Reklam

 
Sidan 6 av 15 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 290

Ämne: Extreme Flight Yak 54 2,8m

  1. #101

  2. #102

    Standard

    I dag var jag och hämtade en Emcotec Powerbox. Ska tillvärka en platta till den av plywood. Mer info samt bilder kommer senare i kväll!

  3. #103
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Extra_Mannen Visa inlägg
    I dag var jag och hämtade en Emcotec Powerbox. Ska tillvärka en platta till den av plywood. Mer info samt bilder kommer senare i kväll!
    va powerboxen fin?

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #104

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    va powerboxen fin?
    Jorå den är tjusig

  5. #105

  6. #106

    Standard

    Dum fråga, en mini-5 hur ska du få in alla servon, eller har du något hemligt knep här?

    Höjd 2st, 1/1-1/2
    Skev 2st, två sidor, 3/1-2/2 för höger skev, 5/1-5/2 för vänster skev
    Sida 2st 2 och 4 då med sep kanal mix i radion?

    Sen har du throttel, choke å trh cut kör du dem i rx direkt?

    Tanken med PB är väl att säkra hela setupen, får du något fel på ett servo i rx så kan det ju döda hela rasket... Då vill ja nog hävda att det är bättre att köra utan med sep matning av servona men jag tänker kanske fel?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #107

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Dum fråga, en mini-5 hur ska du få in alla servon, eller har du något hemligt knep här?

    Höjd 2st, 1/1-1/2
    Skev 2st, två sidor, 3/1-2/2 för höger skev, 5/1-5/2 för vänster skev
    Sida 2st 2 och 4 då med sep kanal mix i radion?

    Sen har du throttel, choke å trh cut kör du dem i rx direkt?

    Tanken med PB är väl att säkra hela setupen, får du något fel på ett servo i rx så kan det ju döda hela rasket... Då vill ja nog hävda att det är bättre att köra utan med sep matning av servona men jag tänker kanske fel?
    Hej Henke! man kopplar de 4skev servona till boxen. Lika så höjdroder servona samt sidoroder servona. Trottel servot samt choke servot kopplar man direkt till mottagaren. Det ska tydligen vara bra med powerbox då man ska slippa störningar och den klarar av att lämna mera ström mm. Man programerar alla servon i powerboxen. Man ska då klara sig med 6-7 kanaler från mottagaren! beroende på choke och rökaggregat.
    Senast redigerat av Extra_Mannen den 2009-10-23 klockan 20:26.

  8. #108
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Dum fråga, en mini-5 hur ska du få in alla servon, eller har du något hemligt knep här?

    Höjd 2st, 1/1-1/2
    Skev 2st, två sidor, 3/1-2/2 för höger skev, 5/1-5/2 för vänster skev
    Sida 2st 2 och 4 då med sep kanal mix i radion?

    Sen har du throttel, choke å trh cut kör du dem i rx direkt?

    Tanken med PB är väl att säkra hela setupen, får du något fel på ett servo i rx så kan det ju döda hela rasket... Då vill ja nog hävda att det är bättre att köra utan med sep matning av servona men jag tänker kanske fel?
    Hej!
    Av vilken anledning pajar allt om ex. trottelservot strejkar,om man använder PB, PB används väl i första hand till strömslukande kanaler med många servon. Tycker du det är dumt att använda PB??

    Mvh. Roger.

  9. #109

    Standard

    Nu är plattan för powerboxen nästan klar! Ska såga av en bit plywood. Bilden är innan jag limmade nylon skruvarna och tryckte dit 4st slang bitar. (Soppa slang)

    Mer bilder i morgon!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	71.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	36,1 KB 
Id:	8757

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	72.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	8758

  10. #110

    Standard

    Nu ska jag limma dit plattan till powerboxen så är det klart!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	73.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	45,3 KB 
Id:	8832

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	74.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	38,7 KB 
Id:	8833

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	75.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	57,8 KB 
Id:	8834

  11. #111

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Carl Visa inlägg
    Hej!
    Av vilken anledning pajar allt om ex. trottelservot strejkar,om man använder PB, PB används väl i första hand till strömslukande kanaler med många servon. Tycker du det är dumt att använda PB??

    Mvh. Roger.
    ja PB är till för strömslukande servon, men den larmar också (oftast finns den funkionen) om det blir något fel på ett servo samt att den bör reglera så att resten fungerar som det tänkt. Om man åsidosätter detta genom att ha en del servon i PB och en del i mottagaren så skulle ett servo få fel i mottagren så kommer hela setupen att dö istället för kanske bara de servot.

    PB skyddar också mot ESD (om den är testad för det), dvs statiska urladdningar. Främst ett problem vid Jet flygning.

    De flesta setuper är så att just trottel servot sitter nära motorn och tändboxen, aha nära en stör källa. Det kan då bli så att störningarna tar sig in hela vägen och slår ut din setup. Om du istället kopplat in servot i PB som är isolerad mellan kanalerna är du skyddad.

    Att montera powerbox har blivit ett sätt att koppla in dubbla ackar till sina strömslukande servon... Jag vill mer poängtera att powerboxen gör mer än så!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #112

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    ja PB är till för strömslukande servon, men den larmar också (oftast finns den funkionen) om det blir något fel på ett servo samt att den bör reglera så att resten fungerar som det tänkt. Om man åsidosätter detta genom att ha en del servon i PB och en del i mottagaren så skulle ett servo få fel i mottagren så kommer hela setupen att dö istället för kanske bara de servot.

    PB skyddar också mot ESD (om den är testad för det), dvs statiska urladdningar. De flesta setuper är så att just trottel servot sitter nära motorn och tändboxen, aha nära en stör källa. Det kan då bli så att störningarna tar sig in hela vägen och slår ut din setup. Om du istället kopplat in servot i PB som är isolerad mellan kanalerna så skyddad.

    Att montera powerbox har blivit ett sätt att koppla in dubbla ackar till sina strömslukande servon... Jag vill mer poängtera att powerboxen gör mer än så!

    Visst är det så henke! . Powerboxen raderar ju störningar, håller spänningen till ström krävande servon mm mm. I manualen är det just trottel servot som kopplas direkt till motagare och om man har choke och kanske rökaggregat!

  13. #113

    Standard

    Jo om den nu raderar störningarna, vad är anledningen till att inte koppla in alla servon? Du ger ful choke, servot stallar och trottelservot får spel och ger fullgas samtidigt flippar du proppen och fingararna är ett minne blott... Extremt fall kanske men inte föga overkligt. Eller en 35mhz setup som när du er full rök så ger borstmotor störningar så maskinen får spelet.. tja finns många varianter...

    Vad gäller strömslukande servon, har du någon gång mättupp vad din setup drar? Två exempel:
    1, Stor 2.6m kärra eldriven (Hitech 5955TG servon runt om) gav 8A vid snapproll.
    2, 2.6m bronco med 16servon (Futaba 3003 och hitech 645MG) ger på marken vid belastning av servona lite drygt 4A. Inte flygit med den ännu så vet inte hur mycket det skiljer sig i luften.

    Man skall också tänka på att kontakten för servot är specad för ca 3A, har du förlängningar får du förluster i dessa också (om du inte löder dem). Långa kablar i stora maskiner ger en viss förlust så jag vill nog påstå att oavsett PB eller inte så är kontakterna det största problemet. Du kan efter en flygning med hård 3D så servona fått jobba känna på kontakterna, skulle gissa att de är lite "fingervarma".
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #114

    Standard

    I morgon ska det byggas på i gen! Bilder och lite info då!

  15. #115

    Standard

    Måste börja med att säga att jag är hemskt dålig på att kommentera i andras trådar...

    Sen vill jag tacka dej för att du dokumenterar ditt bygge så noggrant..
    Jag som inte har tid att bygga själv har ett enormt utbyte av att
    se någon annans bygge steg för steg...(inne och kollar varje dag)

    Och ja just det... snyggt byggt.
    Och keep up the good dokumentation.
    Mycke bilder ger plus i kanten

    Mvh Mattias

  16. #116

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skåp Visa inlägg
    Måste börja med att säga att jag är hemskt dålig på att kommentera i andras trådar...

    Sen vill jag tacka dej för att du dokumenterar ditt bygge så noggrant..
    Jag som inte har tid att bygga själv har ett enormt utbyte av att
    se någon annans bygge steg för steg...(inne och kollar varje dag)

    Och ja just det... snyggt byggt.
    Och keep up the good dokumentation.
    Mycke bilder ger plus i kanten

    Mvh Mattias
    Stort tack Mattias . Jätte roligt att höra att du gillar min tråd

  17. #117

    Standard

    Nu är kablarna till powerboxen kopplade. Snart ska allt justeras och plattan till powerboxen ska limmas fast.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	76.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	71,2 KB 
Id:	8901

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	77.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	8902

  18. #118
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Extra_Mannen Visa inlägg
    Nu är kablarna till powerboxen kopplade. Snart ska allt justeras och plattan till powerboxen ska limmas fast.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	76.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	71,2 KB 
Id:	8901

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	77.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	8902
    jisses vad kablar att hålla reda på tur jag inte kör med powerbox skulle nog inte greja det

    blir det någon pilot som är fräck i denna skapelse??

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #119

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    jisses vad kablar att hålla reda på tur jag inte kör med powerbox skulle nog inte greja det

    blir det någon pilot som är fräck i denna skapelse??
    Tja Wesse! Japp bild på piloten kommer upp snart

  20. #120

    Standard

    Piloten och instrument panelen som ska sitta i modellen!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	78.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	33,5 KB 
Id:	8923

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	79.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	31,5 KB 
Id:	8924

Liknande ämnen

  1. Extreme Flight 48" Yak 54 EXP!
    Av Lundmark i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-25, 09:16
  2. EXTREME FLIGHT 64'' MXS EXP by Daniel Holman
    Av Rille Stark i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 13:04
  3. Extreme Flight MXS hur många Amp på 4 celler
    Av danielwidman79 i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 16:28
  4. Extreme flight extra 125''
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 14:05
  5. Extreme Flight Yak 54 88''
    Av Anton i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •