Reklam

 
Sidan 2 av 16 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 313

Ämne: Ombyggnad PT17 till Super-Stearman

  1. #21

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja det krävs ju onekligen ett visst mått av mod att ge sig på en så pass fin kärra, som den trots allt har varit.
    Men jag har ju sett vad du fått till i tidigare byggtrådar så det blir nog inga större problem att få det som du tänkt.
    Ser fram emot att ha dig på besök vad det lider lelle.
    //Lasse

  2. #22

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack Lasse!
    Ska göra allt för att hålla mitt löfte. Postar nog ett nytt inlägg i morgon, hoppas jag.
    /Lelle

  3. #23

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Med lite tur så flyger den här pjäsen i Tranås nästa höst igen.
    Amen to that!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #24

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Som jag visade i det förra inlägget så är vingen itusågad på mitten så nu är det dags att påbörja uppbyggnaden av skevrodren.




    Eftersom den övre vingen inte tidigare var förberett för något skevroder (vem hade anat det här?) från början, så föredrar jag att börja med att bygga upp den med förstärkningslister innan jag sågar ut dom. Risken är annars stor att det kan bli skevt om jag börjar bygga upp den på fri hand a´la Dave Platt. (Ni har väl sett hans film när bygger på fri hand!) Tror att det är rätt väg att gå. Här har jag som synes redan limmat in den undre balsalisten.




    Börjar med att skära och slipa ut urtag för balsalisten




    Efersom jag är grymt allergisk mot ca-lim så får det bli gul- och vitlim för hela slanten, även om det tar lite längre tid. Om jag kunnat använda ca-lim hade ett skevroder varit klart på en kväll, nu får det ta den tid det tar.
    Här är båda balsalisterna inlimmade, så nu kan jag såga ut skevrodret när limmet fått torka och givit lite stadga.




    Sådär ja, nu är det utsågat. Nu är det bara att börja med att bygga upp framkanten.

    Påsarna med blästersand (stålsand) hjälper till att få vingen att ligga stilla. Varje påse väger ung 1 kg..


    Det var allt för i dag.
    Nästa gång bygger jag framkant.

    -------------------------

    Taygher, Det är planeringen iaf.

    /Lelle

  5. #25

    Standard

    Snyggt Lelle, du ger mig inspiration att återuppta byggandet av 1/4 clipped wing cub'en som legat i träda i nästan ett halvår

    mhv/kurt

  6. #26

    Standard

    Snajdigt värre....
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #27

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av qrt Visa inlägg
    Snyggt Lelle, du ger mig inspiration att återuppta byggandet av 1/4 clipped wing cub'en som legat i träda i nästan ett halvår

    mhv/kurt
    Sätt igång bara, Kurt. Vill se ditt bygge här på forumet oxå!


    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Snajdigt värre....
    Tack Matte. En gör så gött en kan.
    /Lelle

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Så elegant Lelle!
    (Planering är allt)

    Men jag är alls inte förvånad.....


    MVH Kent

  9. #29

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack Kent.

    Kommer nog att behöva din assistans vad det lider. Ringer dej någon kväll.
    /Lelle

  10. #30
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    HEJA LELLE!!! Blir en sjönsjungande helrebonerad sak det där!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #31

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    HEJA LELLE!!! Blir en sjönsjungande helrebonerad sak det där!
    Hej Bokis.
    Jag hoppas det. Bara 5 månader till vår!!
    /Lelle

  12. #32

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bo.

    Jag har skrivit till Mikael efter tips från Sören Fredriksson och frågat om hans Stearman, men inte fått något svar ännu. Nu kan ju Mikael vara ute på något jobb, men det kanske kommer så småningom.
    Jag tror faktiskt att det är en PT17 som Mikael har, men jag skulle vilja göra en kopia av en Svensk Superstearman. Jag kan annars använda förlagan jag hade till min innan jag slaktade den, för då får jag dom färger som jag tycker om, nämligen gul och blå.
    /Lelle

  13. #33

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ny uppdatering.




    Nu ska framkanten byggas upp. Jag föredrar att göra den själv eftersom det är en ganska stor vinge och det inte finns dom dimensioner som jag behöver, och då blir det också som jag tänkt mej.
    För att få rätta vinklar så använder jag mej av min lite skämtsamt kallade handdrivna CNC-maskin. Det är en otroligt enkel sak att göra för att få exakta vinklar över lite längre avstånd.
    Det enda som behövs är ett litet rakt bord, några lister, en spännanordning och en absolut rak trälist ca:15x45 cm med påklistrat grovt slippapper med kornstorletk 80.

    Det är viktigt att hålla fast arbetsstycket, så därför använder jag fastlimmade slippapper på spännstycket både över och undersida och det sitter som berget när jag drar åt. Behövs inte heller så stor kraft för att det ska sitta kvar.. Några av er har nog sett när jag använt den tidigare.



    Här ett exempel på framkant som är klar för nästa del att limmas in.



    Ur en annan vinkel.



    Här är båda skevrodren klara. Bara lite finslipning kvar, men det får vänta tills bakkanten i vingen är klara och gånggärn är monterat.



    Så här blir det lite provisoriskt inprovat.
    Nu ska gånggärnen tillverkas och monteras in, och det är ett jobb som tar relativt lång tid eftersom det är lite knep & knåp för att få till det.

    Några av er har kanske anat att jag kommit en bit på väg och det stämmer, men nu är jag nästan i fas så nu kan det komma att bli lite längre mellan inläggen.


    Det var allt för idag.
    //Lelle
    /Lelle

  14. #34

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej. Ingemar Nabbing här. Jag läser med intresse Dina framsteg. Jag bygger också en Super Stearman från flak och lister.
    Ingen byggsats och ingen ARF. Nej men det blir mycket sågning i 4 mm plywood och bakning av vingbalkar med inbyggda
    6 mm pianotrådar för vingfasättningen.
    Vid min start hade jag köpt "originalritningar av P 17" från Boing-fabriken i Usa. Det fanns någon som scannat ner dessa
    helskalaritningar till 1/4 skala format. Så denna modell skall alltså i huvudsak följa de byggmönster och byggbalkar som
    användes ursprungligen. Det blir mycket "dowel" lister i kärran.
    Vingarna är i huvudsak färdiga. I undervingen finns skeven placerade och l/4 skala servo är inmonterat snyggt i vingen.
    Kroppen är uppbyggd och väntar nu på att jag skall göra en motorkåpa i gjuten plast.
    Motorn är inköpt. Det blev en 50 cc bensin med magnet-tändning. Detta med magnet-tändning är en eftergift till tidsåldern.
    På original-full-skala kärran finns det ett fjädrande landningsställ och detta skall det även bli på min skalamodell.
    För att undvika "släpp" av klädseln har vi i Ållebergs modellflygklubb hittat en plastklädsel som i ett kraftigare format används
    till fullskalaflyg. Som bekant släpper all klädsel på ARF kärror. Varför kan Du undra. Det finns inte någon modelflygare
    som köpt någon ARF-kärra som måste göra en uppsträckning av den befintliga klädseln.
    Jag har studerat fenomenet lite närmare och funnit att balsan med tiden avsöndrar ett mycket fint balsadamm.
    Detta fina material sätter sig i plastens limyta och förhindrar ny limning. Men det finns ett medel mot detta.
    Balsarite är ett USA-medel som fungerar som ett transparant lim och har en viss öppningstid att arbeta med.
    Balsariten tränger ner i balsans porer och fäster mot plastduken.
    Jag har tästat medlet och jag tycker det är helt sagolikt men det finns en hake. Du måste köpa det i USA.
    Det skulle vara mycket intressant att höra om någon annan skalabyggare har någon erfarenhet av Balsarite.
    Hälsningar Ingemar Nabbing.

  15. #35

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Ingemar.

    Jag har sett din byggtråd, men det har inte varit någon uppdatering på ett tag.
    1/4-skala, då bör den vara runt 2.50 eller hur. Vad siktar du på för flygvikt?

    När det gäller min egen så kommer det inte att bli någon superskala utan det får bli en standoff skala. Jag ska först se hur den kommer att fungera.
    När det gäller klädsel så är det lite för tidig att bestämma mej, men jag har kikat på solartex för då kan jag spruta detaljerna på den senare, men det är långt dit än så det hinnar att bli mycket ändringar under resans gång.
    /Lelle

  16. #36

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Lite uppdatering.


    Då var det dags att ta itu med att förstärka upp bakkanten med furulister 4x10mm, vilket är gjort här. Det kommer att bli superstarkt eftersom det finns en balk 30mm framför den här förstärkingen, men det finns ingen genväg attgå här, utan det är bara att jobba på.



    Här är webbarna 3mm balsa på plats



    Nu är det tid att sätta in gånggärnen. Jag gör dom själv eftersom det inte finns att köpa färdigt. Det är 25mm från infästning till vridningscentrum på skevrodret så det behövs lite stadiga saker.
    Jag har gjort dom av 2mm duralaluminium och sedan har jag en fästanordning med M3-skruv och låsbar mutter som kommer att hålla fast rodret.

    Först så tänkte jag använda Sweepers ide´med att borra in ett mässingsrör 5x1mm och sedan använda robarts stora pinngånggärn. Jag språkade lite med Göran och vi kom fram till att den konstruktionen skulle bli för svag, så det fick bli det här istället. Exakt samma som jag hade tidigare.



    Här limmas gånggärnen in permanent i en hylsa som är inlimmad tidigare. Använder mej av 24-timmars epoxi för att ha god tid på mej att justera utan att epoxyn hinner härda. Bara att ställa åt sidan i ett dygn och jobba med den andra halvan. Den röda tapen skyddar mot oönskad fastlimmning av skevrodret.



    Här är det klart och den sista överfallslisten limmad med en plywoodförstäkning på 0,8mm inlagd.
    (Om det finns intresse så kan jag visa hur det går till att göra det).

    Nu är det bara att jobba på med den andra vinghalvan. Nästa steg blir sedan att foga samman vingararna till ett stycke igen.

    De´var allt för ikväll.

    /Lelle

  17. #37
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Snitsigt att göra egna gångjärn, tycker jag
    Du får snart slå av på takten om det ska vara hela vintern??
    Går som tåget, ju..

    Följes med spänning!

    /Micke

  18. #38

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Lite uppdatering.


    Då var det dags att ta itu med att förstärka upp bakkanten med furulister 4x10mm, vilket är gjort här. Det kommer att bli superstarkt eftersom det finns en balk 30mm framför den här förstärkingen, men det finns ingen genväg attgå här, utan det är bara att jobba på.



    Här är webbarna 3mm balsa på plats



    Nu är det tid att sätta in gånggärnen. Jag gör dom själv eftersom det inte finns att köpa färdigt. Det är 25mm från infästning till vridningscentrum på skevrodret så det behövs lite stadiga saker.
    Jag har gjort dom av 2mm duralaluminium och sedan har jag en fästanordning med M3-skruv och låsbar mutter som kommer att hålla fast rodret.

    Först så tänkte jag använda Sweepers ide´med att borra in ett mässingsrör 5x1mm och sedan använda robarts stora pinngånggärn. Jag språkade lite med Göran och vi kom fram till att den konstruktionen skulle bli för svag, så det fick bli det här istället. Exakt samma som jag hade tidigare.



    Här limmas gånggärnen in permanent i en hylsa som är inlimmad tidigare. Använder mej av 24-timmars epoxi för att ha god tid på mej att justera utan att epoxyn hinner härda. Bara att ställa åt sidan i ett dygn och jobba med den andra halvan. Den röda tapen skyddar mot oönskad fastlimmning av skevrodret.



    Här är det klart och den sista överfallslisten limmad med en plywoodförstäkning på 0,8mm inlagd.
    (Om det finns intresse så kan jag visa hur det går till att göra det).

    Nu är det bara att jobba på med den andra vinghalvan. Nästa steg blir sedan att foga samman vingararna till ett stycke igen.

    De´var allt för ikväll.

    Gösses vilket bygge, jag är imponerad!

    Ja, jag är hemskt nyfiken på hur du har gjort.

    Mvh Olov

  19. #39

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Jag ser att det är väldigt korta skev på Din kärra. ( ? )
    Ingemar Ng,

  20. #40

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Snitsigt att göra egna gångjärn, tycker jag
    Du får snart slå av på takten om det ska vara hela vintern??
    Går som tåget, ju..

    Följes med spänning!

    /Micke
    Hej Micke.

    Det här är egentligen inte så märkvärdigt. Det svåra var att ta beslutet att ta fram sågen, efter det fanns ju ingen återvändo.
    Visst går det som tåget, men det kommer svårare saker som kommer att ta tid. Jag har ju dessutom "lovat" att den ska vara klar till den kommande säsongen och hoppas ju förståss att jag kan hålla det.
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:48
  2. Super stearman.
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:38
  3. Super stearman
    Av Heda i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 12:44
  4. Motor till kyosho p-17 super stearman ?
    Av hunkyduude i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:26
  5. Locklyft Boeing Super Stearman (Obs ej ARF)
    Av genland i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •