Reklam

 
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 81 till 97 av 97

Ämne: Naza GPS uppgradering

  1. #81
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peterbat Visa inlägg
    Fick min gps i dag!

    Döm om min förvåning så får jag inte software-delen i datan till att fungera!

    Får inget att reagera och vet inte om jag måste registrera mig igen eller vad?


    På registreringssidan i assistant finns inga siffror alls i raderna o skriver jag in det jag fick i mitt mail som s/n nummer o inget händer då heller!

    Så har ngn råkat ut för detta? Tips på hur jag kommer vidare?

    Snacka om hur värdelöst detta system blev nu! Helt odugligt just nu.....

    MVH Peter Jonsson
    Har du uppdaterat till senaste programvaran och assistant ? , hade också lite krångel och fick starta om assistant några gånger och uppdatera sen funkade det
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  2. #82

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    ÄÄÄÄÄÄÄÄntligen flera timmar senare fick jag igång det! Puh, man får allt vara envis för att komma ngn stans här i världen!

    Felet låg naturligtvis i datorn som lurade mig att tro det fick drivrutinen, men så var det inte alls!!!! Efter en bra stunds letande i dator fick jag äntligen installerat drivrutinen på rätt sätt...


    Har nu äntligen lyckats kalibrera allt och tar nu kvällen, för att testflyga efter allt detta krångel känns inte som en hit....

    Hoppas verkligen att det fungerar så som det skall, kan återkomma men en rapport i morgon då den är testad...

    MVH Peter

  3. #83

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Nu är hon testad 3 accar alltså 30 minuters flygning och fungerar perfekt, måste sägas att allt h-vete innan jag fick till allt med radioinställningar, datastrul, kalibrering mm känns möda värt såhär efteråt!

    Inga konstigheter med själva flygningen, utan känns lika bra som innan...

    Nu skall jag ut på nytt o bränna av 3 accar till, övning ger färdighet!

    MVH Peter

  4. #84

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Fick du problem med kalibreringen?

    Jag har inte kommit in i det läget. Misstänker att mottagaren går in i failsafe mellan lägena på 3-lägesbrytaren... Nån som läst nått om det?

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  5. #85

    Standard

    Hej.
    Jag får inte heller till det med kalibreringen. Jag kommer alldrig in i det läget även om jag slår switchen 20 ggr fram och tillbaka.
    /Uffe

  6. #86

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard kalibrering

    Hej på er!

    Ja, först fick jag också problem och samma som er! hur jag än gjorde så fick jag inte det att fungera!!!!!
    Kollade på alla sidor som fanns på nätet för att komma på kruxet med varför det inte funka..
    En blandning av alla tips fick det tillslut att funka.

    Såhär gjorde jag:

    Switchen som ställer om mellan man-atti-attigps ställde jag om så att:
    nr1 var atti
    nr2 var atti-gps
    nr3 var man

    Detta var enda sättet för mig att få den switcha mellan atti-gps och man läget utan mellansteg, alltså drog jag switchen redan från start av sändaren till nr2. atti-gps, sen på med nazan, avvaktade alla blinkningar i startsekvensen,
    sen då från nr.2 ner till nr.3= uppner,uppner osv tills det lyste gul med fast sken, då om jag fattade det hela rätt så skall switchen stannas i läge nr.3

    Då lös den konstant och jag snurra runt 1 varv, då lös det grönt med fast sken: vred ner quaden med nosen neråt i vertikalläge och snurra 1 varv, sen slocknade allt!!!!!

    Detta var tydligen korrekt, då jag fick mitt att fungera iaf....

    Ja, som jag skrev tidigare så är jag en enveten jäkel, och ger mig inte förrän det lyckas! Fråga min sambo som undrade om jag skulle sova i garaget i går kväll!!!! ;o)

    Tycker att dji nazas manual är lite väl dålig i instruktionerna och förklaringarna, då man får göra om det mesta flera ggr samt att deras förklaring på problem som uppstår är ganska defust...

    När man tillslut kommit förbi alla dessa satans hinder så är belöningen fantastisk, då det fungerar hur bra som helst....

    MVH Peter Jonsson

  7. #87

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Bra! Då var det som jag misstänkte. gör en ny modell med annan ordning på brytaren och kalibrerar. Tack!

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  8. #88

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Har ni fått ordning på kalibreringen?

    MVH Peter

  9. #89

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har inte provat än. Väntar på nya lager till rctimer-motorerna. 3 av dem lät som en stenkross...

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  10. #90
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Äntligen fått tid att provflyga , var iofs så gott som vindstilla men det var väldigt stabilt och jag kan inte märka nån skillnad jämfört med WKM en än iaf
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  11. #91

    Standard

    Hej på er!

    Det här hände mig ikväll. Min Flamewheel 450 med NAZA (och GPS) flippade två gånger.
    Hänt hemma på gården en gång också men då fick jag en förvarning. Typ att någon av de 4 motorerna inte får full kraft under 0.1 sekund, hände två gånger innan den flippade men ikväll fick jag ingen förvarning.

    Vad tror ni det kan bero på? På filmen kör jag med GPS aktiverat.



    Maskinen är köpt av Andreas på Mikrokopter.nu och när jag fick den tyckte jag att en av motorerna var trög att vrida runt. Mailade Andreas om detta som sa att han monterat ihop en del där det varit liknande men att de flygit fint ändå sedan.

  12. #92

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Hmm, privat står det om man vill titta på filmen????

    Hursom helst så har jag kanske en liten hint om problemet!

    Min har gjort det vid ett enda tillfälle, såsom beskrivet en kort studs i flygetyget på motorerna/motorn under flygning!!!!

    Insåg att ngt inte var som det skulle, typ glapp i ngn kabel eller liknande......

    Upptäckte av en slump när jag skulle ändra gainen för yaw, att switchen som bestämmer gps/atti/man lägena stod lite för nära ett av failsafelägena som står emellan de andra, så vid ett kort ögonblick hoppade den över till failsafe ist för atti den var inställd på!

    Satt o glodde på regeln och såg att detta upprepades ett antal ggr med väldigt kort intervall, dvs så snabbt att man inte uppfattar det om man inte stirrar på den! Detta hände ganska frekvent, vilket verkade lite underligt tyckte jag.....

    Kollade lite närmre på inställningarna i radion för switchen och insåg att den bara låg ett positions-hack ifrån att hoppa över till failsafe ist för atti! Dvs, jag hade inte ställt in den tillräckligt noggrant i mitten av läget/lägena!!! Man justerar ju i sändaren tills det lyser blått i respektive fält.

    Justerade in detta mer noggrant med antal klick från bägge hållen av atti så att den ist hamnade exakt i mitten av atti ist för bara lite snabbt skjuta bort regeln så att den visar blått fält, sen räcker det!
    Bevisligen så är inte det inställda värdet så stabilt i sin position att den håller den på pricken lika varje gång, utan kan glitcha lite åt båda hållen...

    Detta kan man se på alla spakrörelserna också vid kalibrering av kanalerna: de blinkar till lite ibland till svarta pilar ist för grönt..

    Slutsatsen för mig blev iaf att justera in switcharnas lägen så noga det går i sina olika positioner för att undvika fler problem med detta, och bevisligen har det fungerat för mig, för efter det har den aldrig hoppat till eller glappat i ngn situation...

    Mycket pålitlig i alla sina funktioner...

    MVH Peter

  13. #93

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peterbat Visa inlägg
    Hmm, privat står det om man vill titta på filmen????

    MVH Peter
    Nu borde alla kunna se filmen, sorry!

  14. #94

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av skogizz Visa inlägg
    Nu borde alla kunna se filmen, sorry!
    Mitt vanligaste fenomen när det där hänt ( inte på nazan) är att det varit glapp i nån bullet på väg ut till motorn
    så en motor lagt av nån kort stund, har dock aldrig varit med om att den klarat en flipp och sen flugit igen, det va imponerande.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #95

    Standard

    Hej.

    Nu efter flytt och och massor av jobb har jag provat att kalibrera som du sa Peter och det fungerade.

    Tack för hjälpen.

    /Uffe

  16. #96

    Question Pirat - GPS?

    Hej!

    Står i begrepp att beställa en Naza GPS och har efter en ordentlig research funnit att GPS:en kan se lite annorlunda ut beroende på vilken sajt man besöker! - Nu skriver jag om GPS:en till multirotor (Naza-M).
    Med annorlunda menar jag texten som är tryckt på GPS:ens skal.
    Det kan väl inte vara så illa att DJI`s GPS redan finns som piratprodukt, eller?
    - Vad tror/vet ni andra?

    Trevlig söndag

    /Lasse

    P.S. Jag har utgått från bilder på DJI´s hemsida: http://www.dji-innovations.com/produ...otor/overview/ D.S.

  17. #97

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Hej ulfman! Roligt att det hjälpte! Bara kul att kunna dela med sig av erfarenheter så fler kan lyckas med denna roliga hobby....

Liknande ämnen

  1. Uppgradering FW Naza, propellrar bort eller kör ni ändå?
    Av Sipen i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 10:33
  2. Dax för uppgradering
    Av frajje i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 20:20
  3. Problem med uppgradering kk-kort
    Av Elia i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 07:51
  4. Uppgradering från 3ch till 4ch.
    Av orion1 i forum Elmodeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 11:32
  5. uppgradering till cessna 182
    Av Oskarsson i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •