Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: Lipo i radion

  1. #41
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Eftersom Futaba säger defenitivt nej så ser jag det som om att du tar en risk att använda lipo. Risker får man ju ta ibland men då väger man ju dessa mot fördelarna man uppnår. Och jag ser inte vad du skulle vinna i detta fall om du i stället använder Eneloop accarna..

    Om man kan löda själv så finns det billigare sätt att få tag på dom, Tex dessa:
    http://cgi.ebay.com/8-X-SANYO-ENELOOP-Ni-MH-Rechargeable-AA-Battery-Best_W0QQitemZ130299658636QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item130299658636&_trksid=p3286. c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A15|39%3A1|240%3A1318| 301%3A0|293%3A3|294%3A50

    25 X 8.5 = 212.5 :- X moms 1.25 = ~266 :-

    /Håkan
    Tja. löda behöver man ju inte iaf då det följer med en batterihållare för aa batterier.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  2. #42
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Eller så skyndar man sig till Kjell och Co och köper 2 st 4 pack GP ReCyko + leksak för 69:-
    http://www.kjell.com/content/templat...00000,17500000
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  3. #43
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Eller så skyndar man sig till Kjell och Co och köper 2 st 4 pack GP ReCyko + leksak för 69:-
    http://www.kjell.com/content/templat...00000,17500000
    m.v.h. //Fredrik
    Kalasbra tips, verkar ju snarlika Eneloop. Beställt 3 set nu...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #44

    Smile

    Jag skriver vördsamt, för i denna tråden finns "säkra" kunskaper!
    Var det växeltelefonissan man pratade med på Futabaservice? Ja, ja, okunniga människor finns överallt! Det gäller att ställa rätt frågor och fråga varför. Vems ärenden går man? Hur svaras det? Taktiskt, ekonomiskt, tekniskt eller rent utav från hörsägen?
    Generalagentens intentioner, vilket är att även sälja LiPo till Futabas sändare, skulle enligt en del innebära att Minicars inte vet vad de sysslar med.
    Man måste vara medveten om att allt här i världen inte är teknik. Om Minicars inte hade sålt LiPo så hade jag förstått om de hade sagt nej till det, men likväl ansett att de hade tekniskt fel. Om man tror att en komponent bara bränner om den får för hög spänning, så har man tydligen mycket att lära. DX7 tål upp till 26v som ett exempel.
    Själv har jag stor glädje av att använda mina LiPo och har heller inga dubier om det. Att inte ge alternativ till lösningar för att de okunniga kan göra fel är att gå baklänges. Att socialtjänsten kanske måste resonera så må vara hänt, men detta forumet skall visa vägen och gör det oftast också.
    Så min fråga till sist är: Är Minicars ett skojarföretag som bara vill kränga grejer, eller har de tekniken under kontroll?
    Hur bara vågar de visa bilder på LiPo's i Futabasändare. Om Minicars inte lämnar garanti på sändarna om man använder deras fabrikat av batterier så är de ute och cycklar. Men varför skulle de lämna garanti om man använder andra fabrikat? Självklart lämnar man bara garanti på sådant man har kontroll över.
    Finns det fortfarande folk som tror på att man skall använda originaldelar i en bil?
    Men du skall veta att jag respekterar även dem som vill köra med NiMh.
    Mycket beror också på hur man använder sin sändare. Ofta, sällan, mycket eller lite. De flesta människor utgår alltid från sin egen situation i sitt sätt att resonera.

    Vill man komma före så duger det inte att göra som "alla andra".
    Utveckling är också risktagning. "LiPo is coming friends"

    MVH Malfamartin
    Senast redigerat av Malfamartin den 2009-05-13 klockan 19:20.

  5. #45
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Man ska betänka att när mitt GP Recyko akke är nyladdat med långsamladdare så visar voltmetern i radion 12.1 Volt. Min erfarenhet Lipo säger att en nyladdad lipo ger som bäst 12.6V. Denna skillnad är så liten så den borde inte spela någon roll hur än komponenterna i radion är specificerade. Man får väl öppna radion och kolla vilken spänning som kondensatorerna har.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #46

    Smile A man got to do what.............

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    ....... Man får väl öppna radion och kolla vilken spänning som kondensatorerna har.
    Kondensatorerna är oftast på 250v så man kanske inte skall stirra sig blind på dem, utan på voltregulatorerna, tyristorer mfl komponenter som avgör strömtillförseln i en krets.
    Visst har du helt rätt i att det är bäst att öppna bakstycket och se efter, och kan man inte avgöra vilket, så är det bara att köra vidare med NiMh batterierna. Så enkelt är det faktiskt.
    Nu när man öppnar "locket till härligheten" så upptäcker den skarpsynte att det är ytmonterade komponenter, och det finns ingen "Sändarservice" i världen som pillar med det. Nej de gör som Bilias bilmekaniker! Byter ut de kretskort som de tror är sönder. De har garanterat noll koll på hur det fungerar eller var felet sitter. Jag kallar dem (bilmekarna alltså) för bildelsbytare. Bilmekarna i de forna Öststaterna kunde reparera dom!

    En gosse frågade i ett forum om man skulle ha 110 eller 240v i sändarens ladduttag. Tänk om han skulle provat med 110 för "säkerhets skull". Hur skyddar man sådana nybörjare?
    Nej McRegor, människan måste ta ett eget ansvar också! Det är så man lär sig!
    Men som sagt, jag har fortfarande respekt för dem som inte vågar använda LiPo i en sändare.
    A man got to do what a man got to do!

    MVH Malfamartin

  7. #47
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Eller så skyndar man sig till Kjell och Co och köper 2 st 4 pack GP ReCyko + leksak för 69:-
    http://www.kjell.com/content/templat...00000,17500000
    m.v.h. //Fredrik

    Eller så köper man GP Recyko och/eller Sanyo Eneloop här till bra pris:
    http://www.dealextreme.com/
    ~15$ för 4-pack Recyko, ~13$ för 4-pack Eneloop, ink frakt !

    Och jodå, det funkar med fri frakt, har beställt grejer där 3-4 ggr, bl.a servon, ubec o lite annat. Det kan ta uppåt 2 veckor, men de anländer så fint så, har t.o.m fått "Tracking-no" när jag köpt flera saker, så jag kunnat följa paketen via Hongkongpost och svenska Posten.

    Fick ju f.ö hem mina 3 set Recyko enl ovan, med Wall-E-leksak = 12 batterier för ~230:-
    Funkar kanonbra, håller spänningen läääänge.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #48

    Standard

    Kan instämma med föregående talare, har köpt ett gäng 4 packs Eneloop från Dealextreme utan några problem.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  9. #49

    Standard

    Konstigt, det första man ska göra som nybörjare är att löda lösa celler själv?
    det är ju inte speciellt enkelt om man inte vet vad man gör, och lösa celler i en radio är då inget jag kan rekommendera någon, har för mig att en det finns förbud för det på vissa klubbar, kankse dock i den vibrerande kärran, nåja nu finns det iaf färdiga packar enelope att köpa, fast.. är dom godkännda då? ska man hårddra det hela skulle nog futaba kunna säga näää dom är inte godkända..
    köp färdigt/orginal om ni inte vet vad ni sysslar med, ett litet tips till nybörjare om ni orkat läsa hit :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  10. #50

    Standard

    250V är nog knappast kondingarna i en sändare specad till. Kanske 25, snarare 16. Hade kunna kollat när jag hade min JR 9X2 öppen idag då jag lödde dit kabel och kontakt på de extra paddarna för att ansluta mitt nya ENELOOP TX batteri

    Nu har jag totalt tre st batteripack till min sändare, orginal som inte är helt hundra och ett gammalt jag hittade i ett hörn, de två får gå som mekbänk/simulator-batterier.

    Citat Ursprungligen postat av Malfamartin Visa inlägg
    Kondensatorerna är oftast på 250v så..

    MVH Malfamartin

  11. #51

    Standard

    Om volten blir för hög med li-po då borde den bli för hög med torr batterier också, eller?

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krålle Visa inlägg
    Om volten blir för hög med li-po då borde den bli för hög med torr batterier också, eller?
    Hej,
    De flesta lite mera avancerade sändare är knappast anpassade för torrbatterier utan för det mesta för 9,6 V NiCd/NiMH-ack.
    Men det största problemet är säkert inte den något höga spänningen med 3SLiPo utan snarare att man missar lågspänningsvarningen. Det är alltså större risk att man inte tänker på att acken snart är tom eftersom moderna LiPo håller spänningen såpass bra till sista "sucken".
    Sen kan jag inte låta bli att reflektera lite runt detta med att glömma sändaren påslagen - i bilen eller hemma i hobbyrummet. Varje säsong är det i alla fall nån i klubben som gjort det misstaget. Och med en LiPo kan konsekvensen bli långt mer omfattande än med en NiMH-ack.
    Numera finns det ju NiMH-ackar med väldigt låg självurladdning och stor kapacitet så jag förstår egentligen inte riktigt intresset att använda en 3SLiPo i utrustning som inte är byggd för sådana.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Radion inskaffad/Nystart
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 06:51
  2. Trött på att ladda radion!
    Av bogieboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 14:04
  3. meijer på radion :-)
    Av cmeijer i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 22:26
  4. Hur konfigurerar ni radion
    Av Wåfflan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 08:59
  5. Fel på Radion :(
    Av Hyperboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •