Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Två celler vill inte komma upp till 4.2V

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Med en enklare Icharger med 350mA balanseringsström så skulle du kunna räkna med strax under 20 timmar då deras balansering är effektiv.
    Jörgen
    Nja så fungerar det inte. De 350mA är vad som max dras ur de/den toppade cellen/cellerna medan laddning sker. Räkna med att (huvuddelen) av balansering sker under slutet av CI-steget av laddningen, då tar den ingen tid alls. Men i verkligeheten sker balansering ända in i slutet av CV-steget så då tar det en aning längre tid.
    Ett exempel; jag rättade till ett dåligt balanserat batteri på fältet (efter en billighetsladdare). Det tog 45 minuter från storage till fullladdat. Det tog 39 minuter med ett väl balanserat batteri.
    Bägge var 2200mAh/6S. Laddare iCharger 208B.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2016-12-31 klockan 14:39.
    fredrik

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Du freddan_6.Du som verkar har riktigt koll på laddarer .Nu när ni skriver om laddare undrar jag om den laddare som jag har
    e.station BC6HP är en vettig laddare
    MVH
    Tobbe
    Gott slut och ett gott nytt flyg år

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Du freddan_6.Du som verkar har riktigt koll på laddarer .Nu när ni skriver om laddare undrar jag om den laddare som jag har
    e.station BC6HP är en vettig laddare
    MVH
    Tobbe
    Gott slut och ett gott nytt flyg år
    Jag kallar mig inte expert själv, men jag har lärt mig hur min iCharger fungerar. Jag har slängt en BC6 för jag blev arg när den sabbade min 4S LiPo. Till 3S fungerade BC6 om än långsamt, speciellt långsamt för celler som är i obalans. Det beror helt på dina behov, men går du någonsin över 3S så skaffa en ny laddare, eftersom din laddare bara är balanserad på 3Celler. Den kan vara OK för 4S, den kan ge låg laddning på 4:e cellen eller den kan överladda 4:e cellen och förstöra batteriet. Min var av sista sorten.
    fredrik

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Tack Fredrik då får jag kliva in i en iCharger 206B 20 A 300W 1-6 S är den OK?
    tobbe
    Senast redigerat av Tobbepostis den 2016-12-31 klockan 15:06.

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    iCharger 206B räcker väl ända upp till 6S. Den är kalibrerad från fabrik på alla 6 kanalerna. Om man vill kan man kalibrera om den. Den har max ström 20A "206" betyder 20A,6S. Den kan ladda med max 300W (det är 13A vid 6S), fast bara om den matas med 18V eller mer. Det är en mycket bra laddare som räcker väldigt länge.
    fredrik

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även om 206B klarar upp till 20A jämfört med 106B+ som klarar max 10A så skiljer det bara 50W i max laddeffekt så skillnaden är i praktiken inte så stor - men lite beroende på hur många celler man har i sina paket. Kör man få men "stora" celler så är ju 206B helt klart att föredra. Sen har den en till fördel och det är att den klarar inspänningar upp till 28V medan 106B+ bara klarar upp till 18V.
    Roger

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Nja så fungerar det inte. De 350mA är vad som max dras ur de/den toppade cellen/cellerna medan laddning sker. Räkna med att (huvuddelen) av balansering sker under slutet av CI-steget av laddningen, då tar den ingen tid alls. Men i verkligeheten sker balansering ända in i slutet av CV-steget så då tar det en aning längre tid.
    Ett exempel; jag rättade till ett dåligt balanserat batteri på fältet (efter en billighetsladdare). Det tog 45 minuter från storage till fullladdat. Det tog 39 minuter med ett väl balanserat batteri.
    Bägge var 2200mAh/6S. Laddare iCharger 208B.
    Vi pratar nog om lite olika saker, precis som du säger åt tar det normalt sett nästan ingen eller ingen extra tid att balanseringsladda med en kvalitetsladdare. 350mA räcker till en extrem obalans utan att det tar extra tid. Men det här specifika fallet är mer än extremt. Vi skall ladda i ca 6000mAh i två celler och inget i de fyra andra. Om jag inte tänkt fel då så blir vår praktiska begränsning på laddströmmen hur mycket vi kan shunta förbi cellerna som inte skall laddas. DVS 350mA med tex en 208B. Men rätta mig gärna om jag tänkt fel!

    Jörgen

  8. #28
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jörgen nåt sånt illa har jag inte provat, det är ju risk att de två maxladdade cellerna gör att laddaren går in i CV(Constant Voltage) på en gång och sen ska försöka dra ur med 350mAh under laddning. Om laddströmmen stannar på 350mAh så vet vi i alla fall vad laddaren gör.
    fredrik

  9. #29
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej Christian,
    Du har fått många tips och råd ser jag och det är verkligen suveränt med detta forumet!

    Jag tror dock inte det är något fel på din laddare, visserligen finns det alltid bättre men tror inte att det är ditt problem. Tror att Jörgen i ett av inläggen har din lösning genom att ladda upp de 2 cellerna som är lägre. Kolla in videon som han tipsar om: https://www.youtube.com/watch?v=wIbHLacozFo

    Jag har själv en laddare av samma fabrikat och den verkar fungera utan problem men visst är en Icharger på önskelistan.

    Lycka till och återkoppla gärna hur det går!

  10. #30

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Mina största Lipo accar är 4S 3000 så det funkar bra
    Tobbe

  11. #31


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Bara för att det är många siffror på ett digitalt mätinstrument får man inte luras att tro att noggrannheten är hög. Generellt så håller nog instrument i den lite högre prisklassen (Fluke mfl) bättre noggrannhet och långtidsstabilitet men man kan aldrig vara helt säker. Klokt vore nog att ordna ett par hyggligt exakta spänningsreferenser som man med jämna mellanrum kan kolla av sitt mätinstrument emot. Här finns kretsar som för en måttlig penning i alla fall ligger på en noggrannhet bättre än 0,1%. Kanske något för den lokala klubben att inhandla så att medlemmarna kan kolla av sina instrument. Det brukar alltid finnas någon radioamatör eller liknande som kan löda ihop en låda med några lämpliga, fasta spänningsområden.
    http://www.electrokit.com/spanningreferens.c1439
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •