Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Minskat antal modellflygfält i Sverige

  1. #1
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard Minskat antal modellflygfält i Sverige

    Det pågår en mycket tråkig utveckling för modellflyget i Sverige då fler och fler flygfält försvinner. Här försvinner det yttligare ett fint och funktionellt fält, tyvärr.
    Tomas Eklund
    Sigtuna MFK

    http://www.sigtunabygden.se/sigtunab...t-1363366.aspx
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tragiskt...
    Men varför undrar man?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3

    Standard

    Det låter otroligt meningslöst.. jag skulle uppmana dom att sluta betala och fortsätta flyga...

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Har ni ungdomsverksamhet i klubben? Om ja så borde väl kommunen kunna hjälpa till på nåt sätt med en plätt till nytt fält el åtminstone påpeka för nuvarande markägaren att verksamheten främjar ungdomsaktivitet. Jag är inte lika säker på att "vuxen" aktivitet slår lika högt i detta sammanhang då det finns risk för att de -markägaren- kan tro att det är ett gäng vuxna som "leker" med sina modellplan och de kan hålla till på nån annan plats. Leker lite djävulens advokat nu.
    Hur är det med Bålsta MFK, ligger inte det åt ert håll till? Ni kanske kan flyga där om det värsta scenariot inträffar att ni blir utslängda från nuvarande plats.

    /Bo

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Oerhört tråkigt men jag pratade med Tomas idag och tydligen så gör kommunen sitt bästa för o hitta ersättningsfält..
    Jag håller tummarna!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TomasE Visa inlägg
    Det pågår en mycket tråkig utveckling för modellflyget i Sverige då fler och fler flygfält försvinner. Här försvinner det yttligare ett fint och funktionellt fält, tyvärr.
    Tomas Eklund
    Sigtuna MFK

    http://www.sigtunabygden.se/sigtunab...t-1363366.aspx
    Det var himmla tråkigt att läsa det!
    Mycket märkligt att de inte säger varför ni blivit uppsagda. Jag skulle gräva lite mer i orsaken till varför ni blivit uppsagda för det är inte första gången en klubb blir uppsagd och kan sen anpassa sin verksamhet, höja hyran osv så att man får fortsätta vidare.
    När jag tänker på alla nya golfklubbar, med sina fina och centrala gräsfält, så står det klart att vi modellflygare är för få eller kanske betalar för lite till markägaren för att det skall vara intressant för honom? bara en tanke.
    Mycket märkligt också att kommunerna begär ungdomsverksamhet när 99% av utomhusflygarna alltid varit +30

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Modellflygklubben har tittat efter och pratat med kommunen
    om någon annan plats där man kan flyga, men närheten till Arlanda gör det
    svårt.

    Modellflyg är ju inte ens registrerat som en flygverksamhet inom Transportstyrelsen. Står det inget om modellflyg i luftfartsbestämmelserna kan det ju inte vara ett problem. Modellflyg stör inte flyget mer än golf. Det ligger exempelvis ett modellflygfält 1090 m från bana 17's bantröskeln på Sturup. De har inga problem och inga konflikter.

    Däremot så belyser nedläggningen av fält det faktum att i framtiden MÅSTE man äga sin egen mark för att kunna få en verksamhet som är tryggad. Och då är det än viktigare att den lokala klubben har en bra ekonomi. I "fullskala"-klubbar är det vanloigt att klubbmedelmmarna var och en tecknar sig för en borgenssumma för investeringarna i flygplan och fält. Varför inte göra likadant i modellflygklubbarna?
    Mvh
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Tråkigt när det blir så här /Mvh Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Är inte detta ett typexempel där något eller båda förbunden borde visa sin styrka? Eftersom detta forumet är RCFFs fäste så föreslår jag att RCFF kontaktar Sigtuna mft för att stötta dem. En konkret handling som skulle visa att RCFF handlar när det behövs.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...Och Sigtuna Modellflygklubb är med i SMFF..Jag har pratat med Tomas och vet ungefär vad det handlar om,och som jag sa tidigare,Kommunen är tydligen hjälpsam så det kan nog ordna sig med lite tur..
    När det handlar om en uppsägning av ett arrende så kan man inte göra något alls så länge det inte är kontraktsbrott,målet är att hitta ett nytt ställe vad jag förstår och det finns alternativ..
    Men det får Tomas berätta om.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    okidook, visste inte att de var med i SMFF, eller att det var ett problem i sig.(eftersom de söker uppmärksamhet på RCFFs forum) Tack för förklaringen iaf.

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    SMFF har inget forum Henke men på SMF så hittar du Tomas inlägg också..
    Det är inget "problem " med att de är med i SMFF men läser nån där detta så är det bara att skriva här,vi har inget att invända mot det.
    Alla inputs för o komma med tips,råd o rön ang. detta är alltid välkomna!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Reservdelstjänst UM Motor
    Klubb
    rfk fyris

    Standard

    Mycket tråkig läsning detta , Varför???? Måste finnas nån anledning till att dom blir bortkörda ifrån detta fina fält , Känns som om det vill ha en golfgreen till med flertalet bunkra där me tanke på att golfklubben expanderat rätt bra där utåt !!!

  14. #14
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Oerhört tråkigt.
    Argumentet med närhgeten till Arlanda är rent struntprat. Limhamns modellflygklubb har ett fält som ligger 1090 METER från bantröskeln till bana 17 på Sturup. De har inga problem med konflikter. Jag minns att de i början ringde tornet för att tala om att det modellflögs på fältet - men de fick snart beskedet att de inte behövde ringa längre.

    Landets föreningar kommer i allt högre grad bli tvugna att själv köpa sin mark och betala hela kalaset själv. Detta i takt med att kommunerna drar ner på stöden.

    Ska man trygga sin framtid måste man i princip äga marken själv. Och för det krävs en mycket bra klubbekonomi.
    Inom dyra hobbies - exempelvis flygklubbar - är det inte ovanligt att medlemmarna tecknar ett borgensåtagande på exempelvis 50 000 kr så klubben kan köpa sitt nya flygplan, eller bygga sin hangar. Varför inte fundera på nåt liknande inom modelllfyget. 20 medlemmar i en klubb hade kunnat borga för ett lån på en miljon - som kanske marken skulle kosta.

    En fundering jag haft kring RCFF - är att ett stort förbund med god kassa hade kunnat borga för banklån till en lokal klubb. Hur man skulle lösa det hela med ekonomisk garanti och äganderätt kan diskuteras länge. Det finns säkert framkomliga vägar och lösningar.
    Mvh
    Senast redigerat av AM den 2011-06-09 klockan 13:18. Anledning: Kosmetisk
    Ove (AM) Nielsen

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Varför inte fundera på nåt liknande inom modelllfyget. 20 medlemmar i en klubb hade kunnat borga för ett lån på en miljon - som kanske marken skulle kosta.
    Det kluriga är att en klubb aldrig/oftast inte har en fast inkomst. Man bygger sin ekonomi på medlemsavgift och på att arrangera något meeting per år. Skulle medlemsantalet minska eller intresset för det där meetinget vara lågt så kan inkomsterna dyka. Att säga upp ett arrende går ju mycket enklare än att sälja mark. Mark kan ju tappa allt värde över en natt om den hamnar i en detaljplan exempelvis, vilket inte är orimligt eftersom flygfältet måste ligga inom rimligt avstånd från staden i fråga.

    Skulle man köpa in mark är man i det närmaste tvungen att driva klubben som ett företag med vinstintresse och då är det ju helt plötsligt ett måste istället för något kul.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vilka fält har förresten tvingats upphöra på senare tid?

  17. #17
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Öh, jag har då inte hört att mark tappar i värde med tiden. Om en klubb investerar i mark - behåller den väl sitt värde och ökar förhoppningsvis i värde med tiden - och kan om klubben upplöses eller tappar så mycket medlemmar att det inte går att fortsätta - säljas för att lösa eventuella lån. Arrenderar man mark får man ju betala i alla fall och står kvar med inget när arrendet upphör. Alla klubbar drivs väl med ett vinstintresse - man måste ju täcka klubbens kostnader med inkomster i form av medlemsavgifter, evenemang och eventuella kommunala bidrag.

    Ripa Modellflygklubb är ett exempel på en klubb som äger sin egen mark - och som därmed har säkrat sin framtid. Det ska mycket till för att kunna flytta den klubben från deras fält.

    Mvh
    Senast redigerat av AM den 2011-06-09 klockan 13:21.
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hej
    En liten beskrivning av det som har hänt. För ca 5 år sedan så hade Sigtuna golfklubb storslagna planer på att utvidga sin verksamhet. Om byggplanerna gick igenom så skulle golfklubben få köpa marken av Sveaskog.
    Klart så blev vi i modellflygklubben bekymmrade över detta då vi såg att det inte fanns någon plats för oss i dessa byggplaner.
    Klubbens hållning i ämnet var att varför kan inte 2 stycken föreningar samsas om dessa stora ytor som finns i Viby. Vi tog kontakt med föreningar och organisationer i närheten som ställde sig på våran sida. T.ex så när jag stod och flög en kväll så kom dåvarande ordförande i Sigtuna Naturskyddsförening förbi och vi hade ett mycket trevligt samtal. Jag frågade vad hon tyckte om modellflygklubben. Det är mycket trevlig att ni finns här och angående golfarna så ska dom inte komma 1 meter närmare, dom kan hålla sig därborta där dom är nu fick jag till svar.
    Byggplanerna gick inte igenom pga protester ifrån ett antal organisationer och föreningar.
    Vi frågade även Sveaskog om vi kunde stycka loss våran bit för vi var intresserade av att köpa marken. Svaret var att vi styckar inte av, allt ska säljas tillsammans.
    Angående Sigtuna kommun så måste jag säga att dom har verkligen försökt att hjälpa oss. Dom tog kontakt med Sveaskog och frågade varför vi inte fick arrendera marken. Kommunen försökte förhandla för våran del men det slutade med att dom gav upp och sa att det var hopplöst att prata med dom. Vi fick en karta där kommunens mark var färglagd så att vi kunde åka och titta om vi kunde hitta ett lämpligt ställe. Vi kom överrens om ett ställe där kommunen skulle göra ordning marken så att vi skulle få en bana som var 20x100 meter. Dom ville göra ordning det så gott som på en gång.
    Några medlemar i klubben var väldig frågande om det verkligen en bra placering på det tänkta fältet pga Arlandas närhet. Vi i styrelsen kom fram till att undersöka detta. Vi ville inte hamna i en situation där vi har ett 10-års kontrakt och sedan så kommer det fram att vi inte får vara där. Kontakt togs med Arlandas ägare, Swedavia som undersökte saken. Svaret vi fick var att våran verksamhet skulle störa Arlandas verksamhet. Vi får inte anlägga ett nytt fält som ligger närmare Arland än det gamla fältet.
    Just nu pågår det diskutioner mellan kommunen och Swedavia. Vi får hoppas att det löser sig men ibland så känns det hopplöst.
    Tack Ove för infot om Limhamns fält. Vi kanske skulle testa att göra likadant. Få till en överenskomelse att vi ringer tornet när vi ska flyga, till att börja med.
    //Tomas
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  19. #19

    Standard

    I Stockholm så försvinner det ena fältet efter det andra p.g.a. den aggresiva exploateringen som pågår. Ligger inte Tullinge flygfält i skottlinjen oxkså? Får inte byggföretagen tag på vettig mark så klämmer de in hus med kofot på löjliga uttrymmen. Tycker att kommunerna tänker aldeles för kortsiktigt och prioriterar snabba pengar allt för ofta...

    Vi har bara kontrakt denna sessongen ut om jag minns rätt, men kan förhoppningsvis få tillgång till den riktiga landningsbanan på Barakarby om vi har tur.

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Öh, jag har då inte hört att mark tappar i värde med tiden. Om en klubb investerar i mark - behåller den väl sitt värde och ökar förhoppningsvis i värde med tiden - och kan om klubben upplöses eller tappar så mycket medlemmar att det inte går att fortsätta - säljas för att lösa eventuella lån.
    Så är det, har precis själv lagt ett års härjande på att få vettigt betalt för en tomt 500m från Apelvikens strand i Varberg. 70000kr för 7000m2 erbjöd kommunen och viftade med en detaljplan där min tomt helt plötsligt inte gick att få bygglov på. Tänk själv vad 7st 1000m2 villatomter är värda i Apelviken...

    Så att man kan lösa in lån genom att sälja marken är absolut ingen självklarhet tyvärr.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 14:40
  2. Antal personer på forumet
    Av haskell i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 22:42
  3. Stiftens antal i LiPOs?
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 06:01
  4. Antal Medlemmar i RCFF
    Av Ludde i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 21:16
  5. Antal besökare som hittat oss
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •