Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 116

Ämne: Har en del frågor, ang bl.a. FPV

  1. #81

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Föresten, hur ställer ni in failsafe på t.ex. en Bixler? Jag har bara ställt så att motorn stängs av och så att det seglar rakt fram. Jag har hört att vissa ställer in lite sidroder så att den cirkulerar och inte hamnar så långt bort, men jag är rädd att det blir en krasch då. Hur gör ni?
    Det är väl bara att testa "skarpt", lite höjd och slå av sändaren och se hur planet beter sig.
    Själv lägger jag skevroder max upp och motor avslagen, då brukar den skjunka gansak bra.
    Men har man tappat signalen så är nog planet det minsta att bekymra sig över.
    //Lasse

  2. #82

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Lyssna på lasse, jag har sett hur hans maskiner cirkulerar ner i marken
    faktiskt inte dumt alls , tror inte nån vill ha en maskin i huvudet bättre att den landar hårt ute på en åker eller nått
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #83

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    lite sida har jag haft på mina så dom går i en cirkel ner, men rätt stor.
    dock har jag aldrig fått nån failsafe på dom så jag vet inte hur det skulle funkat.
    okej, ska testa att glidflyga ner med lite sidroder och se vad som händer!

  4. #84

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Det är väl bara att testa "skarpt", lite höjd och slå av sändaren och se hur planet beter sig.
    Själv lägger jag skevroder max upp och motor avslagen, då brukar den skjunka gansak bra.
    Men har man tappat signalen så är nog planet det minsta att bekymra sig över.
    Jo, ska testa, jag tänkte om man får den att hålla sig i luften så länge som möjligt kanske man kan ha en chans att få tillbaks signalen, och landar den mjukt gör den ju mindre eventuell skada.

  5. #85

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Hur lång räckvidd har ni andra på era grejer?

    Någon som testat räckvidden på Frsky modul plus fullrange mottagare? Eller predator v2, 250mw, och vanliga antenner?

    Vilket ger mest om man vill uppgradera, andra antenner eller starkare sändare?

  6. #86
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Min FrSky D8R V2 med antennerna i en nedåtvänt V gick ca 1200m i närheten av bebyggt område med en DJT Tx och standard antenn. Med en lite vassare sändare och/eller antenn i störningsfritt område så går det nog en bit längre.

    Körde innan med en DHT-U sändare och 5dBi antenn innan jag råkade döda den och enligt RSSI så hade den längre räckvidd (maxade den aldrig).

    Bra antenn ger en del, ännu mer får du från en booster, om du dessutom kör med en stark riktad antenn kan du komma löjligt långt även med 2,4GHz (sett youtube på 4-5mil med 2,4GHz Tx).


    När jag flög Bixler hade jag lite upproder och mycket sidoroder, motor av samt headholding gyro som höll vingarna stabilt. Behövde dock aldrig använda mig av failsafe där. Nu har jag RVOSD och RTH som FailSafe.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #87

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Min FrSky D8R V2 med antennerna i en nedåtvänt V gick ca 1200m i närheten av bebyggt område med en DJT Tx och standard antenn. Med en lite vassare sändare och/eller antenn i störningsfritt område så går det nog en bit längre.

    Körde innan med en DHT-U sändare och 5dBi antenn innan jag råkade döda den och enligt RSSI så hade den längre räckvidd (maxade den aldrig).

    Bra antenn ger en del, ännu mer får du från en booster, om du dessutom kör med en stark riktad antenn kan du komma löjligt långt även med 2,4GHz (sett youtube på 4-5mil med 2,4GHz Tx).


    När jag flög Bixler hade jag lite upproder och mycket sidoroder, motor av samt headholding gyro som höll vingarna stabilt. Behövde dock aldrig använda mig av failsafe där. Nu har jag RVOSD och RTH som FailSafe.
    Tack för svaret, hur menar du "antennerna i ett nedåtvänt V"?

    Jag kör med en V8FR-II mottagare.

  8. #88
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Han menar nog att antennerna pekar nedåt med separation. Vänd på ett V så ser du

    //Matte

  9. #89
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Tack för svaret, hur menar du "antennerna i ett nedåtvänt V"?

    Jag kör med en V8FR-II mottagare.
    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Han menar nog att antennerna pekar nedåt med separation. Vänd på ett V så ser du

    //Matte
    Precis

    Inte >
    Inte <
    Inte V
    Utan ...
    Gissa den fjärde
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #90

  11. #91

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    /\


    Vad vann jag?
    1 timmas promenad i omgivningarna!
    Oldtimer!

  12. #92

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Jo förstår, ska antennerna sitta utanför planet, spelar det någon roll? För tillfället ligger mina antenner bland en massa andra sladdar, gör det någon skillnad?

  13. #93
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det är ju inte optimalt lägga mottagarantenner bredvid annat kablage. Men det är ju bara testa dig fram med räckviddstest hur det förändras om du provar olika installationer.

    //Matte

  14. #94
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Inte helt korrekt och väldigt förenklat, men för att visualisera (efter hur jag uppfattat det).

    Orienteringen spelar stor roll, en vertikal antenn | använder hela sin yta att ta emot signaler från en vertikal | antenn.

    Om en horisontell mottagare __ skall ta emot en vertikal | signal blir tvärsnittet mellan dem väldigt liten och därmed dålig mottagning.

    Hur mycket gemensam yta har de två antennerna om man lägger dem över varandra + (inte mycket).

    Om man har 90 grader mellan de två antennerna så är man aldrig längre än 45 grader från perfekt mottagning oavsett vinkel på planet.

    Metall, batteri och andra kablar kan blocka radiosignaler, även ESC och motor avger en del störningar. Om man har kamera och videosändare ombord så avger dessa en del störningar med. Man bör därför hålla antenner så långt ifrån allt annat som möjligt.

    Små kärror man flyger nära är det inte hela värden med, men ju längre man skall och ju mer kritiska kärrorna är desto mer noggrann bör man vara.

    Själv använder jag sugrör för att guida antennerna rakt i de vinklar jag vill ha. Avklippta topps fungerar fint med.

    Detta för att med en vanlig whip antenn är signalen tvådimensionell och går som en våg.
    Vid videoöverföring kör man allt ofta cirkulärt polariserad signal som rör sig som en korkskruv istället, därför är vinkeln på antennerna mindre viktig med en cirkulär.

    Är det någon god idé att köra med klöver på Tx/Rx på den vanliga radiosignalen? Det finns ju gott om 2,4GHz klöver?

    PS, kolfiber och antenner kommer INTE överens.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #95

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Har satt antennerna ungefär så nu.

    Det hade känts bra att ha lite extra räckvidd på radion, funderar lite på UHF, men det kommer nog bli lite senare. Jag har kollat runt lite på boosters, hur mycket extra tror ni det kan ge? Finns det någon som passar bra med FRsky?

    Kommer snart att köpa nya antenner till mitt fatshark system, har kollat lite på Ebay, och hittat dessa som är riktigt billiga, frågan är bara om de passar med fatshark och om de är lika bra som de andra på marknaden.

    http://www.ebay.com/itm/RC-Airplanes...item5af3c95516

    Dessa ska passa.

    http://www.ebay.com/itm/5-8GHz-2-4GH...item3379e26b0f

    Men är de lika bra som t.ex.?http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...t_Antenna.html

  16. #96

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Funderar även på OSD, kanske också autopilot, så om någon går fel flyger den tillbaks. Finns det något sådant kit? Vilket är det mest prisvärda, billigaste?

  17. #97
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det finns en rad olika med RTH, ArduPilot är nog det som är billigast men kan bli rätt pilligt att få till om man vill. Kör själv med RVOSD, lite dyrare men är riktigt trevlig och kompetent. Har nu ca 6-8 flygningar med RVOSD och har nästan trimmat in den som jag vill (inte många inställningar jag har pillat på).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #98

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Det finns en rad olika med RTH, ArduPilot är nog det som är billigast men kan bli rätt pilligt att få till om man vill. Kör själv med RVOSD, lite dyrare men är riktigt trevlig och kompetent. Har nu ca 6-8 flygningar med RVOSD och har nästan trimmat in den som jag vill (inte många inställningar jag har pillat på).
    Tack Fluf!

    Har kollat lite på dessa nu, tycker det verkar ganska dyrt, RVOSD verkar väldigt smidig då allt verkar ingå från början osv. Ardupilot kunde jag inte riktigt förstå mig på, verkar som man måste köpa delarna separat.

    Detta är lite billigare, någon som testat?
    http://www.ebay.com/itm/ARKBIRD-OSD-...item41750add24

  19. #99

    Standard

    Har hört att arkbird ska fungera helt ok. Den finns även att köpa på foxtech(som jag föredrar) och hobbyking

  20. #100

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Har hört att arkbird ska fungera helt ok. Den finns även att köpa på foxtech(som jag föredrar) och hobbyking
    Okej, så du beställer alltså från foxtech, http://www.foxtechfpv.com ? Hur blir det med tullen? Även foxtech själva har väl en OSD med autopilot?

Liknande ämnen

  1. Easystar frågor
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 19:05
  2. Frågor om min FPV-setup
    Av pontus i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 09:11
  3. Har köpt EZ OSD. frågor!
    Av Jocke71 i forum FPV OSD
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 15:00
  4. Fpv frågor
    Av DavidFlygare i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •