Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Zephyr 2 tipstall

  1. #1

    Standard Zephyr 2 tipstall

    Hej!

    Lyckades tipstalla min Zephyr 2 igår vid långsam sväng mot landning och blev väl lite förvånad att jag över huvud taget lyckades då jag försökt på högre höjder etc innan. Den klippte snabbt över innervingen i svängen och drog ett halvt varv innan den stod som ett spjut i backen. Inga allvarliga skador på modell eller omgivning som tur var.

    Så till frågan, vad är era erfarenheter av flygande vingar? Hur tipstall "säkra" är dem och har jag möjligen gjort någon tabbe i bygget?

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ingen skränkning.....kanske?

    Yttervingen i en sväng har högre fart=högre lyftkraft, har man då inte skränkt vingen som dämpar lyftkraften så klipper den lätt över inåt i svängen.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Betyder skränkt att vingarna pekar uppåt längst ut eller är det att dom smalnar av längre utåt, uppifrån sett?
    Testade lite google bildsök men hittar inget tydligt svar..
    Hade samma problem med min vinge, det gjorde mig nervös och vips så hamnade den på hyllan med tillplattad nos...

  4. #4
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Betyder skränkt att vingarna pekar uppåt längst ut eller är det att dom smalnar av längre utåt, uppifrån sett?
    Testade lite google bildsök men hittar inget tydligt svar..
    Hade samma problem med min vinge, det gjorde mig nervös och vips så hamnade den på hyllan med tillplattad nos...
    Skränkning menas att man vrider vingen så att bakkanten på vingspetsen pekar ca 1-2 grader uppåt när man lägger vingen plant på bordet

    https://www.google.se/search?q=Skr%C...26%3B600%3B249

    Annat ord för skränkt är Torderad

    Kan ha fel^^

    //Nicke

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Skränkning menas att man vrider vingen så att bakkanten på vingspetsen pekar ca 1-2 grader uppåt när man lägger vingen plant på bordet

    https://www.google.se/search?q=Skr%C...26%3B600%3B249

    Annat ord för skränkt är Torderad

    Kan ha fel^^

    //Nicke
    "Annat ord för skränkt är Torderad" eller wash out, för övrigt stämmer det som Nicke skriver, men jag vill nog hålla mig till minst 2grader.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Nedåtvridna vingspetsar alltså.. borde betyda att stiger nosen så börjar vingspetsen lyfta mer än vid plan flygning?
    Är det det felet man gör när man tipstallar en vinge utan skränkning,man bankar och lyfter samtidigt? Vingen längst in tappar lyftkraft pga avsaknad av skränkning och lägre fart och det blir en spinn rätt ner i backen?
    Skulle vara intressant att förstå teorin exakt så kanske man kan lära sig att bygga bort såna tendenser...

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vitsen med skränkning är att vingspetsarna pekar en aning neråt vid planflykt, och följaktligen fortfarande har bärande anfallsvinkel när resten av vingen stallar.
    På en kärra med enbart sidoroder, alltså utan skevroder, hjälper också skränkningen till att banka runt planet i en sväng.

    Retroholic!

  8. #8
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Okej, då klarnar det.
    Att man bygger RC utan skränkning, handlar det om okunskap, enklare att bygga utan eller är det egenskaper utan skränkning man vill åt?

    Förlåt frznlogic om jag klampar i din tråd.. säg till om du vill att jag skapar en egen

    Kolla gärna detta klippet på min vinge. Efter denna vurpan kände jag att den var alldeles för osäker att slänga på dyr FPV utrustning på.. gopron skulle blivit krossad!
    Hade inte en chans att rädda den..

    Skulle vilja ha en snabb vinge för longrange fpv men då måste den vara i det närmsta stallsäker. Högt och snabbt vore skoj!!

    http://www.youtube.com/watch?v=sAQj5dO9DPw
    Vid 1:38 var den svår att rädda men det gick.. i slutet av filmen hade jag inte en chans..

  9. #9

    Standard

    Markus, ingen fara, precis därför jag drog igång tråden, intressant att få höra lite åsikter etc .

    LIP, jag är lite osäker på skränkningen helt klart, om det finns någon så är den inbyggd i designen (vinghalvorna) men jag är inte medveten om något specifikt. Det är en ritewing zephyr 2'a köpt från tbs: http://team-blacksheep.com/products/product:87 . Ihopbyggd etc helt enligt anvisningarna och den har flugit riktigt bra tidigare.

    Jag har försökt att medvetet få den att tipstalla genom att flyga långsamt utan gaspådrag, banka runt etc (på lite höjd självklart för att kunna fånga den ifall något elakt händer), men inte lyckats med mer än en vanlig stall. Blev väldigt snopen med andra ord.

    I alla fall, skadorna blev som tur är ganska begränsade för min del och det såg ut så på din video också. Personligen så kommer jag garanterat flyga den med FPV utrustning flera gånger om igen. Det är inget konstigt fenomen egentligen som jag ser det utan jag får skylla mig själv eftersom jag flög med extremt låg fart och bankade. Största skadan på min vinge är lite tilltryckt nos och ett böjt motorfäste, inte äns en repa på linserna trots att jag stod med nosen först i backen . Krossat självförtroende borträknat då

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sorry, snappade inte från början att det är en "Zagi"(liknande)-vinge!
    Där blir det lite lurigt, vet inte om skränkning har någon större inverkan. Det får andra experter på vingar kommentera.
    Däremot ser det ut på videon som om den är framtung.

    Tanken med en flygande vinge är att man flyttar fram tyngdpunkten ca 5-10% jämfört med en ordinär vinge på ett plan med stjärtparti. Sen bygger man lite konstant höjdroder för att kompensera nostyngden.
    Men det ska vara minimalt med höjdroder!
    Undersidan på vingprofilen ska vara slät, ända ut i roderspetsen.
    Ovansidan kommer då att ge en aning höjdroder.
    Retroholic!

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Du kanske belastade modellen hårdare på låg höjd än vad du gjorde tidigare.
    Belastar man ett flygplan hårt (hög g-kraft) kan flygplanet komma i g-stål och då kan flygplanet uppföra sig som du beskriver, det gäller fullskala som modell.

    Gör man det i fullskala får man aldrig skeva emot för då går det åt skogen kan tänka mig att samma händer med modell, man skall tvärtom skeva med rollen för då kommer man snabbare runt till flygläge.

    Om du granskar ett fullskala flygplan så kommer du att upptäcka att vingarna har skränkning oavsett om det är ´typ Cherokee eller en Viggen.

    Kan utveckla det vidare om intresse finns, men jag hinner inte just nu.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frznlogic Visa inlägg
    Hej!

    Lyckades tipstalla min Zephyr 2 igår vid långsam sväng mot landning och blev väl lite förvånad att jag över huvud taget lyckades då jag försökt på högre höjder etc innan.

    ---
    Hoppar över washouten och går på en annan klassiker som man ibland - ofta - glömmer - ligger man nära stallfart och hamnar i medvind så händer lätt grejjor, är det tex. lite byigt eller bara att man själv råkar stå i lä men det råkar blåsa lite annorlunda vid modellen så går det klippa utan synlig orsak även om modellen flyger bra fö.
    För egen del brukar det bli att ju lättare modell, avser nog tot.vikten och inte bara vingbel., desto lättare glömmer jag av mej. Sen brukar jag komma ihåg hålla lite högre fart vid landning, tills nästa gång - typ...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  13. #13
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Hoppar över washouten och går på en annan klassiker som man ibland - ofta - glömmer - ligger man nära stallfart och hamnar i medvind så händer lätt grejjor, är det tex. lite byigt eller bara att man själv råkar stå i lä men det råkar blåsa lite annorlunda vid modellen så går det klippa utan synlig orsak även om modellen flyger bra fö.
    För egen del brukar det bli att ju lättare modell, avser nog tot.vikten och inte bara vingbel., desto lättare glömmer jag av mej. Sen brukar jag komma ihåg hålla lite högre fart vid landning, tills nästa gång - typ...
    Ja, detta är ju förstås en klassiker. Det händer att man ser att en nybörjare vill ta ner farten när dom flyger i medvind för att dom tycker att det går för fort och det är en stor haveriorsak många gånger.

    Man tänker inte på att modellen/fullskalan skall ha en viss hastighet i förhållande till omgivande luftmassa.

    Det innebär att om man sänker farten i förhållande till marken och inte tänker på att luftmassan rör sig, då tappar vingarna lyftkraften och man dråsar i backen.
    Räkneexempel: Säg att modellen behöver en fart av 5m/s och det blåser 5m/s i medvind, om du då sänker farten med 2m/s så har modellen helt plötslig tappat lyftkraften och slutar att flyga.
    Och tvärtom, om modellen flyger i motvind i samma hastigheter kommer modellen att stå still i förhållande till marken.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. Zephyr ZII FPV training day :-)
    Av klocolus i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 10:18
  2. Ritewing Zephyr 2 motorlina
    Av frznlogic i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 17:47
  3. Zephyr eller Zephyr 2?
    Av mattiasforzan i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 00:29
  4. Ritewing Zephyr 60"
    Av streem i forum Byggdagboken
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 08:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •