Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hej! fråga angående propp till eflite yak 54

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Hej! fråga angående propp till eflite yak 54

    Hej! Har en yak 54 från eflite. lyckades å sabba proppen på den, hittade en 12*6 propp hemma, tänkte kolla om det är möjligt å använda en sådan. detta är den som rekommenderas enligt fullkontroll
    E-FLITE - CARBON-Z YAK 54 - 12 X 5.25 ELECTRIC PROP

    någon större skillnad?

  2. #2
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Borde inte spela någon avgörande roll så länge 12*6 proppen du har är en Elpropp.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är bara att prova.
    Propellrar för elflyg har oftast något bättre verkningsgrad än propellrar för förbränningsmotorer eftersom aerodynamiken kan optmeras mer än hållfastheten. Låt dock inte detta hindra dig att prova andra alternativ. Exempelvis så flyger jag min EF Extra 300 EXP 48" med samma propeller som jag använder till min Saito 72 fyrtaktare och det fungerar alldeles utmärkt. Det kanske hade fungerat ännu bättre med en elmotorpropeller, men å andra sidan gjorde propellerns extra vikt att jag slapp lägga bly i nosen.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Borde inte spela någon avgörande roll så länge 12*6 proppen du har är en Elpropp.
    har bara el modeller så borde vara lugnt då. tack för svar

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det är bara att prova.
    Propellrar för elflyg har oftast något bättre verkningsgrad än propellrar för förbränningsmotorer eftersom aerodynamiken kan optmeras mer än hållfastheten. Låt dock inte detta hindra dig att prova andra alternativ. Exempelvis så flyger jag min EF Extra 300 EXP 48" med samma propeller som jag använder till min Saito 72 fyrtaktare och det fungerar alldeles utmärkt. Det kanske hade fungerat ännu bättre med en elmotorpropeller, men å andra sidan gjorde propellerns extra vikt att jag slapp lägga bly i nosen.
    får ta å testa då tack för svar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •