Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Större FPV-flyg?

  1. #1

    Standard Större FPV-flyg?

    Vad finns det för större FPV-flyg på marknaden?
    Har en Bormatec Maja 2200mm och den pallar ju bara total-vikt runt 3kg (med flyg + utrustning + ackar).
    Många bäckar små har ställt till det.
    Lättare skaffa större kärra än att lätta 1 gram här och där.

    Majan senaste flygningen: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9417
    GoPro-frame över vårt fält: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9416

    Den väger 2900 men det ska ju på 500 gram till (PT-gimbal-dome + en till kamera + en till Tx osv).
    Så 3,5kg totalvikt skulle "funka".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    T.ex. Är det en som bygger en FPV 100ccm acro kärra på rcgroups. Det finns ingen gräns är upp till dig, ta en cub och FPV:a med om du känner för det.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Det finns ingen gräns" ? Nu måste jag tyvärr bli lite "Off topic" för just denna tråd men om jag inte minns fel så diskuterades detta för nåt år sen när FPV-flyget var i sin linda och säkerhetsdiskussioner fortfarande förekom. Då försvarades FPV-flyget med att det bara var ofarliga, lätta EPP-kärror a'la Easy Star och att dessa inte skulle göra nån större skada om de ramlade ner på nån människa även när man flög utan våra RC-fält. Uppenbarligen har gränserna flyttats rätt rejält om vi nu snackar 100 ccm acro-kärror eller motsvarande som FPV-kärror. Hoppas bara att jag slipper se sådant FPV-flyg över mitt eget hus eller andra ställen jag befinner mig på - förutom RC-flygfältet vilket är det enda ställe den typen av flygning/flygplan hör hemma. Ja - jag förstår att detta är mindre kul att höra men det är som allt annat - det eskalerar mot i detta fall större/farligare kärror och medvetet brott mot regler/rekommendationer och tyvärr är det ju mera regel än undantag att flygningarna sker på andra ställen än runt våra RC-fält. Flyg gärna FPV - det är en ny dimension av flygandet helt klart - men glöm för all del inte de regler eller rekommendationer som finns och tänk framför allt på de konsekvenser som ett misstag eller tekniska problem kan medföra. Och det enda som är säkert är att just misstag och tekniska problem verkligen kommer att inträffa. Och dessutom skall ni som flyger utanför våra RC-flygfält inte vara säkra på att ni har försäkringsskydd som kan täcka upp de ekonomiska konsekvenserna när det händer nån olycka - om ni inte lyckats hitta nån egen försäkring för detta. T ex så täcker ju inte SMFFs försäkring flygning utanför godkänt fält och jag skulle vara förvånad om RCFF's försäkring skulle täcka upp olyckor med FPV/RC-flyg i tättbebyggt område - för alla lär ju inte flyga i fjällvärlden eller i andra obebyggda områden... Speciellt om man brutit mot regler som att flygning skall ske inom avstånd så att man kan se kärran utan optiska hjälpmedel - och den regeln tror jag gäller både inom SMFF och RCFF.
    Man blir som sagt mycket förvånad över att till synes rutinerade FPV-flygare kan uttrycka sig som att "Det finns ingen gräns"....
    Jag förstår att detta är obekväma ord men tänk gärna igenom konsekvenserna efter olyckor med större RC-kärror i tätbebyggt område innan ni går till försvar. Visst - det är precis lika dumt att flyga konventionellt RC-flyg under sådana förhållanden men jag tror faktiskt inte att det är så vanligt.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Denna verkar lite större och orkar lite mer: http://www.fpvhobby.com/122-6-m-uav-airplane.html
    2,6 m och 2,4kg tomvikt samt 7kg total.

    Jag har en 100cc Cub men den skulle jag nog aldrig börja FPV-flyga!!! Huga!

    Nu är det ju inte FPV och stort som gäller, utan jag och en polare som bygger detta tillsammans och syftet är väl mer att testa och lära sig. Det börjar bli en hel del grejer i flyget och därför har vikten skenat. Nu har vi tydligen köpt för mycket godis som flyget inte orkar med... smart nog. ;-) Två personers kärra om man säger så. En som flyger (FPV) och en som sköter gimbal och annat lull-lull. Utöver det så finns en del annat jox.

    Vi har hittills bara flugit på vårt ensliga RC-fält på en åker bland skog och lite vatten, inte så mycket bebyggelse eller vägar i närheten av vår flygradie. Vi har flygit drygt 100m på höjden bara. Nu har vi en del kvar att testa med tanke på allt som finns i flyget, men step by step funkar bra. Vi har gjort om en del ibland och så får man börja om lite med testandet. Är rätt så intressant, men tiden sätter käppar för hjulen och det har blivit mer klurande, beställande och byggande på sista tiden. =)

    Och nu är f-nskapet oflygbart om allt ska på flyget... haha! Damn!

    Så alternativen är att plocka ur flyget och testa de enskilda grejerna en och en eller skaffa större kärra och börja om. Känns som att vi kommit till ett litet tak vad gäller grejerna och behovet nu, vi har rätt så mycket att "utforska" innan vi borde införskaffa mer grejer, är väl mer markstationen som ska förbättras och få lite mer flygtid. Vi har inte ens testat UAV-delen än...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Prova en X7 eller X8
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Aldrig gillat vingarna fast det var väldigt nära att skaffa en svart X8 http://www.rc4y.com/images//X8/x8-40.jpg
    Dessutom ligger den på gränsen med vad den klarar för last. Och den är rätt snabb. Vi skippade den pga att det skulle
    behövas ny sorts ackar, som ingen av oss hade... men det var kanske dumt fastna på det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Ja inte så roligt när ert första flyg blev för tungt och nu nästa också.
    Kanske splitta prylarna och flyg med två olika setup.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #8

    Standard

    Det var meningen att vara utvecklingsplattformar, alltså skaffa grejer och använda och lära sig.
    Vi försökte få allt att samarbeta osv, men som du säger så är det i så fall bättre dela upp grejerna och flyga med olika saker för att testa, inte allt på en gång.

    MEN, varför ska man ens ha ett flyg? Varför inte ha en multikopter?
    Flygets fördelar är väl:
    - Snabbare
    - Längre flygtid -> längre avstånd
    - Coolare om man tycker flyg är coolare.

    Det sämsta är ju att man inte kan starta och landa detta svarta fanskap var som helst heller.

    Dah... Twinstar II vart överfull och för tung, så den bantades helt och gick vidare som RC-flyg.
    Majan införskaffades och fylldes så den nu är för tung... så nu blir den bantad och modifierad för enklare "uppdrag" för att testa delar av all utrustning. Eventuellt göras om till RC-flyg med enstaka mojänger och gå vidare i livet.

    Skulle man mot förmodan vilja gå vidare med just flyg, så finns ju tex denna:
    http://www.fpvhobby.com/122-6-m-uav-airplane.html
    Men det är att börja om med hela flyget det.
    Och vad ska man sen göra med hela paketet när man testat allt? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    //Dah... Twinstar II vart överfull och för tung, så den bantades helt och gick vidare som RC-flyg.
    Majan införskaffades och fylldes så den nu är för tung... så nu blir den bantad och modifierad för enklare "uppdrag" för att testa delar av all utrustning. Eventuellt göras om till RC-flyg med enstaka mojänger och gå vidare i livet.//.

    Nåja, med dessa blir det lätt övervikt, inte med X8. Annars vet jag inte vad du gör för fel.
    Jag visar senare vad jag har på gång och kommer ha iordning till våren senare, blir en lite större maskin.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    skulle helt klart välja rvjet före x8, känns som mer maskin för pengarna
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Och vad ska man sen göra med hela paketet när man testat allt? =)
    börja flyga och filma lite vågade och udda saker
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  12. #12

    Standard

    Det är otroligt lätt att överlasta ett flyg!!!

    Twinstar II hade ack för flyg + ack för tx + gopro + eagletree med osd pro, gps, logger + 3xgyro + kablar i mängder + videosändare + säkert nåt jag glömt. Vikten blev iaf mer än vad den skulle orka med och visst, den flög, men kort tid och den var TUNG så den flög inte så roligt man hade velat, som en buss. Vägde den över 1,6 kg var den inte kul att flyga ändå.
    Byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=7375

    Vi skaffade Bormatec Maja och flyttade över allt och lite till samt det vi tänkt lägga på ytterligare, dvs flyg + landställ + eagletree med osd pro, gps, logger, tempmätare, horisontgyro, lufttrycksmätare med stativ + UBEC + dubbla ackar för flyg + ack för Tx + USB-kabel + massa andra kablar + 3xgyro + gopro eller kompakt digitalkamera + rvjet-gimbal med gyron + videosändare för pilot + videosändare för filmare/fotograf + pilot-kameran (65 grams Sony mörker) + säkert nåt jag glömt... 3 kg flyger den med (enligt bruks) men med allt vi ville ha på skulle det bli 3,4 eller va det var. Bläh.
    Byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=61&t=11302

    Jag skulle gärna hålla på med större FPV-flyg, bara jag fick rum med allt jag velat ha. =)

    Det är två saker vi ska testa iaf ... vi ska göra alla roder lite stelare, vi upptäckte att dom är för mjuka och flyget blir svårt att flyga. Dessutom ska vi testa nya ackar med mer ork som kan leverera mer ström så det räcker till fast det är lite kallt ute.

    Skulle vara kul ha ett flyg som en person kan flyga och den andra kan övervaka medans, alltså typ Search (& Rescue)-flyg. Filma och fota under flyget. Samarbete två personer som ska leta upp nåt / nån.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    X8 skippade vi för den var för snabb och så krävde den att vi skulle behöva köpa nya dyrare ackar vilket vi inte kände för just då. Som om det hade spelat nån roll med tanke på vad vi ändå köpt till. :-D

    RVJET... liten o snabb den också. Verkar som att vingar flyger snabb och orkar bära mer? Har ju RVJET-gimbal hemma.

    Flyga och filma udda saker osv... Jämför Majan med tex din nya motorseglare med knappt hälften av motorkraften, man flyger som på tå hela tiden, speciellt om man måste göra en omflygning. Nu har vi inte lagt på gimbal och lite annat lull-lull, den väger drygt 3 kg nu och den flyger så tungt så ingen av oss har vågat flyga den med FPV än. Motor i stjärten på tungt flyg = fördröjning på roderfunktionerna som heter duga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tycker ändå den går att flyga rätt långsamt, med långa vingen är den inte så rolig att flyga snabbt med heller för den delen.

    men det är givetvis inte ett segelplan som står nästan still i luften.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det var en diger lista du rabblade upp, nu förstår jag varför de blev tunga. Är det LiPo finns det inga genvägar, bara det bästa är gott nog om man har krav annars duger de flesta andra.
    Med all den utrustningen är det väl möjligt att skapa ett zickzack mönster för sökning och då räcker en person när modellen flyger av sig själv.

    Att klä roderytorna med tjockare film eller tunn plywood ger starka roder och med till sats av kolfiber superstyva.

    Lycka till
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16

    Standard

    Jag var faktiskt rätt sugen på X8an, men en annan sak som gjorde att vi valde bort den var att den fanns bara som vit för den svarta tog evigheter att få tag på. Vit kunde vi ju absolut int ha. Hur vi nu tänkte där... Så det blev Majan, som kunde användas med 3S-ackarna vi hade massor av (2200 3S).

    Majan flyger riktigt långsamt faktiskt. X8 tom flyger säkert rätt bra den med, men med vikt så blir den säkert snabb.

    Större flyg bara, de väger mer och kan ta mer last. =)

    Det blev 8st GensAce LiPos.

    Jo det går att lägga upp navpoints och göra allt för en person (borde jag köpa loss allt och göra detta? ;-) Hmm...
    Det skulle vara lock on target också till på det så kunde man lättare övervaka nåt när man flyger efter navpoints på hög höjd. Muahaha! Finns det video-lock-on?

    Tänkte man kunde lägga stående kolfiber-list/rör i rodrena. Nu är tex skeven så att när flyget är på marken och man skevar fullt så rör sig skevrodrena som de ska (liiite flex så att yttersta änden inte rör sig lika mycket). Men sätter man fingret lätt på skevet när det är fullt utslaget, så kan man ändra utslaget vääldigt bra. Helt värdelöst! Fixar det och testar igen. Gyrot på detta flyg har säkert fått jobba en hel del.

    Det jag inte fattar är att man ska kunna flyga 1h20 minuter med 6600mAh 3S!!! Och då har de haft grejer i flyget. Fattar inte... Vi har inte flugit en kvart ens tror jag, med 4400 3S. Annan luft i Tyskland.

    En fördel med Majan är att materialet är vettlöst hållbart, speciellt om man jämför med Multiplex EPO som är som knäckebröd i jämförelse. Och ni som vet hur MPX-plasten är så vet att den är hållbar. =) Man kan böja ett Maja-roder som en hästsko och det händer inget. Synd bara att det inte får användas i temperaturer under -5. Så det blir inte så mycket flyga den här säsongen.

    Har sett att nån bytt motor och ESC samt prop för att få bättre setup.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hemligheten med lång flygtid är oftast låg vikt. Med lätt fpv kamera och 25mW sändare borde det bli ganska lätt. Men då blir det inga avstånd men lång flygtid.
    ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Hittade även en intressant kommentar på YouTube till en Maja-film:

    Do not fly this plane in hot weather!!!! The foam becomes too soft, causing wing flex and loss of control. It does OK in cool weather. You must reinforce the control surfaces. They are not rigid enough. Also reinforce the control horn attachment points.

    Och när jag såg den filmen så kom jag på att vi måste ha kondingar på matningskablarna till ESC!!!
    http://www.youtube.com/watch?v=ftdS2f_8xmw

    Och vad är det för telemetri-grejs i denna film med en Maja?
    http://www.youtube.com/watch?v=W1B9P_WOjzQ

    Och man blir ju sugen på APM när man ser den här filmen.... eller är eagletree lika bra om man skaffar bättre GPS?
    http://www.youtube.com/watch?v=7SxdWGHcRGE
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Nästan så man skulle ha lust strippa hela flyget från allt som heter vikt, även noshjul med styrservo och landställ och sen se hur länge man flyger med 2st parallell-kopplade 3S 2200 GensAce 30C. Såg att nån flugit med 10.000mAh 3S också + en massa utrustning. Så nog va det väl själva f-n om det inte ska gå att flyga med över 3 kg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Jag är en APM fantast efter många lyckade projekt med den... (X-8, UAV-3000 och många Multirotor)
    Mycket bra att flyga i APM "cruise mode" när man flyger FPV!! Då håller APM:en koll på airspeed (med hjälp av pitotsensor och auto-throttle) , höjden och nuvarande kurs så länge du inte styr.
    När du styr så bankar den bara till ett förinställt maxvärde och gör en koordinerad sväng tills du släpper spaken på en ny kurs som den håller. Vid höjdroder så stiger den med bibehållen fart till en ny höjd som den låser på när du släpper höjdrodret. Vid gaspådrag flyger den snabbare och vid tomgång så håller den min airspeed. Om du tappar videolänken så är det bara att switcha om till RTL (return to launch) så kommer kärran hem igen. Vid radiobortfall/rangeproblem så kan man ställa in så att den automatiskt flyger hem.
    APM har ju även telemetri och OSD om du vill till en billig penning.
    Du kan ju även flyga helt manuellt, helt autonomt eller stabiliserat-manuellt

    Lite från mina lyckade projekt
    UAV-3000 http://www.youtube.com/watch?v=JrwD0E0gpX0
    UAV-3000 blåsigt väder http://www.youtube.com/watch?v=N9dfaRNm7fg

    Ps Flyger 45 minuter på en 5000mah 6s (>65minuter på 2st 5000)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •