Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Multiladdare eller flera laddare, vilka?

  1. #1

    Standard Multiladdare eller flera laddare, vilka?

    Så det är morgon, ser fint ut men ackarna är inte laddade. Börjar ladda en och en, fyra-fem timmar senare klart men då har det börjat blåsa.... Och man är låst att "övervaka" laddning under lång tid. Känns det igen?
    Funderar därför antingen på någon multiladdare typ:

    http://www.mbs-rcmodels.se/laddare-o...-multiladdare/

    Eller att införskaffa flera laddare.
    Vad bör man skaffa?
    Har mest 3S ackar idag, men kan säkert bli några 4S också.

  2. #2

    Standard

    Hur stora ackar? Paraboard från RCFlight annars? Använder två såna på två laddare och laddar 8 ackar på 45-60 min (plus en till laddare som laddar nåt till).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    2200 mest idag, men det kommer väl öka över tid. Paraboard blir väl parallellladdning och det känns så där, inte ha koll på de enskilda cellerna. Eller har jag fel?

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har genom åren köpt massa laddare, olika höga effekter, olika många laddutgångar etc. Smidigast är i min mening en enklel laddare med inbyggd nätdel som just bara laddar en ack utan extra kablar och jox.

    Har en sådan på jobbet till min helikopteracke,

    http://www.hab.se/elektronik-batteri...laddare-240vac

    har även ett par

    https://hobbyking.com/en_us/pd606-charger-eu-plug.html

    Det är dem som används mest, jättesmidigt med inbyggd nätdel, laddning via balansport ger helt kabelfritt. Denna kan ladda flera ackar samtidigt men jag har iaf fått för mig att den kör cell för cell ändå.

    Sen har jag ju diverse muskedunder hemma som kan fylla min 6S 5000 på 12minuter, men det är mer sällan jag använder dem faktiskt. Separata nätagg och fläktar som dånar...
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    ...Paraboard blir väl parallellladdning och det känns så där, inte ha koll på de enskilda cellerna. Eller har jag fel?

    Vid parallelladdning balanseras alla parallellkopplade celler lika vilket så inga problem där om man inte har skadade eller väldigt åldrade batterier. Dessa bör ändå kasseras.

    Parallelladdning fungerar enligt min erfarenhet utmärkt om man bara kollar upp att batteriernas balanseringskablar är hela utan avbrott och att batterierna som ansluts har ungefär samma cellspänning då de ansluts till laddaren. Skaffa en enkel LiPo-check för att kolla bägge dessa saker. Finns ingen anledning att krångla till det...

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu flyger jag ju rätt ofta men med ackar i den storleken så är mina ackar alltid laddade - laddar alltså efter varje flygning. Jo, jag vet att det inte är den teoretiskt bästa behandlingen av acken men med relativt små och billiga ackar som t ex 3S2200 och mindre så kör jag ändå så - och jag har inte upplevt nån märkbar negativ effekt av den hanteringen under alla år. Det är helt enkelt väldigt bekvämt att slippa börja en flygdag med att ladda upp ackarna. Sen har jag även minimerat antalet ackar per storlek eftersom man med rimlig dimensionering av ack till varje kärra inte behöver ladda så länge för att ladda fullt igen när man kör med t ex 2C-laddning. Under tiden flyger man endera en annan kärra eller så tar man helt enkelt en kopp kaffe och är lite social med kompisarna...
    F ö har jag alltid med mig ett par laddare till fältet i storleksklassen iCharger 106B men jag har även ett parallellladdnings-board men det används nästan uteslutande för inomhusflyg-ackarna.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Tre stycken Turnigy Reaktor 300W 20A kopplade till 500W datornätdel. Jag är känslig för fläktljud och datornätdelen hörs inte alls från sin plats under mekbordet. Laddarna är kompakt byggda tack vare att de saknar inbyggd nätdel, bra när man som jag, har begränsat utrymme. Laddar alltid strax före avfärd till flygfältet vilket ju bara tar ca 30 minuter från "storage".
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •