Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Är C-rating på alla accar att lita på?

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Är C-rating på alla accar att lita på?

    Hej! Jag var ner till lokala hobbyaffären som stänger rc-verksamheten och rear ut allt rc-relaterat bla accar, min setup mår bra med en 2S1300MaH20C och köpte två sådana (70kr styck) och märket verkar vara av orientaliskt ursprung...

    Flög första nya accen idag och efter landning min standard 20C 1300mah.
    Det kändes verkligen som kina-accen levererade 15C maximalt! mah stämmer nog för jag landade efter 14 min för säkerhets skull (stressar inte lipo:s helst) och stoppade in min standardacc och kärran fick märkbart mer kraft!!?

    Hörsägen säger mig att jag behöver ladda upp de nya accarna ett par ggr för att få maximal effekt av dom men det gäller väl inte hur mycket de kan leverera/ladda ur vid ett givet ögonblick (C-rating som jag förstår den ) ?
    Dvs accen kan inte vakna till liv och efter ett par laddningar leverera de utlovade 20C? Jag bör kanske köpa fler accar av samma märke men köra högre C-rating på flit om de är klena?

    Behöver multimeter....hjälp?

  2. #2

    Standard

    Det varierar stort dessvärre. Man kan nästan bara lita på värdena om det är kända märken, även då skiljer det så bäst är att skaffa något väl beprövat som används av många med liknande setup.

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Glöm denna fråga! Var ut igen nu och flög accarna och NU levererar de vad jag förväntade mig! Första laddningen var alltså inte nog!
    Då lärde man sig nånting!

    Kan vara viktigt om man ligger nära en gräns (esc) när man köper ny acc att full kraft inte uppnås vid första laddningen!

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Det varierar stort dessvärre. Man kan nästan bara lita på värdena om det är kända märken, även då skiljer det så bäst är att skaffa något väl beprövat som används av många med liknande setup.
    Ok tack nu funkade de bra (hittills 2 flygningar per acc) och jag tänker nog ner och köpa nån mer, 70%rea är svårslaget!


    (Måste tyvärr vara själviskt och lite tyst om stället tills jag köpt det jag behöver se har lite ledpaket och saker jag vill ha riktigt billigt muahahaha; )

  5. #5

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Köp hyperion så behöver du inte fundera över c-rate mer...
    De är något dyrare i inköp men levererar vad som utlovas..
    I långa loppet lönar det sig att köpa kvalité.
    Ett tips är att kolla in lindinger... De ligger bra till i pris på Hyperion lipos.

    //Pierre

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Utnyttja inte mer än halva C-rate och lämna inte ett LiPo fulladdat mer än en vecka!

    På de flesta LiPo-laddare finns ett Storage-läge som laddar ur till 3,8 V/cell.
    Det är spännande att köpa LiPo för, som Copterdude skriver, kvalitén varierar.
    Ett annat bra fabrikat är GensAce som säljs av MBS Models.

    Lars

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bara som lite kuriosa... Jag har 2 st Kokam 3S740 som just nu är inne på sin 10:e säsong. Har aldrig storage-laddat dessa och den ena har inte ens balanseringskontakt (var för slö för att sätta på bägge - och den modifieringen gjordes efter ca: 5 år). Fungerar utmärkt fortfarande och används sommartid numera i 3 olika kärror.
    Sen skulle jag också storage-ladda - i alla fall större/dyrare batterier. Men vanliga ackar typ 3S2200 har jag aldrig haft ork att sköta på det viset och är ackarna av bra kvalitet, typ GensAce, så brukar det ändå fungera bra.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag har aldrig märkt att det är problem med fulladdat vid lagring, däremot att köra på mer än 50% av c är ingen höjdare när det gäller HK zippy compact

  9. #9

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hobbyland i Uppsala?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Jag har aldrig märkt att det är problem med fulladdat vid lagring, däremot att köra på mer än 50% av c är ingen höjdare när det gäller HK zippy compact
    Zippy Compact är nog den sämsta ack jag köpt på många år - i alla fall i den storlek jag köpte. Där kan vi tala om en ack som inte tålde att förvaras överhuvudtaget.
    Roger

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    köra högre C-rating på flit om de är klena? ?
    C är ingenting som finns. C är något påhittat som inte har någon återkoppling mot verkligheten. Att bedömma en acke efter C-rating är som att avgöra fotbollsmatcher genom att se vilket lag som har snyggast matchkläder.




    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Zippy Compact är nog den sämsta ack jag köpt på många år - i alla fall i den storlek jag köpte. Där kan vi tala om en ack som inte tålde att förvaras överhuvudtaget.
    Roger
    Lustigt, de är bland mina favoriter. Lätta och levererar bra. Utklassar nanotech på kvalitetsfronten. Bestyckade min 3.2m maskon med 4st 7S 5800mAh :-)
    Superhero

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    C är ingenting som finns. C är något påhittat som inte har någon återkoppling mot verkligheten. Att bedömma en acke efter C-rating är som att avgöra fotbollsmatcher genom att se vilket lag som har snyggast matchkläder.
    Jodå det finns visst C står för coloumb, ett mått på laddningsöverföring. Däremot finns inget standardiserat sätt att mäta C rating. man kan använda tumregel och få ut det från Ri genom formeln roten ur(6*capacitet/genomsnittlig ri)
    fredrik

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke - mina var 3S1800 och dessa skulle jag inte ens rekommendera till min värsta fiende..
    Roger

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok påhittad eller inte så gör det en enorm skillnad för mina plan om accen är 15C eller 20C nu såg jag att accarna inte är från Kina! De heter enrichspower om nån känner igen det?

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Ok påhittad eller inte så gör det en enorm skillnad för mina plan om accen är 15C eller 20C
    Nej, fel. Det gör en enorm skillnad vad din ack har för inre resistans. C-värdet är bara en reklamsiffra som står på acken, det testas inte efter någon standard, det är inget riktigt värde, det är bara påhittat för att sälja batterier.

    Det är viktigt att förstå skillnaden. C-värde är endast i reklamsyfte har inga underbyggda testregler - inre resistansen mäts med mätinstrument och går inte att fuska med.

    ________________________________________________

    Ett exempel, denna står det 90C på. Det innebär att man skall kunna dra 675Ampere ur den. Behöver väl knappast argumentera för orimligheten i det. Reklamlögner helt enkelt.

    Superhero

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok då har jag väl haft turen på min sida antar jag?

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Ok då har jag väl haft turen på min sida antar jag?
    Du skriver att du landade efter 14minuter, är acken tom då så har du dragit 60/14=4.28C i snitt. (på det hållet kan man räkna med full säkerhet) Vet inte vad jag skall kalla det, men det är hyfsat bra dimensionerat i vart fall. De som tömmer sina acker på 3minuter (och använder alla 20C i snitt) gör livet betydligt tuffare för batterierna. Du hade alltså klarat dig med ackar det står 5C på, om de nu gav riktiga "5C".
    Superhero

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Du skriver att du landade efter 14minuter, är acken tom då så har du dragit 60/14=4.28C i snitt. (på det hållet kan man räkna med full säkerhet) Vet inte vad jag skall kalla det, men det är hyfsat bra dimensionerat i vart fall. De som tömmer sina acker på 3minuter (och använder alla 20C i snitt) gör livet betydligt tuffare för batterierna. Du hade alltså klarat dig med ackar det står 5C på, om de nu gav riktiga "5C".
    Hej och tack!
    Nja, i vanliga fall skulle du haft rätt dock så flyger jag elseglare så jag använder alla 20C dock med pauser så medelvärdet blir lågt och tack för formeln !!.

    (När jag inte busar så används motorn bara för att dra upp mig högt eller komma ur en taskig manöver)

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och jag använder aldrig accar längre än 20-25%, har fått ganska bra känsla för det nu och accarna får leva länge

    Jag som är lite ny här, hur illa påverkar vintern li-po accar? Och resten av planen är det nåt speciellt att tänka på när man flyger foam på vintern?

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Alla ackar som du inte flyger med i innerfickan. Många plan går att täcka för luftinsläppet, för andra plan med öppen batterilösning använder jag bubbelplast. Batteriet mår bra att lagras kallt, men ska helst vara +20 när de ska användas. C-ratingen (den riktiga alltså) går ner så det är bra om man har ordentliga marginaler. Jag använder t.ex. 20C max i min Acromaster och har batterier som i verkligheten har 26-35C (och är märka 35C-60C).
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •