    Mvh Micke
    För en 10-servosmodell (9 kg) använder jag den stora (Hobbywing är tillverkare, hobbyking märker om deras varor till Turnigy), för 6-servosmodell (3 kg) använder jag den lilla.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  10. #10
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Jag pratade med den äldre mannen som jag köpt av, säger att han inte har kört med risinolja på dessa motorer, metanol med syntetolja och 5 % nitro, stämmer ganska bra med de 10 liter soppa som följde med..
    jag har tittat genom flygplanen och kommer i första hand lägga energin på 4 av dem, säljaren kallar dem för SK-78, varav 1st helt ny ( aldrig flugen) den har flaps och skev på vingen.... vad jag förstått så är de utmärkta för nybörjare ( som jag) De andra 3 planen är dock äldre( 10-15 år) varav den ena flyget där motorn sitter som berget, ( den som jag ska koka) i dessa sk-78 sitter det OS max 40 motorer och det sitter standard servo i blandad kompott, hur gamla dessa är har jag inte kollat..


    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ta bort förgasaren och o-ringen mellan förgasare och vevhuset och stoppa den i ugnen i stället. Det är stelnad ricinolja som får motorn att becka igen. När du sätter fast förgasaren igen så behövs en ny o-ring. Det kan också behövas byta bakre kullager i motorn, om den är kullagrad. Vad är det för servon och motorer?
    Jag byter bara servon som strular, jag har upp till 10 år gamla servon som fungerar så länge som det inte blir oxid på kolbanan till återkopplingsmotståndet.
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av fortuna den 2011-05-15 klockan 07:20.

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    jag har tittat genom flygplanen och kommer i första hand lägga energin på 4 av dem, säljaren kallar dem för SK-78, varav 1st helt ny ( aldrig flugen) den har flaps och skev på vingen.... vad jag förstått så är de utmärkta för nybörjare ( som jag) De andra 3 planen är dock äldre( 10-15 år) varav den ena flyget där motorn sitter som berget, ( den som jag ska koka) i dessa sk-78 sitter det OS max 40 motorer och det sitter standard servo i blandad kompott, hur gamla dessa är har jag inte kollat..
    Här kan du läsa mer om SK-78
    http://www.gardstad.se/sk78/sk78.htm
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej Tack för länken, intressant läsning, jag vill uppdatera lite, 2 av dem är sk- 78 och 1 är sk- 2001?? och den sista liknar sk-xx mycket men med mycket grasiösare form, ett klistermärke där det står Kluringen på... kluringen är aldrig flugen, så där är moderna servon....

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Hej Tack för länken, intressant läsning, jag vill uppdatera lite, 2 av dem är sk- 78 och 1 är sk- 2001?? och den sista liknar sk-xx mycket men med mycket grasiösare form, ett klistermärke där det står Kluringen på... kluringen är aldrig flugen, så där är moderna servon....
    SK 2000 heter den
    http://www.gardstad.se/sk2000/sk2000.htm


    Kluringen kan det var den som står längst ner på http://iloapp.stefanaero.com/blog/flyg?Home&post=245 ?

    När det gäller os max fanns det flera varianter. Kolla in på http://www.osengines.com/history/ostimeline16.html vilken du har

    40 FX från 1995


    40 SF från 1987


    40 SFR från 1980


    40 rc från 1972


    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-05-16 klockan 12:33.
    fredrik

  14. #14
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack för infot, jag tog en bild på 4 av planen, längst till vänster , inte en aning, nr:2 är kluringen, 3; är det klistrat sk-2001 och nr 4: är det klistat sk-78. 3 och 4 är troligen samma..

    jag har börjat montera ned motorerna och ska rensa bort gammal klegg... ska börja med att lägga den i en plåtburk med bränsle... sedan får vi se...

Liknande ämnen

  1. Har köpt EZ OSD. frågor!
    Av Jocke71 i forum FPV OSD
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 14:00
  2. Köpt båt, SV27
    Av T5 i forum Båtar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 20:31
  3. å köpt en till;)
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 09:16
  4. Har köpt Futaba 2.4 GHz
    Av drjoshua i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 19:24
  5. har köpt mig en formosa !
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 21:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •