Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Bygger min första Multirotor, Quadcopter, behöver hjälp, får den inte att starta.

  1. #1

    Standard Bygger min första Multirotor, Quadcopter, behöver hjälp, får den inte att starta.

    Hejsan, för ca 6 månader sedan så beställde jag en Quadcopter i delar från Hobbyking, ca 1 månad tog frakten, och när jag väl fick den så trodde jag att jag skulle ha den flygandes inom någon dag, men så var det icke, jag fick den aldrig att funka, jag kopplade och mekade ihop allt såsom jag fann på de andra forum där folk byggde liknande projekt.

    Allt ihopkopplat, så känns den som ett lik, inget piper, inget blinkar, och enligt min laddare, så ska batteriet vara fulladdat.

    Med bifogat så ser ni en bild på hur jag kopplat allt, tack på förhand, Gustav.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140731_135220.jpg 
Visningar:	253 
Storlek:	151,5 KB 
Id:	46843   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140731_135242.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	129,8 KB 
Id:	46844   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140731_135249.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	159,9 KB 
Id:	46845   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140731_135303.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	140,7 KB 
Id:	46846   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140731_135314.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	152,1 KB 
Id:	46847  


  2. #2

    Standard

    Kanske inte lösningen på ditt problem... men:

    Vad har ESCarna (fartreglagen) för BEC (switchat eller icke switchat)? Tror att om man har switchat ska man ej ansluta fler ihop + så där. Dvs dra i så fall ur pluskabeln ur varje kontakt som kommer från varje ESC (utom på en som ska driva elektroniken, dvs kortet och mottagaren). Det är den mittersta kabeln (röd). Pratar alltså inte om matningen från acken, utan kablaget mellan fartreglagen och styrkortet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kanske inte lösningen på ditt problem... men:

    Vad har ESCarna (fartreglagen) för BEC (switchat eller icke switchat)? Tror att om man har switchat ska man ej ansluta fler ihop + så där. Dvs dra i så fall ur pluskabeln ur varje kontakt som kommer från varje ESC (utom på en som ska driva elektroniken, dvs kortet och mottagaren). Det är den mittersta kabeln (röd). Pratar alltså inte om matningen från acken, utan kablaget mellan fartreglagen och styrkortet.
    om inte jag minns fel så är endast första ansluten mot plus på det kortet . men att mäta är att veta.

    startar mottagaren om du skippar den externa matningen till mottagaren och sätter en esc där?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Vad har du för jätte nimh kopplat rätt in i din mottagare?? 7.2V? 8.4V?
    Vad är det som sitter på kabeln mellan nimh och mottagare?
    Har du inga BEC i reglagen? Om du har det, då har du dels matningen (5v) från reglagens bec in på KK, och även en matning från nimh?

  5. #5

    Standard

    Mellan NiMH och mottagare sitter väl en vanlig strömbrytare?
    Och på tal om NiMH som nämndes ovan, är det en 8-cells-kub så ger den väl ut 9,6V? Klarar din mottagare av mer än 6V?
    Vad är det för styrkort?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Jag ser inte vad det är för kontroller du har men minus brukar vara närmast kanten och då gissar jag att kontakterna från mottagaren är felvända.
    Och sen ska du ta bort det lösa batteriet eller sätta en BEC mellan batteri och mottagare annars kommer troligtvis mottagaren brinna.....
    / Jonas

  7. #7

    Standard

    2 grejer.

    1. Radion måste va på
    2. Du måste binda mottagaren med radion annars så händer inget.

  8. #8
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Om det är som jag tror, dvs ett nimh pack på 7.2-9.6V rätt in i mottagaren så är den troligen körd, och likaså din flygkontroller. ESC bör klara det, men inte helt säkert. Beror på hur bec samt matningen till mikrokontrollern är designat.

  9. #9

    Standard

    Jag har bränt en ESC för att jag körde in 6V in i ESCen. =) Så med lite otur har han bränt allt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mellan NiMH och mottagare sitter väl en vanlig strömbrytare?
    Och på tal om NiMH som nämndes ovan, är det en 8-cells-kub så ger den väl ut 9,6V? Klarar din mottagare av mer än 6V?
    Vad är det för styrkort?
    Hej, NiMH packet som jag har satt in i mottagaren är en 4-cells kub, DVS att det ligger på 4,8 V. Mottagaren är byggd för 4,5 - 6 volt, och denna fungerar som den ska, detta är jag säker på, då jag fått den att styra ex antal servon.
    Styrkortet är detta : http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rol_Board.html

    Tidigare frågade du även vad det var för BEC på reglagen, detta är dom jag använder, 4st; http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...gy%20Multistar

    EDIT: Fann just denna inne på produktsidan; BEC: Yes (Switching) [Remove middle wire to dissable]BEC Output: 5.5V/4A
    Vad menas det att jag ska göra? Är helt ny inom hobby RC.

    Tack på förhand.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    2 grejer.

    1. Radion måste va på
    2. Du måste binda mottagaren med radion annars så händer inget.
    Hej, radion är helt bunden och har fungerat i samband med att jag provat en servo.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Om det är som jag tror, dvs ett nimh pack på 7.2-9.6V rätt in i mottagaren så är den troligen körd, och likaså din flygkontroller. ESC bör klara det, men inte helt säkert. Beror på hur bec samt matningen till mikrokontrollern är designat.
    Hej, NiMH packet är på 4,8 V, då jag såg att mottagaren krävde 4,5-6 V strömförsörjning.
    Den funkar som den ska.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Jag ser inte vad det är för kontroller du har men minus brukar vara närmast kanten och då gissar jag att kontakterna från mottagaren är felvända.
    Och sen ska du ta bort det lösa batteriet eller sätta en BEC mellan batteri och mottagare annars kommer troligtvis mottagaren brinna.....
    / Jonas
    Kontroller? i86, jag ska prova att vända på kablarna.
    Batteriet är inom den voltgräns som mottagaren kräver, eller finns det några andra problem menar du?

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    om inte jag minns fel så är endast första ansluten mot plus på det kortet . men att mäta är att veta.

    startar mottagaren om du skippar den externa matningen till mottagaren och sätter en esc där?
    Vad menar du med den externa matningen? Menar du att jag bara direkt kopplar in en ESC i min mottagare och kör? Jag prövar.

  15. #15

    Standard

    Hej, idag så testade jag mottagaren, först genom att sätta på ett servo och se om den funkade, det gjorde den, men när jag sedan tog ett ESC istället, så hände ingenting, både med och utan +/Röd inkopplad.

    Jag tog sedan en DP testare och kollade Volten på batterierna, NiMH'en som går in i mottagaren låg på 3V, samt LiPo't som min laddare anser är fulladdat, låg på 1,3 V, och nu när jag försöker ladda det så säger min 4 knappsladdare "Low Voltage" och låter mig inte ladda det, vad är fel?

    Är det mitt batteri som är trasigt?

    EDIT:

    Var in på min laddares manual, och där står det att denna error betyder att;

    "The processor detects the voltage is lower than you set at Lithium program. Please check the cell count of
    the battery pack."

    Om jag inte har fel så indikerar detta att min batteri är trasigt? :/
    Senast redigerat av Gurraahh den 2014-08-01 klockan 12:58.

  16. #16
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Är det bara 1.3v i ett lipo så kassera det.
    säger din laddare att lipot är fullt så kan du kassera den oxå.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Är det bara 1.3v i ett lipo så kassera det.
    säger din laddare att lipot är fullt så kan du kassera den oxå.
    Okej, det var synd, men finns det någon nybörjarlösning för batteri + laddare? Dvs så att jag inte måste krångla och förstöra fler LiPo'n på min 4knappsladdare som jag knappast vet hur jag ska hantera riktigt.

  18. #18

    Standard

    Gurraahh: var i det avlånga håller du till?
    Det låter som du skulle behöva lite hands on hjälp för att verifiera att dina prylar är hela och funderar som dom ska....
    / Jonas

  19. #19

    Standard

    Får mottagare och styrkort matning från alla ESCs och även NiMH-acken? Så ska det inte vara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gurraahh Visa inlägg
    NiMH'en som går in i mottagaren låg på 3V, samt LiPo't som min laddare anser är fulladdat, låg på 1,3 V, och nu när jag försöker ladda det så säger min 4 knappsladdare "Low Voltage" och låter mig inte ladda det, vad är fel?
    Ett 4-cells NiMh som ligger på 3V mår definitivt inte bra och ett 3-cells LiPo som har 1.3V är trasigt.

    Jag tror det största problemet ligger i trasiga batterier.

    Och eftersom dina fartreglage (ESC) har inbyggd spänningsregulator (BEC) ska du inte använda något extra batteri för att strömförsörja mottagaren eller flyg kontrollern så ta bort NiMh batteriet helt.

    Skaffa / låna ett nytt / fungerade LiPo och koppla ihop allt igen.

    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •