Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Viggen tillverkning

  1. #1
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Viggen tillverkning

    Hej alla!
    Eftersom att det verkar vara mer eller mindre omöjligt att få tag på en Einar Viggen i skala 1:9, så har jag under en tid haft mailkontakt med företaget Fly Eagle Jet gällande tillverkning av en turbinversion av det brutalaste vi någonsin tillverkat, nämligen SAAB J37 Viggen i skala 1:9. Jag har nu fått ett svar av dom, att dom är intresserade, men att dom behöver ha en garanterad försäljning av 20st modeller, för att gå igång med en tillverkning av modellen. Om vi tillsammans skulle kunna få fram 20st intressenter, skulle dom kunna gå igång omgående med att ta fram en modell. Om det finns någon som skulle vara intresserad av detta, kan jag åta mig att ha fortsatt kontakt med Fly Eagle Jet. Jag har ingen information om vad modellen skulle kunna komma att kosta, men det tror jag att vi kan få fram hyfsat snart om jag bara kan påvisa att det finns ett intresse här hos oss.

    Mvh
    Magnusd
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Pratar vi foam- eller glasfiber/balsa-kärror? EDF eller riktig turbin?
    Om foam och edf och inte för dyrt är jag intresserad...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    3
    Klubb
    MFK Hudik, Skvadern MFK, Ljusdals FK

    Standard

    1/9 är ju igentligen för liten. men skriv upp mig på en, jag vill ha en :-)

  4. #4
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Turbinkärra, och vad är inte för dyrt?
    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Pratar vi foam- eller glasfiber/balsa-kärror? EDF eller riktig turbin?
    Om foam och edf och inte för dyrt är jag intresserad...
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Turbin är inte intressant för mig, iaf inte än på några år.
    För dyrt med allt man måste ha till en sån.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Jag förstår! Ska lyssna om man skulle kunna göra 1:9 Viggen för EDF också. Än så länge ligger detta bara på önskemåls stadiet, så det kan ske finns möjlighet att tillverka det som vi vill ha. Hur som jag ska lyssna vidare med dom. Mvh Magnus
    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Turbin är inte intressant för mig, iaf inte än på några år.
    För dyrt med allt man måste ha till en sån.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  7. #7
    Niclass avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    25
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Jag hade nog försökt med en skala 1:6 så flyger det ännu bättre.

  8. #8
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Det fanns en tråd angående nytillverkning avJ37 innan servern gick ner och där var önskemålet skala 1:6 o 1:7 blad de flesta, visst priset blir högre men de flyger bättre också /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  9. #9
    Lundstens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    14
    Jobb
    snöröjningsledare,grävmaskinist och brandman
    Klubb
    Stolt medlem i TRE AMATÖRER. RCFF

    Standard

    bara för det ska klia lite i era fingrar.

    http://www.youtube.com/watch?v=Fye_2...eature=related

  10. #10
    Leif Ss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    46
    Jobb
    Sony Mobile Communications, Lund
    Klubb
    MFK Viking & Åhus MFK & Helsingborg

    Standard

    En Viggen i skala 1:6 skulle jag skriva upp mig på.
    Längd: 2,7m
    Spänvidd: 1,75m
    Höjd: 1m

    Maffigt!

    -Leif

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    35
    Klubb
    Anderstorp MFK

    Standard

    Skala 1:6 før mig med, allt før liten i skala 1:9 med turbin.

  12. #12
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Viggen

    Just nu jobbas det vidare med en Viggen i skala 1/9.
    Vi får se vad som händer.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  13. #13
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Har lite ny info om Kina Viggen. Ska sammanfatta vad som sagt. Dialogen har bla berört storleken, ställen och naturligtvis priset. Om detta går i lås, kommer några frivilliga att behövas, för att checka av skalariktigheten hos modellen. Alltså några riktiga Viggen hjältar. Mer info kommer till helgen. Men det verkar som att det kan bli något!
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  14. #14
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla !

    Här kommer den utlovade informationen gällande 37an från Flyeaglejet. Efter att ha läst på diverse forum och följt diverse trådar, har jag förstått att en större modell än skala 1/9 skulle vara mer attraktiv än en i skala 1/9. Jag själv har förespråkat en viggen i skala 1/9, mest pga det praktiska i att kunna transportera den i en vanlig herrgårdsvagn till och från fältet, samt att till gången på turbiner också skulle kunna vara både större och lite billigare. Tanken har också varit att man skulle kunna flyga den med ett EDF system. Måste dock meddela att jag tänkt om och gått på Ert spår. I kontakten med FEJ har vi kommit överens om att en Viggen i Skala 1/7 skulle vara en lämplig storlek och har därför jobbat vidare med den.

    FEJ kommer att leverera modellen enligt följande. Infon är tagen direkt från min mail konversation med FEJ, så jag hoppas att Era engelskakunskaper sitter där dom ska.

    : The model will come with landing gear, gear door set, fuel tanks, tail pipe, hardware package as our ARF model.

    : The price we offer is included paint job, water transfer decals etc. You can offer color detail, we will do the paint job. (The color should not be too complicated) Här måste jag dubbelkolla om dom verkligen vet om arbetet med cammolackeringen

    OBS: The price is not with cockpit detail, missile set, pro-extra work done and shipping fee (customer can choose what they want according to different customer and pay extra fee)

    I detta utförande, får man förmodligen sätta ihop modellen själv, är man beredd att betala lite x-tra, så kan dom förbereda montaget, exempelvis luckorna till ställen.

    Vill man ha mer info om vad som kan monteras direkt i fabrik, kan man läsa följande:

    Extra options:

    Pro-extra work done $200 (install landing gear, gear door set, door cylinders, glue clear canopy, pre-hinges ailerons, flaps, rudder for most of basic job)
    Shipping fee depending on different country.


    Lite teknisk specifikationer gällande modellen.

    Längd: 2,34m

    Vingbredd:1,52m

    Torrvikt ca 17-19kg

    I vanliga fall brukar FEJ kräva en order på 30-50 sålda modeller, för att starta en tillverkning. Jag har lyckats få ner det antalet till 10st. Det priset som vi har fått kommer endast att gälla dom första 10 modellerna. Vad som händer med priset efter det vet jag inte. Man påpekar också från fabriken att ställen kommer att kräva mycket jobb, men att man är beredd att göra dom. Modellen kommer att provflygas av fabrikens egna piloter innan leverans. Jag har också fått fram ett pris på en 37a i skala 1/9, så blir vi tillräckligt många så kanske, kanske vi huxflux skulle kunna ha 2st framtida skalor att se fram emot.

    Då var vi framme til det kanske mest intressanta, priset. Här har vi haft en tät mejlkorrespondens med både tandagnissel och rådjursögon från förmodligen bägge håll. Till deras försvar kan sägas att det är dom första modellerna, som ska betala deras utveckling av modellen bla,bla,bla medans jag menade att det är dom första modellerna av en ny modell som måste ut så fort som möjligt på marknaden, annars finns risk att man blir tvåa, bla, bla, bla. Ja typ så har vi hållit på.

    J37 Viggen i skala 1/7 3450 US$/st

    J37Viggen i skala 1/9 2650 US$/st

    Betalningenkommer att gå i 3steg enligt nedan:
    1.Deposit from each customer. We need have 10 customers at least. (We will start working on this subject. It takes about 4-8 weeks to finish the first one for test)

    2.Second payment from each customer. After we show the mold and first model to you. All is ok, we start producing 10 models.

    3.Final payment before shipping. (customers can choose if they want pro-extra work done or not)

    Exakt vilka summor som ligger i dom olika stegen vet jag ännu inte, men räkna med ca700$-800$ i första steget, ca 1500$ i andra steget och resten innan leverans.

    Vad händer nu då.

    Nästa steg blir att hjälpa kineserna att få fram en Viggen, som ser ut som en Viggen, här har det bla mejlats mängder med bilder fram och tillbaka.

    Som jag tidigare påtalat behöver jag här ha hjälp av några viggenfreakar framöver, för att kolla det materialet kineserna kommer fram med, så slutresultatet verkligen blir en 37a och ingenting annat.

    Om Ni nu undrar över något, är det bara att fråga, så ska jag försöka svara så gott jag kan, och kan jag inte svara forslar jag frågan vidare till FEJ.

    Vad gäller betalning, kan vi antingen sköta den i grupp eller enskilt.
    Vill också passa på att tala om att jag inte gör detta i affärssyfte, utan som privatperson.

    Jag tycker också att man ska vara klarsynt när man går in i något sånt här. Satsa aldrig mer än du är beredd att förlora. Än så länge finns ingen färdig produkt. Jag står inte för någon garanti. Räkna in allt det tråkiga som frakt, moms och tull.

    Tycker man fortfarande att detta verkar bra, är det bara att anmäla sitt intresse, just nu finns det nio, som inte är bokade.

    Kan vara så att vi får med oss en del Engelsmän också.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  15. #15
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Vilka turbin storlekar är aktuella? /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  16. #16
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Mulder!

    JetCat P160 el likvärdig i 1/7
    JetCat P70 alt P80 el likvärdig i 1/9

    I dagsläget är inget beslut taget vilken av dessa storlekar, som är aktuell för en produktion.
    Intresset får avgöra helt enkelt.

    Hils
    Magnus
    Citat Ursprungligen postat av mulder Visa inlägg
    Vilka turbin storlekar är aktuella? /Mulder
    Senast redigerat av Baua den 2010-10-01 klockan 17:08.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  17. #17
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla!

    Efter att ha sammanfattat de PM och mail, från diverse forum, har
    jag kommit fram till att det finns ett Intresse för en Viggen.

    Jag har totalt fått 43st svar. 26av dessa har rört ett direkt intresse för en Viggen, men där diverse men, såsom pris, grisen i säcken osv legat i vägen, för att kunna ta ett beslut om att lägga en beställning. 4st har skrivit upp sig på en skala 1/7 Viggen och 2st har skrivit upp sig på en skala 1/9 Viggen.
    Dom övriga svaren har mest berört Viggen som modell, där har kommentarerna bla varit, so cool, want one, Splinter cammo Yeah, osv.
    De kommentarer och frågor som kommit upp, har skickats till FEJ som trots möjligheten till exklusivitet på marknaden inte har velat att ändra på sitt. upplägg.

    Vad händer då härnäst?
    Projektet för min del kommer att avslutas.
    Om FEJ är intresserade av att på egen hand producera en modell utifrån denna information, vet jag inte.
    Kanske har ett frö såtts, och kanske dyker det upp en bild på en 37a på deras hemsida för att testa intresset lite mer worldwide.

    Kontakten med FEJ har i alla fall varit bra. Jag har fått snabba svar på mina frågor.
    FEJ har ej heller någon samarbetspartner i varken Sverige eller Danmark.
    Kanske finns det någon handlare hos oss som skulle vara intresserad av att kontakta dom.

    Jakten på en Viggen kommer att fortsätta, Det ska också beställas en nybörjarmodell eventuellt en Superreaper modell som jag såg i en tråd.
    Funderar också på att lägga lite pengar på det näst häftigaste, nämligen en F15.


    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  18. #18
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    det finns över 3 meter eller ?? hehe

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  19. #19
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Steve!
    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

    Mvh
    Magnus
    Citat Ursprungligen postat av Nexus Visa inlägg
    det finns över 3 meter eller ?? hehe

    MVH Steve
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  20. #20
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    jag tala om dom byggen satsat finns över 3 meter t.ex jas 39 eller Viggen 37 ?? det är jag frågade om detta ??

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Liknande ämnen

  1. Tillverkning av servokabel
    Av holsbydaniel i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 21:24
  2. Viggen tillverkning
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 22:25
  3. Viggen
    Av Trident i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 16:08
  4. QQ Aircraft lägger ner tillverkning?
    Av aerobat i forum Bensinmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •