Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: behöver hjälp med att ställa in Futaba 6J radio?

  1. #1

    Standard behöver hjälp med att ställa in Futaba 6J radio?

    Hej
    Har införskaffat mig en Futaba 6J kontroll och skulle behöva lite hjälp. Jag har manual (svensk) men det hjälper inte eftersom jag inte vet vad alla inställningar betyder. Nu till min fråga

    finns det någon bra länk/sida/info/svar om vad alla beteckningar mm. betyder? samt hur/varför man skall göra si eller så?
    kan nämna också att jag har dessa två plan

    - CESSNA 182 1400 ARF från FMS (inköpt på hobbyequipment.se)
    -
    Multiplex Easystar 2 (inköpt från autopartner.se)

    tack på förhand Marko



  2. #2

    Standard

    Easystaren, i mottagaren sidorodret till kanal 1, höjden till kanal 2, fartreglaget till kanal 3. Innan du kopplar in ack eller skruvar på propp så ta radion, håll in Mode tills progläget kommer fram och bläddra upp en gång tills REVR kommer fram. Stega med SELECT till 3 och håll DATA- så kanalen blir REVerserad. Sen kan du bläddra vidare tills PARA dyker upp. Tryck SELECT tills TCUT syns. Håll DATA- tills NOR ändrats till ESC. Sen kan du koppla ack till planet, vänta med propp. Piper reglaget så kika i dess manual hur det kalibreras. Går sida eller höjd åt fel håll så gå tillbaka till REVR och reversera önskad kanal. osv...
    Liknande med det andra planet men har det skev? Ett eller två servon?

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Easystaren, i mottagaren sidorodret till kanal 1, höjden till kanal 2, fartreglaget till kanal 3. Innan du kopplar in ack eller skruvar på propp så ta radion, håll in Mode tills progläget kommer fram och bläddra upp en gång tills REVR kommer fram. Stega med SELECT till 3 och håll DATA- så kanalen blir REVerserad. Sen kan du bläddra vidare tills PARA dyker upp. Tryck SELECT tills TCUT syns. Håll DATA- tills NOR ändrats till ESC. Sen kan du koppla ack till planet, vänta med propp. Piper reglaget så kika i dess manual hur det kalibreras. Går sida eller höjd åt fel håll så gå tillbaka till REVR och reversera önskad kanal. osv...
    Liknande med det andra planet men har det skev? Ett eller två servon?
    tack för hjälpen, du har möjligtvis inte tipps på var man kan läsa lite mer om alla inställningar man kan och bör göra, typ en sida "för dummies"

  4. #4

    Standard

    Menar du inställning av/i planet? Eller menar du dess inställningar i radions menyer? Ok att futabas manualer brukar vara svaga men redan på sidan fyra har du en ordlista som förklarar förkortningar som dyker upp i radion. Kan du så koppla in ett mottagarack (4 NiMhbatterier tex) i mottagarens B-ingång och sedan några servon i kanal 1-3 åtminstone. Läs sedan manualen och lek lite med inställningar. Ramlar du på något du inte förstår så fråga på.

    Liten nybörjargude, om än gammal map. el o elektronik:
    http://www.svensktmodellflyg.se/beginner.asp
    Tex butiken mft har en dummies:
    http://www.mft.nu/
    högst upp i röda raden av menyer finns länk med "Elflyg för Dummies"
    En annan sidan som kan vara läsvärd:
    http://www.rcflygskola.se/

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Menar du inställning av/i planet? Eller menar du dess inställningar i radions menyer? Ok att futabas manualer brukar vara svaga men redan på sidan fyra har du en ordlista som förklarar förkortningar som dyker upp i radion. Kan du så koppla in ett mottagarack (4 NiMhbatterier tex) i mottagarens B-ingång och sedan några servon i kanal 1-3 åtminstone. Läs sedan manualen och lek lite med inställningar. Ramlar du på något du inte förstår så fråga på.

    Liten nybörjargude, om än gammal map. el o elektronik:
    http://www.svensktmodellflyg.se/beginner.asp
    Tex butiken mft har en dummies:
    http://www.mft.nu/
    högst upp i röda raden av menyer finns länk med "Elflyg för Dummies"
    En annan sidan som kan vara läsvärd:
    http://www.rcflygskola.se/
    hej
    och tack för ditt svar, du har rätt i att det står i manualen, men jag fatar tyvärr inte fullt ut ändå. Men jag är evigt tacksam för din hjälp. Jag skall kolla lite på länkarna. Och jag återkommer så fort det är något jag undrar över.
    tack ännu en gång.

  6. #6

    Standard

    Tittar du på sidan 14 så ser du hur det är tänkt servon ska kopplas i plan. Trottelservo (kanal 3) blir förstås fartreglagets servokontakt. Och har du bara två styrservon som i easystar så brukar man lägga sida på 1 (i stället för 4).

    Om du testar/leker med inställningar med mottagaren i flygplanet så gör det utan att propellern är påskruvad så blir det inga olyckor.

    Du har ju 15 modellminnen i radion så välj ett av dem. Och hamnar du vilse och vill börja om med det modellminnet så gå tillbaka till menyn PARA och stega med SELECT tills du hittar REST och håll sedan ner DATA- igen tills du hör pipet att det aktuella modellminnet nollställts. Sedan kan du börja om (med de där stegen att reversera kanal 3 osv...)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du har en RC-flygklubb i närheten så känns det som att du borde besöka denna och få lite hjälp. Det är så mycket enklare att förklara när man träffas än att göra det med några få ord i ett forum.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Om du har en RC-flygklubb i närheten så känns det som att du borde besöka denna och få lite hjälp. Det är så mycket enklare att förklara när man träffas än att göra det med några få ord i ett forum.
    Hälsningar
    Roger
    hej
    ja det är nog sant, vi har en fin klubb här i Göteborg, får väl ta mig dit men jag hoppades på att det skulle finnas en sida/video som går igenom mer i detalj. Vad jag menar är att visst har jag manual på svenska osv. problemet är att en manual är skriven på ett sätt som förutsätter att man vet vad expo är osv. Men du har rätt i att det är svårt att via forum eller mail, förklara för en nybörjare. Men jag tackar ändå för att alla här i forumet orkar svara/hjälpa oss rookies

    det slog mig...den dagen jag kan detta (viket kommer) så skall jag göra en sida som förklarar på ett tydligt sätt som "dummies" förstår...

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Fråga på bara

    Expo är förkortning för exponentiella roderutslag, med Expo påverkar spakarna inte rodren så mycket runt mittlägena vilket gör det möjligt att ha stora utslag för vild flygning och ändå finlira vid landning, en bra finess som ställs in med ett procentvärde från 0-100%. Där är det bra att läsa på i manualen, för på vissa sändare ska man knappa in ett positivt värde för att det ska bli lite lugnare runt mittläget på spakarna, på andra sändare ska man knappa in ett negativt värde för att uppnå samma resultat.
    Skulle man göra fel får man ett tämligen hysteriskt flygplan...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag har också en 6J och på dessa ska värdet på expo vara negativt. Annars blir det väldigt svårfluget.

    Frid.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Jag har också en 6J och på dessa ska värdet på expo vara negativt. Annars blir det väldigt svårfluget.

    Frid.
    tack har du fler tipps?
    mvh Marko

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Lightbulb

    Jag har använt den i ett år nu så jag kan ju det mesta om den. Till denna har jag flera olika typer av plan: Parkzone Radian, Sebart Katana 30E, Electrifly Citabria och RC-Factory Edge 540 samnt den används också till en Art-Tech Edge 540. Den går ju konfigurera på ganska många olika sätt så det är svårt att ge generella tips. Som Mr J skriver så fråga på bara!

    En viktig detalj som numnutchris nämnde och som det inte skadar att upprepa är att på Futaba skall trottelkanalen (kanal 3) vara reverserad (det innebär att ett servo skulle gå åt motsatt håll, tänk medurs - moturs) när man använder elmotor. En bra finnes är också att du i menyn för timer (nedräkning) kan koppla den till trottelkanalen så att den bara räknar ner när motorn är på.

    Repetition: Glöm inte bort att montera bort propellern på motorn när du prövar dig fram till olika inställningar.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Jag har använt den i ett år nu så jag kan ju det mesta om den. Till denna har jag flera olika typer av plan: Parkzone Radian, Sebart Katana 30E, Electrifly Citabria och RC-Factory Edge 540 samnt den används också till en Art-Tech Edge 540. Den går ju konfigurera på ganska många olika sätt så det är svårt att ge generella tips. Som Mr J skriver så fråga på bara!

    En viktig detalj som numnutchris nämnde och som det inte skadar att upprepa är att på Futaba skall trottelkanalen (kanal 3) vara reverserad (det innebär att ett servo skulle gå åt motsatt håll, tänk medurs - moturs) när man använder elmotor. En bra finnes är också att du i menyn för timer (nedräkning) kan koppla den till trottelkanalen så att den bara räknar ner när motorn är på.

    Repetition: Glöm inte bort att montera bort propellern på motorn när du prövar dig fram till olika inställningar.
    hej
    och tack för tipsen, jag lovar att jag skall ställa frågor det här forumet verkar vara hur bra som helst ju!
    /Marko

Liknande ämnen

  1. Futaba 6EX radio och Hitec servo
    Av RödeBaron i forum Nybörjare
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 17:24
  2. Vilka speciella finesser behöver er radio?
    Av FpvKiwi i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 00:23
  3. KK kort + Futaba 6 EX -ställa trottelkurvan
    Av warriorswede i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-08, 01:08
  4. Ställa in en Futaba T6X till en heli??
    Av Lenkan i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 13:12
  5. Ny radio från Futaba - T10C
    Av LAN i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •