Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: bästa fpv flygplanet

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard bästa fpv flygplanet

    Hej

    Tänkte starta ett vinterprojekt men först måste jag ta reda på vilken modell jag ska köra på.

    Har ägnat dagen åt att räkna och vingbelastning på ett antal olika kärror. Tänkt utrustning väger 642g. Då ingår all teknisk utrustning inkl. autopilot och gopro kamera samt 220mAh batteri.

    Mina krav:
    *delbar/avtagbar vinge för enkel transport
    *mycket utrymme
    *stor vingyta men ändå minsta möjliga modell
    *skevroder


    vinglast[g/dm2]=(all.utrustn.(642g)+tomt flyg)/wing area

    Här kommer resultatet:
    Easy star
    42
    Twin star
    38
    MQ1 preditor
    45
    SkyWalker
    54
    X5 wing
    37


    Slutsats: Skywalker är tung redan från start, den är fösärkt troligtvis för att den är tillverkad i "fel" material. Aluminiumstavar mm. ger den en extra tyngd redan från start ( 1270g tom!). Vingen är inte delbar.

    Twinstar borde vara bäst. Minst vinglast samt delbar vinge. Den har också mycket yta för förvaring. Easy star(går enkelt att göra skevroder på den) har jag redan och den är toppen men det är rejält trångt när all utrustning kommer i den. MQ1 går bort då kvaliten verkar vara usel samt att den är tung. X5 wing är intressant men flyghastigheten är väldigt hög redan från början eller har jag fel?


    Twinstar är också billig att köpa och reservdelar finns.

    Nu vill jag höra vad ni tycker?
    Har ni några andra modeller på förslag?
    FPV Raptor går bort på grund av plastkroppen och den stora icke delbara vingen.

  2. #2
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Ett alternativ kan ju vara att bygga en depronkärra själv och skräddarsy den för sin uppgift. Då kan du lätt välja vikt och wingload precis efter eget önskemål, motor etc.

    Lasse

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Ett alternativ kan ju vara att bygga en depronkärra själv och skräddarsy den för sin uppgift. Då kan du lätt välja vikt och wingload precis efter eget önskemål, motor etc.

    Lasse
    Det är en bra ide, ända problemet är att tiden inte räcker till. Då skulle man bygga en kropp i kolfiber
    En modell av MQ9 fast i lagon storlek skulle vara perfekt.

  4. #4

    Standard

    Ett alternativ till är en Bormatec Maja.
    Jag har dock valt bort den då den flyger snabbare än min Skywalker.
    (den är ganska dyr också)

    Jag har limmat ihop min vinge på SW - men den levereras delad - tror inte du måste limma ihop den...
    om dom inte ändrat det på de senare versionerna

    med ett 5000mah till motor och ett 1100mah till video väger min en bit under 2Kg

    http://www.undcon.com/2011/05/17/skywalker-auw/

    Numera kör jag utan GoPro skal så jag har bantat den vikten - belysningen kunde jag klarat mig utan men den är kul att använda när det blir mörkt...det är dock bra att ha när man vill se kärran visuellt och man är ett par hundra meter bort...

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Avs FPV Raptor så är 1600mm-vingen delbar, det är bara 2m-vingen som enligt uppgift ska sitta ihop. Själv har jag dock tänkt bygga min 2m-vinge delbar, inte en chans att jag ska kånka omkring på en 2m-planka.

    Samma sak gäller Skywalker, den vingen måste inte limmas ihop.

    För min egen del så har min depronmodell av Ugglan fungerat förvånansvärt bra som provplattform genom de år jag pysslat med FPV. Den är lätt och enkel att bygga, mao lätt att laga. Och den flyger faktiskt helt acceptabelt.

  6. #6
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    en händige kan ju alltid förlänga eller förstora vingarna, alternativt addera flaps och på så sätt öka vingarean på en befintlig kärra. Jag gjorde det på min hemmasnickrade fpv-kärra och den höll aldrig på att komma ner igen med helt avslagen gas. Flyger som en seglare trots 1500 grams vikt.

    Lasse

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dep_uav.jpg 
Visningar:	1328 
Storlek:	119,3 KB 
Id:	23273
    Senast redigerat av radioactive den 2011-09-26 klockan 15:15.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Du tog inte upp Hobbykings EPP-FPV
    Den må kanske vara för stor för dig med sina 1.8m vingspann men har grym vingyta och jag har då inte lyckats lasta ihjäl den med den utrustning jag har.

    Lasse jag gillar din modell! har tre små quadmotorer över som jag tänkte bygga nått av... du råkar inte ha en ritning på den där?

    MVH // Mathias
    Man lär sig nått varje krash...

  8. #8
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    en händige kan ju alltid förlänga eller förstora vingarna, alternativt addera flaps och på så sätt öka vingarean på en befintlig kärra. Jag gjorde det på min hemmasnickrade fpv-kärra och den höll aldrig på att komma ner igen med helt avslagen gas. Flyger som en seglare trots 1500 grams vikt.

    Lasse

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dep_uav.jpg 
Visningar:	1328 
Storlek:	119,3 KB 
Id:	23273
    Jag gillar den med skarpt! ritning hade varit super!

  9. #9
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Tack Mathias och Micke! Tyvärr den är byggd direkt ur huvudet (som alla mina modeller), så det finns ingen riktig ritning. Mest lite klotter på papper som givetvis inte räddats åt eftervärlden. Modellen kan delas i tre delar (+ de vinklade vingtipparna). Vingen är 1700mm och 300mm som bredast. Twinboomen är 1000mm och nosedelen 460mm. Även den har lite lyftkraft eftersom den har en clark-yprofil. Nosen är en break-off i händelse att modellen skulle slå i med nosen och därmed räddar ev. elektronik. Den sitter fast med fyra grillpinnar

    Den flyger jämnt och fint och om man utnyttjar alla motorplatser en pusher och en på varje bom (pull) så lär den utan problem hovra. Nu är den bara körd med pusher. Jag har haft planer på att sätta stora hjul vid bommarna och stjärthjul, men inte kommit så långt. Flygvikt utan FPV-utrustning är ca 1000 gr


    Lasse

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dep_uav_dismantled.jpg 
Visningar:	359 
Storlek:	169,8 KB 
Id:	23281
    Senast redigerat av radioactive den 2011-09-26 klockan 18:59.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Tack Mathias och Micke! Tyvärr den är byggd direkt ur huvudet (som alla mina modeller),
    Nu är det 2 personer som är ute efter ditt huvud har det ett pris sen förr tro?? :P

    Du kanske får göra några fler ifall trycket blir stort citerar leifi i den frågan "Hur mycke kosta sig sån grej va!??"

    MVH // Mathias
    Man lär sig nått varje krash...

  11. #11
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Ujj, då får man se upp... Jag kan ju göra en ritning om det finns intresse. Den är ju ganska simpel, möjligen förutom break-off-nosen. Jag ska se vad jag kan göra.

    Lasse

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    För mig så är det viktigt att kärran ska vara lättflugen, rymma utrustningen utan att det blir för grötigt, man ska kunna lasta den utan att den går i backen och detn ska flyga stabilt och inte ryckigt för att filmen ska bli så bra som möjligt. Därför valde jag min EPP-FPV 1.8 från HK. Den flyger som ett strykjärn och lastar hur mkt som helst. Dock är den inte så snabb ifall man vill göra nån sån repa. Den går ganska tungt i luften ifall man vill klättra till hög höjd så krävs det mkt motorkraft. Dock är ju låg fart bra om man filmar nära marken. Men som pilotkalle pratar om så finns nog inte den ultimata kärran än. utan det är nog upp till oss

    Lasse! Jag är Mycket intresserad av en ritning ifall du skulle ha tid och ork du får väl göra en intressekoll o känna efter om det är värt det! tack på förhand

    //Mathias
    Man lär sig nått varje krash...

  13. #13
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Flygegenskaperna beror helt på hur du vill flyga, men normalt för FPV och flygfoto är väl en kärra som är lugn och fin i luften, kan lyfta en hel del eftersom FPV + kamera (ex. Gopro) och ev. OSD osv kan väga en del. Så gott om vinge, rejäl stabbe och gärna ett överskott på motorstyrka. Den får gärna flyga som ett motoriserat segelflygplan, fast 2ggr tyngre med allt elektroniskt lullull. Men man kan ju givetvis också flyga FPV med en funjet som gör 300 knyck, men det blir nog mest ett virrvarr av himmel o jord på de filmerna. Inga snygga åksningar över spegelblanka vatten i gryningen.

    @Mathias, går det bra med en icke-skalenlig ritning? Tar så h... tid att få till en i skala på 20 A4-sidor.

    Lasse

  14. #14
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Tack Mathias och Micke! Tyvärr den är byggd direkt ur huvudet (som alla mina modeller), så det finns ingen riktig ritning. Mest lite klotter på papper som givetvis inte räddats åt eftervärlden. Modellen kan delas i tre delar (+ de vinklade vingtipparna). Vingen är 1700mm och 300mm som bredast. Twinboomen är 1000mm och nosedelen 460mm. Även den har lite lyftkraft eftersom den har en clark-yprofil. Nosen är en break-off i händelse att modellen skulle slå i med nosen och därmed räddar ev. elektronik. Den sitter fast med fyra grillpinnar

    Den flyger jämnt och fint och om man utnyttjar alla motorplatser en pusher och en på varje bom (pull) så lär den utan problem hovra. Nu är den bara körd med pusher. Jag har haft planer på att sätta stora hjul vid bommarna och stjärthjul, men inte kommit så långt. Flygvikt utan FPV-utrustning är ca 1000 gr


    Lasse

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dep_uav_dismantled.jpg 
Visningar:	359 
Storlek:	169,8 KB 
Id:	23281
    Är vingen även den i depron?

  15. #15
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Är vingen även den i depron?
    Japp, allt i depron, lite förstärkning med tunn plyfa och kolfiberstänger givetvis.

    Lasse

  16. #16
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Japp, allt i depron, lite förstärkning med tunn plyfa och kolfiberstänger givetvis.

    Lasse
    mycket snyggt! :-D

  17. #17
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Taqckar! Jag kommer förmodligen att göra ritningen så att man kan skräddarsy vissa delar efter eget behov, ex vingstorlek och även nosen (cockpiten) så att man kan göra den ex. bredare för att få ner mer jox. Då är det viktigt att man kan öka vingytan utan att ändra på wingload.

    Lasse

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg

    @Mathias, går det bra med en icke-skalenlig ritning? Tar så h... tid att få till en i skala på 20 A4-sidor.

    Lasse
    Ja men du självklart jag kan fixa det själv istället
    Jobba inte ihjäl dig nu bara

    Tack på förhand!

    //Mathias
    Man lär sig nått varje krash...

  19. #19
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Det är nog ingen risk att jag skulle jobba ihjäl mig på detta... Allt har sin tid.

    Lasse

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    34
    Jobb
    CNC-operatör
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Vet inte om det kommit någon ny modell med aluminium istället för kolfiber. Men min Skywalker innehåller enbart kolfiberrör. Jag kollade dock inte vikten på den tom och det skulle jag såklart gjort.

    Dessutom ska jag bygga min Skywalker med delbar vinge. Jag kan ju inte lägga den på takräcket på min Polo varje gång

Liknande ämnen

  1. Fulaste RC flygplanet???
    Av NickeL i forum Allmänt om flyg
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 20:12
  2. Ballanseringsvikter till Flygplanet
    Av HenrikGG i forum Allmänt om flyg
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 17:22
  3. jaha så gick flygplanet sönder......
    Av Masv i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 11:23
  4. Bästa OSD?
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 09:03
  5. Vad kan det Nya Flygplanet heta? *längst ner i tråden*
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •