Reklam

 
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 106

Ämne: Tips på första plan för 3D/sport?

  1. #41
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Även här har jag bra svar :-) Minns jag ratt så är mina ackar specade 7.5C här. Det är egentligen i överkant också. Flygtid på 20min är ganska rimligt att sikta på, det blir ju bara 3C i snitt.


    Ojsan härlig flygning och vacker kärra. Lite annorlunda flygstil för 10år sedan, att 2004 kan kännas retro ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #42


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fluf - måste få fråga vad är det som får dig att känna att Henkes "flygstil" känns retro ? Tycker den påminner rätt mycket om det man ser på fälten även idag. Hade det däremot varit en snabb F3A-kärra så hade det nog varit lite annorlunda jämfört med den mängd av 3D-kärror som surrar över fälten idag.
    F ö flög Henke rätt många uppvisningar med den kärran och det var nog kanske den kärra som fick många i Sverige att vakna inför möjligheterna med eldrift och relativt stora och kraftfulla kärror. Även Jocke Göransson var ju igång med stora elkärror under samma tid och han flög också mycket uppvisningsflyg på den tiden. Två duktiga flygare helt klart som absolut påverkat utvecklingen och acceptansen för elflyget i vårt land.
    Roger

  3. #43
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    http://shop.lindinger.at/product_inf...02&language=en

    €229... det är väl i det närmaste 2000kr?! + frakt då. Som hittat.

    Superhero

  4. #44

    Standard

    Kan jag använda ett 3s batteri på när den helst vill ha 4s bara för att testa att allt funkar innan jag fått hem 4s batteriet?

  5. #45


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Kan jag använda ett 3s batteri på när den helst vill ha 4s bara för att testa att allt funkar innan jag fått hem 4s batteriet?
    Inga problem - du kan antagligen flyga med ett 3S också om du inte förväntar dig att kärran skall gå rakt upp hur länge som helst...
    Roger

  6. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    http://shop.lindinger.at/product_inf...02&language=en

    €229... det är väl i det närmaste 2000kr?! + frakt då. Som hittat.
    Jag tycker absolut att man kan sträcka sig till att betala det priset för en så välflygande modell, men det var 269euro när jag kollade för några dagar sedan och jag tycker att det bär emot en del att betala över 2500kr för en frigolitmodell. För att inte tala om de 3300kr som de kostade när jag såg dem första gången här i Sverige.

    De verkar för övrigt ha uppgraderat till AR636 på den nya versionen som kommer nu.

  7. #47
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag tycker absolut att man kan sträcka sig till att betala det priset för en så välflygande modell, men det var 269euro när jag kollade för några dagar sedan och jag tycker att det bär emot en del att betala över 2500kr för en frigolitmodell. För att inte tala om de 3300kr som de kostade när jag såg dem första gången här i Sverige.

    De verkar för övrigt ha uppgraderat till AR636 på den nya versionen som kommer nu.
    Det ved jeg nu ikke rigtig om der er så galt at betale for en frigolit. De er lige så holdbare som de forskellige pindefly i den prisklasse og så er de væsentlig nemmere at reparere på.

  8. #48

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Kanondeal igen på visionairen från lindinger :-)
    Där ser man...
    Betalade 2000 :- för min och sålde till slut av den efter mycket flygande för att testa nya su -29 mm men nu blir man sugen på att köpa visionaire igen till samma låga pris :-)
    Den enda nackdelen med denna kärra är servona som enligt mitt tycke inte riktigt håller måttet förövrigt en fantastisk kärra som faktiskt flyger bättre än nya su-29an...

  9. #49

    Standard

    Vad betyder Expo 25%?


  10. #50

    Standard

    Det är en inställning i radion som gör att spaken inte är så känslig runt mitten men ändå ger fullt utslag i ändlägena.

    Jag rekommenderar att du använder dual rates i radion också, så att du kan välja om du vill ha ca 60% utslag eller 100% utslag. Det blir lite flaxigt med fulla utslag innan man är van

  11. #51

    Standard

    Okey tack. Jo jag har planer på dual rates. Men att "bara" ha 25mm i utslag känns väldigt snällt på denna tycker jag. Såg en Parkzone Visionaire idag den hade betydligt mycket mer. Det är iofs ett helt annat plan men jag väntade mig aggressivare utslag på Sbach 342 1400 mm.

  12. #52

    Standard

    Planet är nog mer tänkt som ett sportplan än som ett 3d plan, då behövs inte så stora utslag.

    Då jag börjar ge upp om att lära mig att flyga 3d så använder jag bara de stora utslaget för flatspins och sånt där som man kan göra riskfritt på hög höjd

  13. #53

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    När du flugit ett tag med dessa små utslag så rekommenderar jag att maxa utslagen med travel adjust och sedan börja med 50-60% expo och utgå därifrån när du väl ska lära dig flyga avancerad 3d...
    Så gjorde jag och jäklar vad mycket roligare det blir att flyga och att utveckla sin flygning.
    Men testflyg med rekommenderade utslag och känn på det först.
    Ser ut att vara väldigt små roderytor på denna kärra så den är säkert tänkt att flygas mer som en sportkärra än en riktig 3d kärra dock precis som Jorgen skrev här.
    Men köper du dig en riktig 3d kärra nån gång framöver så kan du ju ha denna info i åtanke i alla fall.
    Senast redigerat av darkling76 den 2015-02-21 klockan 19:33.

  14. #54

    Standard

    Under de 35+ år jag modellflugit med billigt och dyrt så är det helt klart Multiplex Parkmaster som jag haft roligast med.
    Hållbart, enkelt, fantastiska flygegenskaper, går att flyga långsamt och snabbt etc etc .....

    Har oxå haft en acromaster och den var inte lika vändbar och hade lite problem med att motorfästet/motorrummet inte höll så man fick förstärka det under bygget.

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Under de 35+ år jag modellflugit med billigt och dyrt så är det helt klart Multiplex Parkmaster som jag haft roligast med.
    Hållbart, enkelt, fantastiska flygegenskaper, går att flyga långsamt och snabbt etc etc .....
    Har kikat på den också kanske den är ett bättre alternativ?

  16. #56

    Standard

    Går att flyga i en långsam cirkel på 7-8m dia runt sig själv och sedan (med rätt motor) dra rätt upp som en raket...
    Jag körde AXI 2217 och SF 10 tum, finns säkert bättre motorer och proppar idag. Enda svaghet är landstället pga plank-kroppen men skippa det, handkasta och spara vikt oxå!

    Den är faktiskt väldigt snäll och lättflugen.

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Går att flyga i en långsam cirkel på 7-8m dia runt sig själv och sedan (med rätt motor) dra rätt upp som en raket...
    Jag körde AXI 2217 och SF 10 tum, finns säkert bättre motorer och proppar idag. Enda svaghet är landstället pga plank-kroppen men skippa det, handkasta och spara vikt oxå!

    Den är faktiskt väldigt snäll och lättflugen.
    är den lätt att buklanda?

  18. #58

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Superzoom från hacker är riktigt trevlig också.
    Sanslöst lättflugen och extremt stryktålig.
    Det är även kampanj på parkzone sukhoi su 29 mm bnf nu både på sweighofer och lindinger för 199:-euro.
    Där får du en riktig 3d-kärra med safe technology och förprogrammerade flightmodes.
    Perfekt för nybörjaren till ett kanonpris nu.

  19. #59

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    är den lätt att buklanda?
    Jag körde den rätt länge med landställ eftersom jag bara hade asfalt men när jag fick tillgång till gräs åkte stället av, inga problem att buklanda, handfånga vingen går oxå bra!

  20. #60
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fluf - måste få fråga vad är det som får dig att känna att Henkes "flygstil" känns retro ? Tycker den påminner rätt mycket om det man ser på fälten även idag. Hade det däremot varit en snabb F3A-kärra så hade det nog varit lite annorlunda jämfört med den mängd av 3D-kärror som surrar över fälten idag.
    F ö flög Henke rätt många uppvisningar med den kärran och det var nog kanske den kärra som fick många i Sverige att vakna inför möjligheterna med eldrift och relativt stora och kraftfulla kärror. Även Jocke Göransson var ju igång med stora elkärror under samma tid och han flög också mycket uppvisningsflyg på den tiden. Två duktiga flygare helt klart som absolut påverkat utvecklingen och acceptansen för elflyget i vårt land.
    Roger
    Underbar flygning inget emot det. Känslan jag fick var att den huvudsakligen flög som ett flygplan normalt gör plus hovring, pullouts, och lite post-stall flygning.

    Idag tycker man ser mycket hårdare flygning och att planen gör en massa saker som de inte skall kunna göra där rolling harrier, waterfalls, flatspin etc. Framför allt mycket hårdare, kantigare och mer tekniskt avancerad flygning.

    Detta är inte en diss mot Henkes härliga 2004 flygning, tycker bara jag ser en skillnad i stil på det och på 3D flygning idag.

    Men jag kanske blandar disciplinerna om vad som kallas vad?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •