Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Två- eller trebladig propeller?

  1. #1

    Question Två- eller trebladig propeller?

    Hej!

    Jag fortsätter min lilla research om multirotorplattformar och nu har jag en fundering angående propellrar.

    De flesta plattformar jag sett i olika filmklipp körs med tvåbladiga propellrar. Om jag förstått saken rätt så ger en trebladig dito mindre ljud ifrån sig och stabilare gång i luften.

    Varför används inte dessa mer då?

    - Drar de mer ström. - Blir plattformen "slöare". - Svårare att balansera trebladig, eller vad är det som avgör propellerval?

    God fortsättning

    /Lasse

  2. #2

    Standard

    Kanske svårare att balansera + dyrare + svårare få tag i. Men säkert nåt annat med. Lägre varv är väl inte det bästa heller alla ggr... för lite varv -> skakningar, för mycket varv -> blir kanske lite för kvick när man vill ha nåt stabilt. Gissning... Men treblad borde ju ha mer lyftkraft än tvåblad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Question

    Hej igen!

    - Ingen som har flygerfarenhet av två- respektive trebladig propp?

    När min plattform är klar och jag anser mig kunna flyga blir det en egen utvärdering, men som vanligt är jag nyfiken på hur ni andra ser på detta spörsmål.

    Tack Ålänning för svar

    /Lasse

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?

    2 bladig ska vara effektivare. Hade det varit mycket bättre med 3 bladig så hade alla redan haft det.

    Krångla inte till det för dig. Det blir dyrt nog med proppar i början ändå.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?

    En sak jag funderar på är istället varför inte armarna på multikoptrar är strömlinjeformade i proppellerriktningen. Spelar det ingen roll? Dji-armarna är ju rätt så breda och har även sett värre exempel på platta armar.

    Spinner på motorn, strömlinjeformad arm samt kona under motorn skulle vara intressant att prova.

  6. #6

    Standard Två- eller trebladig propeller?

    Läste att Trappy (TBS) experimenterade med tre-bladigt för att förlänga flygtiden. De jobbar på att ta fram ett kit för längre flygtider, lipo, motorer, firmware mm.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?

    ....fast om man söker lite på ämnet står det i princip att destå färre blad man har ju effektivare blir propellern. Finns tillockmed enbladiga proppar med motvikt för att få dem så effektiva som möjligt.

    Anledningen till att ha fler blad verkar vara att man helt enkelt inte får plats med en 2 bladig propeller som är stor nog, därav fler blad.

    En flerbladig propeller verkar dock vara tystare pga. att hastigheten vid spetsarna är långsammare än en motsvarande tvåbladig.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?


  9. #9

    Standard Två- eller trebladig propeller?

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Grekiska för mig

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?

    En grej som jag fastnade för var att en fast propeller är som effektivast vid ett visst varvtal som man kan läsa ut genom ett diagram som propellertillverkaren tillhandahåller. Undrar om det finns sådana diagram för t.ex. Apc proppar? Eller om någon har gjort egna tester.

    Vore ju kul att kunna välja rätt motor/propp i förhållande till hovringsvarvtal för att få ur maximal flygtid.

    Det här måste jag börja spåna i lite. Är otroligt missnöjd med flygtiden på min y6:a numera....

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Grekiska för mig

    --
    S
    Hmm...

    - Ja, kanske man förstår detta en vacker dag, men inte idag.

    /Lasse

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?

    Det finns tabeller på APC:s sida om effektivitet. Verkar dock bara vara för flygplan som flyger i olika hastigheter. Våra multicoptrar åker ju nästan aldrig i de där hastigeterna i proppriktningen.

    Mailade dem och ställde lite frågor angående proppar. Redovisar frågor samt svar här när mailet kommer tillbaka.


    /Stefan

  13. #13

    Standard

    Hej SteffeB!

    Tack för ditt engagemang, det uppskattas.

    Trevlig lördag

    /Lasse

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?


  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?

    Det var en trevlig herre som huserade på det här forumet för ca ett år sedan som höll på att testa lite motorer genom att mäta dragkraft mot en våg. Han fick lite skit av "flygproffsveteranerna" på forumet för att de där värdena inte stämde och slutade med det. (Har inte sett till honom sen dess?)

    De hade ju tydligen fel... Värdena stämmer ju visst när man som han flög multikopter eftersom de precis som hans rigg stod stilla... Tråkigt.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Det var en trevlig herre som huserade på det här forumet för ca ett år sedan som höll på att testa lite motorer genom att mäta dragkraft mot en våg. Han fick lite skit av "flygproffsveteranerna" på forumet för att de där värdena inte stämde och slutade med det. (Har inte sett till honom sen dess?)

    De hade ju tydligen fel... Värdena stämmer ju visst när man som han flög multikopter eftersom de precis som hans rigg stod stilla... Tråkigt.
    Hej SteffeB!

    Utan att känna till någon som helst bakgrund låter det ändå jättetråkigt, dessutom har jag varit med om liknande i andra forumsammanhang (Ej flyg)... - Det har inte innefattat mig som person, utan jag har följt trista trådar där andra "bråkat" eller varit allmänt spydiga!

    Trevlig söndag

    /Lasse

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Två- eller trebladig propeller?

    Det kan lätt bli så när det är mycket folk med olika ideér.

    Det skulle vara lite kul med en flyga-längst-tid tävling här på forumet. Skulle nog vara bra för att utveckla oss lite. Många inklusive jag själv som skulle haft lite bättre flygtider samt hjälp att välja rätt motor/proppar. E-calc tycker jag inte fungerar riktigt bra fast det är bra att jämföra med!

    Vad skulle t.ex. hända om man monterade på en stoor fällbar propeller på ett fpv-flygplan? De kan ju dubbla flygtider på multicoptrar med samma recept.

Liknande ämnen

  1. Trebladig propp
    Av Phonta i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 20:35
  2. Trebladig
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 23:40
  3. Svårt att lyfta? Propeller fel eller motor?
    Av fLa i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 14:32
  4. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  5. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •