Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 83

Ämne: Har jag allt nu?

  1. #1
    Antons avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    88
    Jobb
    pluggar
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard Har jag allt nu?

    Hej.
    nu vill ja bara kolla med er som kan om jag har allt eller om ni tycker att det finns nått mer jag ska köpa?
    Det jag pratar om är alltså en 50cc kärra.
    1st EF Yak 54
    1st DA 50
    1st kanisterdämpare & manifolder
    4st Dymond DS 9500 MG Dig & metallarmar
    1st HD Digitalt servo 9150MG & metallarm
    2st Futaba Servo Standard 4.1kg
    2st regulatorer
    1st DesirePower 1800mAh 2S 22C/40C
    1st DesirePower 2200mAh 2S 15C/30C
    2st Strömbrytare
    2m bränsleslang
    1st 22x8 propeller
    1st 23x8 propeller
    En massa förlängnings kablar
    Radio och mottagare 35Mhz
    //MVH Anton

  2. #2
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anton Visa inlägg
    Hej.
    nu vill ja bara kolla med er som kan om jag har allt eller om ni tycker att det finns nått mer jag ska köpa?
    Det jag pratar om är alltså en 50cc kärra.
    1st EF Yak 54
    1st DA 50
    1st kanisterdämpare & manifolder
    4st Dymond DS 9500 MG Dig & metallarmar
    1st HD Digitalt servo 9150MG & metallarm
    2st Futaba Servo Standard 4.1kg
    2st regulatorer
    1st DesirePower 1800mAh 2S 22C/40C
    1st DesirePower 2200mAh 2S 15C/30C
    2st Strömbrytare
    2m bränsleslang
    1st 22x8 propeller
    1st 23x8 propeller
    En massa förlängnings kablar
    Radio och mottagare 35Mhz
    //MVH Anton
    Jag hade köpt en 22x10 proppeller i stället för 22x8.
    Kolla att slangen tål bensin.
    Kanske skulle ha en snygg tankventil likaså en bränslepump av något slag som tål bensin.
    Förlängningskablar nej, köp en bra kabel (meter vara ) och löda direkt i servot och slipp skarvar och kontakter. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  3. #3

    Standard

    Köp en 23*8 propp, det är den du ska använda vid flygning, tar man det vackert finns ingen anledning till att köra mindre propp som inkörning. diverse lim, dubro 20oz tank, kardborre att fästa el o tank med. Fulllängdspipa för att slippa modda planet. tändningsbrytare, en 4" spinner om du vill ha det. 4" hjul. Större acc till mottagaren eller ett till åtminstone + regulator. Dekaler om du vill ha det.

  4. #4
    Antons avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    88
    Jobb
    pluggar
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Hej.
    hur många ml är 20oz?
    Täningsbrytare menar du en vanlig strömbrytare?
    Hur stor tycker du accen till mottagaren ska va? eller räker det med 2st 2200mAh accar och om jag kan koppla dom på en kanal på nått sätt och i så fall hur?
    Jag vill helst köra med kanisterdämpare för att slippa göra ett stort hål mitt under kroppen.
    Servo kablar åker jag till ELFA och köper.
    Villket lim är bäst att lima gångjärn med?
    //MVH Anton

  5. #5
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anton Visa inlägg
    Hej.
    hur många ml är 20oz?
    Täningsbrytare menar du en vanlig strömbrytare?
    Hur stor tycker du accen till mottagaren ska va? eller räker det med 2st 2200mAh accar och om jag kan koppla dom på en kanal på nått sätt och i så fall hur?
    Jag vill helst köra med kanisterdämpare för att slippa göra ett stort hål mitt under kroppen.
    Servo kablar åker jag till ELFA och köper.
    Villket lim är bäst att lima gångjärn med?
    //MVH Anton

    20oz är typ 5,9 Dl, med "Tändningsbrytare" tror ja att han menade en "kill switch" sånna finns det billiga på 42 Procent http://www.42-percent-products.com/gas-accessories.htm, ska du "bara" köra IMAC så räcker det med 2350mah
    24h epoxi är bet bästa när man ska limma gångjärn man kan göra fel inte bara en gång utan flera gånger, man har allså mycket god tid på sej innan det stelnar
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej1
    12min epoxy funkar bra till gångjärn. 24 timmars ...Nej! Tar lite väl lång tid att stelna. Dessutom kräver 24 timmars epoxyn jag använt ett blandningsförhållande på 38/100 vilket innebär att man måste väga bas och härdare noga. Lim epoxy (5,7,12 och 30min) däremot behöver bara blandas till 50/50 (på en höft) för att härda.

    2st 6,4V, 2000mAh LiFePo accar (Hi-Models) har jag i min Yak-54 och dessa har fungerat bra hela sommaren.
    Fördelen med dessa accar är att man inte behöver en regulator utan kan köra direkt.Till tändningen fungerar i princip vad som helst i acc väg.
    Själv kör jag med vanliga GP NiMH celler på 2300mAh (4,8V) inköpta på Kjell & Co.

    Viktigt är också att använda skummgummi under mottagare och accar. DuBro säljer 6-12mm skumgummiark (A4) vilka du hittar hos nästan alla hobbyhandlare
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Yak-54. Motorutrymme med accar.JPG 
Visningar:	256 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	3355   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_1. Hi-Models 6,4V 2000mAh LiFePo celler.JPG 
Visningar:	207 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	3356  
    Senast redigerat av jaka den 2009-01-26 klockan 17:02.

  7. #7
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej1
    12min epoxy funkar bra till gångjärn. 24 timmars ...Nej! Tar lite väl lång tid att stelna. Dessutom kräver 24 timmars epoxyn jag använt ett blandningsförhållande på 38/100 vilket innebär att man måste väga bas och härdare noga. Lim epoxy (5,7,12 och 30min) däremot behöver bara blandas till 50/50 (på en höft) för att härda.

    2st 6,4V, 2000mAh LiFePo accar (Hi-Models) har jag i min Yak-54 och dessa har fungerat bra hela sommaren.
    Fördelen med dessa accar är att man inte behöver en regulator utan kan köra direkt.Till tändningen fungerar i princip vad som helst i acc väg.
    Själv kör jag med vanliga GP NiMH celler på 2300mAh (4,8V) inköpta på Kjell & Co.

    Viktigt är också att använda skummgummi under mottagare och accar. DuBro säljer 6-12mm skumgummiark (A4) vilka du hittar hos nästan alla hobbyhandlare


    Hej jaka!


    hoppas du menar 12tim, man hinner aldrig med att limma både i vingen och i rodret med 12 min om man är nybörjare på det ... Kan det vara så att du använder gjutepoxi för det har en konstiga blandningsförhållande typ 32/68.


    Du måste börja skriva att du kör med en mottagare som klarar av 6,4 rakt in utan reglator, för futaba klarar inte av det iaf!
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  8. #8

    Standard

    jag skulle kört på 30 min Z-poxy, förbered allt noga innan, blanda limmet o kör, då hinner du lätt. Annars ta några i taget tills du fått kläm på det. Glöm ej transparent film till roderskarvarna, det ökar roder effektiviteten med upp till 20% och motverkar roderfladder.

    Förstår att du inte vill ha ett hål under kroppen, men effekthöjningen kommer väl till pass i en så stor 50cc som ef yaken vid tex hovring eller när man behöver dra sig ur en besvärlig situation, piptunneln kan du måla i önskad färg så att den inte syns vid flygning.

    Jag skulle ändå satsat på en större mottagar acc eller två st av de du nämnde för att få bra flygtid väl ute på fältet. Jag kommer ju ha strömätande servon i min så 2*2600 accar är inte alls för mycket om det gäller 3d flygning. Självklart ska en sån här kärra flygas 3D

  9. #9
    Antons avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    88
    Jobb
    pluggar
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Hej.
    Epoxy blir nog 12tim.
    Det blir nog så att det blir två DP 2200mAh + regulatorer för mottagare och en DP 1800mAh + regulator till täningen men jag undrar fortfarande om jag kan koppla mottagar accarna på en Y kabel så jag kan mata strömen på en kanal?
    Till roderskarvarna funkar det med typ självhäftande bokplast till det?
    sen så undrar jag om det finns nån firma här i Sverige som säljer kill switch och fullängds pipor?
    Sen undrar jag om 2 st(1st täning 1st strömmatning) sånna här skulle funnka?:
    http://www.fullkontroll.se/futaba-he...ch-p-2129.html
    //MVH Anton
    Senast redigerat av Anton den 2009-01-27 klockan 16:07.

  10. #10

    Standard

    bränsle gummi till tanken, det som följer med tanken tål in bensin utan du behöver ett som tål bensin, slangarna dels i tanken å sen till motor å luftning skall vara tygon som tål bensin.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    24 timmars gjutepoxy (och glasfiber) använder jag till att klä flygplan med och gjuta kolfiberpropellar.
    5-12min lim epoxy limmar jag gångjärn med. 12 min epoxy är att föredra då man har 4-6st gångjärn. Tiden räcker gott. Man limmar ju först gångjärnen på vingen alt skeven...inte skev och vinge samtidigt!
    24 timmars epoxy passar inte alls till detta då det dels kräver lång torktid dels har ett blandningsförhållande som kräver att att man väger bas och härdare noggrant dels blir sprött och hårt dels rinner det lätt,vilket inte är bra då man vill ha ett lite kletigt lim som fastnar på gångjärnet och sluligen; det är betydligt farligare för hälsan än vanlig limepoxy!

    Vad gäller 6,4V så klarar 95% av alla servon av detta , även Futaba.
    När det gäller mottagarna så klarar alla mottagare av 5cells batterier ! Ett 5cells paket ger uppemot 6,6-6,8V fulladdade (eller mer). Exempelvis klarar Spektrums AR 9100 mottagare 10V.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DC-3 propeller och OS 26.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	32,7 KB 
Id:	3396  
    Senast redigerat av jaka den 2009-01-27 klockan 17:52.

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jaka,du är dessvärre liiite fel ute..Inte så farligt men: ska man använda 5 cells mottagaracce så finns det två saker att tänka på,alla servon fixar inte 5 cells (detta är ett faktum!)och,detta är viktigt,alla mottagare klarar inte av 5 cells om man slår på radion direkt efter avslutad laddning.
    Poff* å så blir det en resa till västerås eller lämplig ort.
    Detta är inget rykte,jag o Hanke mfl har lärt oss detta i livets skola..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du har rätt att det finns servon som inte klarar av 5ccells accpaket,men det är bara servon som är avsedda till stjärtrotorn på små helisar. Har för mig att det är 3st servon hos Hitec (Hs 45, 50 och 5083) och lika många hos Futaba och JR.
    Vissa Hitec servon som deras 4 robotservon är t.o.m gjorda för 7,4V.

    Alla Futaba, Sanwa ,JR, Hitec och Multiplex mottagare...jasvisst ja! Glömde Becker! Klarar av 5cells accpaket!

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Antagligen gör det ingen skillnad vad jag än skriver men det är ett faktum: Slår man på mottagaren med ett nyladdat 5cellspaket(d.v.s direkt efter att man har avslutat laddning) så händer det att mottagaren går sönder..Tyvärr..
    Vill minnas att vi är uppe i 4 st mottagare som har farit till västerås..
    Och det är inte bara småservon som kinkar när de matas med sex volt,vi fick byta i Warbens 1/3 cub när rodren fladdrade..Jag vill minnas att min dc 3:a fick fladder i skeven,efter byte till servon specade för sex volt så var det problemet väck..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Låter konstigt då alla Futaba servon är specade för 6V (5 celler). Var inne och kollade på Futabas USA distributör. Då borde ju Futabas mottagare också klara 6v.
    Vet att många tävlande i pylon kör med 5celler och har gjort så i decenier utan problem, likaså är det min egen erfarenhet att det funkar hur bra som helst.

  16. #16

    Standard

    Ja men som bokis säger så har futaba en del 4.8V servon kommer inte ihåg exakta modeller men det står på plastlådan man får till att det är för 4,8V, jag har flertalet gånger tämligen eldat upp Futaba mottagare med roliga kommentarer från Kaj som följd. Dessutom är det nog att man med powerboxar kopplar in dessa korrekt på batterianslutningen å inte i en vanlig kanalplats, har elda två 5014 mottagare på det sättet innan Kaj upplyste mig om att det var ajabaj och håller man sig till dessa tumregler så funkar det klanderfritt.

    Vi har som bokis säger gått i den hårda dyra skolan men klart har man 30års erfarenhet vad har vi med våra 4år att komma med...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjenixen Bullgubben och Doktorn,
    Ni är alldeles för "unga" - bara 4 år bakom spakarna gör att ni inte fått tillräcklig "spänningsrabatt" ännu...därför går era grejor sönder och inte våra...
    Vänta bara 25 år till så kommer prylarna att hålla...
    Nåja - för att försöka vara seriös så är det ju så att "6 V" i realiteten inte är 6 V när vi talar om nyladdade celler - precis som Bullgubben påpekade. Så grundfrågan är om utrustningen klarar 5 cellers NiMh/NiCd eller 6 V - det behöver inte vara riktigt samma sak ....
    Hälsningar
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    drhanke! Vad är det Kaj säger?? säger du??
    Säger han att Futabamottagare inte klarar 6V...eller? Lite nyfiken!

  19. #19
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Återgen,det handlar inte om sex volt,snarare åtta om man tar bort laddningen och slår på mottagaren per omgående..Har man otur så är det *poff* och en skick till västerås..
    Anton,det ser bra ut så här långt tycker jag!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20
    Antons avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    88
    Jobb
    pluggar
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Hej.
    Min mottagare och radio är sanwa och jag tänkte koppla 2st 2200mAh accar med regulatorer på en Y kabel in i mottagaren funnkar det?
    Sen om nån skulle vara snäll och svara på mina frågor?
    Till roderskarvarna funkar det med självhäftande bokplast?
    Finns det nån firma här i Sverige som säljer kill switch och fullängds pipor?
    Sen undrar jag om 2 st(1st täning 1st strömmatning) sånna här skulle funnka?
    http://www.fullkontroll.se/futaba-he...ch-p-2129.html

Liknande ämnen

  1. Söker FPV butik som har allt
    Av Kenneth E i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 22:07
  2. Allt om hobby!
    Av Lelle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 23:04
  3. Har jag allt som behövs?
    Av Huio i forum Nybörjare
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 16:14
  4. Naza allt är fel :/
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 100
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •