Reklam

 
Sidan 69 av 107 FörstaFörsta ... 1959646566676869707172737479 ... SistaSista
Resultat 1 361 till 1 380 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1361

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ToWi Visa inlägg
    Du kanske skulle ta reda på mer info innan du stör dig?
    Var tycker du att jag ska inhämta den infon?
    Det här är vad jag hittar på Frsky hemsida http://www.frsky-rc.com/media/mediaItem.php?m_id=12 Inte mycket till förklaring vad det hela handlar om.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-04-21 klockan 07:31.

  2. #1362


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hur gör den stackare som har 10 perfekt fungerande mottagare inmonterade i sina modeller och behöver en mottagare till? Köper 11 nya?

    Du kan köpa mottagare från t.ex. Alofthobbies i USA, dom kommer alltid att ha gamla firmwaren som jag förstår det. Det är ju en EU-grej som införts och sånt bryr sig ju inte jänkarna om. Förresten går det nog att köpa mottagare från vilket land som helst utanför EU, även om jag är lite osäker på just det..
    Jag är själv i valet och kvalet om jag ska uppdatera eller strunta i det och köpa mottagare från USA i fortsättningen. Jag har för säkerhets skull köpt på mig alla programmeringsverktyg som behövs till både sändare och mottagare.

  3. #1363

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Åter - jag har aldrig nämnt nåt om versionen av OpenTX utan har hela tiden frågat efter vilken version av programvaran I SÄNDAREN som är den senaste version man kan använda utan att råka i problem med äldre mottagare (från 2014). Nån som kan svara på den frågan ?
    Roger
    Både jag och freddan_6 länkade till frskys downloads...

    Men här är direktlänken igen: http://www.frsky-rc.com/download/vie...e=Firmware-XJT

  4. #1364

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    F ö håller jag med senmathal och måste säga att det är dåligt av FrSky att inte ha implementerat det nya regelverket redan vid introduktionen av Taranis eftersom det efter vad jag förstått var väl känt redan då. F ö lider även andra märken av samma problem vilket inte gör saken bättre.
    Roger
    Detta håller vi med om allihopa tror jag. Spektrum är väl de enda som gjorde precis detta när de utvecklade DSMX.

  5. #1365

    Standard

    För övrigt så suger FrSkys uppdateringsprogram (som bara finns till Windows) ordentligt, men MikeB har byggt in den funktionaliteten i 2.0.15: http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=6847

    Funkar klockrent till både den interna modulen och Rx. Och man behöver bara 1 st servosladd där man kastar om två sladdar, inget annat. Mr Open Tx vägrade stoppa in detta i 2.0.16 så man måste tillfälligt installera en nightly av 2.1 (och göra backup och sedan restore av EEPROM) för att köra hans officiella variant.

  6. #1366
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hur gör den stackare som har 10 perfekt fungerande mottagare inmonterade i sina modeller och behöver en mottagare till? Köper 11 nya?
    Han laddar lämpligen in icke-EU firmware i den nya mottagaren och går från 10 fungerande mottagare till 11. Eller köper en mottagare från ett icke-EU-land.
    Risken finns dock naturligtvis att mottagaren fastnar i tullen. I och med att mottagare som är tillåtna ser exakt likadana ut som "förbjudna", så är den risken kanske inte så stor.

  7. #1367

    Standard

    Nu kanske jag missat något här. Men skulle det inte fungera att EU-uppdatera sändaren och bara göra detsamma med mottagarna? Eller alla mottagare kanske inte går att uppdatera?

  8. #1368


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ToWi Visa inlägg
    Både jag och freddan_6 länkade till frskys downloads...

    Men här är direktlänken igen: http://www.frsky-rc.com/download/vie...e=Firmware-XJT
    Jo - ni länkade till en sida men jag fick tyvärr inte ett entydigt svar på min fråga utan en länk till en software-download. Om det nu är den varianten man skall använda (non-Europe) - vilken version är detta och kan man räkna med att FrSky fortsätter att underhålla även denna "utomeuropeiska" version ? Och alternativt - skall man uppdatera mottagarna så krävs ju dessutom lite hårdvara, tyvärr.
    Roger
    Edit: Efter att ha läst de senaste inläggen ytterligare en gång så inser jag att jag uppenbarligen missat att man, när man uppdaterar OpenTX i sändaren, inte samtidigt uppdaterar till ev ny firmware i HF-delen. M a o så kan man utan vidare uppdatera till senaste versionen av OpenTX i sändaren men låta HF-modulens firmware vara bara man köper mottagarna utanför EU. Är det rätt uppfattat av en trött gammelmanshjärna...
    Senast redigerat av McRegor den 2015-04-20 klockan 23:01.

  9. #1369
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ja , det är rätt uppfattat.

    Och FrSky lär fortsätta att ha två versioner av Firmware ett bra tag eftersom det bara är EU som har ändrat kraven på hur 2.4GHz-sändare skall uppföra sig.

  10. #1370

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Här är ett sätt att byta firmware på XJT intern sändarenhet och X-mottagare.
    Enda extra hårdvaran som behövs är en kabel.

    https://youtu.be/jz6qnTsHcEE

  11. #1371

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Här är ett sätt att byta firmware på XJT intern sändarenhet och X-mottagare.
    Enda extra hårdvaran som behövs är en kabel.

    https://youtu.be/jz6qnTsHcEE
    Eller så installerar man specialversionen av 2.0.15 som jag skrev om i #1365. Det är samma kille som gjort den som gjort ErSky9x som videon pratar som.

  12. #1372

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Spännande

    https://www.youtube.com/watch?v=Ns7whyX9yWU

    Korvlådan känns inte som en hit, men har open tx. Synd att Horus inte har OT.

  13. #1373

    Standard

    Av någon anledningen kom jag att tänka på kranbilen när vi sjösätter båtarna.

    /Mats

  14. #1374

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Korvlådan känns inte som en hit, men har open tx.
    Korvlådan passar mig. Den kommer med stor sannolikhet att ersätta min MPX mc4000 .
    /Leif

  15. #1375

    Standard

    Jag är ambivalent inför OpenTX. Visst möjligheterna är enorma gentemot en mer låst radio (ex min Futaba 12FG) men jösses vad en del tämligen enkla funktioner blir mycket mer krångliga (ex dual rates). Och när något blir krångligt så ökar risken för att man gör fel. Jag har haft min Taranis ett tag och vill helst inte tillbaka till min 12FG men man kan definitivt utveckla OpenTX en hel del vad gäller användargränssnittet .

  16. #1376
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På vilket sätt är dual rates krångliga?
    Några fler knappar att trycka än på futaba, men jag kan i alla fall få trippel rates eller mer om jag vill krångla till det.
    fredrik

  17. #1377
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Huvudidén med Er9x/Open9x/OpenTX har från början varit att göra sändarna helt öppna. Absolut ingenting är bestämt i förväg. Man kan använda vilken kanal som helst för vilken funktion som helst, detsamma gäller för switchar och rattar. Dessutom finns stöd för i princip varje tänkbar funktion som någonsin har stoppats in i en radio.

    Nackdelen är att en del basfunktioner som kommer förinställt och automatiskt i andra sändare måste sättas upp manuellt. Det är inte svårt och det finns massor av information att tillgå, men det kräver mer arbete än i andra sändare.

    Fördelen är att det oftast är mycket lättare att göra komplicerade saker i en Taranis än i någon annan radio.

    Om man bara vill använda standardfunktioner och saknar lust att själv lägga sig i hur radion fungerar, så bör man kanske köpa en annan radio. Till skillnad mot för några år sedan finns det ju både bra och prisvärda sändare att tillgå från andra tillverkare.

  18. #1378

    Standard

    @freddan_6
    Det tar mer tid än vad som behövs enligt mig, dvs onödigt krångligt. Som jag redan har skrivit så vill jag inte byta tillbaka men OpenTX är knappast fulländad, långt därifrån.

    @dvogonen
    Precis, men man kan ju tycka om den även om man inte anser att den är perfekt. Men den kommer förhoppningvis att fortsätta utvecklas (och buggfixas) i fortsättningen även om FrSky delvis går sin egen väg med Horus.

  19. #1379

    Standard

    Jag har ett mysko fenomen med trimrarna som jag inte tror har varit fallet på någon annan radio jag har ägt. När jag till exempel ska trimma trotteln och har spaken på tomgång så fungerar trimmern bara på övre sidan om center. När jag sätter spaken på max gas fungerar trimmern bara på nedre sidan center men om jag har spaken på mitten fungerar trimmern på båda sidor om center. Ska det verkligen vara så och fyller det i så fall någon funktion? Det spelar ju inte så stor roll på rodren där det är just att centrera rodren man vill men på trotteln blir det lite knepigt om man vill justera ner spjället till tomgång.

    /Mats

  20. #1380
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard Otrevligt fel på min Taranis

    Fick ett otrevligt fel på min Taranis när jag var ute och flög i helgen. Tur nog så flög jag med en billig enkel EPP vinge som höll vid krashen. Förlorade skevroder funktionen plötsligt. Först trodde jag det var servo relaterat. Vid närmare kontroll så hade ingen av mina plan/mottagare sekvroder funktion längre. Kollade i sändaren och såg att skevfunktionen var död i servo menyn mm. Tog isär sändaren och upptäckte att en kabel på potten vid spaken var loss. Kabeldragningen var slarvigt utförd så den kommer i spänn vid fullt utslag.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_4095.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	109,2 KB 
Id:	52271

    Köpte min Taranis i september 2013 och har använt den mycket och inte haft ett något fel hittills. Föreslår att ni öppnar era och kollar detta. Inte så svårt att rätta till.

    Kan bli dyrt och farligt med sådana här fel. Har radioflygit aktivt sedan 70 talet och aldrig varit med om ett sådant fel i en sändare.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Sidan 69 av 107 FörstaFörsta ... 1959646566676869707172737479 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •