Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Hur många dagar, lipobuzzer fast på acc!!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Hur många dagar, lipobuzzer fast på acc!!

    Hej!
    Har sumpat min zmr250 vid flygklubben(Strömmen gick) terrängen gör det svårsökt och jag börjar tappa hoppet - detta var 3 dagar sedan, varit där varenda dag och sökt ett par h (m metalldetektor t om) kraschen inträffade ca 20s efter jag lyfte, det satt ett fräscht 4s1300 på med en lipobuzzer i balanskontakten riktigt hårt, ställd på 3.3V/Cell, kardborreband och kardborrar satt den med så det är sannolikt att den sitter på accen fortfarande.

    Är det någon som har en aning om hur lång tid det tar innan ett 4s1300 (25-50C) med en lipobuzzer kopplad (vet tyvärr ej vad den drar, sökt och hittar ej den uppgiften) når,3.3V per cell och börjar skrika?

    Ni äälskar väl att lösa, såna ekvationer ?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag tror den börjar tuta efter 15-20 och kanske tutar till 30-40 nånting? Har acken lossnat så tar det nog längre 10+ minst.
    Superhero

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Henke2 menar du dagar eller timmar, antar du menar dagar?
    Ja, strömmen bröts redan i luften efter ca 20s så accen kan sitta med lipobuzzern och ticka bara.. vi var kvar på plats i +2h efter detta och jag har varit där varje dag och lyssnat och letat fruktlöst...
    Det är så jäkla långt gräs och annnat att det är löjligt, skall dit idag igen och nu har jag med mig mina 3 hundar som HATAR denna zmr250 och det finns en liten chans att de faktiskt skulle plocka upp den om de hittar den.

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Sök via en annan Quad
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har gjort så här flera ggr, skannat området korsvis med Multikopter och kamera 4K och sedan har jag kört filmen på stor TV:n hemma och alla gångerna har kärrorna hittats. Annan upplösning fungerar också, fast det hjälper till att ha det där extra när man skall förstora.

    När det gäller ytan som skall avsökas, lägg till 100% i alla riktningar, du skall veta att man har ofta mycket fel på vad verkligheten är jämfört med vad man tror.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej!
    Har sumpat min zmr250 vid flygklubben(Strömmen gick) terrängen gör det svårsökt och jag börjar tappa hoppet - detta var 3 dagar sedan, varit där varenda dag och sökt ett par h (m metalldetektor t om) kraschen inträffade ca 20s efter jag lyfte, det satt ett fräscht 4s1300 på med en lipobuzzer i balanskontakten riktigt hårt, ställd på 3.3V/Cell, kardborreband och kardborrar satt den med så det är sannolikt att den sitter på accen fortfarande.

    Är det någon som har en aning om hur lång tid det tar innan ett 4s1300 (25-50C) med en lipobuzzer kopplad (vet tyvärr ej vad den drar, sökt och hittar ej den uppgiften) når,3.3V per cell och börjar skrika?

    Ni äälskar väl att lösa, såna ekvationer ?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

    Du borde inte hinna speciellt långt på 20 sekunder.....
    Försvann all ström?
    Mottagare, VTX?
    Har du telemetrimottagare i maskinen?
    Provat om du får bild i glasögonen om du går i den riktningen du flög?

    Vilket av fälten i Uppsala är det?

    /Jonas

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!

    Nej man tycker inte att jag bör hinna långt på 20s, det var andra accen och jag startade rätt intensivt, orsaken till haveriet är okänd men strömmen gick, jag hörde (ej via mic utan hörde på riktigt s a s)hur motorerna lade av samtidigt som videon försvann, jag har tyvärr ingen telemetri som jag använde, naze32an har telemetri men jag kan inte ta mot den på nåt sätt(ännu) det hade nog inte hjälpt då kretsen verkar bruten, jag sökte av med VrX och TX i högsta hugg ifall strömmen inte lagt av ändå och försökte lyssna efter den, det är RFK FYRIS fält vid danmarks kyrka, 100-200m till vänster om grusvägen efter vägens längd 100-250m fram till parkeringen är sökområdet sett från färdriktning Till klubben!

    Fler gissningar om lipobuzzern? 6dygn sedan nu och det var ett 4s1300mah anslutet som var fräscht och nyladdat, tror ni den börjar skrika snart om den sitter kvar på accen?

    Jag vill ha tillbaka mina saker, det hjälper INTE att gräset är så långt och dessutom växer synbart för varje dag som går!!

    total söktid är ca 8h nu.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Jag ska till Arlanda imorgon, jag tar med FPV grejerna om jag får tid att svänga förbi och göra en sökning....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  9. #9

    Standard

    Jag letade efter min quad i högt gräs för några veckor sen. Man var tvungen att komma inom nån meters avstånd för att hitta den. Nån form av pejling skulle underlätta enormt.
    Jag har sådana här i mina nyckelknippor och funderar på att slänga in en i quad:en också:
    http://www.banggood.com/Upgrade-Vers...-p-995541.html
    /J

    Edit: Jag gjorde nu ett skarpt test med keyfindern och räckvidden sjunker markant om man lägger ner den i gräs. Synd, maxavståndet sjönk till ca 5m när när den låg på marken i naturen. Får man upp den en bit över marken så blir det säkert 50m och då hade det ju varit en stor hjälp.
    Jag lider med din belägenhet iaf.
    Senast redigerat av johanvm den 2016-06-27 klockan 20:36.

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Visst finns det sändare med pejl. Det är nog ett måste inom friflyg där modellerna vanligen hamnar ett par km bort.
    Sedan finns det ju mera avancerade gps som skickar sin position, fast de är ju inte precis inom ett par decimeter.
    Problemet är väl snarast att man inte förväntar sig att ett styrt plan ska flyga bort så att det skulle vara ett problem.
    FPV utom synhåll är kanske något där man borde investera i någon form av tracker eller sändare likt de som friflygare använder.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag har gjort så här flera ggr, skannat området korsvis med Multikopter och kamera 4K och sedan har jag kört filmen på stor TV:n hemma och alla gångerna har kärrorna hittats. Annan upplösning fungerar också, fast det hjälper till att ha det där extra när man skall förstora.

    När det gäller ytan som skall avsökas, lägg till 100% i alla riktningar, du skall veta att man har ofta mycket fel på vad verkligheten är jämfört med vad man tror.
    Hur högt har du flugit och med vilken typ av kamera/zoom?

    Vi har spannmål som växer runt vårt fält och det har tydligen försvunnit ett flygplan lite då och då. Jag tar gärna del av dina erfarenheter då jag har lovat att hjälpa till att leta med en multi om det händer igen.

  12. #12

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej Gustav,
    flög själv bort ett flygplan på detta fält.Bonden hittade den när han skördade. Är inte lätt
    att hitta ngt där i det långa gräset. Lycka till!��

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Jag ska till Arlanda imorgon, jag tar med FPV grejerna om jag får tid att svänga förbi och göra en sökning....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    Tackar ödmjukast, spetsa öronen efter en HK lipobuzzer också, tror den ger 120dB? När cellerna når 3.3V!!
    Sökområdets centrum eminerar ut från "korta banans" slut mot grusvägen till fältet som
    jag upplevde de!

    0762742242 ifall du hittar på den!! Och belöning och evig Tacksamhet!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej Gustav,
    flög själv bort ett flygplan på detta fält.Bonden hittade den när han skördade. Är inte lätt
    att hitta ngt där i det långa gräset. Lycka till!💪
    Hej!! Då vet du hurjag lidit m brännässlor och högt gräs i timtal....
    Tack för empatin allesammans, hoppas jag hittar den!!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Tackar ödmjukast, spetsa öronen efter en HK lipobuzzer också, tror den ger 120dB? När cellerna når 3.3V!!
    Sökområdets centrum eminerar ut från "korta banans" slut mot grusvägen till fältet som
    jag upplevde de!

    0762742242 ifall du hittar på den!! Och belöning och evig Tacksamhet!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Jag var ute vid fältet, tyvärr började det ösregna när jag höll på att plocka fram grejerna så det blev ingen flygning....
    Jag gick däremot på fältet längs grusvägen, och om du flög ungefär parallellt med grusvägen skulle jag gissa att den ligger stax bortanför sista taxibanan där gräset blir lite kortare (där bonden har slagit).
    Försök att minns vad du såg innan bilden försvann, det kan hjälpa....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tackar ödmjukast för hjälpen, tråkigt att det började regna!! För både oss,...såfort det regnar tänker jag på mina stackars komponenter på zmr:en....

    Men du är medlem där? Vad trevligt då kanske vi redan har träffats? Flyger du flyg, heli eller vad flyger du? Jag blev medlem tidigt i våras tillsammans med en vän. Vi brukar komma i en röd fordfocus ifall det låter bekant?

    Området du beskriver är precis där jag "borde" gått ner, detta är svårt att förklara men tänk att jag kom (30m högt~) från bortre banan längs den snabbt snabbt (m nos mot grusvägen) och gjorde en bred, tvär sväng till vänster ca i slutet på korta banans slut närmast grusvägen, svängen slutade med nosen mot stugan, därefter vitt och sedan svart i skärmen. Sista jag såg i goggles var den banans slut(den korta)

    Jag tror du slår huvudet på spiken med sökområdet faktiskt! Lyckades jag förklara i text så bra?

    Detta område du beskriver har jag mfl sökt rätt noggrant jag har ökat 50% av det området och tänker öka 50% till för att hitta den.
    Jag är tacksam för din hjälp. Och du vet nu vad jag går genom bokstavligt varje gång jag sökt, för uddachansen att den hamnade i vägdiket har jag gått i botten av lervattnet 3ggr 300m+ längs vägen från stugan..,.brännässlor någon? I ansiktsnivå...jag är 190cm m skor..



    Inga uddametoder har hittills fungerat heller, drönaresökningen jag skulle få hjälp med ,han sket i mig tydligen, metalldetektorn hjälpte ej. Jag ska försöka släppa loss mina 3 hundar över fältet, som jag skrev hatar de allesammans quads ö h t (när 2 av dem var valpar jagade de min hubsanX4 som motion

    Jag tror att min äldsta hanne skulle plocka upp den direkt om han såg den, han ser skrämmamde bra och är väldigt smart, det gäller bara att få de andra att förstå vad de skall göra, kanske skall försöka fejkkrascha symax8 eller hubsamx4 som övning för dem?

    Får se till att fältet är tomt då, 3st stora pitbulls som springer lösa över banan kanske inte folk tycker är så kul hundrasen är bra för att söka på rfk fyris då mina hundar saknar aktiv jaktinstinkt, jag tänkte på alla rådjur och annat som finns där men de är ointressanta.
    Är det någon som provat hundsök på quad? Hade ni tränat söket innan då förstås?

    Tack för din hjälp och om du hör en lipobuzzer så vet du vems det är!!

    Tack för all sympati och tips!! Detta är det jäkligaste, precis när jag fixat en bra fpvkoppling och tunat in quaden perfekt men så händer givetvis detta.... fick flyga den 5accar dagen innan iaf med schysst setup....

    Var i Uppsala bor du?


    Fotnot. Skulle jag i vilken som helst annan community(gymmet, thaiboxnklubben) tappat ex mobiltelefonen eller plånboken på en bestämd plats ute hade jag varit avsevärt försiktigare med att skriva ut var den är, på rcff däremot och modellhobbyn känns det dumt att INTE skriva var och hur jag tappat mina saker, det finns principer och en värdegrund i vår hobby känns det som och det kan vi nog tacka det gamla gardet för!

    Jag ger ej upp, skall ut dit idag och söka/lyssna, kanske tar med mpx heron också för att få flyga lite, senaste 7 klubbesöken har varit utan flygtyg, nästan så jag vill ta gräsklipparna och köra hela bondens åker


    Med varma hälsningar, Gustaf





    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Inga fler gissningar, 8:e dygnet nu, närapå fullt 4s1300 med ev balanskabel-lipobuzzer som är ställd på 3.3V/Cell, när tror ni den skriker?
    15-20 dygn är en gissning tidigare skrivet, tror ni på längre tid? Skulle tro buzzern drar 5-10mw maximalt i standby, när den skriker lär den dra mer.
    Hur länge klarar den att skrika när den väl börjar? Om den börjar skrika på 4x3.3V, hur länge spekulerar ni att den klarar att skrika då? Ett dygn?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  18. #18

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    1. Sakletande med hund kräver mycket övning
    2. Hunden söker med av lukt inte syn
    3. Det har gått över en vecka, din doft på drönaren har avtagit markant och sedan har du gått i området vilket skapar störning i doften
    4. Man kan säkert lära Pitbulls uppletande, men det hade inte varit mitt förstahand val när det den typen av jobb.
    5. om du ändå väljer att försöka så släpp hundarna en och en, de stör varande i sökande

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    1. Sakletande med hund kräver mycket övning
    2. Hunden söker med av lukt inte syn
    3. Det har gått över en vecka, din doft på drönaren har avtagit markant och sedan har du gått i området vilket skapar störning i doften
    4. Man kan säkert lära Pitbulls uppletande, men det hade inte varit mitt förstahand val när det den typen av jobb.
    5. om du ändå väljer att försöka så släpp hundarna en och en, de stör varande i sökande
    Tack för tipsen,, jag vet att man man behöver lära in ett sådant specifikt sök jag tänker bara att alla hundarna (o speciellt min äldre hanne) har mkt erfarenhet av quaden m(från meckande inomhus) och skäller ofta på den och vill plocka upp den i munnen och bära iväg den, tänker att om han springer på den så är det nog 50/50 att han plockar upp den för att visa/retas med mig.
    Det är sant som du säger att doftspåret är borta/skingrat sedan länge, dock ser mina hundar förvånansvärt bra (vet ej om det är rasspecifikt eller om mina hundar som delar gener har god syn naturligt bara)

    Jo det går att lära Pitbull/american staffordshireterrier (min äldsta är blamdras amstaff/pitbull) att söka utan problem, det var lättare att lära dem söka godisbitar och dyl i lägenheten än min springer spaniel och mor mins shitzu-hundar, det känns som att inlärandets begränsningar sitter i hundens koncentrationsförmåga och de 2 äldre jag har är mycket duktiga på det.

    Gissa om jag ska lära dem sökande efter flyg/quad nu efter detta?!?
    Jag kan ju enkelt ta med iaf en hund i taget till fältet närmast här och flyga LOS och låtsas krascha nånstans, om jag sätter en bit dentastix (favoriten här) på mina farkoster så tror jag att chansen ökar markant för lyckade sökningar, tror t o m hund(arna) kan spotta mig FPV. Dentastixbiten bör hindra hunden från att betrakta quaden som "tuggbyte" och om jag kraschar (när jag hittat och/eller köpt ny racequad) och vet ej var så kan jag släppa kopplet och Pumba Pitbull bör springa dit glatt efter sina dentastix?

    Har du nåt annat tips för att använda deras avsky för quads till nåt användbart?

    Ex som Jag skrev, om jag låtsaskraschar min microquad hubsanX4 i samma område (och låter nån plocka upp den lite snyggt annars, blir den hundmat) så kommer han/de att söka den direkt och om jag premierar det beteendet kanske jag får han att letA?

    Nu blev min far sjuk så hann aldrig ut igår men skall ut idag igen, tar med äldsta hunden, det kan inte skada iaf, något tips jag inte tänkt på kring hundarna och sökningen?

    Om jag släpper alla 3 så bör de börja leka, om nån snubblar över quaden då lyfter de troligen upp den också då det inte finns pinnar el nåt annat de kan leka med? Eller är det lite långsökt(lol



    Lite OT
    Jag skulle också vilja spekulera i om hundar söker endast med nos, givet polishundar/spårhundar som är tränade sedan födsel att stänga ut allt utom uppgiften de ges och deras huvudsakliga sinne är ju lukt...MEN... mina (ganska stora erfarenheter) ger indikatationer av att en stressad/ofokuserad hund använder ögonen primärt - jag har sett detta vid söklekar hemma och ute, jag har också blivit förvånad när Pumba ex upptäcker (m ögonen) människor el hundar på låångt avstånd där vindriktning är helt fel för att han skulle känna lukten av nämnda hund, han måste sett dem först.

    Också när han är lekfull hemma och vill ha en viss leksak (japp, han gör skillnad på dom och vill ha olika leksaker beroende på humör... så använder han helt klart synen istället för nosen (ställer sig upp för att se in över bokhyllan ex) skulle han använda nosen skulle han veta preciis var leksaken i fråga är.
    Denna ras har gott luktsinne och de är t naturen väldigt måna om att vara till lags och som alla hundar stortrivs de när de får en nyttig uppgift.

    Ville skriva min upplevelse av dessa hundar då de har så dåligt rykte i vår värld, en SigSauer har inget dåligt rykte, tvärtom, bra pistol, den är dock fruktansvärt dödlig och farlig - men så länge en polis bär den lyfter vi inte ett ögonbryn - skulle jag kuta omkring och vifta med en SigSauer så skulle folk springa så fort de kan, samma sak med hundar, det handlar i min erfarenhet 80% av uppfostran och disciplin samt en etablerad hiearki (om man har en hel flock som jag) Man behöver även känna till att Pitbull/Amstaff och alla mixar däri har aldrig blivit avlade för att bita eller vakta människor (som schäfer, rottweiler, dobermann som avlats speciellt för att vakta vissa människor mot andra människor i 300+ år) och högst på listan av hundskador per år toppar som vanligt golden retriever!


    Så nu vet ni om Pitbulls! Jag ska också tillägga att pitbull(mixar) är de mest empatiska, lyhörda och kommunikativa hundar jag nånsin ägt eller träffat, de är väldigt känsliga för hur man mår och är jag ledsen t e x eller stressad så kommer hundarna och försöker lugna/trösta mig, alltid - de är faktiskt helt fantastiska, andra hundar gör samma sak men dessa känner av stress/oro man kanske inte ens är medveten om och försöker "hjälpa".

    Tack alls för er hjälp!
    Uffe46: Kom pengarna för antennerna fram? Fick ingen bekfräftelse
    Hoppas lipobuzzern börjar skrika idag........
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dog.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	58811

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •