Reklam

 
Sidan 16 av 56 FörstaFörsta ... 6111213141516171819202126 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #301

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Stiligt!!!
    Tack Christer!


    Göran

  2. #302

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jugg Visa inlägg
    Jäklar va fint det blir...

    Fundering.. hur ska du få det vatten tätt vid noshjulet?

    // Tim&Lena
    Tack Tim & Lena.

    Hela noshjulsutrymmet kommer att kläs med ett par lager glasfiber så att det dels blir starkt och dels vattentätt. Alla genomföringar kommer att utföras så att de inte kan släppa igenom vatten. Och hur det löses beror helt på vilken genomföring det är och i vilken riktningen den kommer att vara.

    Vad det gäller tätheten på luckorna så behövs det ingen tätning då utrymmet kommer att, precis som på originalet, förses med ett självdränerande system. Detta system släpper dels in vattnet i utrymmet, dels suger ut delar av vattenmängden när planet börjar accelerera på vattnet genom självsug. Tittar man på originalet på undersidan så ser man två hål, uppskattningsvis 10 cm i diameter per hål, som sitter precis bakom bakkanten på luckorna, i skrovet. De här hålen leder snett framåt in i nosställsutrymmet. I ovansidan av utrymmet finns mynningen till ett luftevakueringsrör som slutar på ovansidan av flygplanskroppen, sidan om radardomen. Allt detta hjälper till med tömningen av vattnet i utrymmet.
    Givetvis måste jag se till så att luckorna sluter ihop så tätt som möjligt. Men det skall inte vara några större problem att få detta att fungera även på en modell.......hoppas jag.


    Göran

  3. #303

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt att få se pärlan stå på egna ben!!!

    Den ser ut att stå riktigt stadigt, ser verkligen fram emot att få titta lite närmare på underverket IRL någon gång framöver.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #304

    Standard

    Hej Göran
    Stiligt bygge, väldigt intresant att följa, men Du skriver att noshjulet inte är centrerat!! jag vill minnas att det är dubbla hjul fram.
    Falken

  5. #305

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Härligt att få se pärlan stå på egna ben!!!

    Den ser ut att stå riktigt stadigt, ser verkligen fram emot att få titta lite närmare på underverket IRL någon gång framöver.

    Du är så hjärtligt välkommen och ta dig en titt eller två!

    Göran

  6. #306

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av falken Visa inlägg
    Hej Göran
    Stiligt bygge, väldigt intresant att följa, men Du skriver att noshjulet inte är centrerat!! jag vill minnas att det är dubbla hjul fram.
    Falken
    Tack för berömmet!

    Det hjul som jag använder för tillfället har rätt diameter men fel tjocklek. Det skall vara mer mulligt. Jag letar febrilt efter ett sådant hjul, men det slutar väl med att jag får svarva till ett eget.

    Catalinorna (PBY-4 (några) och PBY-5) som försågs med landningsställ hade enkelhjul på nosstället och på huvudstället.

    PBY1-3 och flertalet PBY-4 hade något som kallades för Beaching gear. Det var ett löst ställben som användes när det var dags för att få upp flygbåten på land. Man taxade in mot uppkörningsrampen och hakade på ett ställben med dubbla hjul på var sida om flygplanskroppen och en liten vagn längst bak på skrovdelen av kroppen. Därefter varvade man upp motorerna och körde upp på land.


    Göran

  7. #307
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard


    Wow, på egna ben liksom...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #308

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Japp, nu är hon stor och kan stå på egna ben.


    Och därigenom så har jag kommit till en punkt i tillvaron som jag tog beslut om för länge sedan. När jag kom fram till den här punkten i projektet så skulle jag ta mig en funderare om det inte var dags för en paus från Catalinan och ge mig i kast med ett av de andra projekten. Och jag känner just nu för liiiiite variation. Hmmmm, valet är svårt, men jag tänker inte starta upp ett nytt bygge. Det som jag kan välja mellan är:

    1. Fortsätta med B-25:an
    2. Bygga upp Henscheln 126A1:an igen
    3. Reparera Vampiren
    4. Fortsätta med Mary Ashburner
    5. Slutföra Me-262:an
    6. Slutföra Avia B-534-4:an
    7. Städa lokalen
    8. Rulla tummarna
    9. Rita klart ritningarna till projekt X1 (spv runt 4m, Moki 400, mycket glas)
    10. Rita klart ritningarna till projekt X2 (spv runt 5 meter, 4 elmotorer, många ksp)
    11. Bygga klart Draken 2
    12. Bygga klart Viggen 2
    13. Fortsätta med Corsair A-7II
    14. Dricka ett par muggar med te

    Hmmm, det finns som sagt en hel del att välja mellan.......men jag börjar lite löst med 7:an och 14....kan kasta in lite 8 med bara för att.


    Göran

  9. #309

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    nr 12 eller 3 tycker jag, om man får rösta....

    // Tim

  10. #310
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nr 3 och 13 är min önskan!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #311
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Cool

    Hej Göran, 15 blir svarvring på mitt sporrhjul till Corsairen, men drick upp kaffet först....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  12. #312

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det blev nr 12 av den enkla anledningen att jag håller på att ta fram ett landningsställset till MBS RC-Models Viggen i skala 1:12 som jag skall sälja genom mitt företag Sweeper´s Hobby Center. Och eftersom prototypdelarna till mekaniken börjar bli klara nu så jag får se till att ha en Viggen att testa dem i innan jag börjar skicka ut grejorna till de som har förbeställt.


    "Nr 15" ligger utanför listan och väntar bara på att du skall dyka upp med grejorna Janne!


    Göran

  13. #313

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det blev nr 12 av den enkla anledningen att jag håller på att ta fram ett landningsställset till MBS RC-Models Viggen i skala 1:12 som jag skall sälja genom mitt företag Sweeper´s Hobby Center. Och eftersom prototypdelarna till mekaniken börjar bli klara nu så jag får se till att ha en Viggen att testa dem i innan jag börjar skicka ut grejorna till de som har förbeställt.


    "Nr 15" ligger utanför listan och väntar bara på att du skall dyka upp med grejorna Janne!


    Göran
    Häftig Göran!

    Bygger det på samma princip som viggen nr1? eller ser detta annorlunda ut, mekanismen alltså? Har du nån hum om prisbild på slutliga produkten?

    mvh Daniel

  14. #314

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är en helt omändrad version som kommer att bli stabilare och driftsäkrare. Jag bygger det för mekanisk drift, men om man vill så kan man göra om det till luftdrivning. Prisbilden är inte klar än. Men tanken är att setet skall levereras med ställmekanik för nosstället och huvudställen, ställben för nosstället och huvudställen, rätt antal hjul i skalenlig storlek, två boggi till huvudställen. Skaladetaljeringen låter jag respektive byggare lösa själv. Men förutsättningarna finns.

    Just nu leker jag med tanken på att jag skall försöka få fram en platta som huvudställen levereras fastsatta på så att man behöver bara lyfta in dem på plats så sitter de på rätt ställe...givetvis efter lite mätande från byggaren....fattas bara....det skall ju inte vara alltför enkelt.
    Tanken finns även att jag skall leverera med ett ställservo som allt är anpassat efter tillsammans med drivningar fram till respektive ställ.

    Det finns en hel del tankar fortfarande runt det hela. Men det är bättre att jag får lösa de problem som finns innan jag släpper pris och exakt vad som ingår i paketet.



    Göran

  15. #315
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Jag röstar på nr.15= Hjälpa mig att bygga klar min MBS Viggen och sedan sätta på de nya ställen, he he!

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  16. #316

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Nr 15 är upptagen av Janne!

    Men om vi döper om den till nr 16, så kan vi ju alltid börja snacka om det.


    Göran

  17. #317

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    The Sweper man is da shit...

  18. #318

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard




    Göran

  19. #319

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Fick den stora äran att besöka Sweepers bygglokal tidigare ikväll.
    Det var verkligen en härlig upplevelse, underbara modeller precis överallt!!!

    Den nya Catalinan blir en ruskigt maffig pjäs, skall bli oerhört spännande att få se när den är klar!

    Stort tack Göran för att jag fick hälsa på Dig idag!!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #320

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Fick den stora äran att besöka Sweepers bygglokal tidigare ikväll.
    Det var verkligen en härlig upplevelse, underbara modeller precis överallt!!!

    Den nya Catalinan blir en ruskigt maffig pjäs, skall bli oerhört spännande att få se när den är klar!

    Stort tack Göran för att jag fick hälsa på Dig idag!!!

    Äran var lika stor för mig att få ta emot dig som besökare och det var väldigt trevligt att ha dig här.
    Mycket snack om flyg och modeller. Jag hoppas att du kan ta dig tid fler gånger att svänga in om till världsmetropolen Nyköping och hälsa på!


    Göran

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •