Reklam

 
Sidan 39 av 107 FörstaFörsta ... 2934353637383940414243444989 ... SistaSista
Resultat 761 till 780 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #761
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    757 inlägg i tråden, så svaret på min fråga finns kanske tidigare men orkar inte läsa igenom hela tråden

    Får snart hem familjens andra Taranis, nu vill jag gärna kopiera över modellerna jag har programmerat i sonens sändare till min egen så vi kan flyga dubbelkommando med exakt samma inställningar i båda sändarna.

    I Open TX companion (jag har Windows 8) har jag kontakt med sändaren såtillvida att jag kan sätta in svenska som talspråk i sound-mappen. Men "läs modeller och inställningar från radion"-menyn fungerar inte. Skall jag har radion på eller av när den är kopplad med USB-kabel till datorn för att kopiera inprogrammerade modellminnen?
    Det beror på version av firmware i radion.

    Efter Firmware 2.0 ska radion vara påslagen, och slås på med en eller båda trimmarna (skev/sida) inåt mot powerknappen.
    Före Firmware 2.0 ska radion vara påslagen utan att man rör trimmar.
    fredrik

  2. #762

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Jag har sneglat på Taranis ett tag nu men skulle vilja känna på den innan jag beställer.
    Är det någon i Stockholm, gärna norra delen som har en som jag kan få klämma och känna på?
    /Jonas
    PM skickat.

  3. #763

    Standard

    Fick hem min Taranis idag :-)

    Den var onekligen aningens tjurig när jag skulle gå från FW 1.x till 2.x, men efter lite övertalning av både radio och dator lyckades det till slut.
    Och jag kan bara säga en sak, vilken trevlig radio!
    Jag har kört TGY 9X med ER9X FW och det är faktiskt några saker som är lite mer omständligt och inte lika självklart i OpenTX men när an väl listat ut hur man ska bygga en funktion så fungerar allt mycket smidigt.
    Men att göra backup av modellerna i ER9X och tro att det ska gå att importera i OpenTX var tyvärr bara att glömma, det gick att via Companion9X läsa in modellerna men kanalordningen blev fel och mixar och annat kom i oordning så det blev att öppna modellerna i eePe och manuellt skriva av / kopiera information till Companion....
    Två saker som stör mig i Taranis, varför kan man bara skriva modellnamn och annan informationen med små bokstäver (gemener) från radion (eller har jag missat någon knapp?) och varför kan man inte få timern att räkna från 00:00 och upp när man ställer in en tid för larm utan bara från larmtid och ner?
    Och är det ett vanligt fenomen att det brusar / låter från högtalaren på Taranis när man använder externa moduler?

    /Jonas

  4. #764

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Två saker som stör mig i Taranis, varför kan man bara skriva modellnamn och annan informationen med små bokstäver (gemener) från radion (eller har jag missat någon knapp?) och varför kan man inte få timern att räkna från 00:00 och upp när man ställer in en tid för larm utan bara från larmtid och ner?
    Och är det ett vanligt fenomen att det brusar / låter från högtalaren på Taranis när man använder externa moduler?

    /Jonas
    Gemenerna kan jag hjälpa dig med.
    När du skriver in modellnamnet och har knappat fram önskad bokstav så gör du ett långt tryck på "ENT" knappen så blir bokstaven versal och markören hoppar fram ett steg.

  5. #765
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Bruset är tyvärr vanligt förekommande. De avskärmad inte audio-delen ordentligt och den plockar upp alla möjliga störningar.

  6. #766
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Sorry ingen egen bild men det är dessa kablar som tar upp ljud.
    De bör isoleras. Jag har koaxial - gammal audiobög som jag är.
    http://boltrc.com/blog/simple-audio-...r-the-taranis/
    fredrik

  7. #767
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej Alla Taranisexperter.
    Har haft min Taranis i några månader nu, skulle till och uppdatera och göra backup på modeller etc..
    Kollade genom menyer och undersökte ifall något var konstigt innan uppdateringen.
    Upptäckte att trotteltrim inte fungerar ut till mottagaren.. inte heller i menyn "kanalöversikt" syns något, men i första bilden ser man stapeln flytta sig och ljudet fungerar också " maximum trim, center, minimum trim" Gjort uppdateringen men fortfarande samma sak.. trottel fungerar som det ska men inte trottel trim ut till "kanalöversikt" och inte till mottagare.. men i övrigt finns ljudet och visning i huvudbilden.
    Finns det någon ide? någon inställning jag missat?. ps: alla andra trimmar fungerar..

  8. #768
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej!.. Jag svara på min egen fråga.. :-) Hittade felet.. rutan för trim var inte för bockad på kanal 1.. och då jag från första stund använder en kopia och flyttar över till nya modeller följer även den med.. :-)

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Hej Alla Taranisexperter.
    Har haft min Taranis i några månader nu, skulle till och uppdatera och göra backup på modeller etc..
    Kollade genom menyer och undersökte ifall något var konstigt innan uppdateringen.
    Upptäckte att trotteltrim inte fungerar ut till mottagaren.. inte heller i menyn "kanalöversikt" syns något, men i första bilden ser man stapeln flytta sig och ljudet fungerar också " maximum trim, center, minimum trim" Gjort uppdateringen men fortfarande samma sak.. trottel fungerar som det ska men inte trottel trim ut till "kanalöversikt" och inte till mottagare.. men i övrigt finns ljudet och visning i huvudbilden.
    Finns det någon ide? någon inställning jag missat?. ps: alla andra trimmar fungerar..

  9. #769

    Standard

    Hej, har fått hem min Taranis och har inga problem med att få den att fungera med mina flygplan. Min gamla Honey bee king 2 har jag dock ett stort problem med. Vilken ordning bör man ha på mottagaren i helikoptern och vart skall man börja läsa för att ställa in radion rätt?

  10. #770

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tandgnissle Visa inlägg
    Hej, har fått hem min Taranis och har inga problem med att få den att fungera med mina flygplan. Min gamla Honey bee king 2 har jag dock ett stort problem med. Vilken ordning bör man ha på mottagaren i helikoptern och vart skall man börja läsa för att ställa in radion rätt?
    Du kan väl välja själv vilken ordning du vill ha, bara stoppa i rätt servo sedan i rätt utgång. Jag fluttade runt på kanalerna för att lättare få in en X8R i min 450 helikopter.

    Här finns en bra guide men förstår dock inte vitsen av så många fligt modes : http://www.helifreak.com/showthread.php?t=598718

  11. #771
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej!
    Jag uppdaterade min Taranis för 2- 3 dagar sedan, i stora hela upptäcker jag inte några stora saker, men är det någon som kan förklara var de olika mallarna tagit vägen, ska finnas " har funnits i meny 13. men nu finns bara 12 menyer..
    "templates"
    00 clear mix
    01 simple 4 channels
    02 trottel cut
    och så vidare..
    Hjälp mig att hitta.
    Med vänlig hälsning Micke

  12. #772
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Mallarna finns inte kvar i 2.0.
    De är ersatta med en Wizard i OpenTX Companion 2 som kan användas för att skapa modeller.

    Dessutom finns möjlighet att lägga till en lua-wizard även i radion. Detta för den som föredrar att skapa och redigera modeller i radion.

  13. #773
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Ahaa. då förstår jag.. men kanske du kan förklara hur jag hittar denna Wizard i companion och lua-wizard till radion?.. Har kollat lite och enligt beskrivningen ska man döpa en mapp enligt detta /SCRIPTS/WIZARD och lägga de uppackade filerna där i och sedan när man starat radion så kommer det att finnas en hjälp för programmering.. men.. min dator säger att jag inte kan döpa en mapp med specialtecken , då bla / \ : etc etc.. så jag kan inte få det till att fungera..



    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Mallarna finns inte kvar i 2.0.
    De är ersatta med en Wizard i OpenTX Companion 2 som kan användas för att skapa modeller.

    Dessutom finns möjlighet att lägga till en lua-wizard även i radion. Detta för den som föredrar att skapa och redigera modeller i radion.
    Senast redigerat av fortuna den 2014-07-27 klockan 17:31.

  14. #774

    Standard

    Snabb fråga. Hittar inte manualen just nu. När man sätter failsafe på D8R-II-Plus håller man nere knappen på Rx 1 sekund då ? Ska den blinka till eller nått för min lyste bara konstant.

  15. #775
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Ahaa. då förstår jag.. men kanske du kan förklara hur jag hittar denna Wizard i companion och lua-wizard till radion?.. Har kollat lite och enligt beskrivningen ska man döpa en mapp enligt detta /SCRIPTS/WIZARD och lägga de uppackade filerna där i och sedan när man starat radion så kommer det att finnas en hjälp för programmering.. men.. min dator säger att jag inte kan döpa en mapp med specialtecken , då bla / \ : etc etc.. så jag kan inte få det till att fungera..
    Skapa en mapp på SD-kortet som heter SCRIPTS. skapa sedan i sin tur en mapp i denna som heter WIZARD.
    Filerna skall ligga i WIZARD-mappen.
    Nästa gång du skapar en ny modell i radion så startas Wizarden.

    I Companion startas guiden automatiskt när du skapar en ny modell. Det fanns redan tidigare en Wizard i companion9x. Den var i princip värdelös och de flesta stängde av den. Om du uppgraderat från companion9x kan det hända att inställningen för detta hänger med, vilket gör att den nya Wizarden inte startas. Du hittar denna inställning bland alla andra i inställningsdialogen.

  16. #776

    Standard

    Nån som vet var man kan köpa styrspakar till Taranis inom Sverige ? Allså jag vill byta ut mot bredare tumspak istället för orginal då jag är van vid det.

  17. #777
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack för hjälpen :-).. nu fick jag det mesta att fungera, men ... i wizard statar det upp 4 rutor och där kan man välja vilken typ av modell man vill konfigurera.. flyg , heli, delta, och multicopter. förutom heli rutan verkar programmet fungera.. Behövs det mer saker till att få heli att fungera som de andra.. det händer inget när jag klickar på rutan för heli.. Inte heller i companion finns helikopter med..
    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Skapa en mapp på SD-kortet som heter SCRIPTS. skapa sedan i sin tur en mapp i denna som heter WIZARD.
    Filerna skall ligga i WIZARD-mappen.
    Nästa gång du skapar en ny modell i radion så startas Wizarden.

    I Companion startas guiden automatiskt när du skapar en ny modell. Det fanns redan tidigare en Wizard i companion9x. Den var i princip värdelös och de flesta stängde av den. Om du uppgraderat från companion9x kan det hända att inställningen för detta hänger med, vilket gör att den nya Wizarden inte startas. Du hittar denna inställning bland alla andra i inställningsdialogen.
    Senast redigerat av fortuna den 2014-07-28 klockan 08:32.

  18. #778
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Anledningen till att det inte finns några fungerande guider för helikoptrar är att ingen av OpenTX - programmerarna flyger helikopter. Helikopter-guider finns påbörjade både i Companion och på radion, men är avstängda i väntan på att någon dyker upp som kan göra klart dem.

  19. #779
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack för svaren.. synd att det inte fanns, de mallarna som fanns i gamla versionen var i alla fall en bra början till att förstå programmeringen för helikopter... nåväl, dyker säkert upp något snart..
    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Anledningen till att det inte finns några fungerande guider för helikoptrar är att ingen av OpenTX - programmerarna flyger helikopter. Helikopter-guider finns påbörjade både i Companion och på radion, men är avstängda i väntan på att någon dyker upp som kan göra klart dem.

  20. #780

    Standard

    Hallå, nu har jag kört fast i programmeringen av min nya taranis som jag fick hem idag!

    Försökte följa den här guiden https://www.youtube.com/watch?v=rLMpBZZSMno
    men där han har custom switches har jag logical switches o där han har custom functions har jag special functions! Har suttit o knappat i några timmar nu men får inget att funka, någon som kan hjälpa mig?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0313_resize.JPG 
Visningar:	239 
Storlek:	125,2 KB 
Id:	46802Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0314_resize.JPG 
Visningar:	210 
Storlek:	110,2 KB 
Id:	46801

Sidan 39 av 107 FörstaFörsta ... 2934353637383940414243444989 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •