Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Polisen och Kustbevakningens drönare

  1. #21

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    @killen.... Privatpersoner kan säkert sätta ihop något "bra" och skall inte underskattas men jämfört med ett team flyg- och elektronikingenjörer med ett land i ryggen .... Nja. Kolla bilden på Israels UAV (suddig tyvärr)

    @lbroman: Hade varit kul att se kravspecifikation och data men man får väl helt enkelt vänta.

    Spekulation: Jag gissar att man som steg 1 vill göra det som en helikopter idag gör och att det blir en stor pjäs med konventionell layout (4-6) och radiosystem med lång räckvidd. Hela systemet måste även tåla regn, dimma och funka i mörker och orka bära vanlig kamera, ir-kamera etc. Kan den göra en del helikoptersysslor till låg driftskostnad kan den lätt få kosta upp till en kvarts miljon per enhet tippar jag.

    Det som känns knepigt är kustbevakning vs polis. En liten googling på "Coast Guard Drone" resp "Police Drone" ger ju helt olika maskiner.

    Polisen kommer säkert få alla tillstånd och undantag som krävs. Det är ju en statlig myndighet och måste följa lagen - passar den inte får man ändra den 😄
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpeg 
Visningar:	230 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	55673  
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Häftig bild! Gud vad mycket dom har!! Som jag spekulerade finns det många modeller där med lång spännvidd för att segla/patrullera med låg kraftåtgång.

  3. #23

    Standard

    Saab har ju sin Skeldar plattform, det är nog svårt att bygga en mindre rotorfarkost som kan flyga tillräckligt länge med den utrustning som krävs för att göra nytta de säkert kräver. Sedan finns det så klart specialapplikationer där en liten multirotor är lämpligare.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Det är ett system på max 7kg som de upphandlat, så skeldar får det nog lite svårt. Har för mig att den ligger i storleksordningen 150kg.

    Polisen avser nu att upphandla flera System. Varje System ska inkludera en (1)farkost (AV) av rotortyp (VTOL) med en vikt om maximalt sju (7) kg.Farkosten (AV) ska bära EO och IR-sensorer2 samtidigt och leverera bild irealtid.

  5. #25

    Standard

    Jaha, jag trodde att de ville ha lite flygtid. Men å andra sidan så får man nog räkna med att ett ledande företag i försvarsindustrin kan klämma ut ganska mycket mer tid än vi hobbyister kan.

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Var just därför jag gjorde ett försök att få ut någon typ av information från upphandlingen, lite för att veta var vi hobbyister kanske är om 5 år, om nu försvarsindustrin ligger så långt före. Eller mer därtill kanske?

    Hur mycket mer vågar man gissa på, det dubbla?

  7. #27

    Standard

    Vi får nog inte ut mer av det hela än vad som syns i upphandlingen.

    Med den teknik vi har tillgång till för rimliga pengar så har vi en bit kvar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Som jag skrev tidigare begärde jag ut handlingarna och fick ut dem med ALLT överstruket i svart. Överklagade och fick då ett juridiskt formellt svar till varför jag inte fick ut någonting. Nästa steg hade varit tingsrätten, men så viktigt kändes det inte.

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror faktiskt att de är på samma nivå som oss, dock har de ett annat styrsystem, satellit styrning. De har även dumpat sändare/mottagare i terräng, samt så har deras sambandskontroll i spionflyget. Så där ligger vi långt efter.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Saab bildade partnership med ett företag i Schweiz 2009 som i sin tur gick ihop med ett annat Linköpingsföretag 2014. Min gissning är att polisen ska börja träna i närtid på Saab ägda skjutfältet i Karlskoga med något som bygger på en Spy Owl 200: http://www.uas-europe.se/documents/S...%20Version.pdf

    /Ingemar

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Polisen ska flyga amerikansktillverkad drönare med support av Saab: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3956120.ece.

    /Ingemar

  12. #32

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Den ser ju smidig ut.

    Inga specar alls i filmen men det kanske de vill hålla för sig själva. Markstationen såg ändå hyfsat "konventionell" ut.

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #33

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    40
    Jobb
    Lärarstuderande, (teknik gymnasienivå)

    Standard

    Som sagt, det ska bli spännande om datainspektionen reagerar. När jag pratade med dem senast lät det som att med den lag som gäller ska alla kameror man inte håller i handen räknas som kameraövervakning. Det blir många tillstånd och undantag här

  14. #34

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JohnNordstrand Visa inlägg
    Som sagt, det ska bli spännande om datainspektionen reagerar. När jag pratade med dem senast lät det som att med den lag som gäller ska alla kameror man inte håller i handen räknas som kameraövervakning. Det blir många tillstånd och undantag här
    Polisen med flera statsflyg är undantagna enligt kameraövervakningslagen. Detta är inget nytt utan kameror har funnits länge på polisens helikoptrar inklusive deras senaste inköp:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	151003_NyHelikopter_2-605x289.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	56521
    Foto: Bell

  15. #35

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Polisen ska flyga amerikansktillverkad drönare med support av Saab: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3956120.ece.

    /Ingemar
    Meh, blev det inte roligare än så. Hade varit lite mer skoj om de köpt något som SAAB gör själva.

    Kort om vad de köper då, det står ju inte så mycket på AeroVironments hemsida. Deras lilla Qube väger in på 2.5kg med last (värme- och färgkamera) och flyger upp till en kilometer i 40 minuter på en laddning.

    Om jag inte missminner mig så pyttsar de ut nästan 2 miljoner per flygmaskin, inkl. utbildning, underhåll och support. Någon som vet mer än mig som kan tycka till om det är rimligt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •