Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Förlorad radiokontakt med fpv

  1. #1

    Standard Förlorad radiokontakt med fpv

    När jag flyger med min 1,3 ghz sändare så störs antagligen min spektrum mottagare. Det har hänt ca 1-2 ggr att jag tappar kontakten med modellen i 1-4 sekunder i mellan åt.

    Hur långt i mellan ska de båda antennerna vara? Och tror ni att min orange mottagare med satellitmottagare störs mindre än min nuvarande spectrum ar500?

    Har klöver antenn på sändaren om det har nått med saken att göra.

    Mvh defuncta

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Du får sätta ett low-pass filter på videosändaren. Inte ovanligt att det stör på en 2.4Ghz radio (harmonics)

    Man ska alltid försöka separera sändar/mottagar antenner så gott det går.

    //Matte

  3. #3

    Standard

    Ajajaj, har du inte gjort marktester innan för att kolla hur mycket utrustningen stör varandra innan flygning? Jag tycker att du ska ge modellen flygförbud tills du har löst problemet. ATt ändra från LP till CP kommer inte att lösa dina problem.

    Testa att öka avstånden mellan antennerna tills du får samma räckvidd vid marktesterna med samt utan videosändare.

  4. #4

    Standard

    Lp filter är beställt dock restnoterat :/... Just nu sitter antennerna bara ca 10 cm ifrån varandra så får försöka plasera om dem rejält. Kan man montera sändaren på sidrodret?

    Med vänlig hälsning, defuncta

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hämta.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	3,2 KB 
Id:	31166

    Löd dit jordplan på orangerxsatelliterna. Blir bättre mottagning på dem då.
    Separera antenner så mkt som möjligt.
    Sätt mottagarantennerna i olika orienteringar.
    Tvinna allt kablage.

    *edit* Vilken orangerx har du?
    Senast redigerat av flunk den 2012-08-15 klockan 11:43.

  6. #6

    Standard

    Okay, den med 9 kanaler och dubbla sat port...

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Då har du samma som jag. Jag kör med dubbla satelliter.

    Jag har tagit bort den kabelsnutt som sitter på satelliterna och lött dit 29mm långa lite styvare kabelsnuttar. Viktigt att de hålls raka och fina.

    På huvudmottagaren gjorde jag så att jag skalade av yttre isoleringen på koaxkabeln några millimeter, sedan tog en skalad ledare från en CAT5 nätverkskabel (rätt tjocklek ca 0,5mm) och virade ett varv runt skärmen och lödde fast. Den ska peka nittio grader från koaxkabeln. Frisera till skärmen så att du kan vika innerledaren nittio grader åt motsatt håll, så att du får ett T. Klipp av ledarna så att varje del blir 29mm, dvs totalen 58mm.

    Till höger i bilden ser du färdigt resultat. Var noggrann!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FrSky FrSky Antenna_Dipole.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	31167

    *edit* Jag har placerat satelliterna på varsin vinge, så långt ifrån varandra som möjligt, den ena pekandes längs med vingen, den andra pekandes längs flygplanskroppen. Koaxantennen sitter upprätt, tejpad på utsidan av flygplanskroppen.

  8. #8
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena!

    Jag kör med en Orange klon, RV 300mw 1,3ghz + gps på min tricopter och har flugit bakom mig, runt hus, träd och 6-700m bort utan den minsta glitch. Jag har inget LP filter på videon men kör på 1360mhz och klöver. Jag får 10 sats med gpsen.

    Jag har orange mottagaren i mitten med antennerna i drunken rabbit formation, 90 graders V med ena 45 grader bakåt. Videosändaren är ca 25cm bakåt så klövern kommer så nära bakre proppen som möjligt. Den har skärmad kabel fram till OSDn som sitter framför orange mottagaren. Gpsen sitter 20cm ut på högra pinnen.

    Jag har beställt ett LP filter och ska göra en range test för att se om det hjälper.

    Mvh,
    Calle


    Sent from mobile
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  9. #9

    Standard

    Fick precis hem en Turnigy 9x med modul, mottagare samt FrSKY ACCST modul o mottagare. Frågan är om man ska börja med turnigys egna eftersom jag har hört att inte frsky funkar med 1,2 ghz?

    Mvh defuncta

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Man ska alltid försöka separera sändar/mottagar antenner så gott det går.
    Helt riktigt. Försök dessutom att separera dem mer än en våglängd för den med längsta våglängden och dessutom inte multiplar av hela våglängder från någon av de inblandade frekvenserna för bästa möjliga förutsättningar.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  11. #11

    Standard

    Har du gjort marktester ännu för att se vilka störningar du har på modellen?

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Fick precis hem en Turnigy 9x med modul, mottagare samt FrSKY ACCST modul o mottagare. Frågan är om man ska börja med turnigys egna eftersom jag har hört att inte frsky funkar med 1,2 ghz?

    Mvh defuncta
    Jag tror mer att det är 2.4GHz systemen i allmänhet som har problem med 1.2/1.3GHz.
    Finns en regel man kan följa och det är att man bör(notera bör, inget måste) alltid ha högre frekvens på videolänken än man har på rc länken iom att det är bättre att störa ut videolänken än att störa ut rc länken, dock kan man fixa det med ett så kallat lågpassfilter som beskrivs tidigare i tråden.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Saxat från en tråd på helifreak som beskriver det hela:
    "
    The actual frequency usually recommended is 1.280 GHz or 1280 MHz. It is sometimes called 1.3 GHz when non-technical people round the number up. Its
    first harmonic (not second) is just doubling the frequency. That's 2.560 GHz.

    This is well outside the range for flight control radios. From the first source found on the web: "Futaba divides the 2400MHZ band into 36 channels each channel centered 2.025MHz from each other starting at 2405MHz and ending at 2477MHz or 2479MHz depending on the transmitter." I didn't bother checking the FASST chip datasheet to confirm. Spektrum uses the same general range, if not the exact same chips, to accomplish the radio link. (They differ in how they use the channels, and in their protocol.)

    Also, it's generally the lower frequency that causes problems for the higher band, and not so much the other way around. So we're concerned about the low video band messing up the high Spektrum/FASST flight-control band.

    The Spektrum/FASST receivers are all-digital, heavily filtered, and detect interference, so I don't see this as a problem for them.

    Even if the video receiver has a horrible saw filter (as most do), they should easily be able to discriminate noise on 1239 MHz (half of the highest 2.4 GHz channel) from video signal on 1280 MHz.

    It could be worse for the video on 1240 MHz, but USA receivers are generally locked out of this channel or should be, as this is not an approved band. You still need an FCC Amateur Technician class license to use 1280 MHz in the USA, and the license does not authorize 1240 MHz for video due to a low side band.
    "

  14. #14

    Standard

    Heh, den där postaren på helifreak verkar ju vara en lustig typ. Bara för att han verkar tro att ingen använder frekvenser på 1.3GHz så skriver han att de som anger 1.3 istf 1.2 är sk "non-technical"... jaja i övrigt en informativ post men han fokuserar enbart på 1280MHz och inte de lägre frekvenserna som de flesta 1.2/1.3GHz sändarna faktiskt klarar av. En del går från 1080-1360MHz och det innebär att de harmoniska frekvenserna (av första graden) sker mellan 2160-2720MHz vilket vida täcker all 2.4GHz RC. Dock inte sagt att man ska använda alla möjliga frekvenser på dessa sändare, men jag tror dessvärre att det är ganska vanligt.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Ja, jag googlade bara på harmonics å fpv, de va de första jag hittade Anledningen till att han tjatar om de högre frekvenserna är nog för de andra är olagliga där. Tror det bara är 1280 man får lov att använda.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Man bör hålla sig till 1280MHz då den frekvensen åtminstone är avsedd för amatörer.

    Förutom 433MHz samt 2,4 och 5,8GHz...

    900MHz och annat används av luftfart, mobiltelefoni, satellitkommunikation, radiolänkar mm.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  17. #17

    Standard

    får och får...

    Får går på gotland och äter gräs

    utan amatörradiolicens får du inte använda dessa sändare alls. har du licens är det bara 1240-1300 Mhz
    (under förutsättning att du kör med callsign osv)

    se mer här:


    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...venser-vid-FPV
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Skulle nog till och med påstå att med våra kina grejer så får man inte sända överhuvudtaget

  19. #19

    Standard

    så länge det inte är CE märkt så får det inte användas - och då menar jag inte China Export
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    så länge det inte är CE märkt så får det inte användas - och då menar jag inte China Export
    Haha, den var bra
    Nästan allt vi gör inom FPV är tyvärr olagligt. Men så länge vi inte stör någon eller orsakar någon större olycka så är det iaf ingen som jagar oss, än...

Liknande ämnen

  1. Futaba T14, förlorad kontakt
    Av Ompa i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •