Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Val av motor till Funjet Ultra?

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skall ni köra fort så är det normalt relativt stor stigning som man brukar ha på proppen och inte en 6*4" t ex. Det är nämligen hög s k pitchspeed som man är på jakt efter för att kunna åka fort. Nu kan jag inget om just Funjet men jag skulle nog i alla fall satsa på en mera "kvadratisk" propeller.
    Roger
    Vill man ha högt eller lågt kv då?

  2. #42


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hög fart - relativt högt propellervarv med en propeller med relativt hög stigning..
    Men grejen är den att en 6*4" är mera av en prop som ger hyfsat statiskt drag men inte riktigt lika bra fart. Om motor, reglage och ack klarar det så kanske t ex 5*5" vore bättre men för dina prylar har jag ingen aning och man måste alltid mäta för att veta hyfsat. Och en sån setup kan dessutom dra mera ström under belastning jämfört med statiskt "på backen". Så - att hitta en optimalt snabb setup kräver sin man - ungefär som Henke redan nämnt. Men kolla på nätet och försök dra lite egna slutsatser av den info du hittar. Jag har som sagt ingen som helst kunskap om just den modellen och hur man får bra fart i den. Det jag nämnt är lite allmänt avseende snabbare kärror och deras setuper. Men det lär ju finnas massor av info att hämta på nätet - även om lyckade setuper.
    Roger

  3. #43
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Av allt jag läst om funjet är 6x4E en väldigt bra propeller för funjets. 5x5 ska däremot inte vara speciellt bra för just funjets..

    Läs följande:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1415566

    Ang kv anser jag att man vill ha högt kv på 3s och 4s och lägre/lågt kv på 6s.
    Motorn på min 6s funjet är 1900kv.. På min 6s radjet 1800kv.

    Samtidigt vill du inte ha för högt kv då du i sådant fall måste ha en mycket mindre propeller så att inte amperen skjuter i höjden osv.

  4. #44
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Av allt jag läst om funjet är 6x4E en väldigt bra propeller för funjets. 5x5 ska däremot inte vara speciellt bra för just funjets..
    man kan ju inte välja propp utifrån flygplan, jag flyger min funjet på en 4.75x4.75 propp med en 3000kv motor på 4s, den toppar ca 230km/h
    ju större propp desto mera motstånd?? eller?

  5. #45


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    NickeL flyger uppenbarligen sin Funjet med en helt "kvadratisk" propp och med god fart så den setupen verkar ju rimlig för en snabb kärra. Däremot förstår jag inte hans kommentar "man kan ju inte välja propp utifrån flygplan" för det är ju precis vad man måste göra - och i elsammanhang även anpassa motorns KV och antal celler i acken till flygplanets egenskaper.
    Roger

  6. #46
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Givetvis väljer man propp utifrån flygplan och setup. Tänk på att om du i en pushersetup använder en propeller som är mindre än kroppen så lär det påverka resultatet negativt. Ja det blir mer motstånd med en större propeller, men samtidigt så måste du ha en tillräckligt stor prop som ger tillräckligt hög thrust för att övervinna luftmotståndet i högre hastigheter.

    Det är ju inte för inte som min prop i 6s funjeten har en diameter på 6,5 samt stigning på detsamma..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •