Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 101

Ämne: The howling bug (isjakt V2)

  1. #81
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ålänningen det är bara att vrida mer på gasen ;-)
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #82

    Standard

    Ahaa! Tänkte inte på det. ;-) Det återstår mer "spjutt" redan, kanske lite tidigt att redan ha tagit ur max.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #83
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ahaa! Tänkte inte på det. ;-) Det återstår mer "spjutt" redan, kanske lite tidigt att redan ha tagit ur max.
    Jag tror den gör 123km/h med ungefär 7kg dragkraft, Morton skulle väl ge 100kg? Så det finns att ta av ��
    Superhero

  4. #84

    Standard

    Skön känsla när prylarna lirar ihop..
    Bara att gasa nu då..

  5. #85
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Grattis till en lyckat tur!!

    Sakta men säkert framåt, säkerhet främst. Skitkul projekt
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #86
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Såg ut som att du fick dig en piruett idag.

  7. #87
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ja jag kan sammanfatta lördagen med att jag gick av banan i 120km/h. Det var lite sidvind och min nosskena var slipad som en skridskor och det bet dåligt. Även fast jag hade fullt utslag åt vänster så drog han åt höger.
    Jag bytte till en knivslipad skena och det funka så jäkla bra att jag knappt kunde titta på pedalerna så svängde det väldigt mycket. Under samma åktur så märkte jag även att det spårade något fruktansvärt så det blev bara dessa två rundor.

    Men jag är rätt så nöjd ändå för att åka på detta isracing eventet och förvänta sig underverk på första försöket går inte.
    Så jag får komma igen nästa år

    Annars så har vi haft skidåkare, flygplan och en hel del bogseringar som har försenat hela eventet men all heder år alla på landracing som har kämpat så hela vintern med isen.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  8. #88
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Film på min avåkning ingen fara men det blev lite hoppigt
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #89
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Hahahaaha, toppen jag fickett pris i alla fall. vingligaste repan
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1385783_10153091271619544_4549487176641816508_n.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	50912
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  10. #90

    Standard

    Hej, lite allmänna funderingar på väghållning:
    Du skrev "jag knappt kunde titta på pedalerna så svängde det väldigt mycket". Du bytte till en knivslipad framskridsko, kan det ha inneburit att fordonet helt plötsligt blev kraftigt överstyrt/instabilt? Hur är tyngdpunkten placerad i längsled? Det låter som om man alltid borde satsa på bäst grepp i bakskridskorna så att fordonet alltid vill räta upp sig. Om fordonet är kraftigt överstyrt så borde ju risken vara överhängande att man i hög fart råkar ut för vobbling så att den i värsta fall tvärställer sig och kanske börjar rolla runt.

    MVH!
    /Johan

  11. #91

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kanske ett sidoroder på isjakten vore bra så man i högre farter kan få hjälp av rodret att hålla kursen?

    /Bo

  12. #92
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ja de bakre skenorna har alltid varit "knivslipade" så någon sladd åkte jag inte på. Däremot så hade jag väldigt stora utslag på styrningen och med den platta slipningen så styrde det dåligt så utslagen gjorde inte så mycket. Men när jag satte på den andra skenan så bet det bättre så varje litet utslag gjorde helt plötsligt väldigt mycket.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  13. #93
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Ja, där sprang en månad förbi utan att jag hann fatta något.

    Jag ska börja med att tacka min sponsor (Jet-rpm sweden) för att jag får ta del av en så stor jet motor. Varje gång jag går förbi isjakten så kan jag inte låta bli att le och tänka på vilka konstiga vägar livet kan ta ibland.

    Men vad händer nu, är allt färdigt?
    Näää, det är en hel del kvar och denna sommaren ska den få hjul. Hjulen är nästan helt färdiga sedan i somras så det är lite pill samt bättre väder som fattas innan jag kan börja test köra lite. 13 Juni var det en träff i Ljungbyhed. 5 september i ljusdal och flying mile på tierp hade varit roligt.

    Något vi måste införskaffa är ett bra depåtält. Vi är ju ett liten grupp här nere som bygger allt ifrån jetmotorer till super seven så en hemsida kanske vore på sin plats.

    Foton ifrån speedweekend blev det inte mycket av mellan att köra, titta på andra jet farkoster och prata med folk så blir det inte så mycket tid kvar. Däremot så vet jag att det finns en del bilder på folk som provsitter i isjakten.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  14. #94
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Kan ni fatta att det har gått ett helt år igen.
    Ja så här 11 dagar innan man ska bege sig uppåt till speedweekend börjar ju spänningen öka.
    Men trotts min totala brist på att uppdatera er så har det hänt lite i alla fall.

    I somras så blev det inget åkande men jag var ner till Ljungbyheds flygdag och förde lite oväsen. Det höll dock på att sluta i totalt fiasko då den förbannade Preem dieseln var så dålig att motorn knappt gick på det.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7399.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	138,8 KB 
Id:	57084

    Sedan har vi bestämt oss för att investera i lite nödvändiga prylar till årets Speedweekend.
    Ett ordentligt depåtält i stål 6x3m samt bord till det.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12042878_10153658405469544_8133316431720589280_n.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	57085

    Sedan kommer vi till vårat stora projekt som vi har ägnat jul ledigheten och ett antal dagar till på.
    Vi köpte en släpvagn och sedan byggde vi en öppningsbar aluminiumkåpa uppe på det. Vi la även till en fäll bar ramp och lampor både ute och inne i släpet. Släpet är ett Vlemmix PL630t-4500kg 6,3x2,2m i lastyta.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1017453_1678732109082564_5124523475612584386_n.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	57086

    Vi lyxade till det med en fjärrkontroll styrd hydraulisk öppning och stängning.


    Men även isjakten har fått bakaxeln och infästningen till bakdämparen förstärkt. Samt att jag har hämtat en ny motor. Jag har verkligen en fantastisk sponsor
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12717644_10153890673389544_4548273763978715532_n.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	57087

    Nu är det ju så att vi är 3st kompisar som hjälper varandra med våra galna projekt. Så vi har gjort oss en liten hemsida. Där kan ni se en Super seven med en Yamaha r1 motor, min isjakt, en jet dragster med egenbyggd motor och släpvagns bygget i detalj. Lite projekt som har förpassat till historien finns också där.

    www.varbergracing.com
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  15. #95
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    En till liten kul grej är vad dessa lite smått knepiga projekten kan leda till. Jag har ju fått komma i kontakt med en hel del roliga personer inte minst svarthålet, mobacken och min sponsor allt har ju varit igenom detta projektet.

    Nu har detta projektet givit mig en möjlighet som jag inte ens hade kunnat drömma om.
    Jag har fått jobb på Koenigsegg!!! Jag var där och skrev på papperna i fredags.

    Ps. TMG certifikatet damp också ner i brevlådan i veckan sås denna våren kommer bli rolig
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  16. #96
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har djupdykt i ämnet diesel. För att göra historien extremt kort så tanka på St1 eller Shell(samma bolagskedja) då får du bra jetbränsle med 5% olja inblandat direkt på tappen! Andra aktörer så som preem eller OKQ8 har olika sorter där man blandar in biodiesel(inte RME utan biodiesel). Det är nog den du råkat ut för som din motor inte gillar.
    Superhero

  17. #97


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Grattis till jobbet!!!
    Underbart projekt.
    Önskar dig all lycka till. Följer dig med spänning.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  18. #98

    Standard

    Följer med spänning hur det går i Årsunda!..

  19. #99
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Tack, för orden.
    Jag vet inte riktig vad det är med speedweekend men tydligen ska man hålla på ända in i sista stunden.

    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  20. #100
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Så nu har jag vaknat igen efter Speedweekend 2016. Det sägs att jag har arbetat de senaste dagarna men jag har nog bara gått i sömnen

    Vi började med lite lätt panik redan på onsdag kväll när vi skulle packa allt. Eftersom vi har ett så stort släp så måste man ju ha en stor bil till det och den gick bara på 7 cylindrar den kvällen. Allt såg ytterst dystert ut då vi inte fick tag i en bil som kunde dra vårat 3ton tunga släp men till sist så fick vi torkat tändspolen och rengjort stiftet så funkade allt som det skulle igen.
    Detta medförde dock att en hel del prylar glömdes att packas ner när jag kom hem igen, däribland min garmin kamera så tyvärr blev det inga filmer ifrån isjakten.

    Det enda spännande som hände på torsdagen var ett kraftigt wobbel på släpet. Lite för hög dragkrok på bilen och ett baktungt släp visade sig vara orsaken till det men det löste vi genom att ställa 6st 25L dunkar med diesel så långt fram i släpet vi bara kunde. Annars så var det bara en lugn men lång bilfärd upp till Årsunda.
    Väl uppe så var det bara till att lasta av allt och bygga ihop depån.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12795482_1697456117210163_4074431168954274732_n.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	57503 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7420.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	111,5 KB 
Id:	57504

    Fredagen bestod till stor del av att vänta på att det skulle sluta snöa och sikten skulle bli bättre. Snön sabbar hastighets mätningen och det hjälper om räddningspersonalen kan se om någon kraschar.
    Det blev bara ett åk för mig och det var endast i 80km/h sedan gick det inte att hålla den rak längre. Så det var bara att åka tillbaka till depån och minska dem allt jag kunde. Sedan var jag barlast i Timmys super seven så det blev inget mer åkande den dagen. Det är en riktig trevlig liten bil det där och 173km/h gjorde den på 4;ans växel. Fel utväxling så motorn orkade inte varva ut ordentligt på de högre växlarna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12795429_1698515513770890_1772901081598059565_n.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	57507

    Så kommer vi till lördagen och nu skulle det gå undan hade jag tänkt i alla fall. Säg det som någonsin blir som man har tänkt. Styrningen var fortfarande för känslig och jag kunde precis hålla den tillräckligt stabil för att gasa lite. Fast det var ändå en stor dag för mig då detta var första gången jag kom i mål innan har jag fått avbryta tidigare pga instabilitet eller för dålig styrförmåga.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12802823_10153922580049544_5358646805600694358_n.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	28,0 KB 
Id:	57506

    Här ska jag passa på att tacka Patrik E igen för den fina hastighetsmätaren han hjälpte mig att programmera. Den är ju GPS baserad och slår endast på 1,5km/h jämfört med landracings mätutrustning.

    Mindre utslag kunde jag inte fixa på plats så detta blev första och sista rundan för isjakten detta året.
    Trotts lite åkning så kunde jag känna att mina förstärkningar löste flexningen runt bakaxeln så nu är det bara en bättre styrning som behövs för att det ska kunna går riktigt fort. Jag förbättrade även mina klor på bromsen så nu kan jag stanna lite fortare också.

    Hehe, en lite storleks jämförelse. Det är inte många som tror att jag verkligen får plats i isjakten och vissa är helt övertygade om att den är radiostyrd.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10339723_1697897617166013_5357222587097378265_n.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	120,1 KB 
Id:	57508

    Se så fin den är i solnedgången
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7424.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	129,8 KB 
Id:	57509
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7431.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	57510

    En sista bild innan hemgång med 4km banan i bakgrunden. Längtar redan till Speedweekend 2017
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7442.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	120,9 KB 
Id:	57511

    Saker som jag måste förbättra tills nästa Speedweekend är:
    Nya spridare till EBKn (smälte den gamla,ops)
    Större pump till EBKn
    En helt ny styrning. Just nu lutar det år fly by wire men vi får se.
    Eftersom EBKn behöver mer bränsle så vill jag ha i mer soppa i isjakten så ut med den gamla tanken sedan får det bli en integraltank. Jag var först inne på att lägga in en tank i nosen med en transfereringspump till huvudtanken men en integraltank ger mig ca 4-5L mer i tankvolym och det räcker.
    Det sista är att vi måste skaffa oss lite mer PR prylar då vårat lilla team är lite osynliga just nu. Lite klistermärken och en banderoll ska nog lösa det.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •