Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Ljuddämpare till 4t - Nödvändigt?

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Ljuddämpare till 4t - Nödvändigt?

    Hej, har införskaffat en OS 155 4t (inbyggd pump) helt ny och sitter och försöker pula in jättedämparen under kåpan på en P-47a....
    Vet att man kan skaffa specialdämpare för någon 1000 lapp men tänkte spara den.
    Är ljuddämparen nödvändig? 4t är vad jag vet lite tystare och skulle man i princip kunna göra en egen i ett flexrör med lite bafflar i? Om man inte är så ljudkänslig?
    Och min andra fråga är det inga problem att testköra motorn utan dämpare? Kommer inställningarna skilja sig märkbart om man sedan kör med ljuddämpare? Dåligt för motorn på något sätt?

    Med vänlig hälsning, Magnus
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    jag har för mig att fyrtaktare inte är så känsliga med ljuddämpare, den första "riktiga" OS 60 FS hade ju ingen dämpare överhuvudtaget, bara ett rör ut från cylindern. Riktigt gött pluddrigt ljud! Nyare motorer blir nog lite mer bullriga.
    (Jag har en sådan morot liggande hemma!)



    Det är bara att prova och återkomma med testresultat...
    Retroholic!

  3. #3
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Precis vad jag hade för mig Thomas. Så du tror inte de räknat med lite "motstånd" för utblåset för gångsäkerhet osv? Hur tror du det blir med inställningarna? Men som sagt, tror jag inte det skadar motorn i alla fall, så bara att testa
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Precis vad jag hade för mig Thomas. Så du tror inte de räknat med lite "motstånd" för utblåset för gångsäkerhet osv?
    Video i ämnet som är intressant. Man får se upp när tips kommer så man inte blandat ihop tvåtakt och fyrtakt...

    Superhero

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu orkar jag inte se hela videon om topptrimmade motorer som Henke2 länkar till, eller vad det nu är, men tvåtaktare är väl BETYDLIGT känsligare för dåliga ljuddämpare.
    Och så LÅTER det mer!
    Retroholic!

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är nog snarare en fråga om vad grannarna tycker?
    Decibelgränser är oftast till för att man inte ska få klagomål och besvär med tillstånd för klubbfältet.
    En stor lågvarvig 4-takt känns tystare än en liten högvarvig 2-takt men det är inte säkert att decibelmätaren håller med örat och det är mätaren som kommun eller andra kontrollanter tar till om det blir klagomål.
    Vi har rätt så mycket debatt om ljud från modellflyg genom åren men det skrivs inte lika mycket nu.
    Däremot har Danmark rätt så tuffa regler när det gäller de sakerna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Och så LÅTER det mer!
    Nej, jag tycker inte att man generellt kan påstå det. Dom låter annorlunda.

    Jag har mätt flera olika glödstiftsmotorer (OS (och kopior) och Saito) vid olika tillfällen, både tvåtakt och fyrtakt, och det är i stort sett samma ljudnivåer med fabriksdämpare på. Detta med mätinstrumentet inställt för att mäta dBA.

    Vid några tillfällen när folk gnällt på mina tvåtaktare så har vi jämfört min tvåtaktskärra med deras fyrtaktskärra och då sett att deras som "låter fint" faktiskt låter mer. Det är dock inte mer än nån dB eller tre som skiljer då (för den som inte är insatt så motsvarar en fördubbling av ljudnivån ca 8-10 dB så som våra öron uppfattar det).

    Däremot tycker vissa att tvåtaktarna har ett mer störigt ljud. Detta har ju iofs med smaken att göra, vissa av oss tycker ju att det är skönsång när en tvåtaktare med långpipa klivit på pipan och ylar förbi

    Sen kan jag tycka att dagens stora kärror med 2T bamsebensinmotorer låter illa, men det tror jag till viss del beror på att kropp och vingar agerar resonanslåda.

  8. #8

    Standard

    Om man letar dämpare så sägs TurboHeader dämparna vara bra och ge ett trevligt ljud.

    Jag har faktiskt själv inhandlat två såna till olika motorer, men av olika anledningar så är dom kärrorna inte färdigställda än så jag har inte hunnit prova dom. Det är såna där 10-års projekt som ligger och jäser i hobbyrummet och det har nog inte gått mer än fyra år sen jag köpte dom

    I Europa kan man handla dom hos JustEngines: http://www.rcspecialties.net/products.php

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Dubbla ljudtrycket är vid skillnad på 3dB.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Också hört talas om Turboheader och hört ett par motorer med dem. Låter underbart och är betydligt mindre. Men med header och adapter blir det en tusenlapp till m frakt och det var det jag tänkte undvika + att jag kan rikta avgaserna var jag vill med flexslang. Tack för tipsen boys
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  11. #11

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Vet att när det gäller road racing och mätning av ljudvolymen så var den stora boven i dramat insugningsljudet, där körde man också med trattar till förgasaren. Kanske det är likadant i detta fall, vem vet?

  12. #12

    Standard

    +3dB dubbla ljudintensiteten
    +6dB dubbla ljudtrycket
    +10dB dubbla ljudnivån "högljuddheten" (eng. loudness)

    Det där sista är lurigt som bara den efter som det kommer an på hur det mänskliga örat är uppbyggt och hur vi uppfattar ljud, vilket är väldigt individuellt. Som tumregel så kan man säga att för att vi ska uppfatta något som att det låter dubbelt så högt så får man öka med 8-10dB. Alternativt om vi vill halvera den uppfattade ljudnivån så får vi sänka den med typ 8-10dB.

    https://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/
    http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Också hört talas om Turboheader och hört ett par motorer med dem. Låter underbart och är betydligt mindre. Men med header och adapter blir det en tusenlapp till m frakt och det var det jag tänkte undvika + att jag kan rikta avgaserna var jag vill med flexslang. Tack för tipsen boys
    Ah, ok, ska bli skoj att prova mina sen

    Tipsade faktiskt mest om dom just för att med adaptern till så har man ju stor frihetsgrad i hur man kan rikta dämparen.

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    +3dB dubbla ljudintensiteten
    +6dB dubbla ljudtrycket
    +10dB dubbla ljudnivån "högljuddheten" (eng. loudness)

    Det där sista är lurigt som bara den efter som det kommer an på hur det mänskliga örat är uppbyggt och hur vi uppfattar ljud, vilket är väldigt individuellt. Som tumregel så kan man säga att för att vi ska uppfatta något som att det låter dubbelt så högt så får man öka med 8-10dB. Alternativt om vi vill halvera den uppfattade ljudnivån så får vi sänka den med typ 8-10dB.

    https://geoffthegreygeek.com/amplifier-power/
    http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm
    Du har helt rätt, jag mindes endast 3dB.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Inom fullskala trafikflyg har bullret minskat trots ökad trafik.
    Jag har ju hört en hel del modell-jet också och den senaste upplevelsen bekräftade att även inom modellflyg så finns det tekniker att få ner ljudet väldigt mycket. Jag misstänker att man genom att dra en flexslang, som nämnts, på ett smart sätt så kan man dämpa ljudet minst lika mycket som med en plåtdämpare samtidigt som man inte skapar onödigt mottryck - kanske till och med tvärtom med ejektoreffekt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Vet att när det gäller road racing och mätning av ljudvolymen så var den stora boven i dramat insugningsljudet, där körde man också med trattar till förgasaren. Kanske det är likadant i detta fall, vem vet?
    Ja, det är rätt. Man måste dämpa både insug och utblås. Märks tydligt på 2-takt när man gasar och det låter bbuuaaa, det är insugsljud.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17

    Standard

    Det är betydligt mer energi i avgaserna från en 4 taktare. Ett tydligt exempel är på motorcrossbanor där både 2 takt och 4 takt körs, det kan vara flera 2 taktare ute på banan och nivåerna möts, sedan ger sig en 4 takare ut och banan möter inte kraven.

    Viss skillnad lär det bli i inställningar, så att köra den i bänk med eller utan (ljuddämparen) så lär den behöva ställas om lite när den monteras i planet om det är tvärtom. Ha alltid nått rör på när du kör den vilket som.

  18. #18

    Standard

    Kör YS 120 med rakt rör. Låter gör det absolut, i synnerhet med utblåset "mot" sig där det blir ett ganska högt smatter på fullgas. Men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite mysigt också. Bostäder finns iofs heller inte i direkt anslutning till fältet...

  19. #19

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ljuddämparen påverkar, förutom ljudet, motorgången på två sätt:

    MOTTRYCKET skall enligt RC Specialties ge högre toppeffekt med en TurboHeader muffler.
    TRYCKMATNING, från ljuddämpare till tank, ger jämnare bränsletillförsel när modellplanet manövrerar.

    Detta gäller både för 2-taktare och 4-taktare.

    Hoppas att TurboHeader ger lagom starkt ljud!
    Lars

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    MOTTRYCKET skall enligt RC Specialties ge högre toppeffekt med en TurboHeader muffler.
    Lars
    De säger aldrig om det är mer eller mindre mottryck... antagligen mindre.

    De säger även detta: "The TurboHeader Muffler's™ patented design increases the peak performance of your engine by 200-300 RPM"

    Ja vad säger dem egentligen?!
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •