Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Vindtålig nybörjarmodell?

  1. #1

    Post Vindtålig nybörjarmodell?

    Söker tips på nybörjarmodell, lättflugen, långsam och krasch-tålig men framförallt
    vind-tålig !

    Har just börjat lära mig, en med Firebird Stratos och då ska det ju helst inte blåsa mer än 2-3 m/s.
    Så är sällan fallet ju, det blåser för det mesta mer!

    De kanske är oförenliga krav?

    Planet får ju gärna passa med min radio, spektrum Dx7.

    Någon tanke? Flygande vinge, är det för svårt?
    Senast redigerat av erikfritzell den 2013-12-17 klockan 23:43. Anledning: sammanslagning

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Kanske någon av elseglarna i EPP vore något (Bixler, AXN etc). De är lite större och tål vind bättre, men är fortfarande mycket långsamma.

    Vingar är OK i vind och är dessutom mycket tåliga, men i början är de lite svåra att flyga eftersom man lätt blir förvirrad när de hamnar uppochner. Och det gör de.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Långsam och vindtålig kan man nog i stort sett säga är oförenligt. Snabba kärror är vindtåligare - i alla fall när dom flygs just snabbt men vid landningarna går det ju inte riktigt lika fort. Sen finns det alltid kompromisser som är rimligt vindtåliga men är man nybörjare så kommer man nog att tycka att många kärror är vindkänsliga.
    Skall jag ändå drista mig till nåt förslag så har jag flugit min Parkzone T-28 Trojan i rätt blåsig väderlek - men då har jag haft ett 3-axligt gyro i den. Går säkert bra utan också för det är en mycket lättflugen kärra men med gyrot så fungerar den bra även om det blåser en del. Sen kan man ju alltid flyga med nån form av "Warmliner" - i sin enklaste form t ex en Hype Wow som är en mycket odramatisk kärra att flyga och tål vind rätt bra just för att den är hyfsat snabb.
    Men ett 3-axligt gyro - t ex det Orange-gyro som Hobbyking säljer - kan, rätt inställt, ge mycket hjälp när det blåser.
    Roger

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Instämmer båda inlägg ovanför, elseglare a'la Bixler/AXN gärna kombinerat med ett gyro på skev eller ett 3axel gyro.

    Körde med Bixler i upp till 9ms med gyro på skev och höjd utan problem. Överlag en riktigt trevlig modell att flyga med och växa med
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    En Multiplex Mentor utan tvekan.Inga konstigheter som gyron och annat,en kanonkärra med halvsymetrisk vinge som flyger hur bra som helst i vinden samt att den väger runt två kilo som också är bra
    Tobbe

  6. #6
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Håller med!
    en Multiplexor Mentor är en kanonkärra.
    Tålig, går att lasta, går att utrusta med skidor.

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  7. #7

    Standard

    Förra hösten blåste det mer än bra. Hittade den här vingen och hade mycket kul i vindar upp till 6-7 ms:

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2013

    /Pelle

  8. #8

    Standard

    Tack för alla tips! nu har jag beställt en AXN floater-J på Hobbyking. och en sådan liten stabilisator, en orangeRX RX3s r-axis.
    Så nu har jag fler frågor!
    Gyrot (för det heter det väl?) ersätter inte mottagaren eller?
    Vad ska jag köpa för mottagare (spektrum Dx7 heter radion),
    och hur kopplar man ihop dem?

  9. #9
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Du kan endera köpa en originalmottagare från Spektrum eller en "pirat". HobbyKing säljer mottagare till Spektrum under namnet Orange. De funkar bra. Den billigaste 6-kanalaren för DSM2 duger gott. Ett annat alternativ är Lemons supersmå 6-kanalare för DSM2. De fungerar jättebra och är väldigt billiga. Man köper dem direkt på tillverkarens hemsida.
    Det finns orange-mottagare med inbyggd stabilisering. Men har du redan köpt en separat stabilisator så kopplar du den till mottagaren med hjälp av tre korta servokablar (se till att köpa ett gäng sådana). Servona kopplas sedan till stabilisatorn.

    Volare necesse est, vivere non est necesse.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du hade ju kunnat beställa en mottagare samtidigt. Eller valt varianten med Spektrum-mottagare och gyro sammanbyggda. Har du separat mottagare och gyro så behöver du korta sladdar mellan mottagaren och gyrot (honor på båda sidan enligt konventionell terminologi - möjligt att Hobbyking kallar det för hane på båda sidor).
    Kommer inte ihåg om gyrot klarar dubbla skevservon eller om du måste köra med Y-kabel i så fall...
    Roger
    PS: Såg just att jag bara blev 2:a med svaret...

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kommer inte ihåg om gyrot klarar dubbla skevservon eller om du måste köra med Y-kabel i så fall...
    Roger
    Rätt intressant subjekt.
    Jag har en "original" Spektrum mottagare med stabilisering i min VisionAire som definitivt klarar vind på ett bra sätt.
    AR 635 behöver Y-kabel till skeven för att funka.
    Köpte en Orange RX 35 mottagare med inbyggd stabilisering. Den har utgångar märkta för höger och vänster skev och dessutom mixar i mottagaren för delta och V-tail. Lite konstigt är att det verkar vara 7 kanaler om man räknar anslutningar på mottagaren men den heter RX35. Specen säger 6 kanaler men man kan switcha aux att vara styrning till gyroförstärkning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12

    Standard

    Undras om nån gör liknande flyg i samma material som tex Bormatec gör sina i. Typ samma som MultiPlex-flygen (bra flyg) men böjbara som tusan. Lätta flyg och vind = motsatser också... Håller flyget så gör det inget om det kraschar när man flyger i vind. Men att flyga i vind så gör ju att man kraschar oftare. =) Tejp o lim med till fältet bara. Tror också på enkel- och högvingad MPX-kärra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Det får nog bli en sådan kombo istället, RX35, mottagare med inbyggd stabilisering.
    Den har dock "input voltage: 4,8 - 6,0V". I planet sitter ju ett 1800mA 3s LiPo, det lämnar väl mer än sex volt?
    Men det kanske fartreglaget ordnar? Eller måste jag stoppa dit något mer? (Ja, jag vet, jag är nybörjare!)

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erikfritzell Visa inlägg
    Det får nog bli en sådan kombo istället, RX35, mottagare med inbyggd stabilisering.
    Den har dock "input voltage: 4,8 - 6,0V". I planet sitter ju ett 1800mA 3s LiPo, det lämnar väl mer än sex volt?
    Men det kanske fartreglaget ordnar? Eller måste jag stoppa dit något mer? (Ja, jag vet, jag är nybörjare!)

    Jag beställde några såna här för 2 veckor sen, de anlände hos mitt postombud igår,
    men har inte hunnit hämta ut dom än, så vet ej hur bra de funkar ännu.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=31586

    Ja, de flesta "mindre" (upp till 30-40A) fartreglage har inbyggd "BEC", dvs Battery Elimination Circuit, som tar ner strömmen från ditt lipo till 5.5-6V, vilket gör att du slipper strömförsörja mottagaren med en separat ack.

    Har du läst på dessa sidor? Om inte, gör det, där finns mycket matnyttigt:
    http://mcregor.se/Elsetuper.htm
    http://www.mft.nu/system/pages/other...aspx?PageID=59

    En extremt vindtålig kärra är annars Multiplex Funjet, men den är definitivt ingen nybörjarkärra.
    Har flugit min i säkert 15m/s utan bekymmer.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Standard

    Såg att du redan beställt, men vill också slå ett för Multiplex Mentor, om det är någon mer som håller pekfingret på "köpa"-knappen.
    Stabil som en buss, tålmodig som dagisfröken, robust när du tabbat dig, relativt lättlagade, distinkt i sina rörelser och ger respons på kommandon som ett större plan. Förhållandevis stabil i vind för även om den påverkas kan du lära dig korrigera vid landningar i sidvind etc. utan att bli hysterisk som andra mindre nybörjarplan.
    Den är vad den heter...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-12-19 klockan 10:29.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Som Ålänningen sa - eller kanske inte menade...?
    EPP som kan böja sig utan att gå sönder - oförstörbart tror jag att det kallas för ibland.

    EPP 100 från Airmedia var ett plan vi började med till några juniorer för "många" år sedan.
    Tog man tag i vingspetsarna så kunde man böja vingen till ett O utan vidare.
    Oförstörbar - det var snart samma vikt i lim som övrigt på det planet ....
    Vind - provade att flyga i kuling - 14 m/s medel.
    Planet stod stilla vid sidan om mig med flaxande vingar. Tills jag missade en aning på spakarna så att planet gled ut och efter att snabbt vänt tillbaka mot vinden så var planet 100 meter från mig så att jag fick landa och hämta.

    Med andra ord så kan man inte flyga ett långsamt plan när det blåser på grund av att det inte orkar flyga framåt i vinden.
    Alla plan kommer att hoppa och studsa runt när det blåser även om man har stabilisering men om planet är snabbt så ser det inte lika illa ut som om planet gör det när det står stilla i luften jämfört med marken.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    EP100 - jo. nog kommer jag ihåg den. Tänkte använda kärran för lite skolflyg med några arbetskompisar en varm sommardag men det blev inget för den blev totalt omöjlig att flyga i värmen. Snacka om "flexibelt" material...
    Så småningom blev det en del kolfiberstänger inlimmade men riktigt bra när det var var högsommarvärmde blev det inte. Men med lite svalare väderlek så var det en bra och tålig nybörjarkärra.
    Roger

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erikfritzell Visa inlägg
    Det får nog bli en sådan kombo istället, RX35, mottagare med inbyggd stabilisering.
    Den har dock "input voltage: 4,8 - 6,0V". I planet sitter ju ett 1800mA 3s LiPo, det lämnar väl mer än sex volt?
    Men det kanske fartreglaget ordnar? Eller måste jag stoppa dit något mer? (Ja, jag vet, jag är nybörjare!)
    Fartreglaget ger ström till mottagaren via sin servo-kabel, den är generellt 5v på vanliga ESC'er.

    Checklista;
    Sändare
    Mottagare
    ESC
    Kontakter mellan ESC och motor
    Kontakter mellan ESC och LiPo
    Servon
    Servokablar
    Lim av lämplig sort
    Lödkolv
    Krympslang
    LiPo laddare
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vind är inget farligt som en modell "tål", det är bara fart! Det enda man egentligen behöver tänka på är att flygplanet bör gå fortare än vad det blåser, annars kan man ju inte flyga tillbaka mot vinden. Sen handlar det om att hitta ett flygfält som inte virvlar om vinden.

    Jag gillar vind, det bästa som finns är när det blåser ungefär lika fort som jag flyger när jag landar flygplanet. Då kan man braka på i en jäkla fart med vinden och landa stillastående. Funkar riktigt bra, men det kräva bra flygfält med jämn vind, exempelvis kustnära som i Halmstad.

    På ett mindre fält inåt landet blir det turbulent, men det spelar egentligen ingen roll vilket flygplan du väljer inom rimliga gränser eftersom det handlar om hur duktig du är på att styra. Tar man det lugnt och inte jagar upp sig så går det utmärkt att flyga i turbulent väder också, det studsar och ser inte snyggt ut, men det går utmärkt.

    Ett gyro är inget konstigt som någon nämnde längre upp och absolut inget fusk. Det flyger inte flygplanet åt dig, men det lugnar ner flygplanet när det blåder. Helt klart någonting man ska testa. Kostar inte många kronor. De absolut bästa modellerna för blåsiga dagar inte inte Multiplex mentor på 163cm utan en Eflite P40 på 45gram - med gyro inbyggt. På fullt allvar! Jag stod på Elefantastiskt i somras och gjorde 4 punkts rollar en meter jämte mig i bröstkorgshöjd, flygplanet stod stilla mot vinden med 75% gaspådrag, som att flyga i en vindtunnel.

    Tänker du någonsin på hur bra din bil är i vind? Det tror jag nästan helt säkert att ingen av oss har reflekterat över som ett köpargument, då susar man ändå runt i 33m/s för det mesta på motorvägen

    Superhero

  20. #20

    Standard

    Vilken kunskapsbank som dväljes här! Fantastiskt!

    En till undran angående mottagare / gyro. Jag hade en helikopter, Blade cx2 tror jag. Min son undrade hur den såg ut inuti, men jag lyckades spara den mesta elektroniken. Kan man använda helikoptergyro till ett flygplan?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •