Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Köpråd 3d-kärra el!

  1. #1

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard Köpråd 3d-kärra el!

    Hej alla piloter!
    Har fastnat i 3d flygning rejält nu och undrar vad för slags kärra som kan vara lämplig att investera i för att utveckla flygningen vidare.
    Har flugit mycket med bla en blade epp och en sbach 342 umx och senast en liten as3xtra samt massor i Phoenix sim och de vanligaste manöverna som hovra,knivegg,4 stegs roll( tror jag det kallas för) samt inverterat i åttor och harrier roll/cirkelroll tycker jag sitter ok nu men absolut fortfarande nybörjare vad gäller denna slags flygning.
    Klart är att det ska vara el setup men vad för kärra kan vara lämpligt?
    Har tittat på multiplex acromaster och parkzones senaste bnf visionaire med as3x.
    Även Extreme flight har jag kollat på och det är väl egentligen en sådan jag skulle vilja ha men frågan är om man ska börja med en större foamie först eller ska man gå på en "riktig" kärra direkt?

    Tacksam för tips!

    //Pierre

  2. #2

    Standard

    Har själv en Extreme Flight Laser 48" och kan inte annat än rekommendera den varmt. Finns en sådan till salu i köp & sälj just nu.

  3. #3

    Standard

    Jag är började med:
    1. multiplex parkmaster
    2. Multiplex parkmaster
    3. Extreme flight MXS 48"
    4. Extreme flight MXS 64"

    64" är fortfarande oflugen då jag väntar till våren samt att jag ska bli bättre på att flyga då jag fortfarande är nybörjare med flygplan. Har bara flugit en del helikopter tidigare.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk

  4. #4

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej...
    Tack för tipsen!
    Då kanske man kan köpa sig en extreme flight i alla fall då?
    Har ju flugit mycket i några år nu med alla möjliga flygetyg samt helikopter och riktigt snabba modeller och även på senare tid jetkärror (baiojet/harpoon mm).
    Intresse för 3d-flyg har inte funnits förrän nu men när man väl börjat nöta på det så har det visat sig vara riktigt roligt då den vanliga "söndagsflygningen" inte ger så mycket längre.

  5. #5

    Standard

    Kul att någon har kommit till insikt att 3d flyg är kul.. =) Jag rekomenderar varmt ExtremeFlight...
    48" är en kul kärra men något stirriga. Har haft Extran, MXS, Laser och Edgen.
    Personligen tycker jag att 60" är betydligt stadigare och "flyger som en stor". Har själv en 60" Edge nu som jag är riktigt nöjd med. Och vill du ha större ändå så är 78" Extran är underbar!.

    Lycka till..

    Mvh

  6. #6

    Standard

    Är också sugen på en EF Laser 60" som verkar bra men fick nyligen se att GoldWing RC ska komma ut med en Corvus som ser ashäftig ut så nu vettefan..http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2041919
    Har kört mycket med min Reaktor i epp från HK i vinter och tåligare plan har sällan skådats. fastnat i träd ett flertal gånger o lyckats både att få ner den och flyga efter lite roderlimning o trimning. Klart köpvärd för träning o lätt att ta med sig. /m

  7. #7

    Standard

    Intressant, hade inte hört talas om den tidigare. Priset verkar dock hamna ungefär på samma nivå som EF håller.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Haha, bildäck och flygplan anger i tum...

    Av samma anledning att UMX Sbach är lite stirrig så vill man upp i storlek även här. Du som kan flyga behöver inte ta i med motor som väcker döda utan balansera din setup vikt/prestanda. De som kallas 48" finns väl vissa som börjar flyga bra, men går du till 60" så börjar det bli riktigt kul, utan att vara för stort. 72" som min Yak är börjar bli stort, inte gigantiskt men så stort att det händer grejor om man landar lite hårt eller så, börjar ta plats i bilen mm. 60" är mera förlåtande men fortfarande välflygande. Jag borde nog köpt en i den storleken egentligen men nu hade jag motor liggande så det fick bli större.

    Även här är ett bra gyro en stor hjälp att trolla bort vinden.
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Jag upplever inte 48" som stirriga, men jag har inte större att jämföra med så det kanske är förklaringen..

    Det som gjorde att valet föll på 48" för min del är att den går in i bilen utan att behöva montera isär den, bara att kasta in i bilen och åka till fältet när andan faller på.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har sett många 48" EF-kärror på fältet och alla har varit till mycket stor belåtenhet för resp flygare. Men även Sebarts kärror i ungefär motsvarande storlekar (30-storlek i deras terminologi) har uppskattats så nåt av dom fabrikaten skulle jag personligen kolla på om den typen av kärra låg i investeringsplanen. Och liksom Hartmann är det nog många som uppskattar att man ofta får in den storleken av kärra i bilen utan att behöva montera isär den.
    Roger

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tänk då hur en 60" flyger... eller en 130"

    Från höger 130", 103", 72" och en stabbe som kanske blir 60"

    Superhero

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag beställde en sådan här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=37289
    Har läst mycket gott om det flygplanet, sen hur det är i verkligheten vet jag ej

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Jag beställde en sådan här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=37289
    Har läst mycket gott om det flygplanet, sen hur det är i verkligheten vet jag ej
    Kan visst vara bra men jag är en aning "allergisk" mot lite billigare "kopior" när det gäller just välflygande kärror av denna typ.
    Sen är ju detta en EPP-kärra vilket är bra ibland men personligen föredrar jag riktiga trä-kärror i denna storleksklass och för denna flygmaskinstyp.
    Du får väl rapportera hur den fungerar.
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Det ska jag göra. Här finns en recension av den.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1767963
    Finns även en tråd på rcgroups om flygplanet för den som ör intresserad. Hoppas den är lika bra som folk skriver.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av theailer Visa inlägg
    Hoppas den är lika bra som folk skriver.
    Det är ett generellt problem genom hela livet. Vad har man för referenser när man säger att någonting är bra eller dåligt?
    Superhero

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Haha, mycket sant.

  17. #17

    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Jag tycker att det alltid kan vara bra att ha en "större" epp att träna in riskabla manövrar med.
    Jag flyger en Telink Yak 55 i EPP för det ändamålet.
    och som alla skriver så är Extreme flight modellerna helt suveräna. jag har både Edge och Yak i 48" utförande. gör alla manövrar och flyger fint. tål dock ej några hårdare "landningar".
    jämför man med mina andra större 88" och 91" EF kärror så är dom större mkt lugnare och lättare att flyga.

    Har du plats och möjlighet så gå på en 50cc kärra på en gång! =) ..fast då med elsetup. och en större foamie som tillägg.
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lundmark Visa inlägg
    ...tål dock ej några hårdare "landningar".
    Nåja - att kunna landa bra hör väl till grundkunskaperna inom denna ädla hobby...
    Roger

  19. #19

    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nåja - att kunna landa bra hör väl till grundkunskaperna inom denna ädla hobby...
    Roger
    hehe, helt klart. men det jag menade med "landningar" var väl lite "OJ!" & "AJ!" moment som kan bli vid 3D manövrar nära backen!
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ahh - s k oplanerade landningar alltså...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •