Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Hitec Aurora 9 vs Futaba T10C

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard Hitec Aurora 9 vs Futaba T10C

    Står i begrepp att inom snar framtid skaffa en ny radio. Efter en tids frånvaro från hobbyn pga privata angelägenheter så är det nu dags att så smått starta upp igen.

    Nu undrar jag om det är någon som har erfarenheter av Hitec Aurora 9 2.4Ghz & Futaba T10C 2.4Ghz? Förutom 1kanal mer eller mindre...

    Självfallet är jag intresserad av både positiva och negativa reflektioner.
    Har tidigare varit (är) Futaba fanatiker men tycker också det verkar som att Hitec börjar komma med rätt ok produkter.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Futaba 8FG har fler kanaler, SD-kort, är billigare, har möjlighet till piratmottagare om man vågar. Dock ingen telemetri.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #3
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    har Futaba 8FG fler kanaler än 10c
    den största skillnaden är väl telemetrin o tuchskärm som hitec:en har.

    har själv 10c o e helnöjd
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Håller med Freddan..
    Köp en 8FG och kör i ny mjukvaran så får du 14 kanaler, 12 dynamiska och 2 med switch funktion.

    /Martin

  5. #5
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    fy för här lär man sig nått nytt var dag.
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Varför inte den nya futaban T6J 2,4 G FHSS
    Smart ny radio med sändarannten inbyggt i bärhandtaget
    Tobbe

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Futaba T6J 2,4 GHz FHSS är nog riktad mer mot nybörjare/förstagångsköpare och kanske passar "parkflyers" bäst (men räckvidden är nog som andra Futaba radio), och så är det inte en FASST anläggning vilket innebär att inga FASST mottagare funkar, bara FHSS/S-FHSS mottagare.

    Om jag skulle köpa en Futaba idag blev det nog en 8FG Super. Jag har en 14MZ men den är ju egentligen overkill (även för mig) men jag skall ha den många år till. Den nya Futaba 18MZ som kommer i sept/okt blir nog minst lika dyr som 14MZ idag men vad det framkommit hittills blir 18MZ en kanonradio inkl telemetri.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-06-10 klockan 16:40.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har en 10C sen nåt år tillbaka och för mig var det viktigt att sändaren har modulsystem eftersom jag redan körde Assans 2,4 GHz-system på många kärror och ville behålla alla Assan-mottagare.
    Om jag skulle köpa Futaba idag (och utan Assan-arv) så skulle det nog bli som många andra säger - en 8FG. Idag finns det ju billigare piratmottagare även till Futaba som säkert är fullt tillräckliga för mitt småflyg.
    Sen är det ju frågan om man överhuvudtaget skulle köpa Futaba... Mina tidigare Futabor har alla fungerat perfekt så det är inte problemet men köper man nytt idag så är ju bl a telemetri lockande. Sen - eftersom jag har en del småflyg - så skulle Spektrum passa bra eftersom det finns många roliga småkärror med Spektrum-mottagare inbyggda. Så nån av de nyaste Spektrum-modellerna skulle också kunna vara tänkbara för mig personligen.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har kikat runt lite, och som "bem" skrev så är ju T14 owerkill. Körde med en sådan tidigare, men var långt över vad jag behövde, så den sålde jag ihop med en del andra prylar i vintras. Mer en status och "måste ha" pryl

    Efter lite runt kollande så fastnade jag faktiskt för 8FG Super så det kan nog bli något här framöver. Lite spännande att med en mjukvaru uppdatering får 14 kanaler...

    Telemetri är för mig något helt nytt som jag ännu inte överhuvudtaget har satt mig in i. Någon som kan förklara????
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Telemetri är för mig något helt nytt som jag ännu inte överhuvudtaget har satt mig in i. Någon som kan förklara????
    Med telemetri så skickar man data från planet till sändaren. Det kan röra sig om höjd, hastighet, batterispänning, strömförbrukning, position etc.

    exempel från hobbyking

    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-06-10 klockan 18:46.
    fredrik

  11. #11

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Halloj där! Kul att du är på väg tillbaka till församlingen!
    Köpte en T8FG i vintras och blev glatt överaskad när jag uppdaterade den och fick 14 kanaler. Måste väl vara den mest prisvärda radion för tillfället om man vill ha många kanaler? Telemeri kan väl vara en kul finess men går ju att köra vid sidan om när man blir sugen.
    Radion känns betydligt mer "premium" än min gamla Multiplex gjorde. Finns lite tyngd i det hela. Är väl inte överförtjust i touch knapparna men det funkar bra iaf.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  12. #12
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jo sakta men säkert börjar jag blicka framåt och se ljuset i tunneln

    Då har jag fått lite kläm på detta med telemetri, dvs ingen direkt livsnödvändig sak.
    Futaba T8FG fortsätter att imponera, så det kan/kommer med stor sannolikhet bli en sådan radio.
    Tanken är att min gamla Stuka ska vara renoverad och klar någon gång till våren 2012, och då är det väll också tänkt att även jag ska vara redo
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #13

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Jo sakta men säkert börjar jag blicka framåt och se ljuset i tunneln

    Då har jag fått lite kläm på detta med telemetri, dvs ingen direkt livsnödvändig sak.
    Futaba T8FG fortsätter att imponera, så det kan/kommer med stor sannolikhet bli en sådan radio.
    Tanken är att min gamla Stuka ska vara renoverad och klar någon gång till våren 2012, och då är det väll också tänkt att även jag ska vara redo
    Hej Tomas!

    Vad roligt att höra att du är på gång igen.

    Jag har själv en 8FG med 12+2 kanaler och jag är supernöjd. Bristerna med radion tycker jag är den dåliga manualen och att det bara är på trotteln som man kan sänka servohastigheten, men det går att kringgå med lite trixs.

    Jag har hittat en kanonbra tråd med massor av tips och trix:http://www.rcgroups.com/forums/showt...92861&page=153.

    I samma tråd är det en vänligt sinnad person som har snickrat ihop en egen manual som är väldigt uppskattad:T8FG Manual.pdf

    Dessutom har någon skapad en sida på nätet med lite matnyttig info:
    http://futaba8fg.wikidot.com/

    Mvh Olov

  14. #14
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    ja det är mycket bra med :
    Hitec Aurora 9 så många är nöjd med den så den finns med allt i funktion och telematri också.


    MVH Steve
    Senast redigerat av Nexus den 2011-06-13 klockan 08:22.
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  15. #15

    Standard

    Telemetri i all ära, jag undrar bara om jag är den enda i världen som inte lyckas flyga modellen och samtidigt försöka hitta en text längst ner på radion samtidigt som man flyger ? Okej batterilarm vid låg spänning som tjuter högt, tja jo kanske bra men man har flygit hittills utan så varför skulle inte de funka... Köp en radio som du förstår dig på att programera, känns skön i handen och har de funktioner du behöver.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Standard

    Helt rätt tänkt.Man behöver båda ögonen och hjärncellerna för flygningen./Patrik

  17. #17
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    det stämmer det som dr hanke men om du ska ha en modell som är " 3m" mellan vingspetsarna så skulle jag köra aurora eller multiplex royal 16 p.a.g inställnings möjligheterna!!!
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Telemetri i all ära, jag undrar bara om jag är den enda i världen som inte lyckas flyga modellen och samtidigt försöka hitta en text längst ner på radion samtidigt som man flyger ? Okej batterilarm vid låg spänning som tjuter högt, tja jo kanske bra men man har flygit hittills utan så varför skulle inte de funka... Köp en radio som du förstår dig på att programera, känns skön i handen och har de funktioner du behöver.
    Precis min tanke, man blir ju nervös bara man ska kolla timern...
    Möjligen om man hade telemetri med talsyntes, men då börjar säkert nån köra in en bensinare bakom ryggen på en, så hör man inget ändå...
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller med Hanke och Mr J att informationen från telemetrin måste överföras via nån form av "röst-budskap" - annars är det rätt värdelöst. Men om jag förstått det så finns denna funktion redan i alla fall för vissa meddelanden.
    Sen kan det väl vara käckt att kunna se t ex hur ackspänningen ändras vid gaspådrag även när man står på marken med kärran. Kan lösas på andra sätt givetvis men detta är ju ett rätt bekvämt sätt.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Telemetri i all ära, jag undrar bara om jag är den enda i världen som inte lyckas flyga modellen och samtidigt försöka hitta en text längst ner på radion samtidigt som man flyger ? Okej batterilarm vid låg spänning som tjuter högt, tja jo kanske bra men man har flygit hittills utan så varför skulle inte de funka... Köp en radio som du förstår dig på att programera, känns skön i handen och har de funktioner du behöver.
    Härligt och se att man inte är den enda i världen som "bara" har kapacitet för flygningen...

    MVH
    Anders

Liknande ämnen

  1. Hitec Aurora 9
    Av Flygtoken i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 20:47
  2. Problem Hitec Aurora 9
    Av PowerPer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 00:25
  3. Hitec Aurora 9
    Av jompab i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-08, 21:55
  4. Ny radio från Futaba - T10C
    Av LAN i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •