Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Första grejerna

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Både Spektrums 6:a och Futabas 6:a är rätt gamla konstruktioner så personligen skulle jag gå upp ett steg i funktionalitet för risken är att du rätt snart ändå kommer att göra det. Måste jag välja bland just dessa 2 så blev det nog ändå Spektrums 6:a.
    Roger
    Något du rekommenderar istället?

    Citat Ursprungligen postat av sopwitharna Visa inlägg
    Gråbo MFK håller till på åkrarna ner mot Hjällsnäsviken/båtbrygga, är det hyffsat väder så kan det vara flygare där, vardag såsom helg, det är sagt att Torsdag är "flygdag" för att man skall ha chans att träffas några stycken, det är inte så många aktiva flygare kvar.
    De flesta i klubben flyger numera med el, många i klubben flyger tex helikopter, själv håller jag nästan uteslutande på med EDF.
    Är det hyffsat väder så kom förbi, chans finns att någon är där.
    Ah, då kanske jag svänger förbi imorn, om vädret är hyffsat. Jag antar att det är "efter jobbet"-tid, så jag inte står där hela min lediga dag.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja - det beror ju till stor del på vilken budget man har.
    När det gäller Spektrum så skulle jag hålla ögonen öppna för ett bra (extra)pris på en DX7S.
    Futaba är svårare - vill man ha deras Fasst-system så har dom inget riktigt prisvärt numera. Dom har ju ett annat system, FHSS, som är lite enklare men fungerar bra för det och i den serien har du främst modell 8J. Men det finns väl inte alltför stort sortiment av mottagare till det systemet - i det fallet är ju Spektrum överlägset där det finns både original och användbara pirat-mottagare till mycket attraktiva priser. Sen finns det många s k BNF-modeller som också har Spektrum-mottagare monterade i kärrorna vid leverans och även det talar ju för Spektrum.
    Slutligen finns det många andra märken - t ex Hitec (Aurora i deras fall), Multiplex, JR och Graupner för att nämna de största. Sen är FrSky en ny spelare på sändarmarknaden med sin "hypade" Taranis men den har rätt nyligen kommit ut så erfarenheterna är väl ännu rätt begränsade av själva hårdvaran men mjukvaran har ju använts i snarlika varianter i andra sändare med gott resultat.
    Så enkelt är det inte...
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Jag som trodde jag skulle slippa prylträsk i ännu en hobby.

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    hehe då har du helt klart hittat fel hobby
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Earl Grey Visa inlägg
    Jag som trodde jag skulle slippa prylträsk i ännu en hobby.
    Hmmm....det var väldigt blåögt...
    Roger

  6. #26

    Standard Sv: Första grejerna

    Efter drygt fyra månader med rc-flyg, så vadar jag runt i prylar, manicker och mojänger hemma... Till min fru har jag hela tiden sagt att jag verkligen behöver ALLT!

    Förra veckan tittade hon misstänksamt på prylarna och frågade lite passivt-aggressivt, hörru vad har allt det här kosta EGENTLIGEN om du förutom planen räknar in alla andra prylar också?

    Mycket snabbt fick hundarna en chans till en långpromenad, innan jag hunnit svara ordentligt..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #27
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard


    Nej älskling, det är inte priset, det är serienumret.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #28

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Hahaha, anade det. Nej, men jag kikar på vad som finns i sändarväg i väntan på att hälsa på Gråboflygarna.

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Earl Grey Visa inlägg
    Jag som trodde jag skulle slippa prylträsk i ännu en hobby.
    Det gäller bara att välja rätt prylar för ändamålet.
    När man har hållt på ett tag uppskattar man (delvis) det stora utbudet av radio och tillbehör osv. Men när man börjar kan det nog verka lite förvirrande vad man egentligen skall välja, t ex vilken radio.
    Nu vet jag inte hur gammal du är men är du ung och är uppväxt med datorer och mobiltelefoner tror jag inte en moderna "computer" radio med en massa menyer med olika inställningar är några egentliga problem.
    Inte för att du behöver telemetri egentligen när du börjar flyga men det är nåt som kommer mer och mer nu i radioanläggningar. Med telemetri kan data skickas ner från planet till sändaren och visas på display men framförallt ljuda med pip/röst olika meddelanden/varningar t ex batterispänning, kapacitet på LiPo batteri (om man kör eldrivet), temperatur, hastighet, motorvarvtal, höjdmätare, stigmätare, G-kraft osv (vissa kan vara inbyggda i mottagaren vissa kräver externa sensorer i planet).
    De billiga enklare radioanläggningarna har i regel inte telemetri.
    Alltså: telemetri inget du behöver nu men om du fortsätter med radioflyg kommer du säkert att gilla det och det gör flygningen säkrare också.
    Har då råd så kanske en Spektrum DX7S, DX8 eller rent av en DX9 kan vara lämplig förstaradio. I och med att nya DX9 kommit nu kan nog DX8 rabbateras ut - kolla upp det.
    Dessa tre Spektrum radio borde funka bra, finns många s k BNF (Bind and fly) modeller från Parkzone och E-flite bl a som gör en Spektrum radio bra ur den synpunkten också - bara binda mottagaren till sändaren i ett BNF plan(eller helikopter) så är man i stort sett klar att ta flygetyget i bruk.
    http://www.parkzone.com/
    http://www.e-fliterc.com/

    Med t ex de Spektrum radio jag nämde får du telemetri och en radio att växa i för framtiden. Men en Spektrum DX6i som nämts tidigare funkar förstås också som en förstaradio men den har ingen telemetri inbyggt och du kommer nog växa ur den om ett tag om du börjar flyga mer avancerade modeller sen.

    /Bo

  10. #30

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag flög mitt första år med en dx6a funkade hur bra som helst till allt med 6kanaler och nedåt.
    så varför bytte jag då ? egentligen bara för att jag tycker om att köpa prylar med massa onödiga funktioner.
    för normalt flyg ser jag ingen nytta med telemetri. började använda det men det flög ur rätt fort.

    med segel och fpvflygande kan det vara bra men i fpvvärlden finns så otroligt mycket externa prylar att använda
    så i radion behövs det ändå inte.

    En begagnad dx6a kostar som en lyxig middag och man klarar sig långt med den
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #31

    Standard

    Som nybörjare och en bra bit därefter kommer man långt med en enkel 4-5 kanalsradio, jag förstår inte riktigt denna hypen med att rekommendera diverse dyra tekniska underverk som dessutom helst skall ha en tung känsla i handen, det finns ju inget i en radio som gör att man lyfter/flyger/landar bättre bara för att prislappen skenar, inte ens för en nybörjare.
    Telemetri är väl häftigt och bra vid vissa tillfällen, men det går ofta lika bra med nedräkningstimern som ofta finns på även de billigaste radio.
    För att undvika eventuella sprudlande känslor så är ovan min personliga åsikt, andra får ha sin.
    Själv har jag en Spectrum DX6i, funkar alltid, drar lite batterier och den väger ingenting, perfekt.
    Mitt tips är att välja en instegsradio av känt märke och hellre lägga pengarna på planet och batterier för träningen.

  12. #32
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sopwitharna Visa inlägg
    Som nybörjare och en bra bit därefter kommer man långt med en enkel 4-5 kanalsradio, jag förstår inte riktigt denna hypen med att rekommendera diverse dyra tekniska underverk som dessutom helst skall ha en tung känsla i handen, det finns ju inget i en radio som gör att man lyfter/flyger/landar bättre bara för att prislappen skenar, inte ens för en nybörjare.
    4-5 kanals radioapparater har inget existensberättigande alls idag. De billiga 6-kanalarna kostar bara marginellt mer. I och med att 4-5 kanalarna saknar de allra mest basala prylarna som minne för mer än en modell, expo och stöd för separata skevroder-servon är de nästan omöjliga att sälja begagnade. En sex-kanalare är enklare att använda, kan säljas om man tröttnar och funkar även för den andra och tredje modellen.
    Att köpa en mer avancerad radio än så som nybörjare är dock helt utan poäng.

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg

    Att köpa en mer avancerad radio än så som nybörjare är dock helt utan poäng.
    Om man är hysat säker på att radioflyg är nåt man vill fortsätta med, och pengar finns, kan man ju köpa en aningens mer avancerad radio redan från början, tycker jag nog.
    Men är man tveksam så köp en 6 kanalare och använd så länge du inte märker att du behöver fler kanaler eller fler finesser i radion. Och som sagt telemetri - kul att ha och veta att det finns men inget som behövs till att börja med när du skall lära dig flyga.

    /Bo

  14. #34

    Standard

    Nå i varjefall, man kan köpa begagnade grejer och då är det mesta försvarbart. Man kan dessutom vända tillbaka pengarna om man inte vill fortsätta...
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Detta är ju som mycket annat personliga val men i fallet Spektrum så får man en radio som funktionsmässigt är mycket bättre om man går upp från DX6i till den relativt nya DX7S. Är man nybörjare är det inte lätt att bedöma värdet av många de möjligheter som tillkommer på en lite dyrare radio utan man får nog lita till råden från de med erfarenhet.
    Jag rekommenderar absolut en DX7S framför en DX6i även om den sistnämnda givetvis fungerar. En sak som man som elflygare uppskattar är att kunana starta en timer via trottelspaken - därmed har man en mycket exaktare metod för att bedöma hur mycket man dragit ur drivacken än när man får starta timern via en switch som är fallet med DX6i om jag inte är helt felunderrättad. I DX7S har man tydligen implementerat den funktionen - liksom telemetri vilket är ett annat sätt och då får man ju verkligen info om ackens tillstånd. Sen har man flera modellminnen (+ SD-kort) och programvaran kan uppdateras så det är helt klart en bättre radio att växa i. Slutligen slipper man batterihållaren som sitter i DX6i och som jag personligen har sett att den kan börja glappa och det är absolut inte bra.
    Sen kan det mycket väl komma kanonerbjudanden på DX8 i o m den nya DX9-modellen så håll koll även på detta.
    Roger
    PS: Som Medeashusse säger så kan man givetvis köpa begagnat och då kan valet styras av andra parametrar.

  16. #36
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Efter drygt fyra månader med rc-flyg, så vadar jag runt i prylar, manicker och mojänger hemma... Till min fru har jag hela tiden sagt att jag verkligen behöver ALLT!

    Förra veckan tittade hon misstänksamt på prylarna och frågade lite passivt-aggressivt, hörru vad har allt det här kosta EGENTLIGEN om du förutom planen räknar in alla andra prylar också?

    Mycket snabbt fick hundarna en chans till en långpromenad, innan jag hunnit svara ordentligt..
    Till Vladivostok ToR?
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #37

    Standard

    Vem har sagt att promenaden är slut än!

    Appropå prylar, mojänger och manicker. Jag tror att uppskattningsvis ca 70-80% av prylarna jag köpt är begagnade och till halva nypriset eller ändå mindre, men det har blivit en del kr ändå.... Typ, liksom, alltså...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-18 klockan 15:33.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #38

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Detta är ju som mycket annat personliga val men i fallet Spektrum så får man en radio som funktionsmässigt är mycket bättre om man går upp från DX6i till den relativt nya DX7S. ...i o m den nya DX9-modellen så håll koll även på detta....
    Jag röstar på DX9 - efter att ha hört en TARANIS tillkopplad med en varm kvinnoröst "you have turned me on" så ligger den senaste generationens "pratande"apparater väldigt högt på önskelistan ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #39
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag röstar på DX9 - efter att ha hört en TARANIS tillkopplad med en varm kvinnoröst "you have turned me on" så ligger den senaste generationens "pratande"apparater väldigt högt på önskelistan ;-)
    Har en Taranis på posten som väntar, planen är att ha ljudet från en Lightsabre när man kör igång den och sedan har min fästmö lovat att spela in fraser så jag kan bygga ett nytt ljudbibliotek till den
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  20. #40

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Det gäller bara att välja rätt prylar för ändamålet.
    När man har hållt på ett tag uppskattar man (delvis) det stora utbudet av radio och tillbehör osv. Men när man börjar kan det nog verka lite förvirrande vad man egentligen skall välja, t ex vilken radio.
    Nu vet jag inte hur gammal du är men är du ung och är uppväxt med datorer och mobiltelefoner tror jag inte en moderna "computer" radio med en massa menyer med olika inställningar är några egentliga problem.
    Inte för att du behöver telemetri egentligen när du börjar flyga men det är nåt som kommer mer och mer nu i radioanläggningar. Med telemetri kan data skickas ner från planet till sändaren och visas på display men framförallt ljuda med pip/röst olika meddelanden/varningar t ex batterispänning, kapacitet på LiPo batteri (om man kör eldrivet), temperatur, hastighet, motorvarvtal, höjdmätare, stigmätare, G-kraft osv (vissa kan vara inbyggda i mottagaren vissa kräver externa sensorer i planet).
    De billiga enklare radioanläggningarna har i regel inte telemetri.
    Alltså: telemetri inget du behöver nu men om du fortsätter med radioflyg kommer du säkert att gilla det och det gör flygningen säkrare också.
    Har då råd så kanske en Spektrum DX7S, DX8 eller rent av en DX9 kan vara lämplig förstaradio. I och med att nya DX9 kommit nu kan nog DX8 rabbateras ut - kolla upp det.
    Dessa tre Spektrum radio borde funka bra, finns många s k BNF (Bind and fly) modeller från Parkzone och E-flite bl a som gör en Spektrum radio bra ur den synpunkten också - bara binda mottagaren till sändaren i ett BNF plan(eller helikopter) så är man i stort sett klar att ta flygetyget i bruk.
    http://www.parkzone.com/
    http://www.e-fliterc.com/

    Med t ex de Spektrum radio jag nämde får du telemetri och en radio att växa i för framtiden. Men en Spektrum DX6i som nämts tidigare funkar förstås också som en förstaradio men den har ingen telemetri inbyggt och du kommer nog växa ur den om ett tag om du börjar flyga mer avancerade modeller sen.

    /Bo
    Som 20-åring räknas man väl som osnuten pojkspoling i dessa kretsar? Telemetri låter ju väldigt roligt, med risken att jag stirrar mer på displayen än planet. Det skulle ju sitta fint med någon av de du nämner, men jag kan inte med gott samvete köpa en sändare för runt tre tusen, för att sedan komplettera med plan och ackar. Om du vet var man kan hitta grejer begagnat är jag idel öra. Vet dock inte vad man ska hålla koll på för att inte blir lurad.
    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Jag flög mitt första år med en dx6a funkade hur bra som helst till allt med 6kanaler och nedåt.
    så varför bytte jag då ? egentligen bara för att jag tycker om att köpa prylar med massa onödiga funktioner.
    för normalt flyg ser jag ingen nytta med telemetri. började använda det men det flög ur rätt fort.

    med segel och fpvflygande kan det vara bra men i fpvvärlden finns så otroligt mycket externa prylar att använda
    så i radion behövs det ändå inte.

    En begagnad dx6a kostar som en lyxig middag och man klarar sig långt med den
    Kul att höra röster från båda läger. FPV lockar ju smått långt i framtiden, men det är ett bra tag tills jag eventuellt är där. Beroende på hur lyxig denna middag är borde en begagnad DX7S eller 8 vara inom budget också. Jag är ju något av en tekniknörd, så jag tar gärna det bästa jag har råd med/känner mig bekväm med att betala.

    Citat Ursprungligen postat av sopwitharna Visa inlägg
    Som nybörjare och en bra bit därefter kommer man långt med en enkel 4-5 kanalsradio, jag förstår inte riktigt denna hypen med att rekommendera diverse dyra tekniska underverk som dessutom helst skall ha en tung känsla i handen, det finns ju inget i en radio som gör att man lyfter/flyger/landar bättre bara för att prislappen skenar, inte ens för en nybörjare.
    Telemetri är väl häftigt och bra vid vissa tillfällen, men det går ofta lika bra med nedräkningstimern som ofta finns på även de billigaste radio.
    För att undvika eventuella sprudlande känslor så är ovan min personliga åsikt, andra får ha sin.
    Själv har jag en Spectrum DX6i, funkar alltid, drar lite batterier och den väger ingenting, perfekt.
    Mitt tips är att välja en instegsradio av känt märke och hellre lägga pengarna på planet och batterier för träningen.
    Som sagt, kul att höra åsikter från båda hållen. Har dem i bakhuvudet när jag till slut bestämmer mig.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Detta är ju som mycket annat personliga val men i fallet Spektrum så får man en radio som funktionsmässigt är mycket bättre om man går upp från DX6i till den relativt nya DX7S. Är man nybörjare är det inte lätt att bedöma värdet av många de möjligheter som tillkommer på en lite dyrare radio utan man får nog lita till råden från de med erfarenhet.
    Jag rekommenderar absolut en DX7S framför en DX6i även om den sistnämnda givetvis fungerar. En sak som man som elflygare uppskattar är att kunana starta en timer via trottelspaken - därmed har man en mycket exaktare metod för att bedöma hur mycket man dragit ur drivacken än när man får starta timern via en switch som är fallet med DX6i om jag inte är helt felunderrättad. I DX7S har man tydligen implementerat den funktionen - liksom telemetri vilket är ett annat sätt och då får man ju verkligen info om ackens tillstånd. Sen har man flera modellminnen (+ SD-kort) och programvaran kan uppdateras så det är helt klart en bättre radio att växa i. Slutligen slipper man batterihållaren som sitter i DX6i och som jag personligen har sett att den kan börja glappa och det är absolut inte bra.
    Sen kan det mycket väl komma kanonerbjudanden på DX8 i o m den nya DX9-modellen så håll koll även på detta.
    Roger
    PS: Som Medeashusse säger så kan man givetvis köpa begagnat och då kan valet styras av andra parametrar.
    Jag tar gärna en DX7S eller DX8 om jag hittar någon till ett -för mig- bra pris. Begagnat går finfint, då jag inte vill ge närmre tre tusen för en första radio om jag inte skulle vilja fortsätta.

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag röstar på DX9 - efter att ha hört en TARANIS tillkopplad med en varm kvinnoröst "you have turned me on" så ligger den senaste generationens "pratande"apparater väldigt högt på önskelistan ;-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •