Reklam

 
Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 190

Ämne: Verkar som TS har uppdaterat sina regler...

  1. #41

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det behöver inte finnas någon lag som reglerar FPV eftersom TS som myndighet har riksdagen/regeringens bemyndigande att att besluta om föreskrifter inom sitt verksamhetsområde. Myndighetsföreskrifterna publiceras i transportstyrelsens författningssamling. TS tolkar INTE sina egna föreskrifter utan ger ut allmänna råd om hur en föreskrift bör tillämpas i olika hänseenden. Ur medborgarperspektiv är föreskrifter rättsligt bindande medan de allmänna råden utgör rekommendationer om hur de bindande kraven kan uppnås. En myndighets allmänna råd är inte alltid fullt uttömmande och ska därför inte uppfattas så att allt som inte behandlas i råden är tillåtet.

    Ur min synpunkt är diskussioner av den typ som förekommer i bl.a. den här trådens senare delar inte så meningsfulla, då de flesta med ett rimligt mått av sunt förnuft ganska lätt kan förstå innebörden av det material som TS publicerat. Sedan är det givetvis en helt annan sak om man håller med om det som TS skriver eller ej.

    Är man av avvikande åsikt finns det alltid möjlighet att ta upp problematiken med TS. Om FPV-flygarna verkligen är intresserade av hitta en ändamålsenlig lösning på hur FPV-flyg som hobbyaktivitet ska kunna bedrivas är vägen framåt, som jag ser det, att organisera en intressegrupp (exempelvis inom ramen för RCFF) som arbetar fram ett välmotiverat förslag som tas upp till diskussion med TS. Det behöver inte vara svårare än att någon FPV-flygare startar en tråd i detta forum där frågan om förslag till ett regelverk kan stötas och blötas.

    Hittills har jag inte sett några allvarligt menade ansatser i den riktningen från den till synes ganska fragmenterade FPV-kommuniteten.
    Senast redigerat av Michael den 2015-02-19 klockan 12:35.

  2. #42
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Röd gubbe!?! O herregud
    Tycker de kan sitta i Sthlm med sina regler och tro att de uträttat något.
    Vi flyger istället...
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Röd gubbe!?! O herregud
    I'm a gangsta .

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    I'm a gangsta .
    Vem har tid att vänta på att det ska bli grönt? Thug life....

  5. #45
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Ur min synpunkt är diskussioner av den typ som förekommer i bl.a. den här trådens senare delar inte så meningsfulla, då de flesta med ett rimligt mått av sunt förnuft ganska lätt kan förstå innebörden av det material som TS publicerat. Sedan är det givetvis en helt annan sak om man håller med om det som TS skriver eller ej.
    Jag tycker det stora felet med TS formuleringar är det bristande sinnet för proportioner. Att flyga en Hubsan X4 på 56 gram "utom synhåll" (d.v.s. från vardagsrummet in i köket) MÅSTE behandlas olika än att flyga 10 kg octacopter "utom synhåll" (d.v.s. 3 kilometer bort). Men ingen sådan rim och reson finns, tyvärr.

    Lagtexterna nämner t.ex. saker som det jag oftast gör - flyga I min skog bakom huset. Yes, jag flyger definitivt "utom synhåll" (om vi ska tolka det som att FAKTISKT titta, och inte som ett avstånd) där... men GOOD LUCK till det flygplan som kan komma IN i min skog och krocka med min kopter... då har han mycket större problem än min quad ska jag säga!

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Är man av avvikande åsikt finns det alltid möjlighet att ta upp problematiken med TS. Om FPV-flygarna verkligen är intresserade av hitta en ändamålsenlig lösning på hur FPV-flyg som hobbyaktivitet ska kunna bedrivas är vägen framåt, som jag ser det, att organisera en intressegrupp (exempelvis inom ramen för RCFF)
    Jag lobbade för exakt detta för ett tag sedan, men RCFF och SMFF har tyvärr tvagat sina händer från att ta tag i FPV frågan, se den pinnade tråden ovan. Dom tar inte i det med tång.

    Det är lite ironiskt när här på RCFlyg.se finns forum specifika för långdistans-FPV... nåt som RCFF alltså inte godkänner, men har ett forum om.... !?!

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    som arbetar fram ett välmotiverat förslag som tas upp till diskussion med TS. Det behöver inte vara svårare än att någon FPV-flygare startar en tråd i detta forum där frågan om förslag till ett regelverk kan stötas och blötas.
    Det är ett gäng som håller på och startar UASSweden (Se http://uassweden.org/ ) men tyvärr har de valt att fokuser på "branchen" (d.v.s. folk som jobbar med flygfoto professionellt enbart, och tar bara in dem med UAS-certifikat). Jag jobbar stenhårt mot dom att tänka om och ta in alla kopterflygare i sin organisation - går hittills inte så bra.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  6. #46
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Då kanske du Master Zap kan länka till "lagtexten" om du hittar en sån
    Förlåt, som korrekt sades ovan är den tekniska termen "Föreskrift". Här är länken:

    http://www.transportstyrelsen.se/TSF...14_45_kons.pdf

    Observera dock att allting utöver det som står i denna - allt på deras hemsida - är tolkningar som i princip är rätt värdelösa om de inte underbyggs av ovan länkade text.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  7. #47
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    MasterZap - Håller med dig fullt ut gällande rc förbundens avstånd från långdistans fpv flygarna och ändå finns det fpv forum på dessa?!? Saknar logik precis som de regler myndigheterna tar fram. Och gör att man tappar förtroende för dessa.
    Tyvärr leder det till splittring inom rc Sverige. Och en mängd rc piloter som flyger på egen hand utan någon form av regelverk.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #48

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Att RCFF och SMFF inte vill ta itu med frågan ordentligt tycker jag är det mest oroväckande problemet. Andra hobbies har undantag från de allmänna regelverken för sitt utövande och det finns inget som säger att vi inte skulle ha det också. Men för det krävs att riksorganisationen(rna) driver det linjen och inte att de lägger pladdask för gällande regelverk.

    Hur ett undantag skulle se ut är en annan fråga. Personligen tycker jag en licens som är ett bevis på kunskap i regelverket vore på sin plats då just detta är det som leder till de flesta incidenter vi har idag.

  9. #49
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ibroman
    - Låter vettigt med en form av licens! (Som ger bevis på plats att man har de teoretiska kunskaperna/ eventuellt även praktiska - flygprov liknande). Administrationen av detta är väl problemet.
    Komplettera detta med en karta där det klart markeras "No fly" områden och "max höjd områden"
    Och kan bara hålla med dig om att förbunden bara accepterat (läs- lagt sig pladdask) inför konstaterandet att fpv "inte är modellflyg"... Och sedan bara svalt det.
    Hade varit intressant att se hur dessa människor (förbunden) förhållit sig till om regeringen höll upp ett äpple och konstaterade " Detta är en apelsin from nu".... Antagligen hade de kallat äpplen för apelsiner fortsättningsvis då, medan människor med eget förnuft och reson fortsatt kalla dem för äpplen. (Läs - fpv är modellflyg och vi ger fullständigt fan i vad ni babblar om i Sthlm sålänge ni resonerar som ett cementblock! Lossa slipsen så kanske ni får syre till hjärnan igen)
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den del av detta som faller inom definitionen för modellflyg tror/gissar jag att både SMFF och RCFF har hyfsad kontroll på men det som ligger utanför den definitionen, och inte minst för alla utövare som inte är medlemmar i dessa organisationer, kan vi ju knappast kräva att dessa organisationer skall engagera sig i och ta ansvar för. Många som kritiserar organisationernas ageranden kan man ju direkt se att dom/ni inte ens är medlemmar i RCFF (för 100 kr/år) och jag gissar att de flesta av dessa inte heller är medlemmar i SMFF så vad är det ni klagar på egentligen ? Anser ni att dessa organisationer skall engagera sig i och ta ansvar för sådant som ligger utanför deras definierade verksamhetsområde ? Tycker ni det så se i alla fall till att bli medlemmar i nån av organisationerna och försök den vägen att framföra era konstruktiva förslag till förändring. Det har trots allt inte framkommit många konstruktiva förslag hittills och dessutom måste de ju vara såpass realistiska att man skulle kunna tänka sig att få acceptans från Myndigheterna för dessa.
    Men det vore väl kanske ännu mera logiskt att de som säljer dessa produkter också engagerar sig i dessa frågor så att deras kunder kan använda grejorna dom handlar utan att vara lagbrytare...
    Roger

  11. #51
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lbroman Visa inlägg
    Att RCFF och SMFF inte vill ta itu med frågan ordentligt tycker jag är det mest oroväckande problemet. Andra hobbies har undantag från de allmänna regelverken för sitt utövande och det finns inget som säger att vi inte skulle ha det också. Men för det krävs att riksorganisationen(rna) driver det linjen och inte att de lägger pladdask för gällande regelverk.

    Hur ett undantag skulle se ut är en annan fråga. Personligen tycker jag en licens som är ett bevis på kunskap i regelverket vore på sin plats då just detta är det som leder till de flesta incidenter vi har idag.
    Vilken riksorganisation är du medlem i som driver denna fråga?
    Kan hur jag än läser i vårt forum och på andra håll inte för mitt liv hitta hållbara argument som kan föras fram
    till TS mer än vad vi tidigare gjort.
    Och licens,gärna för mig ,hanteringen av den kommer att kosta och det hamnar i knät på den som vill flyga och inte lär det bli billigt OM någon kommer med det kravet.
    Och,ingen av modelflygorganisationerna kommer att ha med detta att göra,licenser/cert kommer att hamna på någon annans bord.
    Tyvärr är det så att det som jag mest hör är att det är dags att ta skilja verksamheterna åt,modellflyg i den klassiska meningen och FPV/UAS å sin sida.
    Trots vad du tror så finns det idag en definition på vad modellflyg är som funkar för flertalet och jag kan själv inte komma med ett enda vettigt argument varför man ska få flyga utanför LOS t.e.x.
    Jag kommer att försvara den friheten vi har i Sverige som modellflygare men det blir svårare o svårare att komma med argument som är gångbara för den typen av flygningar med div. elektroniska hightec-underverk som man ser mer och mer av i pressen och på tuben och som för mig faktiskt inte har ett dugg med modellflyg att göra som jag föreställer mig det..
    Som vi har skrivit tidigare här,bilda en egen intresseorganisation för detta,MasterZap tex kan ju ta tag i detta och för sen fram argumenten ni har till TS,det måste ju vara oerhört mycket bättre att ni som känner er kunniga på detta gör det än RCFF/SMFF som inte gör det åt er.
    Sen är det ju som McRegor skriver,ni är antagligen inte med i någondera,ni får ändå gärna skriva här men ska man påverka så underlättar det om man är medlem..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #52
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    McGregor -
    Om det är mig du syftar på - Jag är medlem i en SMFF ansluten modellflygklubb. (Vill dock ej de skall få skit för mina åsikter så har ej lagt in deras namn här.) Jag flyger LOS modellflyg där enligt traditionella maner.
    Hade gärna flugit långdistans där också (fpv), men det accepterar ej förbunden för att de (läs ovan) tror att ett äpple är en apelsin.

    Så svara på frågorna istället -
    1) Varför föll förbunden pladask? (Och bara accepterade att ett äpple är en apelsin?)
    Du kan sedan komma med vilka argument som helst men kan ni inte svara på den så undrar jag om det är någon mening att ha en diskussion överhuvudtaget (Läs- Varför prata med ett cementblock?)
    2) Om det inte är modellflyg (långdistans fpv då, vill inte höra något dravel om "de är ok med fpv att cirkla 25m runt skallen, då är det fortfarande modellflyg" - Varför finns det forum på era modellflygs sidor?

    Nu väntar jag på svar på dessa 2 frågor. Inga andra bortförklaringar.

    PS. Nej jag är inte med i RCFF. Är jag medlem i något förbund förväntar jag att den organisationen backar upp medlemmar. SMFF är jag med i pga tvång för att få flyga LOS på den klubben då jag använder deras fält. Klubben stödjer jag, ej SMFF
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  13. #53
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Bokis tror också att ett äpple är en apelsin ser jag. För att någon bestämt att "Så är det".
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Magnus - det var inte specifikt dig jag syftade på utan det finns en hel del skribenter som tycker till om RCFF/SMFF-engagemanget i frågan och jag gissar/tror att de flesta inte är med i nån av dessa organisationer. Men är du med i SMFF så kan din klubb skriva en motion till SMFF-stämman (kanske för sent till årets stämma) och den vägen lyfta frågan. Det är det gängse sättet att påverka i rikstäckande organisationer.
    Beträffande ditt "Svara på frågorna" så kan jag inte se att det är riktat till mig eftersom jag inte har nån styrelsebefattning eller motsvarande inom varken SMFF eller RCFF - jag försökte bara förklara bakgrunden som jag uppfattat den.
    Roger

  15. #55
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    McRegor- Du pratar om vad vi skall göra nu. Jag önskar svar på frågorna enligt ovan.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  16. #56


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Jag önskar svar på frågorna enligt ovan.
    Då får du väl ställa frågan specifikt till nån av de styrande inom SMFF eller RCFF.
    Roger

  17. #57
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Jag antar att de inom RCFF läser sina egna forum. Så de är välkomna ge sin input här. Men har de lyckats hålla munnen stängd under hela denna tiden då en hel gren av modellflyget blir uteslutet och förbunden inte lyfter ett finger sååå.... Finns det kanske inget hopp.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  18. #58
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hur många flyger modellflygplan idag utan avancerad elektronik? I dag har väl många extra elektronik för säkerhet och att automatiskt kunna rädda sina modeller(gyro), eller hur. Och det är samma teknik som används till MK, alltså ingen skillnad.
    Samma båt, samma teknik
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #59
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Nähä ser du Kenneth, då är det en apelsin förstår du.... Det har slipsnissarna i Sthlm sagt! : ) (Kunde inte hålla mig)
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  20. #60

    Standard

    Många gillar apelsiner och kommer fortsätta äta apelsiner utan att ringa en vän som kommer för att kolla på när apelsinen äts bara för slipsnissarna här i STHLM har sagt att man måste det. Än en gång regler som en observatör kommer bara följas av de som har möjlighet att följa dom resten kommer fortsätta äta apelsiner, äpplen, mandariner och meloner själva utan observatörer som kan ta över apelsinätandet om det skulle behövas. Idiotiskt att sätta regler som är svår att både följa och kontrollera. Det blir bara ett slag i luften med ont i armbågen som följd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •