Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 106

Ämne: Tips på första plan för 3D/sport?

  1. #81

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Större diameter på propellern ger större "diskyta" så att säga så propellern kan i teorin grabba ett större tjok av luft och skicka den bakåt så att rektionskraften kan bli större. Men å andra sidan ger större diameter större luftmotstånd så det är är väl inte så enkelt som man först kan tro.

    Mer vridning av propellerbladen, stigningen, gör att propellern tar sig längre på ett varv ju mer stigning, men ett propellerblad är ju en sorts vinge och kan "stalla" vid för stora bladvinklar. Bladen har ju oftast en lite vridning från roten med mer anfallsvinkel där och mindre anfallsvinkel ut till spetsen och propellrarna har lite olika utformning beroende på till vilken typ av flygning de skall användas (segelplan, pylonkärra, konstflygning, "3D" osv).

    Propellrar är en hel vetenskap egentligen och att hitta en optimal propeller för ett visst plan kan kräva att man provar olika propellrar och olika fabrikat och material (plats, trä, kolfiber). Men till ett plan som din Acro Master så funkar APC elektriska plastpropellrar utmärkt.

    Vilken propeller (diameter x stigning) du bör välja i ditt fall, 10 x 5 eller 11 x 5,5 är inte ett självklart val och inte lätt att veta på förhand. Bäst resultat ger i regel trail and error i luften med några olika propellrar som i teorin bör funka bra.
    Man kan räkna på det, eller åtminstone prova i ecalc vad olika propellrar ger för effekt med den motor, det fartreglage och batteri du avser använda. Om motorn och fartreglaget klarar det effektuttag som blir med 11 x 5,5 och batteriet kan leverera den ström som krävs med den propellern så bör den propellern ge snabbare plan i luften och orka dra modellen vertikalt uppåt bättre. Men den kommer dra mer ström och dra ur flygbatteriet snabbare.
    Så här skulle jag göra:
    1) Kolla hur många ampere fartreglaget klarar kontinuerligt enligt tillverkarens specifikation.
    - Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på ditt fartreglage?
    2) Kolla hur många watt motorn klarar kontinuerligt och momentant.
    - Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på motorn?
    3) Kolla vilket C värde som LiPo batteriet du skall använda har.
    - Vad är det för fabrikat, modell och C värde på ditt LiPo batteri?

    Vad väger modellen flygklar inkl LiPo batteri?

    Prova dina värden i ecalc:
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

    Men man bör börja med den propeller som har minst stigning så börja med 10 x 5 propellern. Flyg ett tag med den och få in känslan med den, den bör ge lite lugnare flygning. Prova sen den andra propellern men var lite försiktig på högre varv då det finns risk den kan överbelasta fartreglage och motor samt ev dra ur för hög ström ur LiPo batteriet i förhållande till det C värde den har (max ström den kan leverera kontinuerligt). Exempel: ett LiPo batteri på 2000 mAh(2 Ah) märkt med 25C klarar 2x25=50 ampere kontinuerligt (om man nu kan lite på C värdet).
    Propellern med 11 x 5,5 bör funka bättre för "3D" flygning (vilket säkert står i anvisningen till planet).

    Sen är ett tips när man flyger med eldrivna plan att skaffa sig en tångamperemeter så du enkelt kan mäta strömmen på LiPo batteriets plus- eller minuskabeln vid drift redan på marken med olika propellrar. Då kan du se att du håller dig inom den ström som ditt fartreglage klarar, och batteriet klarar. Huruvida motorn klarar effektuttaget på fullgas kan du enkelt räkna ut: effekt (watt) = spänning (volt) x ström (amp). Exempel: du har ett 3 cell lipo (3,7 volt standard spänning/cell) ger 11.1 volt (fast fulladdat är det ca 4.2 volt/cell dvs totalt 12,6 volt) och låt säga att du mäter upp 40 amp ström med en tångampere meter på marken, då blir effekten ca 11, 1 x 40= 444 watt. Kolla specifikationen på motorn - klarar den så många watt kontinuerligt? Om inte så får du välja att hålla igen på gasen eller åtminstone inte sula omkring för länge på fullgas så du bränner motorn, eller så byter du till en propeller som inte ger så hög effekt (lägre stigning på propellern, eller både mindre diameter och lägre stigning).
    Billig tångamperemeter finns t ex hos Biltema. Clas Olhson har också en röd (jag har en sån).
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/
    http://www.clasohlson.com/se/Tångamp...03/Pr364718000

    Om det är så att motor, fartreglage, propellrar följde med modellen så är de väl anpassade för din modell och då är det bara köra på. Men det är aldrig fel att lära sig hur man tar reda på hur grejerna skall lira ihop så de inte hamnar utanför de specifikationer de är tillverkade att tåla.

    /Bo
    Jätte bra information tack . Jag köpte motor, propeller och fartreglage i ett paket som är till för just Acro Master http://www.autopartner.se/multiplex-...romastergemini. Så där är det nog grönt. Men jag vill lära mig från grunden så det är absolut aktuellt att göra som du beskrev. Men när jag mäter lipo vid drift kommer jag ju inte åt plus och minuskabeln hur gör jag då?

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag flög Acromastern som andraplan och har egentligen bara två svagheter.
    Tunn underdimensionerad nos, och klent landställ. Jag har bytt både ock.
    Hur bytte du nos? Menar du bara noskonen? i så fall har jag inte ens monterat den jag tycker inte den är så viktigt då den bara är för syns skull. Till vilket landställ bytte du?

  2. #82


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Motorfästet är väl en annan känd svaghet på många av Multiplex maskiner.
    Ibland skickar tillverkaren med 2 olika proppar för att man kan flyga kärran på t ex 3S eller 4S-ack och då använder man normalt den mindre proppen på 4S-acken för att inte riskera att överbelasta motorn. Nu tror jag dock inte att så är fallet med denna kärra så jag håller med Bo - börja med den mindre snurran och med mindre roderutslag så får du en snällare kärra. Sen håller jag absolut med om rådet att skaffa en tångamperemeter (skall klara likström) för det är oftast det enklaste verktyget att använda när man skall mäta ström.
    Roger

  3. #83

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Redjobjem,

    Du kan göra en förlängning av plus och minuskabeln från LiPo batteriet när du testar planet på marken om du ej kommer åt med tångamperemeter i planet (i EPO/frigolitmodleler kan det bli lite trångt). Du köper eller gör själv en förlängningskabel, borde räcka med 2-3 dm, så du kan få ut en ögla så att säga utanför planet att sätta tångamperemetern runt ena kabeln så du kan mäta likströmmen under drift på marken. Speciellt på fullgas är det du vill få reda på hur mycket ström det blir. Sen kan jag tipsa om att det finns strömmätare man kan montera i planet om man vill, om man har en radio med telemetri, t ex Multiplex, Futaba, Spektrum osv har detta. Jag har själv en strömmätare (en Futaba 150A strömmätare) i ett av mina F3A konstflygningsplan och jag kan då se i min Robbe/Futaba Telemetribox ström, volt och mAh under flygning och har larmnivåer inställda t ex när jag förbrukat en viss mängd mAh får jag larm (ljud och vibration) så då vet jag att det är ungefär si och så mycket mAh kvar i batteriet (och dags att börja tänka på landning).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-03-07 klockan 20:11.

  4. #84
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Hur bytte du nos? Menar du bara noskonen? i så fall har jag inte ens monterat den jag tycker inte den är så viktigt då den bara är för syns skull. Till vilket landställ bytte du?
    Jag bytte inte nos, jag lade ett lager glasfiber+epoxi utanpå. Hade varit snyggare om det låg innanför i stället.
    Stället jag har är ett kolfiber kinaställ, fastskruvat i en försänkt 3mm plywoodbit som sitter 1 cm ovanför där stället satt från början. Detta ställ är fastskruvat med plastskruvar som ska ge sig vid ojämnheter. Originalställets plast sprack vid vinterflygning.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ear_150mm.html
    fredrik

  5. #85

    Standard

    Jag funderar på att ta ut min Acro Master på sin jungfru tur men är lite osäker på om vinden är lite för stark för en första gångs tur. Vinden här i STHLM är 7 (12) m/s. Vad tror ni?

  6. #86

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Rätt byigt idag. Har du tränat med mycket och byig vind i simulatorn? Annars skulle jag vänta. Har fått ångra att jag flugit första gången i tveksamma förhållanden flera gånger då jag kraschat eller haft så svårt att flyga att det inte varit kul. Men det kan ju kännas väldigt lockande en sån här dag.

  7. #87

    Standard

    I simulator har jag övat i olika förhållanden. Jag har kört med min Sky scout i sån här vind också. Men nu är det en oprövad kärra. Kanske ska vänta.

  8. #88

    Standard

    Försök göra maiden när det inte blåser, då får du mer känsla för planet.

    Angående den lite ömtåliga nosen som nämnts så har jag inte haft några problem förrän motorn fick en extrem obalans mitt under en flygning. Det resulterade i att nosen slets av under tiden som jag letade efter felet. Jag lyckades vid ett senare tillfälle blanda ihop den med motorn på Funcubben och nosen trasades sönder omedelbart på cubben också. Motorfästet kan jag inte klaga på.

  9. #89


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Provflygningen skall absolut ske när det inte blåser som det gör idag - speciellt eftersom detta också är din första kärra av denna typ. Och för att trimma in kärran riktigt så behövs också en lugn dag så även om det är frestande så skall du ändå avvakta lugnare väder. Det är liksom roligare med en hel kärra efter premiären än nåt som måste repareras.
    Roger

  10. #90

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Provflygningen skall absolut ske när det inte blåser som det gör idag - speciellt eftersom detta också är din första kärra av denna typ. Och för att trimma in kärran riktigt så behövs också en lugn dag så även om det är frestande så skall du ändå avvakta lugnare väder. Det är liksom roligare med en hel kärra efter premiären än nåt som måste repareras.
    Roger
    Jag skippade Acro Mastern idag. Det var tur för det blåste riktigt mycket så pass att jag förlorade kontrollen på Sky Scouten och den gick i backen ca 700 meter bort. Lite kantstött men annars ok. Undrar lite om nått servo pajade då den plötsligt inte alls gick att kontrollera. Men det får jag kolla sen nu ska dottern på dans.

    450 quaden gick fint att köra trots vinden.

  11. #91

    Standard

    Det är ett ganska vanligt problem med långsamma flygplan när det blåser mycket, man flyger för lånsamt i medvind och tappar kontrollen på grund av det. Som vanligt när det bär sig konstigt åt så brukar det säkraste sättet att öka farten.

  12. #92

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det är ett ganska vanligt problem med långsamma flygplan när det blåser mycket, man flyger för lånsamt i medvind och tappar kontrollen på grund av det. Som vanligt när det bär sig konstigt åt så brukar det säkraste sättet att öka farten.
    Jag hade full gas och försökte vända den men det hjälpte inte den loopade och hade sig. Kan ju iofs vart så att full gas inte hjälpte i den vinden och det planet. den stalla ner fick fart och gjorde en loop och sen direkt tappade fart igen. att vända var hopplöst med min lilla erfarenhet. Men nu är jag en erfarenhet rikare .

  13. #93

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Man lär sig vilka vindar man kan flyga i med tiden. Jag flyger nästan aldrig om det är över ca 5 m/s i byarna eftersom jag inte är så duktig ännu. Vill man vara mer vetenskaplig kan man skaffa en handhållen vindmätare, t.ex.
    http://www.dx.com/p/1-5-lcd-digital-...ow-black-68320

  14. #94

    Standard

    5 m/s i byvindarna då får man ju aldrig flyga. Som idag 5(9) är ju helt ok. I helgen spår dom 3(7) det känns ju som vindstilla. Men allt beror ju på plan och erfarenhet men jag trodde jag var största nybörjaren här .

  15. #95


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej - visst kan man flyga när det blåser rätt mycket men personligen tycker jag inte att det är speciellt kul. Men - provflygning skall du absolut reservera till en dag då det är lugnt och fint...
    Roger

  16. #96

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    5 m/s i byvindarna då får man ju aldrig flyga. Som idag 5(9) är ju helt ok. I helgen spår dom 3(7) det känns ju som vindstilla. Men allt beror ju på plan och erfarenhet men jag trodde jag var största nybörjaren här .
    Det är klart man får. Håll koll här t.ex. för de närmsta två dygnen
    http://flytime.azurewebsites.net/?UR...cludeFog=false

    Personligen anser jag att prognoser längre bort än två dygn inte är värda särskilt mycket. Särskilt gällande vindar.

  17. #97

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Det är klart man får. Håll koll här t.ex. för de närmsta två dygnen
    http://flytime.azurewebsites.net/?UR...cludeFog=false

    Personligen anser jag att prognoser längre bort än två dygn inte är värda särskilt mycket. Särskilt gällande vindar.
    Tror till och med att det finns en undersökning som bekräftar det du skrev, två dygn kan man bedöma med stor sannolikhet sen sjunker sannolikheten fort.

  18. #98

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej - visst kan man flyga när det blåser rätt mycket men personligen tycker jag inte att det är speciellt kul.
    Roger
    Har man fått in styrandet så finns ingen anledning att stanna inne när det blåser för det är roligt när man får parera planet i kastvindarna. Ska man vänta på vindstilla lär man aldrig komma ut..

  19. #99


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Har man fått in styrandet så finns ingen anledning att stanna inne när det blåser för det är roligt när man får parera planet i kastvindarna. Ska man vänta på vindstilla lär man aldrig komma ut..
    OK - jag har RC-flugit under ca: 45 år så jag har redan upplevt "kastvindarna" mängder av gånger men numera vill jag gärna ha hyfsat väder för att tycka att det är kul att flyga. Sen kan ju "vindstilla" vara ett relativt flexibelt begrepp...
    Roger

  20. #100

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    OK - jag har RC-flugit under ca: 45 år så jag har redan upplevt "kastvindarna" mängder av gånger men numera vill jag gärna ha hyfsat väder för att tycka att det är kul att flyga. Sen kan ju "vindstilla" vara ett relativt flexibelt begrepp...
    Roger
    vi nybörjare är nog lite mer heta på gröten brukar ju vara så .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •