Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ny Radio

  1. #1


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Question Ny Radio

    Hej

    Flyger idag med en JR x-3810 som funkar utmärkt. Har skaffat lite leksaker som en KDS heli som skall byggas. Har hört att 35mhz inte är en bra kombination ihop med eldrift. Funderar på att skaffa en Spectrum DX7 för detta ändamål.

    Kollat på nätet Als hobby http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=38757ch
    de har bra priser ca 150 pund för sändare + batteri.
    Har aldrigt handlat på nätet utomlands, är det strulfritt att handla från t.ex Als Hobby.

    Tänker man lite längre är det kanske vettigare att investera i en 2,4 Ghz radion som även gradvis ersätter min JR radio. Har kollat runt och blir inte riktigt klok på vilket system som är bäst, Jr kommer med ett eget system; Graupner har ett nytt system osv. osv. Kollar man runt på forumen finns det 1000 åsikter och sanningar.
    Klarar mig med 7-8 kanaler budgetram ca 4 000kr för en ny sändare vill helst att den nya sändaren skall matcha kvaliteten på min gamla JR

    Tacksam för lite input.

    Gin

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du kan ju även behålla din 3810 och skaffa en modul, förslags vis en FrSky (dom har billiga och bra mottagare).
    http://www.airmedia.se/index.php?act...productId=1223 På så sätt kan du behålla dina 35 MHz prylar och fasa ut dem i din egen takt, bara att byta modul beroende på vilken modell du ska flyga.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej tack för inlägget

    Är dessa väldigt billiga moduler och mottagare driftsäkra, funkar alla funktioner som vanligt i radion, t.ex fail-safe. Tillförlitligheten blir inte bättre än den svagaste länken.

    Gin

    5 flygplan och en obyggd 450 heli

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har under flera år kört med ett "pirat-system" i mina Futabor (9C/10C)- ett Assan-system. Det har i mitt fall fungerat till 100 %. Jag har också ett Futaba Fasst-system till min 10C men har skam till sägandes aldrig använt vara sig sändarmodulen eller den medföljande 14-kanalersmottagaren.
    Idag skulle jag nog satsat på FrSky om jag har en modulsändare som jag är nöjd med. Inte för att det är något fel på Assan men FrSky är teoretiskt ett lite störningsokänsligare system och det finns även i telemetri-utförande. All elektronik kan strula om man har otur men jag har svårt att tro att t ex FrSky skulle vara sämre än Spektrum i det avseendet.
    Sen kanske du helt enkelt vill ha en ny sändare och då finns det ju lite av varje att välja på.
    Om jag skulle börja om från början och inte har kravet på modul-sändare (så man t ex kan köra ett billigt "pirat-system för i vart fall sina enklare kärror) - ja, då skulle jag nog kolla lite på Multiplex Royal Pro 9 (eller andra varianter av Royal Pro).
    Sändaren är rätt liten och smäcker och den har det mesta fritt "flyttbart" - t ex kan man fritt fördela kanalerna till resp roderfunktion vilket jag skulle uppskatta. Det har också telemetri-funktion vilket i o f s många andra, nya 2,4-system också har. Och Multiplex har ju också en pytteliten inomhusmottagare som passar oss inomhusflygare perfekt.
    Oavsett viket system du köper så kolla så dom har olika storlek på mottagare - en del nyare system har ännu inte så stort urval.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gin Visa inlägg
    Hej tack för inlägget

    Är dessa väldigt billiga moduler och mottagare driftsäkra, funkar alla funktioner som vanligt i radion, t.ex fail-safe. Tillförlitligheten blir inte bättre än den svagaste länken.

    Gin

    5 flygplan och en obyggd 450 heli

    FrSky har fått väldigt bra betyg i tester, därför tror jag att det är tryggt att rekommendera det systemet.
    Det finns några stycken i MRFS som har provat det, du kan ju alltid höra vad dom har för erfarenheter.
    Förutom det kan du knappa in "frsky test" i Google, då får du fram massor med tester och recensioner och kan bilda dig en egen uppfattning.
    Att sen tillverkaren har policyn att sälja stora volymer till låga priser är ju också trevligt.

    Funktionerna i radion förändras inte, vad det gäller Fail Safe, så har du bara Fail Safe med din radio om du använder PCM-mottagare, jag har för mig att FrSky har Fail Safe alla sina mottagare.
    Dock saknas en en riktigt liten och lätt "Indoor mottagare" i sortimentet, än så länge, men det kommer nya modeller ganska ofta.

    Om du trots allt inte litar på lågprissystemen kan du köpa en Spektrummodul, nackdelen är dyrare mottagare, fördelen är väl beprövad teknik och att du kan använda mottagarna till en ny JR DSM2 sändare när och om du byter upp dig.
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    vadå frSky har ju en liten 4 kanals motagare på ca 3g som passar utmärkt till inomhus flygning
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    vadå frSky har ju en liten 4 kanals motagare på ca 3g som passar utmärkt till inomhus flygning

    Oops! Den måste jag ha missat.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej

    Tack för inputen testar nog med en frSky

    Gin

  9. #9

    Standard Hur gick det sen

    Jag har en JR x-3810 och undrar om du köpte FrSky modul till din radio.

    Ifall du gjorde det så vill jag gärna veta om du blev nöjd.

    Har kollat på deras moduler men JR x-3810 står inte med på listan över supportade radios.
    Har kollat på hobbyking.com och de har två olika för JR radios men de förklarar inte direkt vad det är för skillnad.

    DJT och DJT V2 nån som vet skillnaden.

    Tacksam för svar
    ---------------------------
    Fredrik

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror skillnaden är om den har Telemetri eller ej. De har en Telemetri i den med D8R som mottagare och ingen telemetri i den med V8FR.
    fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Eller leta efter en beggad Multiplex Royal EVO 9 35MHz och komplettera med FrSky-modul, men då får den inte vara uppgraderad till senaste version av firmware, för då funkar bara MPX egna 2,4-moduler om jag inte missminner mig. Men det kan vara något jag inbillar mig för all del.

    Min EVO12 är i alla fall inte uppgraderad så långt det går just för den orsaken :-D
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. Val av ny radio ???
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 17:48
  2. Radio 2.4
    Av harmon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 16:59
  3. JR radio
    Av tex i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 21:13
  4. Radio
    Av klampe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44
  5. radio
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •