Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bygga en enkel Cub cockpit.

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Cool Bygga en enkel Cub cockpit.

    Hepp.

    Tänkte jag kunde dela med mig lite av mitt pyssel nu dom sista dagarna när vädret varit skit.

    Har en god gammal Cub som är handbyggd utan ritning av en äldre herre som inte hade någon cockpit så då tänkte jag att göre en själv. Eftersom denna modellen är ett riktigt hantverk och ingen ARF eller liknande ville jag att cockpiten också skulle vara helt handbyggd.

    Vill säga detta på en gång att denna cockpiten inte är en kopia av en Cub cockpit och hellre inte byggd i någon skala. Cockpiten är byggd på ögonmått samt för att få Cub'n att se lite snyggare ut. Så jag ber så mycket om ursäkt redan nu till er som tycker att alt skall vara "korrekt" och i skala. Instrumentera och trottle/fuel är byggd ut fån minne av hur jag sett förut.

    Material jag använd är grillspett, plywood rester, rester av plexiglas, knappnålar, krympslang, inpackningsplast Ca-lim, epoxy och färg burkar jag hade hemma. Så alt i alt har inte detta bygget kostat mig något då allt är byggd av leftovers från andra projekt.
















































































    För att kunde komma till mottagare/batteri har jag byggt den så att hela plattan med stolen sitter med en enkle M3 skruv samt att ryggen till baksätet sitter också med en M3 skruv. Ryggen på baksätet är gjord så att den håller sätet i kläm så jag behövde då bara en skruv bak för att komma åt servona.

    Blev en viss skillnad om man kollar första bilden med den sista bilden, nu skall den sen få lite pysslande på utsidan också med lite ny färg och nya fönster.

    Hoppas ni tyckte om mitt lilla minibygge, sen beställer jag nu perfekt flygväder för resten av sommaren.......
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Uppfinning av scraps är alltid trevligt, snyggt gjort

    Då det är handbygge utan ritning så är det någ extremt si och så med skala ändå så snygg sportskala är nog helt rätt väg att gå här ja.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Uppfinning av scraps är alltid trevligt, snyggt gjort

    Då det är handbygge utan ritning så är det någ extremt si och så med skala ändå så snygg sportskala är nog helt rätt väg att gå här ja.
    Tackar Fluf, skalamessigt ligger den mellan 1/3 och 1/4 med vingspann på 220 så närmar en 1/4.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4

    Standard

    Vad trevligt det blir med lite inredning i modellen. Jag har 2 st. 1/4 skala Cubar utan inredning så jag får låta mig inspireras av dig. 1/4 Cub har ett vingspann på c:a 2,70 så den är väl ungefär 1/5 skala.

    /Mats

  5. #5
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad trevligt det blir med lite inredning i modellen. Jag har 2 st. 1/4 skala Cubar utan inredning så jag får låta mig inspireras av dig. 1/4 Cub har ett vingspann på c:a 2,70 så den är väl ungefär 1/5 skala.

    /Mats
    Du har självklart helt rätt Mats, denna är närmare 1/5 ja. Inget som är bättre än om jag inspirerad dig att pyssla lite, riktig bra avkoppling vart man kan jobba samtidig som man kan slappna av och få laddad dom interna batteri ............
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •