Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Nybörjare som skaffat sig intresse

  1. #1

    Standard Nybörjare som skaffat sig intresse

    Hej!
    Jag har under en tid flugit runt lite med min "X-Dart" mini quad. Kan köra den rätt bra med tanke på hur pass dålig sändaren också är.
    Har nyligen fått upp ögonen för dessa 250 quads, främst kollat på denna "Eachine Racer 250" där man kan få den helt RTF och kittad med FPV gear.

    Var nyss ute och testflög min kompis DJI och den var väldigt lättflugen då den var självstabiliserande då man släppte kontrollen. Nu är jag inte riktigt superinsatt i någon typ av programmering eller liknande, men med kortet som kommer med en ER250, kan man på något sätt programmera in typ ett auto-läge så den bara hovrar?

    Eller måste man bara 100% alert på att styra hela tiden?

    Vad skulle ni annars ha för köpråd för en nybörjare som mig? Har också väldigt svårt att bestämma mig vad jag vill ha. Antingen en ER250 och så har jag även kikat på en CX20 som då är mer för att ta fina kort & filmer.

    Mvh J

  2. #2

    Standard

    Jag har en Eachine 250 FPV. Köpte den som första quad efter hubsan. Jag köpte inte RTF-kitet. Utan jag satsade på en skärm med diversity. Sändare och mottagare köpte jag begagnat här på forumet. Det är en riktig quad som kräver en del inställningar. Men jag är nöjd med den. Det är ganska stor skillnad på att flyga en Phantom och denna. Det finns inget auto-läge som du kallar det, jag tror att du menar loiter. Den har ingen gps som kan hålla den på plats. Den har däremot self leveling, men kommer att drifta iväg åt olika håll, om än inte så snabbt.

    Det har hittills varit en bra quad för att lära sig hur en "riktig" quad fungerar. Om du ska köpa den så har den precis släppts i bygga själv-kit där man kan välja Naze32 istället för CC3D. Vad jag har förstått är Naze lite kraftfullare.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av GuruX Visa inlägg
    Jag har en Eachine 250 FPV. Köpte den som första quad efter hubsan. Jag köpte inte RTF-kitet. Utan jag satsade på en skärm med diversity. Sändare och mottagare köpte jag begagnat här på forumet. Det är en riktig quad som kräver en del inställningar. Men jag är nöjd med den. Det är ganska stor skillnad på att flyga en Phantom och denna. Det finns inget auto-läge som du kallar det, jag tror att du menar loiter. Den har ingen gps som kan hålla den på plats. Den har däremot self leveling, men kommer att drifta iväg åt olika håll, om än inte så snabbt.

    Det har hittills varit en bra quad för att lära sig hur en "riktig" quad fungerar. Om du ska köpa den så har den precis släppts i bygga själv-kit där man kan välja Naze32 istället för CC3D. Vad jag har förstått är Naze lite kraftfullare.
    Okej där ser man! Skulle du kunna ge mig lite länkar till dessa?
    Jag har även kikat på en "Nighthawk Pro 280", den är ju helt i kolfiber vilket kanske ger lite bättre hållbarhet i längden. Men kan nog inte uppgradera den lika mycket som en Eachine då den har allt på ett PCB.

    Jag har en budget på ca 3000kr om det skulle hjälpa.
    Tack!

  4. #4

    Standard

    Har tänkt mig detta

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	köpa detta.PNG 
Visningar:	140 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	57252

    Radiolink AT9 verkar vara en bra kontroller.
    Sedan köper jag ER250 kittet med skärmen.
    Tror ni det kan vara ett bra val?
    Behöver jag någonting mer utöver detta?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Tror du behöver köpa till reservarmar till echine, hört att de knäcks lätt.
    Aldrig hört talas om radion, är nog ingen jättebra men funkar säkert bättre än inget.

    Kolla upp om det finns fler i ditt närområde som sysslar med sånna maskiner så kanske du kan prova fler saker å få mer info men annars så verkar ju eachine så billig nu att det bara är att köra. var det t.o.m laddare och batteri i paketet?
    Fler batterier och propellrar behöver man alltid.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Tror du behöver köpa till reservarmar till echine, hört att de knäcks lätt.
    Aldrig hört talas om radion, är nog ingen jättebra men funkar säkert bättre än inget.

    Kolla upp om det finns fler i ditt närområde som sysslar med sånna maskiner så kanske du kan prova fler saker å få mer info men annars så verkar ju eachine så billig nu att det bara är att köra. var det t.o.m laddare och batteri i paketet?
    Fler batterier och propellrar behöver man alltid.
    Ja det stämmer bra, batteri och laddare ingick så det är ju ganska skönt.
    Men vet inte om jag skall skippa LCD skärmen än så länge och lära mig flyga den LOS bara först.

    Kan heller inte bestämma mig om jag ska köra på denna eller Nighthawken.
    Har du tips på någon annan RX/TX jag skulle kunna köpa som finns på bangood?

    Bor tyvärr i en väldigt liten stad och verkar inte finnas något övrigt intresse bland race quads :/

  7. #7

    Standard

    Gå med i gruppen fpv Sverige på facebook säljs mycket bra maskiner och lätt att snabbt fråga där. Annars lite kort är det svårt att slå pristet på eachine. Emax nighthawk 280 som bq har är rätt stor. Kan vara värt att ta en titt på att bygga själv. Då bar du större val på prylar och kan snåla där du tycker att det är värt. IMO känns eachine Falcon bättre än racerförare 250.

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Har en god vän som använder radiolink at10 och han är mycket nöjd då den klarar både pwm, ppm och s.bus.
    Han har också en at9 och den känns bra också, han har aldrig haft strul med sina radior.

    Gränssnittet är stulet från futaba och är användarvänligt och sannolikt kommer du kunna använda den radion i många år och beställer du mottagare från Kina går de på en dryg hundring styck! Så jag tycker radiovalet är helt OK, fkugit m hans radio och kvaliteten är helt ok, allt är ju ändå gjort i Kina varför inte beställa direkt därifrån mvh Gustaf

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Har en god vän som använder radiolink at10 och han är mycket nöjd då den klarar både pwm, ppm och s.bus.
    Han har också en at9 och den känns bra också, han har aldrig haft strul med sina radior.

    Gränssnittet är stulet från futaba och är användarvänligt och sannolikt kommer du kunna använda den radion i många år och beställer du mottagare från Kina går de på en dryg hundring styck! Så jag tycker radiovalet är helt OK, fkugit m hans radio och kvaliteten är helt ok, allt är ju ändå gjort i Kina varför inte beställa direkt därifrån mvh Gustaf
    Kul o höra! Nu skall jag endast bestämma mig för vilken quad jag skall köra på.
    Vore ju kul att bygga själv men är lite rädd för det också haha.
    ER250 för möjligheterna att uppgradera men Emax NH verkar ha bättre byggkvalitet.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåt man som nybörjare inte lägger så stor vikt vid är (tyvärr) laddaren. En bra laddare är guld värd för dina batterier och en mindre bra laddare kan då faktiskt förstöra dina batterier. Så jag skulle absolut rekommendera att investera i en bra laddare och bland de mindre (nåja - 250 W laddeffekt i alla fall) så är ju iCharger 106B+ en klassiker vid det här laget. Den finns även lite billigare och med annan märkning i form av Turnigy Reaktor 250W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=78381
    Bättre laddare för pengarna går nog inte att få om specarna är tillräckliga.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nåt man som nybörjare inte lägger så stor vikt vid är (tyvärr) laddaren. En bra laddare är guld värd för dina batterier och en mindre bra laddare kan då faktiskt förstöra dina batterier. Så jag skulle absolut rekommendera att investera i en bra laddare och bland de mindre (nåja - 250 W laddeffekt i alla fall) så är ju iCharger 106B+ en klassiker vid det här laget. Den finns även lite billigare och med annan märkning i form av Turnigy Reaktor 250W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=78381
    Bättre laddare för pengarna går nog inte att få om specarna är tillräckliga.
    Roger
    Bra, det skall jag ha i åtanke!
    Nu är det bara dags för mig att välja vilket ARF kit + TX/RX jag skall köpa.

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nåt man som nybörjare inte lägger så stor vikt vid är (tyvärr) laddaren. En bra laddare är guld värd för dina batterier och en mindre bra laddare kan då faktiskt förstöra dina batterier. Så jag skulle absolut rekommendera att investera i en bra laddare och bland de mindre (nåja - 250 W laddeffekt i alla fall) så är ju iCharger 106B+ en klassiker vid det här laget. Den finns även lite billigare och med annan märkning i form av Turnigy Reaktor 250W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=78381
    Bättre laddare för pengarna går nog inte att få om specarna är tillräckliga.
    Roger
    Enig och OJ vad jag är nöd med min, har den ca 20cm till vänster om mig just nu, laddat LiPo på jobbet inför lite lunchflygning ^^

    Har testat ett gäng billigare, men denna är framför allt snabbare på att balansera och ladda ur än övriga tidigare samt kan mäta IR, allt jag behöver från en laddare. Behöver bara föler av dem (eller dubbel/quad kombo).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13

    Standard

    Det hela är så svårt.
    Skall jag köpa Eachine Racer 250 hela RTF kittet med skärm och allting för 2500kr.
    Eller köpa något ARF kit och komplettera med TX/RX och senare köpa till FPV prylar.
    FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY!!!!!!

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Utan att ha studerat Eachine, se till att kontrollera radio och FPV grejer så att de kan användas till annat sedan, är av standard frekvenser och protokoll för att det skall vara ett alternativ. Om något RTF kitt har lite egen teknik vilket gör den värdelös att plocka vidare till nästa projekt så bör du undvika det. Om det är standardsaker så är det bara att tuta och köra

    Om du fastnad kommer du för eller senare antagligen bygga egna, handplocka ram, motor, esc, controller, kamera etc när du har lärt dig vad du saknar och vad du inte behöver. Så första kittet bör vara rimligt billigt med OK standardsaker som inkörning, att köra för dyrt eller avancerat som första är också onödigt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Utan att ha studerat Eachine, se till att kontrollera radio och FPV grejer så att de kan användas till annat sedan, är av standard frekvenser och protokoll för att det skall vara ett alternativ. Om något RTF kitt har lite egen teknik vilket gör den värdelös att plocka vidare till nästa projekt så bör du undvika det. Om det är standardsaker så är det bara att tuta och köra

    Om du fastnad kommer du för eller senare antagligen bygga egna, handplocka ram, motor, esc, controller, kamera etc när du har lärt dig vad du saknar och vad du inte behöver. Så första kittet bör vara rimligt billigt med OK standardsaker som inkörning, att köra för dyrt eller avancerat som första är också onödigt.
    Ja ok! Det ser ut som att jag köper Eachine maskinen för 1300 och köper till denna http://www.banggood.com/RadioLink-AT...-p-933054.html

    Verkar den recievern vettig?

  16. #16
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hmm, ingen erfarenhet av den. Kör själv med Frsky och DSM2/DSMX saker. Kört sändare som Turnigy 9x, 9Xr och Taranis med olika sändarmoduler.

    Mycket är smaksak, tillgång till mottagare med S-BUS och/eller CPPM, sändare med rimliga programeringsalternativ.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Hmm, ingen erfarenhet av den. Kör själv med Frsky och DSM2/DSMX saker. Kört sändare som Turnigy 9x, 9Xr och Taranis med olika sändarmoduler.

    Mycket är smaksak, tillgång till mottagare med S-BUS och/eller CPPM, sändare med rimliga programeringsalternativ.
    Glömde säga. Har ändrat mig till en Turnigy 9x

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    9x är en trevlig instegsradio och finns en myllriard resurser om den på nätet och möjligheter att modifiera näst intill det oändliga. Föreslår att du kör en Frsky modul eller en OrangeRX modul till den för tillgång till ett brett urval av mottagare i olika storlekar med olika funktioner till rimliga priser.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    9x är en trevlig instegsradio och finns en myllriard resurser om den på nätet och möjligheter att modifiera näst intill det oändliga. Föreslår att du kör en Frsky modul eller en OrangeRX modul till den för tillgång till ett brett urval av mottagare i olika storlekar med olika funktioner till rimliga priser.
    Kör på detta paket ja http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Beställer imoron!

  20. #20

    Standard

    Du måste köpa en laddare. Den som följer med är skräp, har en viss förmåga att överladda batterierna. Det den kan vara användbar till är ladda batterierna en liten bit, innan du sätter dem i en riktig laddare. Det om du har många batterier att ladda alltså.

    Här är bygg själv-kittet, om du gillar att skruva och löda. http://www.banggood.com/Eachine-Race...p-1035409.html

    Beställ ett extra paket armar, det kommer att gå åt. Propellrar behöver du också. Jag kör DAL 5045BN. Väldigt hållbara. Köp dessa så slipper du byta efter varje krasch. Vill du verkligen vara på den säkra sidan beställer du en extra ESC.

    Medan du väntar på leveransen föreslår jag att du börjar läsa igenom monstertråden på RC groups.
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...61697&page=554

    Kom ihåg! Koppla aldrig in batteriet utan antennen påsatt, då kommer du grilla din videosändare.

    Ska du ha batterier rekommenderar jag zippy compact 1800mah, 25c eller 35c. De är perfekt i längd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •