Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: trainer kärra

  1. #21

    Standard

    http://www.mjd.se/MJD_Models/pages/akka.htm
    Fluf, gick bra för mig som har Firefox.

    Snyggt jobbat Xermalk!

    /m

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Att det fungerar med firefox är en svaghet med firefox. Du riskerar skadlig kod i din dator, det kan i värsta fall betyda att ditt bankkonto töms. Skicka hellre ett mail till mjd att de ska rensa sin hemsida från skadlig kod. Samma har hänt andra svenska handlare.
    Oroa dig inte freddan. mitt bankkonto är tomt för det mesta. det finns alltid någe roligt och köpa. kaparna får försöka nån annanstans
    annars kör jag comodo freeware o har funkat bra. emellertid brukar datorskärmen utan förvarning bli blå ibland o dumpa minne innan han startar om så nåt skit är det väl men får väl skylla på att den hängt med i 13 år. en återställning däremellan. /m
    Senast redigerat av multipass den 2013-09-11 klockan 17:14.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Samma som för Fluf när jag testade med Chrome !
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    http://www.tradera.com/tiger-mkii-tr...1101_190325994 Denna modell är en mycket bra trainer enligt mitt förmenande. Har flugit den själv ett antal gånger. Visserligen metanol, men motorn startar lätt och man får lång flygtid. Du plockar isär den på 5min och får plats med den på liten yta.
    Peter

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    http://www.mjd.se/MJD_Models/pages/akka.htm
    Fluf, gick bra för mig som har Firefox.

    Snyggt jobbat Xermalk!

    /m
    Att det fungerar med firefox är en svaghet med firefox. Du riskerar skadlig kod i din dator, det kan i värsta fall betyda att ditt bankkonto töms. Skicka hellre ett mail till mjd att de ska rensa sin hemsida från skadlig kod. Samma har hänt andra svenska handlare.
    fredrik

  5. #25
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Vad härligt att se så många svar. Jag tackar och bugar.

    Imorgon åker jag och kollar på en hiboy precedent.
    Kan det vara en bra trainer kärra?

    Sen till nästa fråga, vad skulle ni ha för setup? (metanol och el)

    Mvh Henke

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr! Det finns mycket bättre kärror! -Den du valt är för "skalabetonad" och har för kort kropp!
    Kyosho "Calmato" är väldigt bra liksom många andra i .40 storlek. Undvik små .25 modeller!

  7. #27
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Tyvärr! Det finns mycket bättre kärror! -Den du valt är för "skalabetonad" och har för kort kropp!
    Kyosho "Calmato" är väldigt bra liksom många andra i .40 storlek. Undvik små .25 modeller!
    Jag tycker den ser ut som en vanlig trainer, ganska lik Tiger Trainer II .40. Men jag hittar inga mått på nätet, är den lite äldre?

    Jag skulle fortsatt med den framdrivning som finns, det är rätt bökigt att byta till el från inkörd metanol. Men måste du byta så behöver du kunna snickra lite eftersom motorfäste måste bytas. Aceton kan dra ut oljan ur träet. Sen bör du limma med PU, eftersom det är det enda lim som kan fästa på oljeindränkt balsa.
    fredrik

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att konvertera en gammal metanol-trainer till el är tyvärr inte optimalt eftersom dessa gamla konstruktioner ofta är tämligen tunga. En trainer som är konstruerad för eldrift är m a o i regel avsevärt lättare byggd och klarar sig därmed med en lättare setup.
    Roger

  9. #29

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Highboy från PRecident är en mycket bra trainer,flyger lugnt och stabilt. Bra storlek att lära sig på,en trainer ska inte vara för liten. Hade det varit jag som börjat med denna maskin,då hade en metanolare åkt i som drivkälla.Den är rolig att bygga ihop,eller har du köpt den klar?? Motormässigt är en 40:a -45 motor lagom.då pratar vi metanol. Jag har flugit en med en Saito 56 fyrtakt.ypperlig kombo.Rycker personligen om du skall börja med modellflyg så börja med metanol,blir nog lite billigare om du får tag på en beg bra motor.LÄngre flygtider,mindre tillutrustning att köpa som nybörjare. Skall du flyga el så du ha minst två accarna för att få lite flygtid,en riktig laddare från start(rätt dyrt) iof ska du ju även ha en laddare till sändaren....så en laddare kommer du ju inte ifrån.Sedan är jag väl av den lite gamla skolan,modellflyg ska lukta avgaser&surra!! Men valet är ju ditt givetvis! Välkommen in till en rolig hobby!!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  10. #30
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hejsan. Idag var jag iväg och tittade på en hiboy precedent.

    Allt låg i original kartong. Kroppen var påbörjad och allt annat verkar vara med. Kroppen var bra byggd och raka vinklar:-)

    Så jag slog till.

    Har möjlighet att köpa en .46 motor till planet eller skulle det vara övermotoriserat??
    Kommer använda mitt jättefina sanwa system:-) sen ett par servon, funderar på lite mindre servo till förgasaren,funkar det?

    Uppdatering följer

    Mvh Henke

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kör du med en .46-rova om du får tag i en bra sån till vettigt pris.
    Om linkaget går lätt så kan det visst fungera med ett mindre servo. Sen är frågan om det pallar för vibrationerna...
    Var det en byggsats - ingen ARF alltså ?
    Hälsningar
    Roger

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Grattis till köpet av Hi-Boy. Precedent gjorde fina byggsatser på den tiden det begav sig och det blir säkert ett trevligt bygge. Är det versionen där vingen består av en abachikllädd frigolitkärna så bör bygget gå snabbt. Precedent var bland pionjärerna när det gällda att använda "lättplywood" med utskärningar så att delarna var självlåsande vidbygget. På så sätt klarar man sig utan byggjigg. Det räcker bra med en plan byggyta.
    Om jag minns rätt hade flygplanet ganska mycket sidriktning av motorn (4-5 grader) och det var nog lite överdrivet. Det räcker gott med 2-3 grader.

  13. #33
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad betyder mindre servo? Ett mindre än Hitec HS81 kommer att ge upp rätt snabbt på grund av vibrationer. Alla hobbykingservo som är mindre än 30 gram kommer att ge upp snabbt på grund av vibrationer.
    fredrik

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Till trottel funkar ett Hitec 81 eller 85 bra. En .46:a blir för mycket. Bättre då med en .40:a med 11x6 eller 12x4 APC,Graupner "Sonic" eller RAM.

  15. #35
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hejsan

    Det är en byggsats jag har köpt Roger. Ska tänka på det med mindre servo.

    Apropå servot till trotteln så blir det ett bra servo men lite mindre i vikt, eller så har det ingen betydelse? Kanske ska köra med fyra st standard.

    Ja vingen hade en frigolitkärna som va inklädd med tunn plywood tror jagB-)

    Ha läst en del om motorvinkeln att original så ligger den på 4-5 grader men att det är för mycket.

    Nu är det ju så att kroppen är ju påbörjad och motorbocken är fast limmad rejält, ska kolla vinkeln och se om jag behöver ändra.

    Jag har läst att storlek .40 är lite för klent så därför trodde jag en .46 skulle funka bättre.

    Mvh Henke

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Det är väldigt liten skillnad mellan en .40 och .46 och dessutom finns det ju en trottelspak så ta du .46:an om det är en bra motor. Bättre för mycket än för lite eftersom vikten brukar vara densamma.
    Hälsningar
    Roger

  17. #37

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Kul Henke!! Kör du fyra bättre standardservon.Typ futaba 3003 eller hitec standard,duger mycket bra till denna kärra!Det där är en klassiker du fått tag på,så var rädd om den! En 46 motor blir alldeles perfekt i denna maskin.Bränsletank är ju med tilldelning maskin med,den gula om jag inte miss fel.hoppas du får hjälp med att kolla så allt är ok inför första startSamt hjälp med provflygningen.Glöm inte att kolla tyngdpunkten!!!Till din 46 motor blir en 11x6 propeller lagom.Master som många talar så illa om är bra propellrar,och mycket prisvärda.Vad är det för fabrikat på motorn?? //lennart

  18. #38
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej Lennart

    Den som är på första tur är en MDS 48 tro jag den heter.

    Ska vara i nyskick

    Mvh HEnke

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Kul Henke!! Kör du fyra bättre standardservon.Typ futaba 3003 eller hitec standard,duger mycket bra till denna kärra!Det där är en klassiker du fått tag på,så var rädd om den! En 46 motor blir alldeles perfekt i denna maskin.Bränsletank är ju med tilldelning maskin med,den gula om jag inte miss fel.hoppas du får hjälp med att kolla så allt är ok inför första startSamt hjälp med provflygningen.Glöm inte att kolla tyngdpunkten!!!Till din 46 motor blir en 11x6 propeller lagom.Master som många talar så illa om är bra propellrar,och mycket prisvärda.Vad är det för fabrikat på motorn?? //lennart

  19. #39
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Kommer att köra med en

    Sanwa RD6000 på 35 bandet.

    /henke

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Vad för radio/mottagare har du?
    Är det plockat från något RTF-system brukar de inte gå att återanvända.

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Undvik MDS .48:an Dels för att MDS ryktet inte är det bästa dels för att motorn är för stark.
    De som påstår att: "Man kan ju alltid dra av gasen" vet tyvärr inte vad som är bäst för en nybörjare,tyvärr! För mycket kraft är svårt att kontrollera för en som håller på och lär sig att flyga. Bättre då med "lagom kraft".
    Vad är då "lagom kraft"det? Jo det vet man genom erfarenhet. En .40 är ofta mer lämplig än en .46 ...för en nybörjare.
    En nybörjare hamnar lätt i flygsituationer som han/hon har svårt att ta sig ur. Och då hjälper inte mer kraft!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •