Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: MJD:s Saab 91, Safir

  1. #1

    MrAddees avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    29
    Jobb
    It Nisse (System Manager)
    Klubb
    BRFK

    Standard MJD:s Saab 91, Safir

    Hej!
    Nu är bygget av min Saab Safir igång. Jag köpte byggsatsen i MJD:s monter på Hobbymässan tidigare i höstas, men det är först nu som jag har tagit mig tid/fått lite tid över för att påbörja bygget. Med tre ungar, varav två spelar hockey (materialare i grabbens lag), garagebygge och jobb så hoppas jag få klart planet till början av sommaren 2010.



    Varför en Safir? Jo, den största anledningen till att jag valde Safiren som byggprojekt denna gången är att min farbror äger och flyger en fullskale Safir, men också för att det är ett fantasktiskt plan. Många piloter har lärt sig flyga i en Safir!







    Min farbrors Safir (ovan) renoverades för ett par år sedan och fick tillbaka sin originalmålning. Många Safirer i flygvapnet målades om till kamoflage.


    Kort historia om Safiren
    Saab 91 Safir är ett enmotorigt och lågvingat flygplan med en spännvidd på 10,6m, 7,9m långt , 2,2m högt och med en vingyta på 13,6m2. Utvecklingen av Safir startade 1944 och 1945 flög den första prototypen. Modellen konstruerades av Anders Johan Andersson som även konstruerat Bücker Bü 181 Bestmann. Mellan 1946 och 1948 byggdes 48 plan av version A. Svenska flygvapnet köpte 10 plan. Beteckningen för dessa plan blev Tp91. Flygvapnet var inte nöjda med denna version då bla motorn ansågs för svag. Saab tog fram version B med starkare motor och modifierad canopy för bättre sikt. 120 stycken plan av version B byggdes mellan 1952 och 1954. 75 av dessa köptes av flygvapnet. Version B fick beteckningen SK-50B och blev flygvapnets primära skolflygplan. En C- (SK-50C) och en D-version togs också fram. C versionen hade plats för fyra personer mot tidigare tre då kroppstanken ersatts av två vingtankar. 14 plan av denna version köptes av flygvapnet. Skillanden mellan C och D versionen var att D versionen hade en 4-cylindrig motor istället för som B och C versionerna som var bestyckade med en 6-cylindring motor. Safiren användes av flygvapnet ända fram till början av 90-talet. Totalt byggdes Safiren i 323 exemplar. Det finns fortfarande ett 80-tal flygvärdiga plan kvar runt om i världen.
    (Källa [ame="http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_91_Safir"]Wikipedia[/ame] , SibWings lab mfl.)


    Bygget


    Det första delen i bygget är vingarna. Först limmas 2 stycken 1mm balsaflak ihop (kant i kant) för plankningen av ovan- och undersidan av vingarna.


    Efter att limmet torkat grovskar jag balsan och markerade spryglarnas plats enligt ritningen.


    Här är de flesta spryglarna limmade. De limmas direkt på plankningen. Listerna för skevrodret är också limmade.


    Här är alla spryglar på plats. Efter att ovansidan av vingen planktas ska skevrodret skäras loss från vingen. När hjälpframkantslisten limmats på plats hyvlas listerna ner till spryglarnas nivå.


    Nu är båda vingarna snart klara för plankning av ovansidan. Jag har redan gjort hål för skevservona. Innan plankningen ska jag dra förlängningskablar till servona.
    Senast redigerat av MrAddee den 2009-12-07 klockan 11:11.
    /Andreas

  2. #2

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Gillar MJDs byggsatser efter att ha byggt Tunnan, synd att de inte är lite större bara....

    Lycka till med Safiren!

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    1964 fick jag min flygutbildning med Saab Safir i flygvapnets regi, så jag har flygit just 25:an och alla andra individer som var aktiv 1964. Totalt flög jag 80 timmar Saab Safir.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    MrAddees avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    29
    Jobb
    It Nisse (System Manager)
    Klubb
    BRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Gillar MJDs byggsatser efter att ha byggt Tunnan, synd att de inte är lite större bara....

    Lycka till med Safiren!
    Tack för det! Jepp, lite större hade inte skadat.
    /Andreas

  5. #5

    MrAddees avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    29
    Jobb
    It Nisse (System Manager)
    Klubb
    BRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    1964 fick jag min flygutbildning med Saab Safir i flygvapnets regi, så jag har flygit just 25:an och alla andra individer som var aktiv 1964. Totalt flög jag 80 timmar Saab Safir.

    /Lasse
    Hej Lasse!
    Kul! Hur tyckte du Safiren var att flyga?
    /Andreas

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Förutom att den var i motorsvagaste laget så var den mycket bra att flyga, väldigt fin roderharmoni vad jag minns. Allafall jämnfört med dåtidens flygplan.
    Jag trivdes med att flyga den.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. SAAB J 21
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 19:38
  2. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 14:45
  3. Renovering av Saab safir
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 03:22
  4. MJD Saab Safir
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 20:07
  5. Saab safir från mjd
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •