Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Namnlapp, att märka sina modeller

  1. #21

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag levde i den villfarelsen att man med RC alltid kunde styra hem sitt plan................
    För någon dag sedan så fick jag berättat om en "störning" långt i medvind så att modellen inte hittades förr än dagen efter då den troligen blåst mer från ett träd. Denna gången var det ägaren som kom tillbaka och hittade sitt plan - men namn och telefonnummer väl synligt hade ökat chansen för att återfå sitt plan om någon annan hittat det.
    I friflygvärlden är det måste med namn och telefonnummer - i bästa fall så får man tillbaka sitt plan innan nästa flygperiod och kan fortsätta tävla.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #22

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Jag är en gammal man som höll på med Friflyg A1 på 60 talet .Kommer ihåg en tävling på ESLÖV . 2 + dimmigt lågt i tak .
    Drog upp modellen . koppla loss . Efter 30 sekunder syntes inte modellen längre. Detta var på hösten . På våren fick jag ett samtal från en som hade hittat planet när snön hade smält i trädgården . Gissa om det gick att rädda detta plan !!!

  3. #23

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nameplate.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	82,4 KB 
Id:	65711
    Den här sitter ju "dold" - men man kan kanske räkna med att gummibanden har släppt om modellen hamnar där den inte borde ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som sagt - märkning för att man gärna vill ha tillbaka en bortflugen kärra köper jag men att myndigheterna sätter detta som krav på oss organiserade modellflygare (övriga struntar säkert i det) - varför då ? Som även BEM skrivit så lär inte farkoster som används för t ex brott ha några namnlappar. Och vilken myndighet skall se till efterlevnaden ? Och vad händer om en kärra som inte är märkt hittas ? Nja - det skulle vara intressant att få höra vad de som bestämt detta tror att det skall hjälpa till med.
    Men som snäll och foglig svensk så märker man givetvis sina flygmaskiner... Även om man ännu inte flugit bort nån kärra efter 50 års RC-flygande...
    Roger

  5. #25

    Standard

    Märkning känns rätt meningslöst. Jag har då inte någonsin haft märkning i någon av i mina kärror, men om dom nu prompt vill ha märkning, så okej då, är ju knappast en stor sak.

    Det hade dock varit bra om man tillät märkning bakom uppenbara luckor (dvs såna som man intuitivt ändå fattar att man kan öppna när man undersöker en modell), så att man slapp ha det på utsidan.

    Personligen tycker jag idén med QR-kod är rätt bra och är inne på samma sak själv. Går dessutom att gör till en snygg detalj på kärran. Annars får man väl se till att vara kreativ, med placering, fonter, etc, för helt ärligt, det är för jävla fult med namnlappar på kärrorna

  6. #26

    Standard

    Det spelar ju inte så stor roll vad TS, RCFF, SMFF eller enskilda modellflygare tycker eftersom det är ett EASA-krav. Kravet från EASA är att namn och telefonnummer går att läsa på modellen utan att den demonteras. Storlek och placering är inte specificerat än. De som kommer få det knepigast är skalaflygarna som tävlar i F4C. Där måste FAI gå in och ge direktiv i regelverket. Mitt förslag är att ni inte jobbar livet ur er i frågan. Det kommer att komma ett svar inom sinom tid. Fram tills det är fastslaget vilken storlek och var namnet ska sitta, så sätt en dymo-tape med namn och telefonnummer exempelvis under staben.

    Rolle

  7. #27

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ytterligare en pålaga från någon som måste ha järnkoll på Kreti & Pleti!
    Ytterligare ett "Storebror ser dig"-förslag.
    Lite kommunism/diktatur, anser jag.......

    Snart måste man väl ha certifikat för att visa att man kan spola på toaletten också.....
    Retroholic!

  8. #28


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Thomas:
    Ja, du måste nog kunna visa upp någon sorts papper ppå det...

  9. #29

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tycker modellflygorganisationerna ska protestera mot kravet på utvändigt läsbar märkning av modellflygplan om det nu är ett krav från EASA vilket jag inte har lyckas läsa mig till. Däremot finns det förslag på att alla drönarpiloter ska registreras och ha ett registreringsnummer som drönaren ska märkas med. Räcker det inte med registreringen i modellflygklubben när vi flyger på deras modellflygfält?

    Ett ypperligt tillfälle att protestera finns när Europeiska kommissionen enligt sin roadmap har en publik konsultation i sommar om det detaljerade regelverket för drönare enligt https://ec.europa.eu/info/law/better...018-1460265_sv.

    / Ingemar

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inte för att detta är nån stor fråga men man frågar sig varför vi inom det organiserade modellflyget och som flyger på modellflygfält som dessutom inom kort skall vara godkänt av aktuell myndighet för att få flyga där som tidigare skall omfattas av detta - när de som skapat hela denna kontrollsituation med stor sannolikhet fortsätter flyga på olämpliga ställen och med omärkta farkoster. Och inte minst - varför införa nåt sånt här när man knappast har en fungerande "kontroll-apparat" ?
    Eftersom vi via TS tillstånds-förfarande för modellflygfält kan få undantag för andra regler så borde ju denna regel och ev kommande regler om registrering av drönarpiloter också kunna räknas in i dessa undantag. Det är ju liksom inte våra flygfarkoster som är orsaken till denna kontroll-noja.
    Roger

  11. #31

    Standard

    Av samma anledning som klassiskt modellflyg åkte med i samma regelverk som ”drönare”, UAS
    Varken EASA eller Amerikas motsvarighet har ju lyckats skilja klassiskt modellflyg från kommersiellt eller drönare i text med föreskrifter och regler. Alltså åker vi med oavsett vad vi tycker.
    Det är ju inte vi organiserade modellflygare som ställt till det, men det är vi som upplever att vi drabbas mest.
    Det som är mer fundersamt är hur ett krav på ägarmärkning av en eller flera modeller kan generera 2 sidor diskussioner.

    Rolle

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att diskutera även små frågor är ju faktiskt en frihet vi har i vårt land och många små frågor kan så småningom bli en avsevärt större fråga - vilket ju det organiserade modellflyget tyvärr fått känna på.
    Roger

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Just den här märkningsregeln vore nog en regel som passar utmärkt att man skulle kunna få undantag för och istället få flyga enligt klubbens stadgar/regler, om man som klubb/förening/enskild fått tillstånd senare av TS enligt den nu pågående tillståndsprocessen. Flyger man på fält som har tillstånd av TS tycker jag nog det kunde räcka och ingen märkning då skulle behövas. Alla sådana här, som jag ser det, irritationsmoment, som rimligen kommer att ha föga effekt på det myndigheten tror sig vilja uppnå tycker jag man kunde lobba för att få en ändring på så vi slapp i fallet om man har tillstånd av TS (i vårt fall) för fältet och verksamheten. Resten kan gott få ha krav att de skall märka sina modeller om nu myndigheterna anser det behövs. Om effekten av en regel förväntas bli liten och dess betydelse i det stora hela ganska blygsam kan man nog ifrågasätta om regeln behövs över huvud taget eller att man åtminstone skall kunna få undantag för den i lämpliga fall, t ex i fall som beskrivs ovan om man får tillstånd av TS.
    Vi skall inte svälja med hull och hår allt som myndigheter bestämmer om vi mer utbrett anser det ha föga betydelse det myndigheten föreslår eller bestämt, anser jag personligen. Det finns annat som är mycket viktigare för att förebygga olyckor och incidenter.
    Så länge vi har märkningsregeln följer jag den förstås, men det hindrar ju inte att man kan ifrågasätta dess existens.

    /Bo

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    +1 på inlägg #33 ifrån Bo !
    Sen har jag också viss förståelse för att våra organisationer kanske inte tar strid för mindre frågor utan koncentrerar sig på de större.
    Roger

  15. #35

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    +2 på inlägg #33 och jag kan tillägga att märkningen var en ersättning för att inte införa ett register för drönare enligt TS konsekvensutredning. EASA föreslår krav på att införa ett register för drönare i alla sina länder Och engelsmännen tycker i alla fall att det är värt att protestera mot ytterligare registrering https://www.suasnews.com/2017/07/bmf...ion-proposals/

    / Ingemar

  16. #36

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Vi skall inte svälja med hull och hår allt som myndigheter bestämmer om vi mer utbrett anser det ha föga betydelse det myndigheten föreslår eller bestämt, anser jag personligen.

    /Bo
    Helt rätt Bo!
    Sverige ska ju vara lite "Bror Duktig" i de flesta avseenden, och svenskarna är ju av naturen väldigt 'mjäkiga' till myndighetspålagor.
    Varför ska vi bara ACCEPTERA allt som myndighetspersoner (ja, tro det eller ej, det är faktiskt personer av kött och blod som sitter i en myndighet!) tycker att vi ska finna oss i???
    Är det NÅGON som överhuvudtaget protesterat mot alla dom nya reglerna?
    Jag har då inte hört ett ljud från någon, alla går tydligen bara och knyter näven i fickan.
    Och då kommer vi inte långt.....
    Retroholic!

  17. #37


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Så länge vi inte flyger där man inte får flyga kan vi säkert flyga precis som förut, vem skulle upptäcka det?
    En passerande polispatrull har knappast sådan koll på bestämmelserna att de gör ett ingripande.
    Särskilt om vi håller oss under 120m så finns det helt enkelt ingen annan trafik att kollidera med. I praktiken.
    Jag tänker på flygning på tillfälliga platser som hang eller en sjö eller liknande.
    En storm i ett vattenglas.
    Men visst kan vi märka modellerna med namn och telefonnummer, det kostar inget och är lättkollat för den som vill jäklas.

  18. #38

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vem vill EGENTLIGEN lämna ut sitt telefonnummer till allmän beskådan??
    I alla fall JAG ger det bara till min närmaste bekantskapskrets.
    Retroholic!

  19. #39

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Helt rätt Bo!
    Sverige ska ju vara lite "Bror Duktig" i de flesta avseenden, och svenskarna är ju av naturen väldigt 'mjäkiga' till myndighetspålagor.
    Varför ska vi bara ACCEPTERA allt som myndighetspersoner (ja, tro det eller ej, det är faktiskt personer av kött och blod som sitter i en myndighet!) tycker att vi ska finna oss i???
    Är det NÅGON som överhuvudtaget protesterat mot alla dom nya reglerna?
    Jag har då inte hört ett ljud från någon, alla går tydligen bara och knyter näven i fickan.
    Och då kommer vi inte långt.....

    http://idrottonline.se/JonkopingsRFK-Flygsport/globalassets/jonkopings-rfk---flygsport/dokument/svar-ts-remiss-2017.pdf

    Jag gjorde ett försök till Protest som svar på TS remiss. Exempelvis skrev jag "Vi antar att invändig märkning ska vara tillåten där det kankrävas demontering av skruv, snabbkopplingar eller liknande för attkomma åt märkningen, eftersom vi inte vill ha utvändig märkning av våraskalalikande modeller." Det behövs nog fler som protesterar, exempelvis att EMFU och FAI kommenterar det förslag på EUregler som kommer i sommar. Men vissa saker som flyghöjd måste nog bestämmas i varje land och beror då på hur samarbetsvilliga myndigheterna är enligt vad jag läst exempelvis här http://www.europe-air-sports.org/wp-...inter-2018.pdf

    / Ingemar

  20. #40


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Du menar som i den gamla historien:

    -Kan jag få frökens telefonnummer, tro?
    -Det står i telefonkatalogen.
    -Men vad heter ni då?
    -Det står också i telefonkatalogen...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •